امسال بدلیل شرایط بیماری کرونا، پیادهروی اربعین زائران خارج از کشور عراق با محدودیت مواجه شد. حضرت آیتالله خامنهای مشتاقان اربعین را به اظهار ارادت به امام حسین(علیهالسّلام) از داخل خانه و خواندن زیارت اربعین توصیه کردند: «دو سه زیارت مهم روز اربعین وارد است؛ روز اربعین، همهی مردم بنشینند زیارت اربعین را با حال، با توجّه بخوانند و شِکوه کنند پیش امام حسین (علیه السّلام) و بگویند یا سیّدالشّهداء، ما دلمان میخواست بیاییم، نشد، وضع این جوری است تا یک نظری بکنند، یک کمکی بکنند.» ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
بخش فقه و معارف پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR برای آشنایی با اهمیت زیارت اربعین و مضامین محوری آن، گفتاری از حجتالاسلام والمسلمین محمدباقر تحریری، از اساتید اخلاق، را منتشر میکند.
در مورد اصل زیارت سفارشات بسیاری در روایات به ما کردهاند. زیارت نبیاکرم و اهلبیت علیهمالسلام از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است. از روایات استفاده میشود که زیارت، تجدید عهد با پیامبر و امام است در جهت التزام به آن مقام نبوت و امامت که ما این جایگاه را پذیرفتیم و حاضریم در جمیع شئون زندگیمان از آنها تبعیت کنیم. لکن زیارت امام حسین علیه الصلوة والسلام، جایگاه خاصی در بین اولیاء الهی دارد. نسبت به زیارت امام حسین علیهالسلام در مواقع مختلف و به طور خاص در اربعین بسیار سفارش فرمودهاند. زیارتی برای روز اربعین هست که در مفاتیح و کتابهای دیگر از امام صادق علیه الصلوةوالسلام نقل شده است. همچنین از امام حسن عسکری علیهالسلام آن روایت معروف را داریم که فرمودند مؤمن پنج علامت دارد که یکی از آنها انجام زیارت اربعین است. این نکته هم باید توجه داشته باشیم که هیچ یک از انبیاء و اولیاء مسئلهی گرامیداشت اربعین در شهادت و یا رحلتشان سفارش نشده است. فقط برای اربعین شهادت امام حسین علیه الصلوة والسلام به ما سفارش کردند که زیارت بخوانیم یا زیارت برویم.
نکتهی بعدی که از مختصات امام حسین علیه الصلوة والسلام است، بزرگداشت محرم و صفر و اربعین مختص به زمان شهادت نیست. بخاطر این است که میخواهد ما شیعیان واقعهی کربلا را زنده بداریم. حقیقت واقعهی کربلا اعلام حاکمیت الهی این اولیاء است. امام حسین علیهالسلام از این حاکمیت دفاع کرد تا آخرین حد آن. از جان گذشتن، از زن و بچه گذشتن، از وطن گذشتن، از مال گذشتن، که اینها برای ما درس است.
نکاتی در زیارت اربعین است که به آن اشاره خواهیم کرد. همهی این نکات بر محور حاکمیت دین الهی و نفی طاغوتها دور میزند. از جانب خدای متعال در این عالم یک حاکمیت بیشتر جعل نشده و پذیرفته نیست و خدای متعال حاکمیت دینش را از طریق این اولیاء یک روز محقق میکند که در اواخر زیارت اربعین به این نکته توجه دادند.
برای زیارت آدابی بیان شده است. زیارت در مرحلهی اول از نزدیک مطلوب است و سفارش کردهاند. تجدید عهد ولایت آن قدر مهم است که گاهی ائمه به اصحابشان فرمودند هر روز زیارت میکنید؟ آن صحابی عرض میکند آقا من هر روز نمیتوانم. میفرمایند هفتهای یک بار میتوانی؟ عرض میکند نمیتوانم. میفرمایند ماهی یک بار؟ سالی یک بار؟ بعد در روایت این را بیان میکنند که انسان باید اعراض کنندهی از زیارت نباشد. اگر تمکّن مالی، تمکّن جانی و شرایط مهیا باشد، اگر انسان زیارت نرود، فرمودند جفا کرده است. فرمودند به خاطر همین است که یکی از نشانههای مؤمن، پایبندی بر مسألهی عهد ولایت است که قرآن فرمود «لَا یَنَالُ عَهْدِی الظّالِمِینَ»، یعنی پیمان من به ستمکاران نمیرسد.
بنابراین اگر کسی از جهاتی نتوانست زیارت برود، فرمودند از راه دور زیارت بکنید. در این ایام عاشقان و محبین مملکت ما، به خاطر وضع کرونا، یا در مجالس با مراعات قوانین بهداشتی زیارت بخوانند، یا در منازل که بحمدالله صداوسیما این خلأ را پر کرده و برای ما حجت تمام است. این سفارش خود ائمه علیهمالسلام است که بالای محل بلندی بروید، طرف راست و چپ را نگاه بکنید، به طرف قبله سه بار بگویید: صلی اللّه علیک یا اباعبداللّه. این زیارت به حساب میآید که آن ارتباط برقرار میشود.
اصل زیارت همین ارتباط قلبی و ابراز محبت است. ابراز ارادت به امام که من در خدمت شما و در جهت پیاده کردن منویات شما هستم؛ در همهی شئون زندگی مخصوصاً در جنبهی حاکمیت شما. این خلاصهی مفاد زیارت و سفارشاتی که برای زیارت اربعین شده است.