Khamenei.ir

1402/11/08

صهیونیسم کسب و کار من است!

http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/home/rect-1-n.gif «برای صهیونیست بودن نیازی نیست که یهودی باشید. من هم یک صهیونیست هستم.» (۱) این سخنان اخیر جو بایدن، چهل و ششمین رئیس‌جمهور آمریکاست که پس از هجوم وحشیانه رژیم اشغالگر به باریکه غزه بیان شده است. مردی که امروز با حمایت‌های بی‌وقفه و همه‌جانبه دولت فعلی آمریکا از جنایات هولناک رژیم صهیونیستی در غزه، اغراق نیست که بگوییم به همان اندازه نتانیاهو، در خون بیش از ۲۶ هزار شهید و آواره‌شدن نزدیک به ۲ میلیون شهروند در غزه شریک است.

* رهبر انقلاب نیز چندی پیش در بیانات خود به این موضوع اشاره کردند و فرمودند: «رئیس‌جمهور آمریکا صریحاً می‌گوید من یک صهیونیستم. راست می‌گوید. همان خباثتی که در صهیونیست‌ها وجود دارد در او هم هست. همان اهداف پلیدی که در آنها وجود دارد در او هم هست.» ۱۴۰۲/۱۰/۱۳ در حقیقت می‌توان گفت که بایدن بیش از هر سیاستمداری در تاریخ آمریکا، نامش به اسرائیل و جرائم آن گره خورده و هرگز نمی‌توان او و صهیونیسم را جدای از یکدیگر تصور کرد. بررسی دقیق حیات سیاسی بایدن و مجموعه اقدامات او قبل و بعد از عملیات طوفان الاقصی و ۷ اکتبر نیز به خوبی گواه این ادعاست.

* ۱- جو بایدن از سال ۱۹۹۰ میلادی یعنی از زمانی که در آمریکا سناتور بود، به تنهایی بیش از ۴ میلیون و ۳۴۶ هزار دلار از لابی مشهور صهیونیستی موسوم به آیپک، پول دریافت کرده است. (۲)

* ۲- بایدن همواره یکی از میانجی‌گران اصلی بین دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی بوده است. دنیس راس، مشاور خاورمیانه دوره اول ریاست جمهوری اوباما، در یک از مصاحبه‌های خود گفته بود: هر زمان که اوضاع با اسرائیل از کنترل خارج می‌شد، بایدن پل ارتباطی میان ما و اسرائیل بود. تعهد او به اسرائیل بسیار قوی بود. به گفته دنیس راس، زمانی که اوباما قصد داشت در سال ۲۰۱۰ از گسترش شهرک سازی‌های اسرائیل به نتانیاهو انتقاد کند، جو بایدن مانع این کار شده بود. (۳)

* ۳- در سال ۱۹۹۲ میلادی، بوش پدر، رئیس‌جمهور وقت آمریکا خواستار آن بود که اسرائیل اگر می‌خواهد میلیاردها دلار ضمانت وام از ایالات متحده برای حمایت از ورود یهودیان شوروی دریافت کند، باید شهرک‌سازی در سرزمین‌های اشغالی را که نقض قوانین بین‌المللی است، متوقف کند. بایدن در آن زمان تنها نماینده کنگره‌ای بود که با بوش مخالفت کرد و در نشست لابی صهیونیستی مشهور موسوم به آیپک، علیه آن سخنرانی کرد. (۴)

* ۴- در سال ۱۹۹۵ میلادی و زمانی که بایدن سناتور ایالت دلاور بود، حتی مدت‌ها پیش از دونالد ترامپ، او از حامیان بزرگ ایده انتقال سفارت آمریکا به قدس یا به قول غربی‌ها «اورشلیم» بود. بایدن در آن برهه به لایحه‌ای رأی داد که مطابق آن ایالات متحده این شهر را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت می‌شناخت. (۵)

