Khamenei.ir

1400/11/10

رتبه اول تولید تجهیزات پزشکی در منطقه هستیم

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif جمعی از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی در تاریخ ۱۴۰۰/۱۱/۱۰ با رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند. در ابتدای این مراسم چهارده نفر از فعالان بخش‌های مختلف تولید به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار با اشاره به اهمیت بیان موفقیت‌های اقتصادی کشور فرمودند: «خوب است که این موفقیت‌هایی را که شما اینجا ذکر کردید، مردم بشنوند؛ یکی از کارهای دشمن تلاش روانی و جنگ روانی است. در کنار این جنگ اقتصادی، دشمن یک جنگ روانی هم می‌کند، خوب است مردم بدانند این موفقیت‌های شما را؛ بهتر این است که از زبان خود تولیدکنندگان، خود فعّالان اقتصادی چیزهایی گفته بشود، حقایقی بیان بشود و مردم از آن‌ها مطّلع بشوند.»
پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR در پرونده‌ای دیدگاه‌های مهمانان این مراسم را منتشر میکند. آنچه در ادامه میخوانید متن نظرات جناب آقای مجید روحی نیاسر، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان کوشا فن‌پارس است.
[دریافت فیلم]
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/home/rect-1-n.gif بسم الله الرّحمن الرّحیم، سلام و عرض ادب خدمت مقام معظّم رهبری و حضار گرامی و مردم شریف ایران و درود خدا و خداقوت به فعالان عرصه‌ی کار و تولید. با سپاس از دعوتی که از بنده فرمودید اجازه می‌خواهم صحبتهای خود را با گرامیداشت یاد شهدای دوران کرونا و تقدیم تقدیر به کادر درمان و مدافعین سلامت آغاز کنم.

همکاران ما در صنعت تجهیزات پزشکی نیز به حق در این دوران نقش به‌سزایی ایفا کردند. در حالی که بسیاری از کشورها با شروع پاندمی کرونا دچار کمبود شدید تجهیزات پزشکی و محصولات مصرفی بودند -با توجّه به تحریمها- با همت تولیدکنندگان داخلی، وزارتخانه‌های صمت، بهداشت و معاونت محترم علمی فناوری ریاست جمهوری و سایر سازمانهای مرتبط، بحران کمبود تجهیزات مدیریت و در کمترین زمان نیازهای کشور تأمین و حتی توان صادرات فراهم گردید.

حقیقتاً سلامت محور توسعه است. بالغ بر ۱۰۰۰ شرکت تولیدی در این صنعت مشغول به فعالیت هستند. که از این میان بیش از ۲۰۰ شرکت محصول دانش بنیان و فناور تولید می‌نمایند. این صنعت خطیر ضمن ایجاد اشتغال برای بیش از ۴۵ هزار نفر به صورت مستقیم موجب جذب، بازگشت و نگهداشت نخبگان و فارغ التحصیلان کلیه‌‌ی رشته‌ها شده است. حجم بازار جهانی در حدود ۵۰۰ میلیارد دلار با نرخ رشد هشت درصدی می‌باشد که نشان از اهمیت آن در حوزه‌ی سلامت چه از نظر تأثیر بر زندگی آحاد جامعه و چه از نظر تأثیر اقتصادی و ارزش افزوده‌ی بالای این صنعت دارد. از این رو در کشورهای توسعه یافته و رو به توسعه در رده‌‌ی اول توجّهات و اولویت‌هاست.

حجم بازار ایران رقمی حدود هفت میلیارد دلار است که سهم تولید از این عدد حدود پنج میلیارد دلار و سهم واردات دو میلیارد دلار در سال می‌باشد. ایران در رتبه‌ی اول تولید تجهیزات پزشکی در منطقه است. و بالغ بر هفتاد درصد نیاز کشور در داخل تأمین می‌گردد.

حجم بالای تقاضای تجهیزات پزشکی در کشور، توانمندی‌های فناورانه‌ی ایجاد شده، تعداد شرکت‌های تولیدی فعال، حجم واردات، حضور مستمر در بخش صادرات هر چند به میزان محدود و تعداد قابل توجّه فارغ التحصیلان دانشگاهی، زمینه‌ساز توجّه راهبردی به این صنعت در کشور است.

