Khamenei.ir

1399/03/03

آرمان فلسطین، همزاد با تاریخ نهضت اسلامی است

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif مسئله فلسطین و بازپس‌گیری سرزمین اشغال شده توسط رژیم جنایتکار صهیونیستی، همواره یکی از مهمترین دغدغه های انقلاب اسلامی، از بدو شکل گیری تاکنون بوده است. در این عرصه، رهبر انقلاب اسلامی یکی از مؤثرترین نقش آفرینان بوده و هستند؛ از زنده نگه داشتن این موضوع در افکار عمومی ایران و جهان تا مطالبه از سیاست مداران منطقه و حتی دستور به اقدام عملی در جهت حمایت همه جانبه از مبارزین فلسطینی. پایگاه اطلاع رسانی KHAMENEI.IR برای بررسی بیشتر ابعاد نقش‌آفرینی رهبر انقلاب درباره مسئله فلسطین، در نگار سیزدهم با حجت‌الاسلام سعید صلح میرزایی، پژوهشگر و استاد حوزه علمیه و گردآورنده کتاب فلسطین به گفتگو پرداخته است.


* در مجموعه‌ی سخنان و بیانات رهبر انقلاب مسئله‌ی فلسطین یک پیشینه و اهمیت جدی دارد. در این زمینه برای ما صحبت کنید.
* بحث حمایت از فلسطین و آرمان فلسطین همزاد با تاریخ نهضت اسلامی ما است. یعنی اولین سخنرانی مشهور حضرت امام که در سیزده خرداد سال ۴۲ ایراد شد، در همان سخنرانی خطاب به شاه به‌خاطر نفوذ اسرائیل و اقداماتش تذکر می‌دهند. اما اولین اقدامی که در اسناد درباره حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درخصوص فلسطین ثبت شده، مربوط به سال ۴۲ و بعد از اتفاقات فیضیه است. در دوم فروردین ۱۳۴۲ ایشان از طرف حضرت امام مأمور می‌شوند که پیامی را خطاب به آیت‌اللّه میلانی ببرند که در آنجا به بحث مبارزه با صهیونیزم و آماده شدن علمای مشهد در این زمینه اشاره می‌شود. دومین اقدام ایشان به سال ۴۸ برمی‌گردد. طبق سندی که وجود دارد، در محرم ۱۳۹۰ هجری قمری حضرت آقا به مسجد الجواد تهران تشریف می‌برند و در آنجا سخنرانی می‌کنند. در این سخنرانی ایشان به جنگی که میان مصر و اسرائیل صورت گرفته که همزمان با جریانات جنگ شش روزه‌ی ۱۹۶۷ بوده، اشاره می‌کنند. سومین اقدام رهبر انقلاب، طبق سندی که ما داریم به سال ۵۱ برمی‌گردد که با اقداماتی که چریک‌های فلسطینی علیه اسرائیل داشتند، قرین شده بود. آن جلسات تفسیر ایشان در مسجد امام حسن علیه‌السلام هم به شرح احوال بنی‌اسرائیل اختصاص پیدا می‌کند.

* پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مسئله‌ی فلسطین همواره ترجیع‌بند صحبت‌های رهبر انقلاب اسلامی بوده است. در این زمینه تعابیری که بسیار مورد توجه است را برای ما بفرمایید.
* یکی از نکات مهم این است که با پیروزی انقلاب، اولین اقداماتی که انجام می‌شود برچیده شدن سفارت اسرائیل و تبدیل آن به سفارت فلسطین است. و رهبران جنبش‌های مبارزات فلسطینی به ایران می‌آیند و مورد استقبال قرار می‌گیرند، و روز قدس انتخاب می‌شود. رهبر انقلاب در سخنرانی‌های متعددی که در روزهای قدس دوران قبل از رهبری‌شان دارند به این نکته اشاره می‌کنند و بعد از رهبری هم نکاتی دارند. اما یکی از بهترین جملاتی که در سومین کنفرانس حمایت از حقوق مردم فلسطین فرمودند این است: «امروز همه‌ی دنیای اسلام باید قضیه‌ی فلسطین را قضیه‌ی خود بدانند. این کلید رمزآلودی است که درهای فرج را به روی امت اسلامی می‌گشاید».

* همواره نگاه رهبر انقلاب به مسئله‌ی فلسطین توأم با ارائه‌ی راه‌حل‌ها بوده است و مجموعه راه‌حل‌هایی که هم از طرف مصلحان و هم از طرف اهل سیاست و حکّام کشورهای اسلامی مطرح شده به نوعی مورد توجه و بازخوانی و در مواردی نقل و تکمیل از سوی رهبر انقلاب قرار گرفته است. مقداری درباره‌ی مجموعه‌ی این راه‌حل‌ها در بیانات رهبر انقلاب برای ما بفرمایید.
* در کتاب فلسطین مجموع راه‌‌حل‌هایی که وجود دارد و رهبر انقلاب فرموده‌اند را نقل کردیم. ایشان بعضی راه‌حل‌ها را مطرح و نقد می‌کنند. مثل راه‌حل ستیز با یهودیان موجود در سرزمین فلسطین یا از بین بردن کسانی که الان تابعیت اسرائیلی دارند. خب بعضی‌ها می‌گفتند که باید این‌ها را به دریا ریخت. ولی حضرت آقا این تعبیر و این راهکار را قبول ندارند. مثلاً بعضی‌ها راهکار سازش و مذاکره و پذیرش واقعیت یک کشور به نام اسرائیل را مطرح کردند. اما ایشان می‌فرمایند چرا ما باید با این مسئله کنار بیاییم؟ ممکن است بعضی‌ها بگویند که الان یک کشور شصت، هفتاد ساله با این قدمت وجود دارد و باید با آن کنار آمد، و راه مذاکره قاعدتاً جایگزین خواهد شد.

