شمارهی ۹۹ جزوهی بیاناتی «
دیدارنگار» منتشر شد. این جزوه، گزارشی جامع از محتوایِ سخنان حضرت آیتالله خامنهای است که به پیوستِ متن کامل بیانات ایشان منتشر میشود و مطالب گوناگون مطرح شده در هر یک از سخنرانیهای رهبر معظم انقلاب اسلامی را به صورتی ساده منعکس میکند.
«
دیدارنگار» تلاش میکند با نگاهی دقیق و روشمند، بیانات رهبر انقلاب را دستهبندی و ارائه نموده و ضمن توجه به موضوعات اصلی هر سخنرانی ایشان، سایر نکات مطرح شده را نیز به عنوان «ضمیمه متن کامل بیانات» در اختیار کاربران قرار دهد.
بخشهای مختلف این جزوهی تبیینی شامل این موارد است:
«سرخط»، «مطالبه رهبری»، «بحث روز»، «کلیدواژههای مهم»، «موضوعات اصلی بیانات»، «جملات طلایی»، «یادآوری»، «برشمردنیها»، «نظام فکری»، «روایت تاریخی»، «شخصیت»، «آیات و روایات» و «دعا». همچنین در هر شماره مواضع کلیدی حضرت آیتالله خامنهای با استناد به نظام فکری و سایر بیانات معظم له در قالب «یادداشت بیاناتی» بررسی میشود.
PDF این شمارهی «
دیدارنگار» که اختصاص به بیانات رهبر انقلاب در دیدار جمعی از کارگران دارد را از
اینجا دریافت کنید.
نگاهی به نقش بنیادین معلمان در تحقق تمدن نوین اسلامی
افسرانِ سپاه پیشرفت ایران
«کار او [معلّم] در صحنهای است، در عرصهای است که هیچ جایگزینی ندارد؛ هیچ جایگزینی ندارد... این خیلی مهم است.»
۱۴۰۱/۲/۲۱
نسلِ تمدنساز
یکی از محورهای مهم بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار معلمان اختصاص به تبیین جایگاه والای این قشر اثرگذار و تشریح نقش آنان در تحققِ تمدن نوین اسلامی داشت: «زیرساخت اصلی هر تمدّنی، منابع انسانی است... چه کسی میتواند در آینده یک چنین کار بزرگی را انجام بدهد؟ یک نسلی که با یک امتیازاتی همراه باشد؛ این نسل را شما [معلمان] میخواهید امروز بسازید.»
۱۴۰۱/۲/۲۱
نکتهی مهم اینکه این نسلِ تمدنساز باید ویژگیهایی داشته باشد: «آن انسان طراز اسلامیای را که توقّع هست آموزش و پرورش او را تربیت کند این جور تعریف میکنیم که انسانی باشد با این خصوصیّات: اوّلاً مؤمن باشد؛ ایمان اوّلین شرط است. ثانیاً خردمند باشد؛ یعنی عقل را به کار بگیرد... ثالثاً اندیشمند باشد؛ یعنی فکر کند. عقل فقط برای پیدا کردنِ راههای عملیِ زندگی نیست؛ عمده برای فکر کردن و اندیشیدن است... مجاهد و اهل عمل باشد؛ یعنی نشستن و حرف زدن و صرفاً فکر کردن و حرّافی کردن کافی نیست... عمل هم عمل مجاهدانه و پیگیر [است]؛ همان [عملی] که در عرف شرع مقدّس اسلام «جهاد» گفته میشود... انسانِ باانصافی دربیاید، [انسانِ] بانظمی دربیاید، متخلّق به اخلاق اسلامی دربیاید»
۱۳۹۹/۶/۱۱ «آموزش و پرورش باید بتواند انسانهایی تربیت کند دانا باشند، توانا باشند، خردورز باشند، پارسا باشند، پرهیزکار باشند، پاکدامن باشند، کارآمد باشند، مبتکر باشند، شجاع باشند، اهل اقدام باشند، از دشمن نترسند، از تهدید نترسند، خوابرفتگی و غفلت پیدا نکنند؛ انسانهای این جوری تربیت کند. این [طور] اگر شد، این کشور به همانی که بنده آرزو کردم و گفتم و وعده دادم و انشاءالله خواهد شد، خواهد رسید.»
۱۳۹۸/۲/۱۱
از تعاون تا نظم و فعّالیّت جهادی
در مسیر تربیتِ چنین انسان شایستهای یکی از الزامات مهم «مهارتآموزی» به دانشآموزان است: «یک بخش از وقت به آموزش و مهارتها صرف بشود... سبک زندگی اسلامی، تعاون، همکاری اجتماعی، اینها را بچّه باید در مدرسه یاد بگیرد. نظم و قانونگرایی... ما از نوجوانی و از جوانی باید نظم و انضباط و تبعیّت از قانون را یاد بگیریم. روح مطالعه، احساس تحقیق و مطالعه در جوان، در نوجوان میتواند نهادینه بشود... فعّالیّتهای جهادی؛ مبارزه با آسیبهای اجتماعی.»
۱۴۰۱/۲/۲۱
با این نگاه معلمان نقطهی اصلی و کانونیِ حرکتِ آموزش و پرورش و رکن اصلی پیشرفت کشورند: «در نظام آموزش و پرورش، هیچ عنصری به قدر معلّم تأثیر ندارد؛ معلّم تعیینکننده است... در حقیقت معلّمین، افسران سپاه پیشرفت کشورند.»
۱۳۹۹/۶/۱۱