Khamenei.ir

1400/11/10

ارکان صنعت مرغ و تخم‌مرغ مستقل از هم عمل می‌کنند

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif جمعی از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی در تاریخ ۱۴۰۰/۱۱/۱۰ با رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند. در ابتدای این مراسم چهارده نفر از فعالان بخش‌های مختلف تولید به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار با اشاره به اهمیت بیان موفقیت‌های اقتصادی کشور فرمودند: «خوب است که این موفقیت‌هایی را که شما اینجا ذکر کردید، مردم بشنوند؛ یکی از کارهای دشمن تلاش روانی و جنگ روانی است. در کنار این جنگ اقتصادی، دشمن یک جنگ روانی هم می‌کند، خوب است مردم بدانند این موفقیت‌های شما را؛ بهتر این است که از زبان خود تولیدکنندگان، خود فعّالان اقتصادی چیزهایی گفته بشود، حقایقی بیان بشود و مردم از آن‌ها مطّلع بشوند.»
پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR در پرونده‌ای دیدگاه‌های مهمانان این مراسم را منتشر میکند. آنچه در ادامه میخوانید متن نظرات جناب آقای علی تقوی‌فر، مدیرعامل شرکت سیمرغ است.
[دریافت فیلم]
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/home/rect-1-n.gif بسم الله الرّحمن الرّحیم، با سلام و درود به ارواح طیبه‌ی شهدا و روح مطهر امام راحل و با سلام و درود به و طول با آرزوی طول عمر باعزّت به محضر مقام معظّم رهبری و سلام به حضار محترم.

بنده مدیرعامل شرکت سیمرغ هستم. این مجموعه بزرگترین شرکت تولیدکننده‌ی تخم مرغ و دارای زنجیره‌ی کامل تولید در کشور و منطقه با ۶۷۵۰ هزار قطعه مرغ، تولید سالانه هفتاد هزار تن تخم مرغ و سی و هفت میلیون قطعه جوجه است. ظرفیت تولید دام شرکت سیصد هزار تن در سال، تعداد کارکنان دو هزار نفر پرسنل است که در نقاط محروم کشور در هفت استان مشغول خدمت هستند.

در سال ۹۹ برابر آمارهای موجود کشور توانسته حدود ۲/۶ میلیون تن مرغ و حدود یک میلیون تن تخم مرغ تولید کند. تولید مرغ به حدود چهارده برابر و تخم مرغ به بیش از ده برابر اول انقلاب رسیده است. مصرف سرانه ظرف ۴۳ سال گذشته از پنج کیلو مرغ به بیش از ۳۰ کیلو و از سه کیلو تخم مرغ به بیش از دوازده کیلوگرم رسیده است.

نظر به اینکه تولیدات ذرت و سویا در ایران محدود بوده و سالیانه برای واردات حدود ده میلیون تن بالغ بر پنج میلیارد دلار صرف می‌شود و با توجه به محدودیت تأمین آب کشاورزی، در صورت افزایش مصرف سرانه و تولید بیشتر خروج از این شرایط دشوار می‌شود، که با ایجاد زنجیره و مصرف بهینه‌ی خوراک بخش قابل توجّهی از این مسائل مرتفع خواهد شد.

با توجّه به کاهش مصرف گوشت قرمز؛ مرغ و تخم مرغ، عمده منابع تأمین پروتئین حیوانی است. که از نظر امنیت غذایی و امنیت ملی حائز اهمیت بوده و بایستی به آن به‌طور ویژه پرداخته شود.

* ساختار فعلی تولید مرغ و تخم مرغ
ارکان این صنعت به طور کاملاً مستقل فعالیت می‌کنند. عملکرد هر کدام از بخشها تحت تأثیر مستقیم عملکرد مستقل بخش دیگر است. تأمین نهاده‌های تولید در این سیستم کاملاً متکی بر واسطه‌گری است.

* ضعفهای ساختار فعلی صنعت
- پراکندگی در صنعت و دشواری کنترل نتایج و برنامه‌ریزی ملی.
- ضعف در تأمین مطلوبیت‌های تولیدکنندگان، مصرف کنندگان و دولت.
- حجم بالای سرمایه‌ی در گردش مورد نیاز.
- راندمان پایین و هدر رفتن منابع ملی.
- خروج سود از درون فعالیت.
- نوسانات شدید در بازار.
-گرایش نزولی نرخ سود.
ضعف در رقابت با محصولات خارجی.

* منافع از دست رفته در ساختار فعلی
- سود ناشی از ناهماهنگی در سطح دانش.
- سود ناشی از سهیم نبودن در سرنوشت تولیدات.
-سودی که از درون عملیات خارج می‌شود.

* مزایای زنجیره‌های بزرگ تولید
- امکان تهیه‌ی برنامه‌ی دقیق و اجرای کامل آن به علت در اختیار داشتن کلیه‌ی عوامل تولید.
- اعمال مدیریت فنی و تخصصی در ارکان تولید.
- افزایش بهره‌وری کلیه‌ی عوامل و کاهش هزینه‌های تولید.
- فراهم نمودن بستر مناسب جهت نظارت و اجرای سیاستهای دولت.
- فراهم شدن زمینه‌ی تولید پایدار و امکان صادرات محصولات و افزایش قدرت رقابتی.
- کاهش مصرف دان و واردات نهاده‌های مورد نیاز صنعت. که با مقایسه‌ی ضریب تبدیل خوراک دان در زنجیره و خارج آن حدود یک و نیم میلیون تن معادل تقریباً یک میلیارد دلار صرفه جویی می‌شود.

* پیشنهادها
- واگذاری امور اجرایی به بخش خصوصی و دستگاه‌های دولتی به جای تولی‌گری و تصدی‌گری به سیاستگذاری و نظارت بپردازند.
- عدم دخالت در بخش صادرات و عدم ممنوعیت صادرات.
- عدم قیمت گذاری دستوری محصولات کشاورزی.
یکسان سازی نرخ ارز.

والسلام و علیکم و رحمت الله و برکاته.

در این رابطه ببینید:

ارسال پیوند با پیامک
بالای صفحه

دفتر حفط و نشر آثار آیت الله العظمی خامنه ای