جمعی از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی در تاریخ ۱۴۰۰/۱۱/۱۰ با رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند. در ابتدای این مراسم چهارده نفر از فعالان بخشهای مختلف تولید به بیان نظرات و دیدگاههای خود پرداختند. حضرت آیتالله خامنهای در این دیدار با اشاره به اهمیت بیان موفقیتهای اقتصادی کشور فرمودند: «خوب است که این موفقیتهایی را که شما اینجا ذکر کردید، مردم بشنوند؛ یکی از کارهای دشمن تلاش روانی و جنگ روانی است. در کنار این جنگ اقتصادی، دشمن یک جنگ روانی هم میکند، خوب است مردم بدانند این موفقیتهای شما را؛ بهتر این است که از زبان خود تولیدکنندگان، خود فعّالان اقتصادی چیزهایی گفته بشود، حقایقی بیان بشود و مردم از آنها مطّلع بشوند.» پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR در پروندهای دیدگاههای مهمانان این مراسم را منتشر میکند. آنچه در ادامه میخوانید متن نظرات جناب آقای مهدی یوسفیفر، مدیرعامل شرکت نوین چرم است. [دریافت فیلم] بسم الله الرّحمن الرّحیم، اینجانب مهدی یوسفیفر مؤسس شرکت نوین چرم برآمده از آوردگاه ورزش ملی کشورمان کشتی و نمایندهی صنوف مرتبط با صنعت پوشاک با بیش از سی سال تجربه در زمینهی تولید و فروش محصولات چرمی. با ایجاد اشتغال برای حدود پانزده هزار نفر مستقیم و غیرمستقیم. عضو کوچکی از زنجیرهی ارزش صنعت نساجی پوشاک، چرم، کیف، کفش و صنایع وابسته هستم. زنجیرهی ارزش صنعت نساجی و پوشاک به دلیل نیاز اولیهی انسان با میزان اشتغالزایی و ارزش افزودهی بسیار بالا مورد توجّه ویژهی کشورهای جهان قرار دارد.
اندازهی جهانی این صنعت سالیانه بیش از سه هزار میلیارد دلار معادل سه درصد کل تولید ناخالص جهانی بوده و بین پنج صنعت برتر اشتغالزا و عامل اصلی رشد کشورهای توسعه یافته میباشد. به طوری که با حدود ۵۰ میلیون تومان میتوان یک شغل پایدار ایجاد کرد. ولی این عدد در صنایع بالادستی بیش از یک میلیارد تومان میباشد.
در کشور عزیزمان حدوداً ۶۵۰ هزار نفر در ۸۵ هزار بنگاه کوچک و متوسط در این زنجیره ارزش فعالیت مینمایند که ارزش بازار آن تقریباً شانزده میلیارد دلار میباشد. پس از تصمیم بسیار مهم حضرتعالی در خصوص ممنوعیت واردات کالاهایی که مشابه داخلی دارند موجی از امیدواری در میان تولیدکنندگان داخلی ایجاد گردید. البته حمایت هم وطنان عزیزمان که با خرید محصولات داخلی باعث رشد و ارتقاء این صنایع و سبقت گرفتن تقاضا از عرضه گردید و نیز فرصت سرمایه گذاری در بخش نیروی انسانی و ماشین آلات و زیرساختها قوت گرفت.
برای حمایت از تولیدات داخلی که در آنان جوانان نقش اصلی را بر عهده دارند بهرهبردن از طراحان مجرب جهت نوآوری با تکیه بر ویژگیهای دینی فرهنگی و بومی و استفاده از ویترینهای زیبا و رنگهای متنوع و دوختهای استاندارد علاوه بر ترویج نشاط و امید در جامعه میتواند موجب گشایش بازارهای جدید گردد.
ایران با داشتن مواد اولیهی بسیار سرمایههای انسانی جوان و متخصص انرژی فراوان مزایای جغرافیایی میتواند ضمن تأمین نیاز داخلی و جلوگیری از خروج ارز ظرف پنج سال به عنوان پایتخت تولید و صادرات پوشاک و کفش غرب آسیا مطرح و ضمن تسهیل بازار ۵۰۰ میلیون نفری کشورهای همسایه که در عین اشتراکات فرهنگی و مذهبی اقتصادی نفت محور و مصرفگرا دارند سود سرشار ارزی نصیب کشور نماید.
آیا با وجود مزیتهای رقابتی این صنایع در جهت سرمایهگذاری و اشتغال قوانین کشور ما برای تشویق تولیدکنندگان به تکمیل زنجیرهی ارزش کارساز بوده است؟ استفاده از پنجرهی واحد تخصصی پوشاک و کفش در کشور در کنار حفظ و منزلت کارآفرینان برای حل سریع مشکلات واحدهای تولیدی این عزیزان باید مورد توجّه مسئولین محترم قرار گیرد.
در پایان درخواستهایی را به عنوان نمایندهی صنعت پوشاک، کیف، کفش و چرم به عرض میرسانم. ۱. یکی از روشهای کاهش بهای تمام شده حرکت به سمت تولید بدون کارخانه است. صنعت پوشاک و کفش بسیار مستعد این ظرفیت برای توسعهی مشاغل خانگی به خصوص اشتغال معلولین و زنان سرپرست خانوار بدون توجّه به میزان تحصیلات و صرفاً با یک آموزش ساده میباشد.
۲. نام و نشانهای تجاری وظیفهی سنگین اعتمادسازی بین تولید و مشتریان را بر عهده دارند. بنابراین درخواست میشود که نهادهای مرتبط و بانک مرکزی هرچه سریعتر نسبت به ارزشگذاری نام و نشانهای تجاری اقدام نمایند تا بتوان از آن ارزشگذاری به عنوان سرمایهی نامشروط جهت وثیقه در اخذ تسهیلات بهرهمند شویم.
یکی دیگر از مهمترین وظایف نام و نشانهای تجاری ترویج مشتری مداری است. تقاضا میشود با توجّه به اهمیت مشتریان مشعوف در هر بازاری سالی را به عنوان مشتری مداری و تکریم ارباب رجوع نامگذاری فرمایید.
۳. با توجّه به اینکه پوشاک نماد فرهنگها و تمدنهاست و سابقهی پوشاک در ایران به سه هزار سال پیش از میلاد مسیح باز میگردد، درخواست مینماییم برای تمرکز بر نوآوری و طراحی و استفاده از متخصصین فن هفتهی مد ایرانی اسلامی تهران با برپایی نمایشهای عمومی و اختصاصی، اختصاصی پوشاک منطبق بر شئونات اسلامی هر ساله برگزار گردد.
۴. در راستای تقویت زنجیرهی ارزش، ضرورت بازنگری در مراحل دریافت مالیات بر ارزش افزوده در ایستگاههای مختلف تولید و یک دورهی پنج سالهی در خصوص مالیات عملکرد و نیز کاهش نرخ بیمه از ۳۰ درصد به ۱۰ درصد میتواند کمک شایانی به توسعهی این صنعت نماید.
بدین وسیله مراتب سپاسگزاری و قدردانی خود را از حضرتعالی که همواره حامی تولیدکنندگان بودهاید ابراز مینمایم و در پایان از تمامی صنعتگران خطّ مقدم جبههی اقتصادی کشور و همچنین از مسئولین وزارت صمت و اتحادیههای صنفی، انجمنها و تشکلهای صنعتی و کلیهی همکاران زحمتکش زنجیرهی ارزش نساجی، پوشاک، چرم، کیف، کفش و صنایع وابسته و نیز خانواده و همسر بزرگوارم و همکاران مهربان و متخصصم در نوین چرم سپاسگزارم.