Khamenei.ir

1388/09/11

آهنگ انصاف در قضاوت

سیدمرتضی مفیدنژاد
امروز این واقعیتی غیرقابل انکار است که بعد از سه‌دهه، دشمنان جمهوری اسلامی به قطعیت رسیده‌اند که از راه‌های سخت‌افزارانه و نظامی قادر به شکستن قدرت ایران اسلامی نیستند. از این رو مقابله‌ی آن‌ها از دودهه پیش تاکنون، به رویارویی نرم تبدیل شده است. این رویارویی و نفوذ ابزارهای خاص خود همچون دروغ، شایعه‌پراکنی، تهمت و... را دربر دارد که در این میان، ایجاد تردید در ذهن‌ها و دل‌ها و پدید آوردن موج شک و تردید، یکی از ابزارهای اصلی محسوب می‌شود.

پدید آمدن شک و تردید و بدبینی از راه‌های گوناگونی اتفاق می‌افتد؛ شاید مهم‌ترین آن‌ها در هنگام تحلیل وقایع و جریان‌های سیاسی و زمانی است که قضاوت و داوری در مورد چهره‌ها و مصادیقی که به نوعی در آن دخالت داشته‌ و اتفاقات به واسطه‌ی عملکرد آن‌ها بوده است، صورت می‌گیرد. در این میان شناخت معیارها و محک‌هایی که در ارزیابی شخصیت و عملکرد افراد به کار می‌رود و در به وجود آوردن بدبینی و تردید که نهایتاً منجر به توسعه‌ی جنگ نرم می‌شود، نقشی اساسی دارد، ضروری به نظر می‌رسد.

رهبر معظم انقلاب در دیدار خود با بسیجیان به نکات و محورهایی مهمی اشاره کرده‌اند که در تحلیل مسائل و رخ‌دادها بسیار مهم است:
1) مهم‌ترین و اساسی‌ترین نکته در نگاه به اشخاص و جریان‌ها این است که نباید به مجرد یک اشتباه یا عمل نادرست، آن‌ها را از دایره‌ی نظام ارزشی حاکم خارج نموده و در صف مقابله‌کنندگان با ولایت فقیه و یا منافقین قرار داد. معیار تفکیک‌ها و تشخیص‌ها میان افراد درون یا بیرون از نظام با هر سنگ محکی مهیا نمی‌گردد و باید روی آن تأمل جدی داشت.

 2) در جریان تحلیل‌ و شناخت حوادث، اولویت با تفکیک اساسی میان خودی‌ها و نیروهای ضد انقلاب و معاند است. علاوه‌بر این‌که باید تمایز لازم میان نیروهایی که به اشتباه افتاده‌اند با جریان خارج از نظام نیز در نظر گرفته شود. تعیین این حد و مرز میان خودی‌ها -افرادی که راه اشتباه را طی کرده‌اند با نیروهای ضدانقلاب- در تحلیل مسائل و شناخت حوادث بسیار مؤثر است.

3) در تفکیک میان حق و باطل و شناخت دوست و دشمن، سرلوحه قرار دادن بصیرت و حفظ و تقویت آن امری اجتناب‌ناپذیر است. در صورتی‌که این ابزار به‌طور جدی به کار گرفته شود، نتیجه‌ی آن آرامش واقعی و از بین رفتن تنش‌ها و مشکلات خواهد بود. در این صورت تردیدافکنی‌ها و فضای تهمت نسبت به برخی از نهادها یا مسؤولین خنثی می‌گردد.

4) تنوع سلایق و دیدگاه‌هایی که بر تحلیل‌ها و قضاوت‌های سیاسی در چارچوب نظام حاکم است، نباید منجر به این شود که اگر کسی برخلاف تفکرات و چارچوب‌های فکری ما می‌اندیشد، در زمره‌ی دشمنان نظام شمرده شود. زیرا این حرکت به نادیده گرفتن سابقه‌ی خدمات افراد و تخریب شخصیت آن‌ها منجر می‌شود و به خسارات و لطمات جدی می‌انجامد.
   
5) در قضاوت نسبت به عملکرد افراد و شناخت رویه‌ها و فرآیندهای سیاسی، علاوه‌بر همه‌ی مسائل و معیارهای لازمی که باید لحاظ شود و در بالا نیز ذکر شد، داشتن حسن‌ظن و حاکم نکردن نگاه بدبینانه، اصلی بسیار مهم و اساسی است. قضاوتی که با عینک سوءظن و بدبینی صورت بگیرد، قطعاً به نقطه‌ی درستی راه نمی‌برد.

بر اساس آنچه ذکر شد، در نظر گرفتن این نکات در شرایط امروز جامعه، بر هدایت و جهت‌مند نمودن قضاوت‌ها و تحلیل‌های سیاسی مؤثر و مفید بوده و به‌طور طبیعی نقش سپر دفاعی در مقابل جنگ نرم دشمن را ایفا خواهد نمود.

در این رابطه ببینید:

ارسال پیوند با پیامک
بالای صفحه

دفتر حفط و نشر آثار آیت الله العظمی خامنه ای