برنامه‌ی انجمن تولیدکنندگان، تولید صادرات محور است. لذا به دنبال افزایش عمق ساخت و همکاری و زنجیره‌سازی در تولیدکنندگان هستیم تا با تنوع و توسعه‌ی محصول رقابت پذیری با واردات را تقویت و توان عرضه‌ی محصول در بازارهای صادراتی را افزایش دهیم. چنانچه بسترها محیا گردد هدفگذاری صادرات بالغ بر سیصد میلیون دلار در سال امکان پذیر است. لازمه‌ی آن برنامه ریزی واحدهای تولیدی و تمرکززایی و پرهیز از پراکندگی امور در مراکز دولتی و منابع مالی می‌باشد. لازم است از تشکیل دفتر صنایع تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی و چارت سازمانی جدید در وزارت صمت در راستای تمرکززایی و زنجیره سازی حمایت زنجیره‌سازی حمایت و قدردانی نماییم.

از سال ۹۷ که متأسفانه ارز ترجیحی و یا همان دولتی مجدداً به صحنه‌ی کار آمد تاکنون سالانه از یک تا دو میلیارد دلار ارز اختصاص یافته به تجهیزات پزشکی به طور متوسط ۹۵ درصد به واردات کالای آماده و پنج درصد آن به تأمین مواد اولیه‌ی تولید اختصاص یافته. که ای‌کاش بیشتر آن صرف توانمندسازی واحدهای تولیدی در انتقال دانش فنی، تأمین ماشین آلات، احداث و توسعه‌ی خطوط تولید و تأمین مواد اولیه‌ی محصولات اولویت‌دار می‌شد. هر چند با چندگانه بودن نرخ ارز موافق نیستیم.

تعهداتی که ما در حوزه‌ی تجهیزات پزشکی داریم، عبارتند از تأمین امنیت سلامت کشور، تأمین کمی و کیفی نیازها، جذب نخبگان و فارغ التحصیلان،‌ حفظ رتبه‌ی اول ایران در حوزه‌ی صنعت تجهیزات پزشکی در منطقه و توسعه‌ی صادرات. در حال حاضر در حال تدوین سند توسعه‌ی صنعت تجهیزات پزشکی با همکاری وزارت صمت هستیم.

و اما در خصوص شرکت تحت مدیریت اینجانب با بیش از سه دهه فعالیت در صنعت تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی در طراحی و تولید تجهیزات دندانپزشکی و ماشین آلات مورد نیاز در ساخت پروتزهای دندانی بالغ بر ۷۰ درصد انواع تجهیزات مورد نیاز کشور را تأمین و در حوزه‌ی صادرات نیز فعال هستیم و همچین طرح کلان تولید سیستم ایمپلنت‌های دندانی با برند ابیتا از سال ۹۸ آغاز و در بهمن ۹۹ این محصول استراتژیک افتتاح گردید.

لازم به ذکر است که نیاز ارزی فقط در این بخش ایمپلنت‌های دندانی وارداتی بالغ بر صد میلیون دلار در سال می‌باشد.

و اما چالشها که مختصر به آن می‌پردازم مطالبات انباشته شده‌ی تولیدکنندگان از مراکز درمانی و کمبود نقدینگی که راهگشای آن تخصیص ردیف بودجه و خرید حداکثری مراکز دولتی به صورت نقدی است. مشکلات تأمین به موقع مواد اولیه، تأثیر چندگانگی نرخ ارز، زمان‌بر بودن ترخیص کالا از گمرکات که ان‌شاءالله با کریدور راه سبز برای ترخیص واردات این مشکل حل بشود.

در خاتمه مواردی که درباره چالش‌ها و راهکارها عرض شد را تقدیم حضور کردم که ان‌شاءالله با دستورات جنابعالی وضعیت صنعت تجهیزات پزشکی بهتر بشود. متشکرم از وقتی که به من دادید.

در این رابطه ببینید:

ارسال پیوند با پیامک
بالای صفحه

دفتر حفط و نشر آثار آیت الله العظمی خامنه ای