Khamenei.ir

1400/11/10

صادرات خدمات مهندسی به ۲۱ کشور دنیا

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif جمعی از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی در تاریخ ۱۴۰۰/۱۱/۱۰ با رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند. در ابتدای این مراسم چهارده نفر از فعالان بخش‌های مختلف تولید به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار با اشاره به اهمیت بیان موفقیت‌های اقتصادی کشور فرمودند: «خوب است که این موفقیت‌هایی را که شما اینجا ذکر کردید، مردم بشنوند؛ یکی از کارهای دشمن تلاش روانی و جنگ روانی است. در کنار این جنگ اقتصادی، دشمن یک جنگ روانی هم می‌کند، خوب است مردم بدانند این موفقیت‌های شما را؛ بهتر این است که از زبان خود تولیدکنندگان، خود فعّالان اقتصادی چیزهایی گفته بشود، حقایقی بیان بشود و مردم از آن‌ها مطّلع بشوند.»
پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR در پرونده‌ای دیدگاه‌های مهمانان این مراسم را منتشر میکند. آنچه در ادامه میخوانید متن نظرات جناب آقای ایرج گلابتونچی، مدیرعامل سندیکای شرکت‌های ساختمانی ایران است.
[دریافت فیلم]
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/home/rect-1-n.gif بسم الله الرّحمن الرّحیم، سندیکای شرکتهای ساختمانی ایران قدیمی‌ترین تشکل صنفی و اولین تشکل مهندسی کشور با قدمتی ۷۴ ساله است. در حال حاضر ۷۰۰ عضو دارد که در زمینه‌ی اجرای طرحهای عمرانی در حوزه‌ی صنعت احداث و سازندگی در داخل و خارج کشور مشغول خدمت هستند. بدون تردید بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی دستاوردهای بزرگی در این حوزه حاصل شده است.

به ترتیبی که اکنون هیچ پروژه‌ی مهندسی نیست که مهندسین ما نتوانند آن را در داخل و خارج از کشور طراحی یا اجرا کند. در حال حاضر در کشور ۵۶۵۰۰ شرکت مهندسی شامل ۵۳ هزار شرکت پیمانکاری و ۳۵۰۰ شرکت مهندسی مشاور برای انجام کار در این حوزه تعیین صلاحیت شدند. از سوی دیگر سالیانه بیش از ده درصد به این شرکتها افزوده می‌شود. ظرفیت کامل ریالی انجام کار این شرکتها هم اکنون حدود پنج هزار همت معادل دویست میلیارد دلار است.

در حال حاضر حدود ۷۰ درصد ظرفیت این شرکتها آماده به کار است که با امکانات موجودشان از نظر نیروی انسانی و ماشین آلات در اختیار این شرکتها می‌توانند بیش از سه برابر کارهای در دست انجام فعلی‌شان در داخل و خارج از کشور پروژه اجرا نمایند.

در بخش جذب سرمایه‌گذار شرکتهای پیمانکاری و مهندسان مشاور، توان جذب سرمایه‌گذار خارجی و داخلی و تشکیل کنسرسیوم‌ها برای انجام پروژه‌های عمرانی را دارند. در این خصوص اجرای دقیق قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار به ویژه مواد دو و سه آن در خصوص استفاده از نظرات بخش خصوصی در تدوین و اجرای قوانین مربوطه لازم و ضروری است.

