Khamenei.ir

1378/09/26

اقامه نماز جمعه به امامت رهبر انقلاب

نماز جمعه این هفته تهران امروز با حضور انبوه مردم روزه‌دار و مؤمن تهران به امامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی اقامه شد.

امام جمعه تهران در خطبه اول نماز از روزه گرفتن به عنوان یک نیاز انسان در همه تمدنها و دوره‌های حیات بشری یاد کردند و با استناد به روایات گوناگون به تبیین مراحل سه گانه روزه یعنی پرهیز از خوردن و آشامیدن، اجتناب از گناهان و دوری از هر آنچه که موجب غفلت ذهن و ضمیر انسان از یاد خدا میشود، پرداختند.

مقام معظم رهبری با بیان روایاتی از امام صادق (ع) و امام رضا (ع)، روزه را موجب همسانی اغنیاء و فقرا، تحمل گرسنگی و تشنگی به عنوان یکی از ابتلائات انسان در روز قیامت و تمرین صبر و بردباری در برابر دشواریها و انجام تکلیف دانستند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر اهمیت پرهیز انسان از گناهان گوناگون به عنوان مرحله دیگری از روزه تأکید کردند و افزودند: ماه رمضان فرصت مغتنمی است که انسان را به تمرین اجتناب از گناه قادر میسازد. گناه نکردن، احتیاج به اراده و تصمیم دارد و از جمله گناهانی که انسان روزه‌دار باید برای اجتناب از آنها تصمیم بگیرد بدگویی، کینه‌ورزی و دشنام نسبت به دیگران است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در تبیین مرحله سوم روزه، از آن به عنوان عاملی برای جوشیدن سرچشمه‌های حکمت و معرفت و رسیدن به مرحله یقین یاد کردند و فرمودند: در مرحله یقین است که همه دشواریهای زندگی بر انسان سهل و آسان میشود و چنین انسانی در راه تعالی و تکامل، یک موجود شکست ناپذیر در برخورد با همه حوادث زندگی خواهد بود.

امام جمعه تهران در پایان خطبه اول نماز تصریح کردند که روزه یاد خدا را در دل زنده میکند و فروغ معرفت خویش را به تمام وجود میتاباند و مسلمانان باید همت کنند تا به این مرحله متعالی از روزه دست یابند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران در سخنانی به مناسبت سالروز شهادت دکتر مفتح، با بیان ویژگیها و سجایای اخلاقی این شهید گرانقدر اظهار داشتند: شهید مفتح یک روحانی برجسته، فداکار، روشنفکر و آشنا به نیاز زمان بود و توانست با نسل جوان و دانشجویان و کسانی که مایل بودند پیام دین را با زبان روز از یک روحانی و عالم به دین بشنوند ارتباط مؤثری را برقرار کند.

امام جمعه تهران افزودند: تعیین روز شهادت دکتر مفتح به عنوان روز اتحاد حوزه و دانشگاه یک امر تصادفی نیست، زیرا وی حلقه وصل میان این دو طیف مهم علمی محسوب میشد و در دوران قبل و بعد از انقلاب، ارتباط سازنده با جوانان و بخصوص دانشجویان میدان کار این روحانی بزرگوار را تشکیل میداد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در ادامه خطبه دوم نماز، شناخت هدفهای دشمن را از جمله کارهای ضروری برای یک ملت زنده و اهل پیشرفت دانستند و فرمودند: نمیتوان فرض کرد که یک ملت در پی دستیابی به آرمانهای بزرگ باشد اما دشمن نداشته باشد و بیگانگان مانند چوپانان خائن از آنان استفاده کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: ملت ایران با قیام علیه دخالت بیگانگان، به مداخله آنان در امور خود پایان داد و مانع غارت منابع خود شد و توانست یک دستگاه حکومتی را که به نفع بیگانگان کار میکرد ریشه‌کن کند، بنا بر این تردیدی نیست که ملتی با این خصوصیات دشمن دارد.

امام جمعه تهران از ملت ایران به عنوان ملتی آرمانگرا و مخالف با تبعیض نام بردند و اضافه کردند: همه کسانی که اهل ظلم، تبعیض و چپاولگری هستند با این ملت میانه خوبی ندارند. برخی ترویج میکنند که ما توهم میکنیم که دشمن وجود دارد اما آنها با این کار نمیتوانند واقعیت "وجود دشمن" را از بین ببرند و اصولا یک ملت زنده نمیتواند دشمن در کمین نشسته خود را نادیده بگیرد.

