Khamenei.ir

1400/11/10

می‌توانیم با خارجی‌ها رقابت کنیم

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif جمعی از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی در تاریخ ۱۴۰۰/۱۱/۱۰ با رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند. در ابتدای این مراسم چهارده نفر از فعالان بخش‌های مختلف تولید به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار با اشاره به اهمیت بیان موفقیت‌های اقتصادی کشور فرمودند: «خوب است که این موفقیت‌هایی را که شما اینجا ذکر کردید، مردم بشنوند؛ یکی از کارهای دشمن تلاش روانی و جنگ روانی است. در کنار این جنگ اقتصادی، دشمن یک جنگ روانی هم می‌کند، خوب است مردم بدانند این موفقیت‌های شما را؛ بهتر این است که از زبان خود تولیدکنندگان، خود فعّالان اقتصادی چیزهایی گفته بشود، حقایقی بیان بشود و مردم از آن‌ها مطّلع بشوند.»
پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR در پرونده‌ای دیدگاه‌های مهمانان این مراسم را منتشر میکند. آنچه در ادامه میخوانید متن نظرات جناب آقای محسن کارگر پارسا جم، مدیرعامل شرکت مکاترونیکس کیش است.
[دریافت فیلم]
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/home/rect-1-n.gif بسم الله الرّحمن الرّحیم، در چند سال اخیر کمبود قطعات میکروالکترونیک مثل پردازنده‌ها، آرایه‌های منطقی، حافظه‌ها و سایر تراشه‌ها در کنار وابستگی روزافزون همه‌ی محصولات و صنایع دیگر به این تراشه‌ها شگفتی ایجاد کرد.

آشکار شد که تراشه‌های میکروالکترونیک دارای اهمیت راهبردی هستند. با کنترل آنها از مسیر تحریم می‌توان بر گستره‌ی وسیعی از محصولات صنعتی و در نتیجه‌ اقتصاد کشورها تأثیر گذاشت. مرتبه‌ی اقتصاد جهانی این صنعت به طور مستقیم حدود ۵۰۰ میلیارد دلار برآورد شده. اما این صنعت موتور مولد رشد صنایع دیگر مثل صنایع مخابراتی، تجهیزات پزشکی، دفاع، صنایع خودرو، رایانه، تلفنهای همراه، لوازم خانگی و غیره نیز هست.

رشد جهانی صنعت میکروالکترونیک در پنج سال آینده حدود هشت و نیم درصد پیش بینی شده است. که رشد بسیار بالایی است و برآورد شده در جهان حدود یک میلیون نفر متخصص در این صنعت به کار اشتغال خواهند داشت. در کشور ما دلایل و فرصت‌های بسیار مهمی برای توسعه‌ی این حوزه وجود دارد. وجود ذخایر معدنی، نیروی انسانی جوان و علم آموخته و آماده به کار نیاز گسترده‌ی صنعتی و ضرورت‌های استراتژیک، دفاعی و امنیت صنعتی.

تصاویر زمینه از کارخانجات شرکت مکاترونیکس گرفته شده است. مجموعه‌ای که دارای کارخانه‌ی فرآوری و محصولات تولیدی در صنعت فتونیک و میکروالکترونیک است. که ضمن ارزش راهبردی از نظر فنی و اقتصادی نیز رقابت‌پذیرند. محصولات جانبی آن هم در صنایع روشنایی، خودرو و صنایع خانگی استفاده می‌شوند.

کار از سال ۱۳۹۵ آغاز شده، بخش به بخش به بهره‌برداری رسیده، سالانه توسعه یافته و به عمق فناوری و گستره‌ی محصولات آن اضافه شده است. طرحهای تفصیلی جهشی برای توسعه‌ی آن نیز وجود دارد که در مسیر تأمین منابع هستیم.

تنها در این گروه حدود ۹۰۰ نفر از جوانان تحصیل کرده، باهوش و خلاق به پژوهش و تولید اشتغال دارند. جمع فعالیت‌های انجام شده نشان می‌دهد که بستر اقتصادی و علمی توسعه در صنعت میکروالکترونیک در کشور وجود دارد. رقابت کیفیت و قیمت با بازارهای جهانی هم امکان پذیر است. و اگر مدیریت شود می‌توان به جهش توسعه در این صنعت پیشران و مولّد امیدوار بود.

راهبرد پیشنهادی ما برای توسعه‌ی صنعت میکروالکترونیک بر دو پایه‌ی ایجاد کارخانه‌ی فرآوری یا فب و توسعه‌ی بخش طراحی آزمایش و پوشش‌دهی استوار است. ایجاد فب و کارخانه‌ی فرآوری اگر چه پرهزینه و از منظر اقتصادی دیربازده است و ممکن است نیاز به حمایت دولتی داشته باشد اما ضروری است. زیرا اگر فقط صنعت پوشش دهی شکل بگیرد میزان وابستگی آن سقف توسعه را پایین نگه می‌دارد.

اقدامات انجام شده به ویژه در گروهی از شرکت‌ها که من آنها را نمایندگی می‌کنم نشان می‌دهد که ظرفیت جهش واقعی در این حوزه کاملاً وجود دارد. البته همکاری‌های بین‌المللی نیز اهمیت دارد.

پیشنهاد می‌کنیم پیوست توسعه‌ی میکروالکترونیک در تعاملات بین‌المللی لحاظ شود. پیشنهاد می‌شود یک یا دو شهرک صنعتی میکروالکترونیک و صنایع جانبی آن تأسیس شود. با هماهنگی با وزارت صمت، با اختصاص زمین و ایجاد زیرساخت بخش خصوصی آماده‌ی مشارکت در این زمینه است. همچنین پیشنهاد می‌شود یک پارک علم و فناوری در این حوزه احداث شود؛ تا با تمرکز بر منابع پژوهشی و هدایت فعالیت‌ها و سرمایه‌های مادی و علمی متخصصین چند خط توسعه‌ی دانش شتاب بگیرد. سرزمین ما گنجینه‌ی سرمایه‌های انسانی، فرصت‌های اقتصادی و منابع حیاتی است. ان‌شاءالله در این حوزه نیز با راهبری و مطالبه‌ی حضرتعالی و همکاری دولت و مردم پیشرفت در خور شکل بگیرد. سپاسگزارم.

در این رابطه ببینید:

ارسال پیوند با پیامک
بالای صفحه

دفتر حفط و نشر آثار آیت الله العظمی خامنه ای