در بخش نهضت ملی مسکن با توجّه به ظرفیت مذکور ساخت چهار میلیون مسکن در طول دوره‌ی چهار ساله‌ی دولت محترم توسط بخش خصوصی به خوبی قابل انجام است. الزاماً برای استفاده از ظرفیت آماده به کار بخش مهندسی کشور باید به صدور خدمات مهندسی فنی مهندسی که می‌تواند جایگزین مناسبی برای صادرات نفت و بالا بردن اقتدار و طراز صادراتی کشور و صد البته تحقق آرزوهای معظّم‌له در این خصوص باشد، توجّه ویژه و به آن اهتمام جدی نمود. علی‌رغم تمامی تحریم‌های ظالمانه و مشکلات موجود کارنامه‌ی صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور از سال ۷۳  تا ۹۹ نشانگر اجرای ۹۰۰ پروژه به ارزش ۳۲ میلیارد دلار در ۲۱ کشور دنیاست. در طول این سالها در سال ۹۰ با رقم ۲/۴ میلیارد دلار بیشترین حجم صادرات انجام شده که این جهش نتیجه‌ی توجّه و حمایت بیشتر دولت در آن سال و البته نشانگر ظرفیت بالای این حوزه‌ی مهم اقتصادی است.

در حال حاضر مهمترین بازار صادرات خدمات فنی مهندسی ایران به عراق است. هم اکنون ۴۰ شرکت ایرانی بخش خصوصی در حال اجرای ۵۷ پروژه‌ی مهم و زیرساختی در عراق هستند. حجم قراردادهای مذکور برابر دو میلیارد دلار است، که صرفاً با ظرفیت موجود این شرکتها در عراق قابل افزایش تا پنج میلیارد دلار است و با یک برنامه‌ریزی دقیق و رفع مشکلات در این قسمت می‌توان به سرعت به طراز بیست میلیارد دلار قرارداد هم رسید. اما برای رسیدن به طراز پیش اشاره و همچنین اخذ پروژه‌های بیشتر در خارج از کشور، نیاز به یک فرماندهی واحد یا یک متولی مشخص در این حوزه است. در صورت وجود چنین فرماندهی و با تشکیل ستاد عالی صدور خدمات مهندسی قطعاً سهم ما از بازارهای منطقه‌ای و جهانی بسیار بالاتر از امروز خواهد بود.

لذا درخواست می‌نمایم بر اساس دستورات ره‌گشای معظّم‌له چنین فرماندهی منصوب و مشغول به‌کار شود. شایان توجّه است که فعالیت در این حوزه علاوه بر اشتغال پایدار جوانان و نیروهای نخبه‌ی کشور باعث رونق تولید و صادرات مصالح و کالاهای ساختمانی ایران خواهد شد و همچنین استانداردهای تولید مصالح و کالاهای مربوطه نیز افزایش خواهد یافت. و توان بالاتری برای رقابت با رقبا در بازار بین المللی تولید ایجاد خواهد شد.

اما در این حوزه مشکل اخذ ضمانتنامه برای شرکت در مناقصات بین المللی در حال حاضر فراروی شرکتهای مهندسی ایرانی است. اگر چه این مشکل بر اثر تحریم‌های ظالمانه پیش آمده. اما چنانچه  همفکری  و هماهنگی دقیق بین مسئولین امر و بخش خصوصی انجام شود قطعاً می‌توان با اتخاذ راهکار لازم بر این مشکل مهم فائق آمد.

در این خصوص نیز دستور معظّم‌له برای هماهنگی‌های لازم نسبت به رفع این مشکل درخواست می‌شود. اگر چه پیمانکاران و مهندسان مشاور بخش خصوصی به خوبی به انجام تکالیف و وظایف قانونی خود اشراف دارند اما درخواست دارد دستور بفرمایید سختگیری و محدودیت‌ها در این، در حوزه‌ی مالیات بیمه و مالیات بر ارزش افزوده برای فعالیت بیشتر این نیروهای خدوم سازندگی کشور کاهش یابد.

و کلام آخر به قول آن شاعر نغزگو که در محضر حضرتعالی فرمودند که باید شیوه‌ی سخنم را عوض کنم یا به تعبیر طنازانه برادران زنم را عوض کنم به نظر می‌رسد برای رسیدن به قله‌ها در خدمات فنی مهندسی به ویژه صادرات خدمات فنی مهندسی باید برنامه و روش کارمان را تغییر بدهیم.

در این رابطه ببینید:

ارسال پیوند با پیامک
بالای صفحه

دفتر حفط و نشر آثار آیت الله العظمی خامنه ای