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای با تشریح وضعیت کشورهای غربی در دوران جنگ سرد،تلاش این کشورها را برای درست کردن یک دشمن موهوم و با هدف پیشبرد اهداف خود خاطر نشان کردند و افزودند: ملت ایران در برابر توطئه‌های آشکاری قرار دارد و با آنچه که در داخل کشور میبینیم عاقلانه نیست که بگوییم این ملت دشمن ندارد.

ولی امر مسلمین با تأکید بر ضرورت شناسایی دشمن در عرصه‌های مختلف تصریح کردند: در جبهه، فرمانده خوب کسی است که بفهمد دشمن در چه فکری است و از کجا میخواهد حمله کند و بتواند به خود و نیروهایش در برابر دشمن مصونیت بدهد.

امام جمعه تهران مهم‌ترین اهداف امروز دشمنان را در ایران اسلامی "تخریب وحدت ملی"، "تخریب ایمان و باورهای مذهبی" و "تخریب روح امید در ذهن مردم" ذکر کردند و فرمودند: متأسفانه نام این تخریبها "اصلاح" گذاشته شده است. دشمنان قصد دارند باورهایی که این ملت را از یک ملت عقب مانده و توسری خور به یک ملت شجاع و میدان دار تبدیل کرده، از بین ببرند.

ایشان اضافه کردند: دشمنان سلسله جنبان حرکتهای تخریبی به خارج مرزها هستند و برای حرکت در راه این تخریبها کاری به "خودیهای غافل" ندارد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر ضرورت هوشیار بودن ملت بزرگ ایران فرمودند: امروز جبهه دشمن غیر از آدم غافل است. دشمن اصلی کس است که پشت سر این آدم قرار گرفته است.

ولی امر مسلمین ادامه دادند: حکومتی که متکی به آرا و ایمان مردم است حکومتی مقتدر خواهد بود و نمیتوان بر سر راه چنین حکومتی ایستاد و از این روست که دشمنان حرف خود را با چند واسطه از زبان آدمهای غافل میزنند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در ادامه خطبه دوم نماز جمعه تهران فرمودند: دشمن گاهی حرف خود را از زبان یک روحانی غافل و بیخبر و یا یک دانشجو که از روی احساسات و نیندیشیده سخن میگوید میزند و این حرف در واقع حرف دشمن است. بنا بر این دشمن کسی است که نه تنها برای انقلاب دل نسوزانده بلکه حتی در مقابل این انقلاب ایستاده‌است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با ذکر این نکته که "اساس کار دشمن تخریب وحدت ملی" است اظهار داشتند: عوامل تجزیه در داخل این ملت منتفی نیست اما ملت رشید ایران پیوسته وحدت و یکپارچگی خود را بر همه عوامل تفرقه ترجیح داده و علی‌رغم خواست دشمن توانسته است وحدت خود را در همه مواقع حساس حفظ کند. و در جنگ تحمیلی و عرصه‌های بزرگ دیگر پیروز شود.

امام جمعه تهران از قرار گرفتن اقشار مختلف مردم در مقابل یکدیگر و بدبین شدن آنان نسبت به هم به عنوان "آرزوی دشمن" نام بردند و فرمودند: امروز ایادی دشمن و برخی رسانه‌های داخلی در تبلیغات خود مرتب کارهایی میکنند که افکار عمومی احساس کند در جامعه تشنج عظیم سیاسی وجود دارد، اما واقعیت چیز دیگری است.

ولی امر مسلمین با ابراز تأسف از عملکرد برخی رسانه‌های داخلی اظهار داشتند: برخی رسانه‌های داخلی با گزینش تیترهای القاکننده تشنج فریاد میزنند که اختناق است اما آنان نمیفهمند که همین فریاد، آنها را رسوا میکند و آنها در واقع خود را تخطئه میکنند زیرا مادامی که جرم مشخصی را مرتکب نشوند، حرفهایشان را میزنند.