* بخشی از راه‌حل‌های رهبر انقلاب، راه‌حل‌های ایجابی است. در این زمینه چه راه‌حل‌های ایجابی وجود دارد؟
* رهبر انقلاب راه‌حل‌هایی را برای حل مسئله‌ی فلسطین بیان کردند. اولین راه‌حل بحث مقاومت است. یعنی باید جبهه‌ی مقاومت، فلسطینیان داخل سرزمین‌های اشغالی و بقیه‌ی مسلمانان کمک کنند تا رژیم‌ صهیونیستی بیشتر از این به تجاوزگری‌اش ادامه ندهد و متوقف بشود و عقب‌نشینی بکند. اما در ادامه‌ی این مسئله بحث رفراندوم عمومی را بیان کردند و این هم در سازمان ملل ثبت شده و خودشان هم در بیانات اخیر به آن اشاره کردند. طرحی که همه‌ی کسانی که سرزمین فلسطین، سرزمین آن‌هاست نه مهاجرینی که به آنجا آورده شده‌اند، با هر قومیت و با هر زبان و با هر دینی بیایند و در یک رأی‌گیری آزاد شرکت بکنند و درباره‌ی سرنوشت کشور خودشان بعد از نابودی رژیم اسرائیل، تصمیم‌گیری بکنند.

* پیشنهادها، توصیه‌ها و مطالبه‌هایی در نظام‌واره‌ی فکری رهبر انقلاب درباره‌ی فلسطین مطرح شده است. در این زمینه هم برای ما توضیحاتی را بفرمایید.
* رهبر انقلاب می‌فرمایند همه‌ی امکانات جهان اسلام بلکه همه‌ی آزادی‌خواهان بشر باید برای از بین بردن این غده‌ی سرطانی و امنیت بخشیدن به مردم فلسطین به کمک بیایند. حالا اعم از بحث‌های سیاسی و امکانات سیاسی‌ که دولت‌های اسلامی و دولت‌های آزادی‌خواه دارند، مثل بحث حمایت‌های مادی و معنوی‌ که می‌شود به مردم فلسطین کرد. یا راهپیمایی‌های روز قدس که خود حضرت آقا نقل کردند، برخی از مبارزین فلسطینی در زندان‌ها گفتند که ما با این تظاهرات دلگرم می‌شویم. بحث حمایت نظامی و تسلیحاتی هم در بیانات ایشان هست که در سال ۹۳ فرمودند علاوه بر غزه باید کرانه‌ی باختری هم تسلیح بشود. در کنار این پیشنهادها و مطالبات، بحث‌های رسانه‌ای و بحث‌های مربوط به نخبگان جهان اسلام اعم از روشنفکران، علما، دانشجویان، دانشگاهیان و حتی ورزشکاران را در این زمینه مطرح می‌کنند.

* در چهارچوب فکری رهبر انقلاب تحلیل مسائل از زاویه‌ی سنت‌های قرآنی و الهی مطرح می‌شود و درباره‌ی مسئله‌ی فلسطین هم این نکته مورد توجه است. چشم‌انداز و آینده‌ی فلسطین در این چهارچوب تحلیلی به چه شکل قابل بیان است؟
* رهبر انقلاب از دو دریچه به این مسئله نگاه می‌کنند. دریچه اول بحث سنت‌های الهی است. همان‌طور که می‌دانید رژیمی مثل رژیم صهیونیستی بر اساس باطل بنیان شده و طبق مبانی ما در قرآن کریم داریم که می‌فرماید: «اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الْأَرْضِ مَا لَهَا مِنْ قَرَار»، یعنی باطل از بین خواهد رفت و نخواهد ماند.

دریچه‌ی دوم، این است که وقتی مردم با بدن‌ها و تن‌های خودشان به تعبیر رهبر انقلاب وارد میدان می‌شوند، اراده‌ها برای یک هدف مقدس تجمیع می‌شود. اینجاست که نصرت الهی نازل می شود. قرآن در این باره می‌فرماید: «وَلَیَنصُرَنَّ اللَّهُ مَن یَنصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِیٌّ عَزیزٌ». در کنار سنت‌های الهی ما می‌بینیم که رژیم‌ صهیونیستی دارد به‌سمت افول و تهی شدن می‌رود. و جبهه‌ی مقاومت دارد قوی‌تر می‌شود. نشانه‌اش پیروزی در جنگ‌های ۳۳ روزه، ۲۲ روزه، ۱۱ روزه، شش روزه و اخیراً‌ دو روزه است که به‌سمت آتش‌بس می‌رود. و رهبر انقلاب هم به آن اشاره کردند. این نشان می‌دهد که ارتشی که یک موقعی توانست با شش کشور جهان عرب مقابله بکند و خاک‌های آن را تصرف کند، الان چقدر ضعیف شده و جبهه‌ی مقاومت در مقابل آن چقدر قوی شده است. آینده‌ی فلسطین به‌خاطر آنچه که درباره‌ی رهبر انقلاب معتقدیم، آینده‌ی روشنی است و به فرموده‌ی ایشان ما حتماً در قدس نماز خواهیم خواند، ان‌شاءالله.

در این رابطه ببینید:

ارسال پیوند با پیامک
بالای صفحه

دفتر حفط و نشر آثار آیت الله العظمی خامنه ای