Khamenei.ir

1400/11/10

انتقال فناوری، شرط حضور خارجی‌ها در ایران

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif جمعی از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی در تاریخ ۱۴۰۰/۱۱/۱۰ با رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند. در ابتدای این مراسم چهارده نفر از فعالان بخش‌های مختلف تولید به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار با اشاره به اهمیت بیان موفقیت‌های اقتصادی کشور فرمودند: «خوب است که این موفقیت‌هایی را که شما اینجا ذکر کردید، مردم بشنوند؛ یکی از کارهای دشمن تلاش روانی و جنگ روانی است. در کنار این جنگ اقتصادی، دشمن یک جنگ روانی هم می‌کند، خوب است مردم بدانند این موفقیت‌های شما را؛ بهتر این است که از زبان خود تولیدکنندگان، خود فعّالان اقتصادی چیزهایی گفته بشود، حقایقی بیان بشود و مردم از آن‌ها مطّلع بشوند.»
پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR در پرونده‌ای دیدگاه‌های مهمانان این مراسم را منتشر میکند. آنچه در ادامه میخوانید متن نظرات جناب آقای عباس ابهری، مدیرعامل صنایع الکترونیک ناسیونال ایران است.
[دریافت فیلم]
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/home/rect-1-n.gif بسم الله الرّحمن الرّحیم، ضمن عرض سلام و عرض ادب خدمت رهبر معظّم انقلاب و دیگر مسئولین عالی رتبه‌ی کشوری و بزرگان صنایع مختلف کشور که افتخار حضور در این جلسه را خدمت این بزرگواران دارم. به نمایندگی از صنعت لوازم خانگی این فرصت را مغتنم می‌دانم که گزارشی کوتاه راجع به این صنعت خدمت شما و دیگر عزیزان حاضر داشته باشم.

صنعت لوازم خانگی کشور درواقع به چند طبقه‌ی اصلی تقسیم می‌شود. که لوازم خانگی بزرگ شامل یخچال فریزر، لباسشویی، ظرفشویی، لوازم خانگی کوچک شامل جاروبرقی، آب میوه گیری، لوازم خانگی حرارتی برودتی مثل اجاق گاز، کولرهای آبی و گازی و بخاری‌های برقی و گازی و مجموعه‌ی صنایع صوتی، تصویری قطعه‌سازان و صنایع عمومی تقسیم می‌شود.

آنچه که در صنعت لوازم خانگی کشور در گذر زمان اتفاق افتاده این است که در ابتدای امر درواقع صنعت لوازم خانگی وابستگی شدیدی به شرکت‌های خارجی از نظر تکنولوژی و تأمین قطعات داشتند. تولیدکنندگان معدودی در این صنعت فعال بودند یا محصولاتی با تکنولوژی قدیمی تولید می‌کردند. بازار کشور عمدتاً‌ در تسخیر برندهای خارجی و به عنوان بازار مصرف بوده است. نسبت بالا و قابل توجه سهم واردات و سهم تولید را ما در گذشته‌ی صنعت لوازم خانگی داشتیم.

شروع تحریم‌های ظالمانه نقطه‌ی عطف این صنعت لوازم خانگی بود. ایجاد نوسان در بازار عرضه و تقاضا ایجاد شد و در اثر خروج و قطع رابطه‌ی یک سویه شرکت‌های خارجی آسیب‌های جدی را به مصرف کننده ما وارد کرد. سرازیر شدن کالاهای غیرمجاز و کم کیفیت و بدون گارانتی به بازار مصرف ایجاد شد. اینجا بود که صنعتگران این صنعت توانستند با تغییر رویه‌ی صنعت لوازم خانگی، از صرفاً مونتاژکاری به یک صنعت مولد و پیشران که هم چنان در حال رشد و توسعه است، گام اساسی در این صنعت بردارند.

خودباوری لازم نسبت به ظرفیت‌های موجود داخلی برای تولید محصولات کیفی و کمی اتفاق افتاد. بهره‌مندی از پتانسیل ایجاد شده در مجموعه‌های دانش‌بنیان و مهندسین و فارغ التحصیلان جوان در این صنعت رشد کرد. کاهش واردات قطعه و ارزبری از طریق مهندسی معکوس یا طراحی نمونه‌ی جایگزین اتفاق افتاد که به‌طور متوسط از کمتر از ۴۰ درصد به بالای ۸۰ درصد ساخت داخل را ما امروز شاهدش هستیم.

