Khamenei.ir

1400/11/10

جهاد در پیچیده‌ترین میدان نفتی غرب آسیا

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif جمعی از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی در تاریخ ۱۴۰۰/۱۱/۱۰ با رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند. در ابتدای این مراسم چهارده نفر از فعالان بخش‌های مختلف تولید به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار با اشاره به اهمیت بیان موفقیت‌های اقتصادی کشور فرمودند: «خوب است که این موفقیت‌هایی را که شما اینجا ذکر کردید، مردم بشنوند؛ یکی از کارهای دشمن تلاش روانی و جنگ روانی است. در کنار این جنگ اقتصادی، دشمن یک جنگ روانی هم می‌کند، خوب است مردم بدانند این موفقیت‌های شما را؛ بهتر این است که از زبان خود تولیدکنندگان، خود فعّالان اقتصادی چیزهایی گفته بشود، حقایقی بیان بشود و مردم از آن‌ها مطّلع بشوند.»
پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR در پرونده‌ای دیدگاه‌های مهمانان این مراسم را منتشر میکند. آنچه در ادامه میخوانید متن نظرات جناب آقای مجید حبیبی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه سَروَک آذر است.
[دریافت فیلم]
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/home/rect-1-n.gif بسم الله الرّحمن الرّحیم، بنده افتخار دارم که امروز به نمایندگی از هزاران تن از فرزندان غیور و شکست ناپذیر این مرز و بوم از سنگر توسعه و تولید بالادستی نفت در این نشست حاضر باشم، تا پیام شکوفایی و باور ملی را در مسیر توسعه‌ی میدان مشترک نفتی آذر، واقع در شهرستان مهران به عنوان یکی از بارزترین نمادهای اقتدار ملی به استحضار برسانم.

سالها پس از حماسه‌های دفاع مقدس در این سرزمین شرکت‌های بزرگ بین‌المللی به ایران آمدند تا سخت‌ترین و پیچیده‌ترین میدان نفتی غرب آسیا را که تصور می کردند با توان و تخصص امکانات داخلی کشور به تولید رساندن آن محال است را برای ما توسعه دهند.

اما به بهانه‌های تحریم‌های ظالمانه‌ی بین‌المللی پای کار نماندند و رفتند تا این میدان مشترک را در سوی عراقی آن توسعه دهند. در آن شرایط وزارت نفت با تصمیمی شجاعانه توسعه‌ی میدان چالش برانگیز را به کنسرسیوم تماماً‌ ایرانی متشکل از صندوقهای بازنشستگی نفت و شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت واگذار و فصل نوینی را در صنعت نفت رقم زد. و در اوج ناباوری جامعه‌ی جهانی فرزندان ایران قوی توانستند با بهره‌برداری از دانش و توان بومی در بی‌سابقه‌ترین عملیات توسعه‌ی بالادستی در تاریخ صنعت نفت افتخار بزرگی را برای ملت ایران به ارمغان آورند.

از شاخص‌های صعوبت توسعه‌ی میدان نفتی آذر که در زمره‌ی میادین پرفشار و دمای بالا، طبقه‌بندی می‌گردد، می‌توان به اسیدی بودن تولید آن -که شانزده برابر اسیدی‌تر از میدان عظیم پارس جنوبی است- اشاره نمود. علی‌رغم خاصیت بالای اسیدی و ضرورت استفاده از تجهیزات خاص از ۷۵ درصد توان ساخت داخل کشور جهت تکمیل طرح استفاده گردیده است.

از سوی دیگر به طور معمول زمان عملیات حفر یک چاه در سایر میادین معادل ۹۰ تا ۱۲۰ روز می‌باشد. در حالی که این زمان در میدان آذر به صورت میانگین ۴۳۰ روز بوده و بیشترین میزان عملیات حفاری رکورد شده به زمانی بیش از ۸۰۰ روز رسیده است.

در رقابت با کنسرسیوم شرکت‌های خارجی آن سوی میدان بر تمام مشکلات فائق و با صرف هزینه‌ی تقریبی ۱/۴ میلیارد یورو تاکنون بالغ بر ۲/۸ میلیارد یورو درآمد ارزی برای کشور حاصل گردیده است. که با استمرار فعالیت‌های توسعه‌ای و تولیدی این میدان و با تکمیل پروژه‌های زنجیره‌ای ارزش پایین دستی در شهرستان دهلران، این سرمایه‌ی ملی می‌تواند ارزش افزوده‌ی بیشتری نصیب کشور کند.

در حوزه‌ی مسئولیت‌های اجتماعی، پیمانکار توسعه دهنده با رویکرد کمک به بنگاه‌های اقتصادی و کسب و کارهای محلی با واگذاری بیش از سه هزار میلیارد ریال قرارداد به پیمانکاران بومی، رونق اقتصادی در شهر حماسه آفرین مهران را شکل داده است. همچنین در حوزه‌ی اشتغال از نعمت فعالیت سرمایه‌های استان ایلام در فاز توسعه بیش از شصت درصد و در حال حاضر در فاز بهره‌برداری بیش از هفتاد درصد از حضور جوانان بومی بهره‌مند گردیده‌ایم.

در دستاوردهای مدیریتی افزون‌بر پیاده‌سازی استانداردهای فنی و مهندسی معمول در بهره‌گیری از روشهای نوین مدیریت پروژه در سطحی گسترده، تلاش‌های وافری صورت گرفت. طرح آذر با شرکت در فرآیند جایزه‌ی جهانی مؤسسه‌ی بین‌المللی آی.پی.ام.ای برای اولین بار توسط یک شرکت ایرانی -در مهمترین قسمت جایزه در بخش مدیریت ابرپروژه‌ها- جایزه‌ی طلا را از آن خود نمود و این اتفاق موجب شد تا در کنار دیگر دستاوردهای توسعه و تولید منحصر به فرد این میدان چهره‌ی جدیدی از توان مدیریتی فرزندان ایران به رخ جهانیان کشیده شود.

در سالهای اخیر با تأکیدهای مکرر حضرتعالی بر لزوم رشد شاخصهای تولیدی کشور فرزندان شما در صنعت نفت پروژه میدان پرچالشی که در نظر توسعه دهندگان خارجی تولید حتی یک بشکه نفت از آن محال بود را به نتیجه رسانده و تاکنون بالغ بر ۵۰ میلیون بشکه نفت از این میدان را صادر نمودند.

در پایان به عرض می‌رساند در چشم‌انداز پیش‌رو در صنایع بالادستی نفت، جهت تحقق افزایش تولید تا یک میلیون بشکه در روز نسبت به توان تولید فعلی، در حال حاضر هفده شرکت اکتشاف و تولید ایرانی در حوزه‌ی بالادست نفت با قدرت می‌توانند در مسیر توسعه نقش آفرینی نمایند و چه بسا اینکه با تجمیع توان مهندسی از تجربیاتی شبیه آذر، در مسیر صدور خدمات مهندسی مؤثر و سهیم باشند. لذا در صورت دستور حضرت‌عالی به رفع برخی از موانع و چالشها که به تفصیل به گروه اقتصادی دفتر حضرتعالی تقدیم گردیده است، مسیر توسعه بالادست میّسر و دست یافتنی خواهد بود ان‌شاءالله.

والسلام و علیکم و رحمت‌الله و برکاته.

در این رابطه ببینید:

ارسال پیوند با پیامک
بالای صفحه

دفتر حفط و نشر آثار آیت الله العظمی خامنه ای