امام جمعه تهران پیگیری این روند را در برخی رسانه‌های داخلی از اهداف دشمنان دانستند و تصریح کردند که دشمن از طریق روشهای تبلیغی و با استفاده از رادیوهای مزدور و دنباله روهای کم‌ارزشش در داخل کشور اهداف خود را دنبال میکند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تشریح یکی دیگر از اهداف دشمن که آن را "تخریب باورها "خواندند، اظهار داشتند: اگر باورهای اسلامی، اعتقاد به پاداش الهی و حقانیت اسلام و احکام قرآنی را از ملت ایران بگیرند به موجودی بیروح تبدیل میشود.

ولی امر مسلمین با بیان مظلومیت ملت ایران در مقابل دشمنان، فرمودند: این ملت براساس باورهای خود به حرکت در آمد، رژیم دژخیم و فاسد پهلوی را از سر راه برداشت، نظام اسلامی را بر سر کار آورد و موفق شد 20 سال در برابر دشمنان مقاومت کند، هر چند که غم و غصه‌هایی وجود داد اما بشارتهای الهی بسیار بیشتر است.

رهبر معظم انقلاب از ملت ایران به عنوان پرچمدار معارف، فقه و فلسفه اسلامی در طول قرنهای متمادی یاد کردند و اظهار داشتند: پهلوی در طول ‌50 سال دین‌ستیزی، نتوانست دین را از این ملت جدا کند و نسل جوان در آن دوران دنبال یک روحانی پارسا و الهی راه افتاد و همه اوضاع را علیه دشمنان عوض کرد.

امام جمعه تهران فرمودند: آمریکاییها در 20 سال گذشته علیه این ملت تلاش کردند تا بلکه باورهای سیاسی و اسلامی آنان را کمرنگ کنند و در ظاهر نیز میگویند که با این نظام دشمن هستیم چرا که منافع ما را در منطقه تهدید کرده‌است اما در واقع هدف بازیابی منافع گذشته خود را در سر میپرورانند و این در حالی است که برخی قلم بدستان میخواهند اثبات کنند که آمریکا دشمن ما نیست و ما باید مثل بقیه ملتها که تسلیم آمریکا شده‌اند در مقابل او زانو بزنیم.

ولی امر مسلمین باورهای ملت ایران را عمیق و ریشه‌دار توصیف کردند و فرمودند: فکر و اندیشه عمیقی که یک ملت با آن 20 سال مبارزه و مقاومت میکند، مانند اقیانوسی است که طوفان میکند و به آسانی نمیتوان آن را از او گرفت.

رهبر معظم انقلاب تصریح کردند: آمریکا خیال میکند امروز که قدرت متعلق به اسلام است میتواند ایمان و باورهای مردم را بگیرد اما دشمن ملت ایران همواره چوب اشتباهات خود را خورده است و امروز نیز خواهد خورد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنانشان در خطبه دوم نماز جمعه تهران به برخی اظهار نظرها درباره موضع ایران در قبال رژیم صهیونیستی پرداختند و فرمودند: اگر میبینید که درباره موضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به صهیونیستها این همه تلاش میشود برای این است که واقعیتی را انکار کنند. آنها خیال کردند که چهار کلمه در روزنامه‌ها بنویسند قضیه تمام خواهد شد اما این ملت گریبان کسانی را که مدافع خیانت به ملت فلسطین و اسلام هستند خواهد گرفت و من این مسأله را رها نمیکنم و بعدها راجع به موضع خودمان صحبت خواهم کرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به تلاش هماهنگ دشمنان علیه ایران اسلامی اشاره کردند و اظهار داشتند: تنها توصیه من، عدم غفلت از توطئه‌های دشمنان است. اگر غفلت نباشد، خداوند راه را بر همگان روشن خواهد کرد.

رهبر معظم انقلاب فرمودند: غم بزرگ این است که برخی عناصر که از سلطه آمریکا بر ایران هیچ سودی نمیبرند، از روی غفلت، اشتباه، ضعف و عقده‌های شخصی، در جهت سلطه آمریکا بر این کشور تلاش میکنند و این مایه غصه است که برای یک دستمال، قیصریه را آتش میزنند.