تکمیل زنجیره‌ی تأمین با کمک صنایع بزرگ و قطعه‌سازان در جهت تأمین مواد اولیه و قطعات مورد نیاز اتفاق افتاده است. هم‌اکنون در سال ۱۴۰۰ و در سال ۱۳۹۹ گردش مالی که این صنعت در کشور ایجاد کرده بالغ بر شش میلیارد دلار بوده است. دستاوردهای کوتاهی را در این صنعت ما شاهدش بودیم. که جهش تولید از هشت و نیم میلیون دستگاه به پانزده میلیون دستگاه فقط در سال ۱۳۹۸ تا ۱۳۹۹ و رشد ۸۷ درصدی اتفاق افتاد. گذر از مرز تولید دوازده میلیون دستگاه در نُه ماهه‌ی اول امسال داشتیم. که پیش‌بینی عبور از شانزده میلیون دستگاه برای کل صنعت لوازم خانگی رقم خواهد خورد.

ایجاد اشتغال پایدار در این صنعت رخ داده است به طوری که نزدیک به سیصد هزار شغل با احتساب شبکه‌ی توزیع و خدمات پس از فروش که بیش از ۴۰۰ هزار شغل خواهد شد را در این صنعت توانستیم ایجاد کنیم. گسترش خدمات پس از فروش متقن و قابل اطمینان و ایجاد نظام گارنتی روشن در راستای توجه به حقوق مصرف کننده در این صنعت شکل گرفته است. آغاز صادرات لوازم خانگی بزرگ و سرمایشی و گرمایشی به کشورهای همسایه در گام نخست اتفاق افتاده و در خصوص دیگر صنایع نیز این اتفاق در حال انجام است.

برای این صنعت برنامه‌های میان مدت و بلندمدتی داریم که خواستم خدمت شما عرض کنم. افزایش مستمر کیفیت تولید با ارتقاء استانداردهای ملی به سطح جهانی، جهت رسیدن به بازارهای صادراتی بزرگتر را در برنامه داریم. ایجاد تنوع محصول مطابق نیاز مصرف کننده‌ی داخلی با نگاه تکنولوژی روز دنیا را داریم.

ارتقاء فنی صنعت و تولیدات با تعمیق رابطه با کانونهای علمی در راستای کاهش مصرف انرژی و عبور از بحران جهانی انرژی این صنعت در حال شکل‌گیری است. ایجاد پلتفرم‌های مشترک قطعه‌سازی و محصولات با مشارکت قطعه‌سازان و دیگر صنایع با هدف کاهش قیمت تمام شده و رقابت‌پذیری در صادرات برای همه‌ی گروه‌های محصولات لوازم خانگی در حال اتفاق است.

اصلاح نظام توزیع و حذف حلقه‌های واسطه در جهت تنظیم بازار و قیمت مصرف کننده و تأمین قطعات یدکی اصلی با گسترش حضور قطعه‌سازان برای بازار خدمات پس از فروش در دست انجام است. همچنین استفاده از تکنولوژی‌های فناورانه‌ی جدید نظیر آی.او.تی یا همان اینترنت اشیاء در حال اجرایی شدن است به طوری که در مجموعه‌ی خود ما سندهای ثبت اختراع اولیه‌اش آماده شده و آماده‌ی عرضه آن در سال آینده برای مردم هستیم تا مردم با این تکنولوژی‌ها به راحتی بتوانند محصولات لوازم خانگی خودشان را نظیر فر، یخچال و ... را از طریق اینترنت و موبایل‌شان کنترل کنند و بر فرآیندهایش در زمان مصرف احاطه داشته باشند.

پیرو نگاه ویژه‌ای که به این صنعت داشتید، مجموعه‌ی تولیدکنندگان این صنعت ثابت کردند که توانایی تأمین نیاز کشور را دارا هستند. شرایط رشد و حضور در بازارهای بین‌المللی را داریم و در ابتدای  این مسیر هستیم. در صورت ادامه‌ی حمایت اشتغال پایدار و بیشتری را برای کشور ایجاد خواهیم کرد. علی‌رغم هجمه‌های روزهای اخیر و بر خلاف رشد تورم بالای ۴۰ درصد در کشور در این صنعت به طور متوسط کمتر از ۱۵ درصد نوسان قیمت ایجاد شده که ناشی از تغییرات قیمت مواد اولیه بوده.

در انتها امیدواریم به جهت تداوم و توسعه‌ی این موفقیت‌ها و حتی با رفع تحریم‌های ظالمانه کماکان واردات محصول کامل و ساخته شده در این صنعت به هر شکل حداقل برای یک دوره‌ی پنج‌ساله‌ی دیگر متوقف بماند. حضور شرکت‌های خارجی در این صنعت منوط به سرمایه گذاری مشترک، انتقال تکنولوژی و دانش فنی باشد. در جهت تسهیل و جلوگیری از رکود مسیر سبز گمرکی از بنادر به کارخانجات ایجاد بشود و مبارزه‌ی جدی با قاچاق به عنوان یک معلول تصمیم گیری اشتباه صورت بگیرد نه به عنوان علت و رکود صنعت.

خیلی ممنونم، از شما سپاسگزارم.

در این رابطه ببینید:

ارسال پیوند با پیامک
بالای صفحه

دفتر حفط و نشر آثار آیت الله العظمی خامنه ای