Khamenei.ir

1400/11/10

ظرفیت بالای اقتصاد دیجیتال برای اشتغال

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif جمعی از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی در تاریخ ۱۴۰۰/۱۱/۱۰ با رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند. در ابتدای این مراسم چهارده نفر از فعالان بخش‌های مختلف تولید به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار با اشاره به اهمیت بیان موفقیت‌های اقتصادی کشور فرمودند: «خوب است که این موفقیت‌هایی را که شما اینجا ذکر کردید، مردم بشنوند؛ یکی از کارهای دشمن تلاش روانی و جنگ روانی است. در کنار این جنگ اقتصادی، دشمن یک جنگ روانی هم می‌کند، خوب است مردم بدانند این موفقیت‌های شما را؛ بهتر این است که از زبان خود تولیدکنندگان، خود فعّالان اقتصادی چیزهایی گفته بشود، حقایقی بیان بشود و مردم از آن‌ها مطّلع بشوند.»
پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR در پرونده‌ای دیدگاه‌های مهمانان این مراسم را منتشر می‌کند. آنچه در ادامه می‌خوانید متن نظرات جناب آقای محمد خلج قاسم‌آبادی، مدیرعامل گروه اسنپ است.
[دریافت فیلم]
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/home/rect-1-n.gif بسم الله الرّحمن الرّحیم، عرض سلام و تهنیت خدمت مقام معظم رهبری و حضار گرامی. ضمن عرض تشکر بابت فرصت ذی‌قیمتی که معظّم‌له در اختیار اینجانب به نمایندگی از شرکت‌های فعال در حوزه‌ اقتصاد دیجیتال کشور قرار دادند، به استحضار می‌رساند در دوران شیوع بیماری کرونا که رشد اقتصادی در اکثر کشورها و در حوزه‌های مختلف منفی بود، اقتصاد دیجیتال در این دوران دارای رشد مثبت بوده و به‌طور مستمر شاهد رشد این حوزه و افزایش سهم آن از تولید ناخالص ملی بودیم؛ به‌طوری‌که سهم ۵/۲ درصدی در سال ۹۲ در حال حاضر به حدود ۶درصد رسیده و با تمهیدات به‌جا و صحیحِ اندیشیده‌شده ان‌شاءالله هدف‌گذاری ۱۰درصدی برای اقتصاد دیجیتال تعیین شده است.

به استحضار می‌رساند که ظرفیت فوق‌العاده‌ای در خصوص ایجاد اشتغال پایدار در این حوزه در کشور وجود دارد. برای نمونه، در گروه اسنپ که در سال ۹۳ در ایران پایه‌گذاری شده است، با ایجاد اشتغال پایدار برای نزدیک به شش هزار نفر از جوانان نخبه و با انگیزه ضمن ایجاد تحول در صنعت حمل‌ونقل شهری موجبات رضایت عموم را به همراه داشته که نصب این برنامک توسط بیش از چهل میلیون نفر کاربر تلفن همراه گواهی بر این مدعاست.

محدوده‌ سنی همکاران ما در اسنپ همانند سایر شرکت‌های نوآور بین ۲۵ تا ۳۰ سال است. نزدیک به صد نفر از رتبه‌های تک رقمی و یا دو رقمی کنکور در مجموعه‌ اسنپ مشغول به‌‌ کار هستند. علاوه بر جلوگیری از مهاجرت این نخبگان از کشور با شناسایی و دعوت از نخبگانی که به خارج از کشور مهاجرت کرده بودند، موجبات مهاجرت معکوس نخبگان را به کشور فراهم آورده است.

کارکردهای یک شرکت دانش‌بنیان در حوزه اقتصاد مقاومتی در خلال بحران بیماری کرونا، اسنپ و سایر شرکت‌های همکار در شرایطی که ناوگان حمل‌ونقل عمومی در ارائه خدمت با محدودیت‌هایی مواجه بود، با اتصال به سامانه‌های هوشمند وزارت بهداشت ضمن پایش مستمر کاربران و اطمینان از سلامت ایشان توانستند نقش مؤثری را در حمل‌ونقل شهری برای شهروندان ایفا نماید.

افتخار دارم تا به حضرت‌عالی اعلام کنم اسنپ در سال چیزی در حدود یک میلیارد سفر درون‌شهری را به انجام می‌رساند که از این لحاظ در رتبه‌ سوم در صنعت حمل‌ونقل هوشمند در دنیا و در رتبه‌ اول در بین کشورهای غرب آسیاست. هر چند که همچنان معتقدیم با عنایت به ظرفیت‌های بی‌نظیر کشور کسب رتبه‌های ممتاز و دستاوردهای درخشان بیشتر دور از دسترس نیست و قطعاً به شرایط فعلی دل‌خوش نیستیم.

حضرت‌عالی در ارشادات خود به‌کرات از نظام توزیع در کشور گِلگی کرده‌اید. برای حل این مشکل آمادگی خود را برای کمک به انتقال تجربه‌های عملی به متولیان مربوطه برای اصلاح فرآیند نظام توزیع اعلام می‌نماییم.

در اوج تحریم‌های حوزه دیجیتال، جوانان این مرزوبوم با استفاده از توان فنی داخلی به تکمیل و بومی‌سازی نقشه‌ هوشمند کشور، خدمات ابری، رفع باگ‌های نرم‌افزاری، غلبه بر تحریم‌های شرکت‌های آمریکایی در خصوص مسدودسازی نرم‌افزارهای شرکت‌های فعال مبادلت ورزیدند.

در پایان، ضمن اعلام خوش‌بینی و امید نسبت به آینده اقتصاد دیجیتال کشور با توجه به زیرساخت‌های متمایز به نسبت کشورهای منطقه اعلام می‌دارم به نیابت از شرکت‌های فعال و پیشران این حوزه، آمادگی داریم با هماهنگی و همکاری با کلیه دستگاه‌های اجرایی اقدامات زیر را انجام دهیم:

* ایجاد هم‌افزایی بین فعالین حوزه اقتصاد دیجیتال در جهت ارائه راهکارهای تکمیلی برای حل معضلات و موضوعات موجود.
* بهبود شرایط حوزه حمل‌ونقلی کشور به‌ویژه کمک به ساماندهی حمل‌ونقل مسافر بین‌شهری و حمل بار سبک و سنگین با استفاده از روش‌های ترکیبی حمل‌ونقل جاده‌ای، هوایی، دریایی و ریلی.
* به خدمت درآوردن زنجیره لجستیکی و تأمینی فعالین این حوزه برای رشد، رشد و اعتلای حوزه‌های کشاورزی و تولیدی کشور، هوشمندسازی حوزه بهداشت و درمان از طریق ایجاد و بسط نسخه الکترونیکی، پزشکی از راه دور و پرونده الکترونیک سلامت.
* و در نهایت، ایجاد موج جدید اشتغال‌زایی حداقل دو برابری با استفاده از بالفعل‌کردن ظرفیت‌های مغفول از طریق سرمایه‌گذاری خطرپذیر و جسورانه.

والسلام و علیکم و رحمت‌الله و برکاته.

در این رابطه ببینید:

ارسال پیوند با پیامک
بالای صفحه

دفتر حفط و نشر آثار آیت الله العظمی خامنه ای