Khamenei.ir

1400/11/10

یک مرکز واحد فرماندهی صادرات، نیاز داریم

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif جمعی از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی در تاریخ ۱۴۰۰/۱۱/۱۰ با رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند. در ابتدای این مراسم چهارده نفر از فعالان بخش‌های مختلف تولید به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار با اشاره به اهمیت بیان موفقیت‌های اقتصادی کشور فرمودند: «خوب است که این موفقیت‌هایی را که شما اینجا ذکر کردید، مردم بشنوند؛ یکی از کارهای دشمن تلاش روانی و جنگ روانی است. در کنار این جنگ اقتصادی، دشمن یک جنگ روانی هم می‌کند، خوب است مردم بدانند این موفقیت‌های شما را؛ بهتر این است که از زبان خود تولیدکنندگان، خود فعّالان اقتصادی چیزهایی گفته بشود، حقایقی بیان بشود و مردم از آن‌ها مطّلع بشوند.»
پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR در پرونده‌ای دیدگاه‌های مهمانان این مراسم را منتشر میکند. آنچه در ادامه میخوانید متن نظرات جناب آقای یوسف ابراهیمی، مدیرعامل شرکت ارس تارلا امین است.
[دریافت فیلم]
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/home/rect-1-n.gif بسم الله الرّحمن الرّحیم، به استحضار می‌رساند بخش کشاورزی در تأمین امنیت غذایی و کمک به ارتقاء سلامت جامعه بیش از ۹۰ درصد انواع میوه‌ها و ۱۰۰ درصد انواع محصولات گلخانه‌ای مورد نیاز کشور را توسط کشاورزان و باغداران تولید می‌کند. و مازاد بر نیاز داخلی هم به بیش از ۵۳ کشور دنیا صادر می‌گردد.

به صورت خلاصه وضعیت باغبانی کشور را به عرض می‌رسانم. در حال حاضر سطح زیر کشت محصولات باغبانی حدود سه میلیون هکتار بوده، و سالانه حدود ۲۴ میلیون تُن محصول تولید می‌شود. و بیش از ۵۰ درصد ارزش صادرات محصولات کشاورزی معادل ۲/۳ میلیارد دلار مربوط به بخش باغبانی است.

در ادامه گزارشی از سه واحد نمونه‌ی کشوری در حوزه‌ی باغبانی به استحضار می‌رسانم.
۱. مجموعه‌ی گلخانه‌ای شرکت ارستال امین و امیر، ما گروه سرمایه‌گذاری ابراهیمی با دارا بودن نود هکتار گلخانه‌ی شیشه‌ای مدل و هیتروپونیک در منطقه‌ی آزاد ارس بزرگترین گلخانه‌ی یکپارچه‌ی شیشه‌ای کشور هستیم. در این مجتمع‌ها آخرین فناوری‌ها از جمله استفاده از سازه و تأسیسات گلخانه‌ای استاندارد، سیستم‌های آبیاری و تغذیه‌ی هیتروپونیک اتوماتیک، نور تکمیلی باز چرخانی زه‌آب، جمع‌آوری آب باران، استفاده از روشهای کنترل بیولوژی و تولید حشرات شکارگر و واحد تولید نشاء پیوندی استفاده شده. به‌نحوی که متوسط عملکرد محصولات ما حدود سه برابر بیشتر از متوسط عملکرد گلخانه‌های متداول کشور است. و سالانه بیش از ۴۶ هزار تن انواع محصولات گلخانه‌ای و بیست میلیون اصله نشاء سبز و سیفی تولید و به بازار مصرف داخلی و صادرات عرضه می‌گردد.

کلیه‌ی مراحل تولید نشاء محصول برداشت و بسته‌بندی توسط متخصصین داخلی و نیروهای بومی انجام می‌شود و در حال حاضر بیش از ۱۳۰۰ نفر نیروی متخصص و ماهر در این مجموعه‌ها مشغول به فعالیت هستند و بیش از ۸۵ درصد از تولیدات به بازارهای هدف صادر می‌گردد.

