رهبر انقلاب در پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۰ (۹۹/۱۲/۳۰) درباره عوامل عدم تحقّق کامل «جهش تولید» در سال ۹۹، فرمودند: «به خاطر وجود موانع از طرفی، و حمایت نشدن تولید در همهی بخشها از طرف دیگر. یعنی تولید، هم احتیاج دارد به حمایتهای لازم قانونی و حکومتی و هم احتیاج دارد به اینکه موانع سر راه تولید برداشته بشود... یا همچنین [به خاطر] نبودِ مشوّقها، مثل نبود مشوّق سرمایهگذاری. سرمایهگذاری در امر تولید احتیاج دارد به مشوّق. بایستی کسانی که میتوانند سرمایهگذاری کنند تشویق بشوند به این کار، و اوضاع کسب و کار در کشور به نحوی باشد که برای اینها تشویقکننده بشود که وارد این کار بشوند، یا هزینهی تولید برایشان افزایش پیدا نکند که متأسّفانه اینها اتّفاق نیفتاده؛ یعنی ملاحظات لازم انجام نگرفته؛ نه آنچنان مشوّقی وجود داشته و نه در مورد هزینههای تولید فکری شده. اینها یک چیزهایی است که مانع پیشرفت تولید است.» پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR در همین رابطه گفتاری از آقای دکتر محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس منتشر می کند.
دربارهی وضعیت تولید در سال ۹۹، بررسی عرصههای موفقیت یا عدم موفقیت و عوامل اثرگذار آن بر حوزهی تولید در اقتصاد کشور، به چند نکتهی مهم میتوان اشاره کرد:
اوّلین نکتهی حائز اهمیت، تحریمهاست که در طی سالهای اخیر تشدید شد و در سال ۹۹ هم ادامه داشت. ادامهی تحریمها در سالی که گذشت، مشکلاتی را در بخش تولید در حوزهی بانکی، تجارت، خدمات، حملونقل دریایی و هوایی و ... ایجاد کرد. دومین نکته مسئلهی کروناست که نهتنها اقتصاد ایران را تحت تأثیر قرار داد، بلکه اقتصاد همهی کشورها را مختل کرد. سومین نکته هم تصمیمات غیرکارشناسی و اصرار برخی مسئولان دستگاهها بر استمرار نرخ ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی است که مصرف را دچار مشکل کرد. مشکلی که این ایام هم کاملاً مشخص است، چراکه بهدلیل عدم نظارت، علیرغم تخصیص ارز در بخش مصرف، قیمت کالاهای اساسی هیچ تناسبی با قیمت ارز ترجیحی ۴۲۰۰ ندارد. در حوزهی تصمیمات در تولید، این بخش را هم با چالش جدی مواجه کرده است. نمونهی اخیر آن هم شکر است که قیمت خرید آن در داخل کشور معادل یک دوم قیمتی است که در حوزهی تصمیمگیری برای قیمتگذاری جاری در ارتباط با بازار تعریف میشود. درواقع مفهومش این است که تولید را کاملاً با توقف همراه میکند.
امّا بررسیها نشان میدهد با توجه به پیگیریهای انجامشده علیرغم تحریم، کرونا و تصمیمات غیرکارشناسی در داخل، روند شاخصهای اقتصاد در کشور خوشبختانه در راستای تحقق جهش تولید و روبهرشد است. آخرین وضعیت نُهماههی سال ۹۹ در مقایسه با نُهماههی سال ۹۸ به ۲/۲ مثبت تبدیل شده است، درصورتیکه رشد اقتصادی کشور در سال ۹۸ تقریباً شش درصد نرخ منفی داشت؛ یعنی با نفت از نرخ منفی شش درصد به ۲/۲ مثبت رسیدیم و در بخش کشاورزی، نفت، صنعت و معدن تقریباً نرخها روند مثبت دارند. الآن نمودگرهای اقتصادی دارند رشد و روند مثبت اقتصادی را نشان میدهند. البته کرونا فعالیتهای خدماتی را بهشدت تحت تأثیر قرار داد که نرخش به منفی سه دهم رسید؛ ولی به جز خدمات که نرخش منفی است، بقیهی بخشهای اقتصادی کشور در این نُهماهه نرخ مثبتی داشتند.
عدد بدون نفت هم یکی از روندها و تحلیلهای مهم ما در حوزهی اقتصاد کشور است. نرخ رشد اقتصادی بدون نفت در سال ۹۹ در مقایسه با سال ۹۸، نرخ مثبتی پیدا کرده و از یکونیم درصد به یکونُه دهم درصد رسیده است که نشاندهندهی افزایش ظرفیت تولید در اقتصاد کشور، تولید کالا و خدمات است که منجر به افزایش نرخ رشد اقتصادی میشود؛ امّا علیرغم تحریمهایی که آمریکاییها در حوزهی نفت علیه جمهوری اسلامی انجام دادند و تصورشان این بود که اقتصاد کشور را متوقف میکنند، ولی پس از سپریشدن شرایط سخت، روند نرخ مثبت در اقتصاد کشور بهوجود آمد که قطعاً در سال ۱۴۰۰ با تمهیدات لازم و با رویکرد بهتری میتوان آن را دنبال کرد تا روند مثبت استمرار پیدا کند.
امّا مهمترین موانع تولید در اقتصاد کشور را میتوان به چند بخش تقسیم کرد: اوّلین مانع، غیرقابل پیشبینیبودن یا تغییرات مستمر قیمت مواد اوّلیه برای فرآیند تولید است که چالش اساسی ایجاد کرده است. دومین مانع هم موضوع بیثباتبودن قوانین و مقررات است که در حوزهی اقتصاد به شکلی وجود داشته که نمونهاش تغییر در دستورالعملهای بانک مرکزی است که در طول یکسال، بیشتر از پانزده بخشنامه و دستورالعمل درخصوص نحوهی تثبیت تعهدات ارزی یا نحوهی بازگرداندن منابع ارزی در حوزهی تجارت خارجی ابلاغ شد؛ یعنی بیشتر از یک بخشنامه در ماه ابلاغ شده است. درواقع انطباق فعالیتها با تغییرات مستمر، کار را برای فعالان اقتصادی بسیار سخت کرده است.
سومین مانع، دشواری در تأمین مالی است که یکی از چالشهای اصلی فعالیت اقتصادی است. البته در دورههای قبل هم این موضوع اولویت اوّل فعالان بود که الآن جای خودش را به دو اولویت قبلی داده است و امروز سومین مانع است. چهارمین مانع هم مشکلات حوزهی نظام مالیاتی و بیمه بهویژه بیمههای اجتماعی برای کسبوکارهاست.
در حوزهی فضای کسبوکار اظهارنظر بخش خصوصی هم مطرح میشود که جدای از دولت است و باید تصمیمگیری شود. یکی از موارد حل مشکلات فعالان اقتصادی، اصلاح قوانینی است که امروزِ مانع فعالیتهاست و اشکالاتی ایجاد کردهاند. خوشبختانه در سال ۹۹، اقدامات خوبی در کمیسیون اقتصادی مجلس برای رفع اشکالاتی مثل اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز یا اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده انجام گرفته که اساساً اجرای این قوانین، حمایت از تولید در کشور است.