Khamenei.ir

1402/12/15

مثبت ۱۰۰ ثانیه | درخت زیتون، درخت مقاومت

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پس از کاشت نهال در روز درختکاری: «امسال تعداد درختهایی را که غرس شده افزایش دادیم، به معنای اهتمام بیشتر به درخت‌کاری. و یکی از این سه درخت هم درخت زیتون است؛ این به معنای اظهار همبستگی و همدلی با مردم فلسطین است ــ که مرکز زیتون آنجا است ــ و میخواهیم به این مردم مظلوم و عزیز و بسیار مقاوم، از دور سلام بدهیم و بگوییم ما همه جور به یاد شما هستیم، از جمله اینکه درخت زیتون را به یاد شما غرس میکنیم.» ۱۴۰۲/۱۲/۱۵

رهبر انقلاب صبح امروز با کاشتن درخت زیتون یک اقدام نمادین برای ابراز سلام به ملت مقاوم فلسطین انجام دادند. چهل و چهارمین شماره از مجموعه گزارش‌های «مثبت۱۰۰ثانیه» را ببینید درباره ریشه‌داری درخت زیتون در تاریخ فلسطین و دشمنی صهیونیست‌ها با درخت زیتون!

«صهیونیست‌ها دسترسی ما به زمین‌های کشاورزی‌مان را قطع کرد‌ه‌اند. شهرک‌نشینان هم حدود ۵۰۰ درخت زیتون را سوزانده‌اند. بعضی از این درخت‌ها صدها سال عمر داشتند.» این‌ها را یک کشاور فلسطینی می‌گوید. درختان این سرزمین هم عمری بیش از اسرائیلِ ۷۶ ساله دارند!

در کرانه‌ی باختری و نوار غزه حدود ۱۰ میلیون اصله درخت زیتون وجود دارد. زیتون برای فلسطینی‌ها به جز رگ اقتصادی، یک نماد هم محسوب می‌شود؛ نماد ایستادگی، تاب‌آوری و اتصال به زمینی که اسمش فلسطین است. برای همین صهیونیست‌ها دشمنی زیادی با آن دارند.

تخریب مزارع و باغ‌های زیتون نه فقط زدن رگ حیات اقتصادی فلسطینی‌ها بلکه بریدن اتصال آنها با این زمین است. راهی که هموار کردن مسیر اشغالگری است.

آمار دقیقی از دشمنی صهیونیست‌ها با درختان وجود ندارد، اما یک آمار اولیه حاکی از آن است که صهیونیست‌ها از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۲ حدود ۳ میلیون درخت را ریشه‌کن کرده‌اند، درختانی که اکثرشان از زیتون بوده‌اند. یک طرح سیستماتیک برای بیرون راندن فلسطینی‌ها از سرزمین‌شان!

به همین دلیل هم کشاورزان فلسطینی در غزه و کرانه‌ی باختری، بعضاً حاضرند خود را در معرض خطر قرار دهند تا از درختان زیتون‌شان محافظت کنند.

محمود درویش شاعر و نویسنده فلسطینی در یکی از سروده‌هایش می‌گوید:
«اگر درختان زیتون می‌دانستند دستان چه کسانی آنها را کاشته...
روغن‌ زیتون‌شان
تبدیل به اشک می‌شد.»

باتوجه به سرعت اينترنت خود، يکي از فايلهاي زير را دريافت نماييد:

پیوندهای مرتبط:

ارسال پیوند با پیامک
بالای صفحه

دفتر حفط و نشر آثار آیت الله العظمی خامنه ای