Khamenei.ir

1401/01/23

جدول |‌ مجاهدت بدون نمایش

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار مسئولان نظام (۱۴۰۱/۱/۲۳) توصیه‌های مهمی را خطاب به کارگزاران نظام فرمودند که در این جدول مرور می‌شود.

     توصیه بیانات
۱ توصیه‌های معنوی به مناسب ماه رمضان ایجاد و تقویت نیّت صادقه اگر ان‌شاءالله شما در این ماه نورانی این نیّت صادقه را در خودتان ایجاد کنید و تقویت کنید، این یک کمکی خواهد بود، یک توانی خواهد بود برای ادامه‌ی راه در طول دوران مسئولیّتتان و این نیّت صادقه شما را کمک خواهد کرد که حرکت کنید و پیش بروید.
۲ استغفار و طلب مغفرت الهی یکی از چیزهایی که در این ماه، در دعاهای این ماه -در دعاهای سحر، در دعاهای روز، در دعاهای شب -مکرّر تکرار شده، مسئله‌ی طلب مغفرت الهی است؛ از خدا بخشش خواستن، استغفار؛ در تعبیرات دعاها [آمده]: هَذَا شَهرُ المَغفِرَة؛ شهر مغفرت است.
۳ نکاتی درباره‌ی روحیه مسئولان پرهیز از غرور مغرور نشوید. این غرور اگر پیدا شد، طلیعه‌ی شکست است، طلیعه‌ی سقوط است.
۴ دوری از انفعال و یأس انفعال هم بیچاره‌کننده است. انفعال یعنی چه؟ یعنی روحیه‌ی ضعیف، خود را ناتوان پنداشتن، ناتوان‌پنداری خود، احساس کنند که دیگر [نمیتوانند]. احساس بن‌بست در امور
۵ سفارش‌های کاری و عملیاتی توجه به تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین یک مسئله همان مسئله‌ی شعار سال است که گفتیم تولید با آن دو خصوصیّت: یکی خصوصیّت دانش‌پایه بودن، دانش‌بنیاد بودن؛ یکی هم خصوصیّت اشتغال‌آفرینی.
۶ افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان بنده در صحبت اوّل سال روی تعداد تکیه کردم، مثلاً‌ گفتند فلان مقدار، ما گفتیم نه، بیش از این؛ گفتند سی درصد ممکن است افزایش پیدا کند؛ ما گفتیم نه، اقلّاً پنجاه درصد یا صد درصد افزایش پیدا کند.
۷ در نظر گرفتن اولویّت‌ها در توسعه‌ی شرکت‌های دانش‌بنیان یک نکته‌ی مهمّ... این است که در توسعه‌ی شرکتهای دانش‌بنیان، اولویّتهایی در نظر گرفته بشود. یکی از اولویّتها که خیلی مهم است، این است که این شرکتها در جهت حلّ مسئله باشند.
۸ تعیین ضوابط کیفی برای شرکت‌های دانش‌بنیان برای شرکتهای دانش‌بنیان باید ضوابط کیفی تعیین بشود.
۹ جلوگیری از خام‌فروشی و یک مسئله‌ی مهمّ اقتصادی... بحث خام‌فروشی است... ما موادّ خام را با قیمت ارزان صادر میکنیم، محصول نهایی را با قیمت گران وارد میکنیم، در حالی که باید محصول نهایی را [صادر کنیم.]
۱۰ تنظیم برنامه‌ی هفتم توسعه بر اساس سیاست‌های کلی یکی از مسائل مهمّ کشور که به مسئولین [گفته‌ایم] مسئله‌ی برنامه‌ی هفتم توسعه است... همّت کنید تا بر اساس سیاستهای کلّی، این برنامه تنظیم بشود.
۱۱ مردمی بودن و مردمی ماندن این حضور در بین مردم و این سفرهای استانی یک کار بسیار باارزشی است، کار خوبی است و گره‌گشا است... منتها یکی از مهم‌ترین مسائل مردمی بودن، مردمی ماندن است؛ مردمی بمانید، خسته نشوید.
۱۲ لزوم عمل به سیاست‌های اصل ۴۴ سیاستهای اصل ۴۴ عمل نشده. بایستی به معنای واقعی کلمه اقتصاد کشور بیاید روی دوش مردم و دولت [فقط] نقش ویژه‌ی دولتی خودش را ایفاء کند و متصدّی نباشد.
۱۳ تحقق رشدِ اقتصادیِ بدونِ نفت یک مسئله‌ی دیگری که باز این هم خیلی مهم است و البتّه بلندمدّت است، مسئله‌ی رشدِ اقتصادیِ بدونِ نفت است؛ مثل این کشورهایی که نفت ندارند، رشد اقتصادی هم دارند، پیشرفت اقتصادی هم دارند، کم هم نیستند.
۱۴ صرف منابع ارزی درکارهای زیربنائی کشور یک مسئله‌ی دیگر هم مسئله‌ی منابع ارزی است که ما این منابع ارزی را کجا مصرف میکنیم و چه جوری مصرف میکنیم. مراقب باشیم که اگر چنانچه یک گشایش ارزی‌ای مثلاً حالا از یک ناحیه‌ای به وجود می‌آید، این منابع ارزی صرف واردات بی‌رویّه نشود، صرف کارهای زیربنائی کشور بشود.
۱۵ استفاده از ظرفیت شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا یک فرصت مهمّی که در اختیار مسئولین کشور هست، همین شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا است... از این ظرفیّت باید به طور کامل ان‌شاءالله استفاده بشود، مسئولین سه قوّه با همکاری کامل، با صمیمیّت کامل این را دنبال بکنند.
۱۶ مجاهدت هوشمندانه در زمینه‌ی علم و فرهنگ یک مجاهدت هوشمندانه در زمینه‌ی علم و فرهنگ لازم است و در جهت درست، که مراکز متعهّد رسمی مثل وزارت ارشاد، مثل سازمان تبلیغات، مثل دفتر تبلیغات، مثل صدا و سیما، مثل شورای عالی انقلاب فرهنگی در درجه‌ی اوّل، مخاطب این درخواست هستند.
۱۷ معطّل مذاکرات هسته‌ای نشدن در برنامه‌ریزی‌های کاری خودتان مطلقا معطّل مذاکرات هسته‌ای نشوید، مطلقا؛ کار خودتان را بکنید، وضع فعلی کشور را ببینید، بر اساس وضع فعلی برنامه‌ریزی کنید.
۱۸ توصیه‌های اخلاقی پرهیز از کار نمایشی برای نمایش کار نکنید. اینکه مردم آن منطقه‌ای که من را انتخاب کرده‌اند یا مردمی که مثلاً فرض کنید در تلویزیون حرفهای من را می‌شنوند، اینها به من خوش‌بین بشوند، این را در نظر نیاورید؛ این کار، برکت کار را از بین خواهد برد.
۱۹ در نظر گرفتن رضایت الهی در تعارض منافع شخصی و ملی اگر من و شما در توجّه مردم به ما، یک منفعتی داریم، یک منفعت هم منفعت عمومی کشور است، اینجا تعارض منافع است دیگر؛ کدام را مقدّم خواهیم کرد؟... باید خدا را در نظر داشته باشیم.
۲۰ توصیه به دولت و مجلس حفظ خطوط فاصل بین وظایف قانونی مجلس و دولت مجلس و دولت هم وظایف مشخّصی دارند در قانون... این خطوط فاصل را حفظ کنید.

 

پیوندهای مرتبط:

ارسال پیوند با پیامک
بالای صفحه

دفتر حفط و نشر آثار آیت الله العظمی خامنه ای