گلخانه‌های ما مجهز به سیستم کنترل هوشمند اقلیم و عوامل تولید، درجه‌بندی بسته‌بندی اتومات می‌باشد. که موجب افزایش بهره‌وری در استفاده از نهاده‌ها، آب، انرژی، افزایش کمیت و کیفیت تولیدات و کاهش آفات و بیماری‌ها و در نتیجه منجر به حذف ضایعات گردیده است. محصولات تولیدی با برند آتار ویتا به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌گردد.

۲. شرکت کشت و صنعت خندان تک طارم زیتون. این واحد نمونه‌ی کشوری با مدیریت علی کشاورز هدایتی در سطحی معادل ۲۲۵ هکتار باغ زیتون شامل ۱۷۵ هکتار باغ کلاسیک و ۵۰ هکتار باغ متراکم و مدرن و با تولید بیش از ۲۳۰۰ تن محصول در سال در شهرستان طارم ایجاد گردیده است. این واحد با دارا بودن زنجیره‌ی ارزش زیتون به صورت کامل و تحت برند ثبت شده‌ی تک دارو محصولات تولیدی و فراوری شده را تا آخرین شبکه‌های مویرگی توزیع به بازار مصرف ارائه می‌کند.

با مدیریت بهینه‌ی تولید بالاترین بار زیتون در کشور یعنی سی تن در هکتار در باغات مدرن و متراکم واحد مذکور به دست آمده است. حذف کامل ضایعات و مدیریت بهینه‌ی پسماندهای واحد روغن‌کشی توجه به دانش‌بنیان نمودن تولید و رعایت مسائل زیست محیطی با تولید خوراک دام، کمپوست و کود عالی از پسماندهای واحد روغن کشی در این مجموعه محقق گردیده است.

۳. مرکز لجستیک و پایانه‌ی صادراتی شرکت روماگستر پارس. یکی از زیرساخت‌های اساسی برای تکمیل حلقه‌های زنجیره‌ی تولید تا بازاررسانی، وجود سرکانال‌های مدرن و واحدهای درجه‌بندی، بسته‌بندی و پشتیبانی کننده‌ی تولید است که در همین راستا اولین و بزرگترین مرکز لجستیک و پایانه‌ی صادراتی کشور با مدیریت مهندس قلی‌زاده در شهرستان جویبار با ظرفیت اسمی یک میلیون و دویست هزار تن در سال احداث و فاز اول با ظرفیت ۳۳۰ هزار تن در سال به بهره‌برداری کامل رسیده است. بیش از نود هزار تن انواع میوه، سبزی و صیفی، گوشت، مرغ و سایر محصولات و فرآوده‌های کشاورزی در مجموع انبارهای مدرن و سردخانه‌های هوشمند شرکت رماگستر پارس نگهداری و ذخیره‌سازی می‌شود.

با توجه به برند ثبت شده‌ی رما کلیه‌ی مراحل بازاریابی و صادرات محصولهای کشاورزی باغبانی و گلخانه‌ای سراسر کشور به کلیه‌ی کشورهای هدف صادر می‌گردد.

در این واحد آخرین فناوری‌ها دستگاه‌ها و ماشین آلات پیشرفته مجهز به سامانه‌ی خودکار درجه‌بندی، بسته‌بندی و سامانه‌ی اسکن و عکسبرداری سه بعدی برای سنجش کیفیت محصولات کشاورزی به کار رفته است.

در پایان با توجّه به اهمیت توسعه‌ی صادرات و حمایت‌ از صادرکنندگان ایجاد یک مرکز فرماندهی صادرات در سطح کشور جهت راهبری صادرات پیشنهاد می‌گردد.

والسلام و علیکم و رحمت الله.

در این رابطه ببینید:

ارسال پیوند با پیامک
بالای صفحه

دفتر حفط و نشر آثار آیت الله العظمی خامنه ای