Khamenei.ir

1402/07/26

درس‌های نهج‌البلاغه | سکوت نکردن در مقابل ظالم

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی (۱۴۰۲/۰۷/۲۵)، پیرامون واکنش نشان دادن عالمان و دانشمندان به ظلم ظالم به عبارتی از نهج‌البلاغه اشاره کردند که رسانه  KHAMENEI.IR این عبارت و بیانات رهبر انقلاب درباره آن را در این جدول مرور میکند.
عنوان بیانات ترجمه
واکنش نشان دادن دانشمندان به ظلم ظالم [شما که] علم دارید، این علم، شما را مسئول میکند. «مسئول میکند» یعنی چه؟ یعنی باید، هم از علمتان به نفع مردم استفاده کنید، هم از اعتباری که این علم به شما داده به نفع مردم استفاده کنید... شما اگر در دانش هسته‌ای، دانش پزشکی، فیزیک، مدیریّت یا هر دانش دیگری یک رتبه‌ی علمی‌ای به دست آوردید، این طبعاً برای شما در هر دو جهت مسئولیّت ایجاد میکند؛ یعنی هم خود آن دانش در خدمت به مردم باید قرار بگیرد و هم آن اعتباری که شما به‌ خاطر این علم پیدا میکنید. این جمله‌ی معروف امیرالمؤمنین (علیه السّلام) در این زمینه، حرف را تمام میکند: وَ ما اَخَذَ اللّهُ عَلَی العُلَماءِ اَلّا یُقِرّوا عَلیٰ کِظَّةِ ظالِمٍ وَ لا سَغَبِ مَظلوم؛(۱)  یعنی خدای متعال این تعهّد را از علما گرفته، از دانشمندان گرفته که در این زمینه تحمّل نکنند «کِظَّة ظالم» و «سَغَب مظلوم» را؛ نباید تحمّل کنند پُرخوری ستمگر و گرسنگی ستمدیده را؛ اَلّا یُقِرّوا. باید عکس‌العمل نشان بدهیم، واکنش نشان بدهیم. ۱) نهج البلاغة خطبه ۳. ؛ لولا حُضورُ الحاضِرِ ، و قِیامُ الحُجَّةِ بِوُجودِ النّاصِرِ ، و ما أخَذَ اللّهُ عَلى العُلَماءِ ألاّ یُقارُّوا عَلى کَظَّةِ ظالِمٍ و لا سَغَبِ مَظلومٍ ، لأَلقَیتُ حَبلَها عَلى غارِبِها .
 
« امام على علیه السلام : اگر نبود گرد آمدن آن جمعیت انبوه و این که با وجود یار و یاور، حجّت تمام است و اگر نبود که خداوند از دانشمندان پیمان گرفته است که در برابر سیرىِ ستمگر و گرسنگىِ ستمدیده آرام ننشینند و بدان رضایت ندهند، هر آینه مهار شتر خلافت را بر پشت آن مى انداختم. »
برای دریافت نسخه با کیفیت روی تصویر کلیک کنید

پیوندهای مرتبط:

ارسال پیوند با پیامک
بالای صفحه

دفتر حفط و نشر آثار آیت الله العظمی خامنه ای