مقام معظم رهبری سپس به تشریح اهداف و سیاستهای تبلیغاتی رسانه‌های بیگانه پرداختند و تأکید کردند که هدف بانیان رادیوهای بیگانه که با هزینه‌های سنگین راه‌اندازی میشوند، تحت تأثیر قرار دادن افکار عمومی کشورهای مخاطب است.

امام جمعه تهران اظهار داشتند: آنها بی‌جهت از یک فرد یا جریان دفاع نمیکنند. این مایه غصه است که برخیها از کف زدن دشمن خوششان می‌آید. وقتی میبینید دشمن برای شما کف میزند باید بفهمید که به دروازه خود گل زده‌اید و تنها دشمن را راضی کرده‌اید.

رهبر معظم انقلاب از باز بودن راه توبه در ماه مبارک رمضان سخن گفتند و فرمودند: دل انسان غصه‌دار میشود هنگامی که میبیند کسانی که نان انقلاب، اسلام و امام زمان (عج) را خورده‌اند، حال طوری مشی و سخن خود را تغییر میدهند که دشمنان برای آنان کف بزنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در عین حال به بشارتهای الهی اشاره کردند و تصریح نمودند: نباید تصور کرد که اگر چهار نفر با سابقه انقلابی از کاروان انقلاب کنار رفتند، انقلاب غریب مانده‌است.

مقام معظم رهبری با تأکید بر این نکته که تمام انقلابها، ریزش و رویش دارند، فرمودند: طلحه و زبیر در صدر اسلام، علی(ع) را تنها گذاشتند اما در همان زمان عبدالله بن عباس و محمد بن ابوبکرها روییدند. اینها رویشهای جدید در دوران غربت اسلام بودند.

امام جمعه تهران اظهار داشتند: ممکن است کسانی ریزش کنند که مایه تأسف باشد اما نباید خیال کرد حال که چهار نفر از نیمه راه برگشتند، این گردونه عظیم، از حرکت باز خواهد ایستاد. ریشه انقلاب مستحکم است و هر روز بر توانمندی این مجموعه افزوده میشود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی تأکید کردند که امروز عمده قوای حیاتی کشور و اساسی‌ترین پایه‌های قدرت یعنی مردم، دلبسته انقلاب، اسلام و در خدمت راه امام و ارزشهای اسلامی هستند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، تبلیغات رسانه‌های بیگانه را در انتخابات ریاست جمهوری مورد اشاره قرار دادند و فرمودند: در انتخابات ریاست جمهوری، ملت ایران حماسه بزرگی خلق کرد. تا قبل از روز انتخابات، رادیوهای بیگانه تمام تلاش خود را برای دلسرد کردن ملت، بکار گرفتند اما مردم به سخنان دلسوزان خود گوش کردند و آن موفقیت بزرگ را برای نظام و انقلاب رقم زدند.

امام جمعه تهران گفتند: رادیوهای بیگانه به مجردی که انتخابات تمام شد طوری لحن خود را تغییر دادند که انگار دوم خرداد را آنها راه انداخته‌اند، اما رئیس جمهوری در نخستین مصاحبه خود با دفاع از راه امام و انقلاب بر تمامی تبلیغات آنان خط بطلان کشید و در دهان یاوه گویان کوبید.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تصریح کردند: تمامی مسؤولان کشور هر روز مواضع امام، انقلاب و اسلام را تکرار میکنند و این مایه افتخار ما و از وسایل وحدت بخش است که میتواند دلها را به یکدیگر نزدیک کند.

مقام معظم رهبری در بخش دیگری از سخنانشان به انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی و نقش حضور گسترده مردم در پای صندوقهای رأی در شکستن توطئه‌های دشمنان، اشاره کردند و فرمودند: انتخابات مجلس ششم، باید مثل انتخابات دوم خرداد با حضور یکپارچه مردم در پای صندوق رأی، مایه سربلندی و افتخار این ملت و نظام شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پایان خطبه دوم نماز گفتند: مسؤولان کشور و جوانان مؤمن و بسیجی، مترصد خدمت و فرارسیدن لحظه نیاز اسلام و مسلمین هستند و امروز قدرت اسلام و نظام اسلامی ما با اتکا به آرای مردم، از همیشه، افزون‌تر است.

پیوندهای مرتبط:

ارسال پیوند با پیامک
بالای صفحه

دفتر حفط و نشر آثار آیت الله العظمی خامنه ای