* ۵- جو بایدن در همان روزهای نخست جنگ غزه و در اوج مخاطرات امنیتی برای نشان دادن حمایت آشکارش از رژیم صهیونیستی، به اسرائیل سفر کرد. در واقع بایدن اولین رئیس‌جمهوری در تاریخ آمریکاست که در زمان جنگ از اسرائیل بازدید کرده است. (۶)

* ۶- در اوج بحران‌های اقتصادی آمریکا و تورم در ایالات متحده، پس از ۷ اکتبر جو بایدن مجوز ارسال کمک‌های مالی متعددی را به اسرائیل صادر کرده و از کنگره خواسته تا بسته‌های کمکی به اسرائیل را تصویب کند. در همان روزهای نخست جنگ غزه، او کمک مالی ۱۴.۵ میلیارد دلاری را برای تصویب به کنگره ارسال کرد. (۷) همچنین در یک ماه گذشته او مجوز ارسال دو بسته کمک مالی و نظامی ۱۴۷ میلیون دلاری و ۱۰۵ میلیون دلاری را برای اسرائیل صادر کرده است.

* ۷- در حالی که یهودیان تنها ۱ درصد جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهند، اما ۵۰% کابینه بایدن از یهودیان حامی صهیونیسم هستند. افرادی چون آنتونی بلینکن (وزیر خارجه)، جنت یلن (وزیر خزانه داری)، مریک گارلند (دادستان کل آمریکا) و...(۸)

* ۸- حمایت از رژیم صهیونیستی برای بایدن چنان مسئله حیاتی و مهمی است که بایدن باید خطر تک‌دوره‌ای شدن و تخریب چهره‌اش نزد افکار عمومی آمریکا را نیز بپذیرد. مطابق آخرین نظرسنجی‌ها، ۷۰ درصد از رأی دهندگان زیر ۳۵ سال در ایالات متحده مخالف مدیریت بایدن در جنگ غزه هستند. (۹) همچنین میزان حمایت از بایدن در میان اعراب آمریکایی با کاهش ۴۲ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۰، به ۱۷ درصد رسیده است. (۱۰) کاهش محبوبیتی که می‌تواند شکست بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آینده را در ایالت‌هایی مهم چون میشیگان قطعی کند.
 
 
در پایان؛ همان‌گونه که اشاره شد، جو بایدن و صهیونیسم دو جزء تفکیک ناپذیر از یکدیگر هستند. به همان اندازه که بایدن و بسیاری از مقامات دولتش با خوش خدمتی به صهیونیسم، رشد سیاسی خود را مدیون لابی‌های این رژیم هستند، رژیم صهیونیستی نیز امروز حیات نامشروعش را مدیون بایدن و دولت آمریکاست. و با گذشت چند دهه از حمایت‌های تمام عیار ایالات متحده از اسرائیل، بر همگان روشن است که رژیم صهیونیستی به عنوان نیروی نیابتی اصلی آمریکا در منطقه، بسیاری از سیاست‌های استکباری آمریکا همچون خاورمیانه بزرگ را پیش برده است. علاوه بر این، نسل‌کشی و تهاجم نظامی این روزهای صهیونیستها به غزه نیز از راهبردهای اصلی ایالات متحده برای مقابله با محور مقاومت است که با بازیگری اسرائیل دنبال می‌شود. و به همین دلیل است که جو بایدن ۴ دهه قبل گفته بود: «اگر اسرائیلی وجود نداشت، ایالات متحده باید اسرائیلی را برای حفظ منافع خود در منطقه اختراع می‌کرد.» (۱۱)

 
منابع:
۱) https://www.politico.com/video/۲۰۲۳/۱۲/۱۱/im-a-zionist-biden-reaffirms-support-for-israel-۱۱۶۴۴۵۷

پیوندهای مرتبط:

ارسال پیوند با پیامک
بالای صفحه

دفتر حفط و نشر آثار آیت الله العظمی خامنه ای