Khamenei.ir

1400/11/10

تولید داخل را قربانی واردات نکنیم

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif جمعی از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی در تاریخ ۱۴۰۰/۱۱/۱۰ با رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند. در ابتدای این مراسم چهارده نفر از فعالان بخش‌های مختلف تولید به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار با اشاره به اهمیت بیان موفقیت‌های اقتصادی کشور فرمودند: «خوب است که این موفقیت‌هایی را که شما اینجا ذکر کردید، مردم بشنوند؛ یکی از کارهای دشمن تلاش روانی و جنگ روانی است. در کنار این جنگ اقتصادی، دشمن یک جنگ روانی هم می‌کند، خوب است مردم بدانند این موفقیت‌های شما را؛ بهتر این است که از زبان خود تولیدکنندگان، خود فعّالان اقتصادی چیزهایی گفته بشود، حقایقی بیان بشود و مردم از آن‌ها مطّلع بشوند.»
پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR در پرونده‌ای دیدگاه‌های مهمانان این مراسم را منتشر می‌کند. آنچه در ادامه می‌خوانید متن نظرات
سرکار خانم مریم تاج‌آبادی ابراهیمی، مدیر عامل گروه دانش‌بنیان تک‌ ژن زیست است.
[دریافت فیلم]
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/home/rect-1-n.gif بسم الله الرّحمن الرّحیم، عرض سلام و ادب و احترام دارم خدمت رهبر انقلاب، حضار محترم و تک‌تک مردم شریف ایران. حضرت آقا من یک میکروبیولوژیستم و ما میکروبیولوژیست‌ها اعتقاد داریم که میکروب‌های کوچک ثروت‌آفرینان بسیار بزرگی هستند. بر این اساس، شرکت تک‌ژن‌ زیست را در سال ۱۳۸۸ با سرمایه شخصی تأسیس کردیم، برای اینکه بتوانیم نیازهای صنعت غذا و صنعت دارو را تأمین بکنیم. ما در کشور ایران از نظر صنعت غذا جایگاه بسیار خوبی داریم. از نظر تولید پروتئین جزو ده کشور اول دنیا هستیم، اما این تولیدات محصولات و مواد اولیه‌ای در حوزه‌ زیست‌فناوری نیاز دارند که هدف ما در حوزه زیست‌فناوری تولید این‌ها هست. این‌ها هم از نظر امنیتی بسیار حائز اهمیت و استراتژیک هستند و هم ارزبری بسیاری را از کشور دارند.

افتخار می‌کنم که بعد از یک‌ دهه تلاش توانستیم بدون اینکه هیچ ارز رسمی یا ارز دولتی گرفته باشیم، از تولید ماده اولیه تا محصول نهایی پنجاه محصول دانش‌بنیان را در حوزه‌ دارو، واکسن و افزودنی‌های خوراک دام تولید کنیم و به کشورهای مختلف جهان صادر کنیم.

در اینجا بنده نه به‌عنوان یک استاد دانشگاه که دغدغه‌ای فراتر از تدریس و مقاله‌نویسی دارم، به‌عنوان یک معلمی که وظیفه دارم آینده زیباتر و روشن‌تری را برای جوانان این کشور ترسیم کنم و به‌عنوان نماینده جامعه صنعتی تولیدکنندگان زیست‌فناوری عرائضم را می‌خواهم خدمت شما ارائه بدهم از پتانسیل‌ها و توانمندی‌هایی که این حوزه دارد.

پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۰۴ بازار زیست‌فناوری در دنیا ۷۵۰ میلیارد دلار باشد. ما در حوزه صنعت غذا و دارو، از نظر تراز اقتصادی تا حدودی به واردات این مواد اولیه نیازمند هستیم. در این حوزه ما توانستیم تا الآن، شصت هزار دانشجوی فارغ‌التحصیل داشته باشیم. از نظر علمی رتبه دوازده جهانی را کسب بکنیم. از نظر تولیدی در منطقه بی‌رقیب هستیم و در آسیا جزو پنج کشور اول هستیم. در واقع، ششصد شرکت دانش‌بنیان را به کمک شتاب‌دهنده‌ها تأسیس کردیم که این شرکت‌ها به‌صورت تخصصی دارند کار خودشان را انجام می‌دهند.

حضرت آقا! حوزه‌ زیست‌فناوری در این سال‌ها بسیار نجیبانه، ولی بسیار مقتدرانه عمل‌کرده. آنچه من خدمت شما در حوزه‌ دستاورد ارائه دادم، نتیجه تلاش و اعتبار مالی و معنوی است که متخصصان این کشور، کارآفرین‌های حوزه زیست‌فناوری قرار دادند تا توانستند به این نتایج برسند. برنامه‌‌ای را خدمت شما ارائه دادیم که می‌تواند پنجاه درصد واردات را در حوزه افزودنی‌های خوراک و دارو کاهش بدهد و همچنین بتواند تأثیر چشم‌گیری را در تولید ناخالص ملی داشته باشد.

* در این خصوص الزاماتی مدنظر هست که خدمت شما عرض می‌کنم:
۱. تولید داخل را قربانی واردات نکنیم. من اینجا جا دارد از معاونت علمی فناوری بسیار تشکر بکنم که در این سال‌ها نه‌تنها از تولید حمایت کردند، بلکه نامه‌ها و جلسات بسیاری را با وزارت صمت، وزارت بهداشت و وزارت کشاورزی داشتند؛ اما متأسفانه علی‌رغم اینکه ما چندین تولیدکننده بزرگ پروبیوتیک در کشور داریم هنوز هم واردات ادامه دارد.

۲. با توجه به نقطه‌ قوتی که در حوزه‌ زیست‌فناوری هست، این صنعتگران آمادگی تشکل کنسرسیوم صادرات محصولات زیست‌فناوری را هم به‌منظور هم‌افزایی تولید داخل، هم کسب بازارهای منطقه‌ای و تولید در کشورهای همسایه دارند.

۳. ابلاغ سیاست‌های توسعه‌ زیست‌فناوری در راستای حمایت‌های مادی و معنوی از این صنعت و تحقق اهداف برنامه‌ریزی شده با نظارت مستقیم شما.

در آخر عرائضم می‌خواهم به فرموده‌ شما اشاره کنم. شما فرموده بودید که علم پایه تمدن است. آنچه ما متخصصین و صنعتگران حوزه‌ زیست‌فناوری انجام دادیم، پایه‌گذاری این علم و این صنعت در کشور بود. امید داریم که با حمایت پدرانه‌ شما از این صنعت بتوانیم برکت این صنعت را سر سفره‌ مردم بیاوریم که هم امنیت اقتصادی است، هم امنیت غذایی را به‌دنبال خودش خواهد داشت. سپاسگزارم.

در این رابطه ببینید:

ارسال پیوند با پیامک
بالای صفحه

دفتر حفط و نشر آثار آیت الله العظمی خامنه ای