حضرت آیتالله خامنهای در دیدار دانشجویان: مطلبی که میخواهم به شما عرض کنم، فرایند ورود جوانان به حرکت عمومی کشور است.
یک حرکت عمومی اگر بخواهد معقول و منضبط و عقلائی و به دور از غوغاسالاری و بلبشو باشد، به چند چیز نیاز دارد:
اولاً اینکه شناخت از صحنه داشته باشند. بدانند جمهوری اسلامی با چه کسی روبهرو است و فرصت و تهدید و دوست و دشمن را بشناسند.
عنصر دوم اینکه حرکتشان جهتگیری مشخصی داشته باشد؛ به سمت جامعهی اسلامی و تمدن اسلامی باشد.
عنصر سوم، امیدبخشی است. اگر یک نقطهی امیدبخش نباشد، حرکت پیش نمیرود. این امید کاملاً برای مردم ما در دسترس است و ملت نشان داده که از عهدهی کارهای بزرگ برمیآید.
عنصر چهارم این است که «راهکار عملی» در هر برههای از زمان برای کارها وجود دارد.
نمونهی راهکارهای عملی برای اینکه نسل جوان متعهد به عرصهی مدیریت کشور وارد شود اینها است: تشکیل کارگروههای فرهنگی؛ یکی [از کارها] تشکیل کارگروههای فرهنگی است. کارگروههای فرهنگی در سراسر کشور و در مساجد. این «آتش به اختیار» که من چندی پیش گفتم، مربوط به این مجموعه است. -جوان متشکّل و بافکر و صاحب ذهن فعّال- که دست به کار فرهنگی میزنند مثلاً در یک مسجدی، در یک هیئتِ عزاداریای -همین طور که دوستان بیان کردند- اینها میتوانند روی جوانها تأثیر بگذارند، روی محلّه تأثیر بگذارند، روی خویشاوندان تأثیر بگذارند، روی مجموعههای دانشجویی تأثیر بگذارند.
تشکیل گروههای فعالیت سیاسی، نه حزببازی؛ یک کار دیگر، تشکیل گروههای فعّالیت سیاسی [است]؛ البتّه منظورم حزببازی نیست. حزببازی کاری است که بنده برکتی در آن احساس نمیکنم؛ امّا کار سیاسی فقط حزببازی نیست؛ نشستن، تحلیل سیاسی کردن، حوادث سیاسی را شناختن، فهمیدن، منتقل کردن.
تشکیل کرسیهای آزاداندیشی؛ تشکیل میزگردها و کرسیهای آزاداندیشی در دانشگاهها که بنده مکرّر این را تکرار کردهام و تأکید کردهام و توصیه کردهام؛ و خب خیلی پیشرفتی نداشته. در دانشگاهها کرسیهای آزاداندیشی را باید تشکیل بدهید.
تشکیل گروههای نهضتی جهان اسلام؛ یک راهکار دیگر تشکیل گروههای نهضتی در ارتباط با مسائل بینالملل و مسائل جهان [است]. بعضی از مجموعهها این کارها را کردهاند. فرض کنید دعوت کردند از دانشجوهای فعّال کشورهای مقاومت که در تهران یا در بعضی شهرستانهای دیگر آمدند، جمع شدند، جلسات خوبی هم بوده، یعنی فعّال شدن در زمینهی مسائل جهان اسلام. مسائل غزّه، مسائل فلسطین، مسئلهی یمن، مسئلهی بحرین، مسائل مربوط به مسلمانهای میانمار، مسائل مربوط به مسلمانهای اروپا. در رابطهی با این حوادث و حوادث منطقه یک مجموعهی دانشجویی میتواند فعّال بشود.
تشکیل گروههای علمی؛ یک راهکار دیگر تشکیل گروههای علمی و همکاری با مراکز علمی [است].
تشکیل گروههای دانشبنیان اقتصادی؛ یک راهکار دیگر همکاری با شرکتهای دانشبنیان و کار اقتصادی [است].
تشکیل گروههای خدماتی و جهادی؛ یک راهکار بسیار مهم دیگر کارهای خدماتی [است؛ یعنی] همین کارهای گروههای جهادی که میروند به این مناطق مختلف که یکی از بهترین کارهای دانشجویی است؛ هر چه اینها توسعه پیدا کند و تقویت بشود و جهتدارتر و هدفدارتر بشود بهتر است؛ اینها تقویت جسم و روح و ایجاد آن حرکت عمومی است.
تشکیل گروههای اطلاعاتی مردمی؛ فعّالیّتهای اطلاعاتی مردمی. خیلی از کارهایی که دستگاههای اطّلاعاتی ما یا نمیتوانند انجام بدهند یا به دلایل مختلفی لابهلای کارها میماند، گاهی به وسیلهی عناصر هوشیار و آگاه اطّلاعرسانی میشود و تأثیر داشته.
فرض کنید [اطّلاعرسانیِ] یک سوء استفاده در زمینهی قاچاق، در زمینهی واردات گوناگون؛ مثل همینهایی که حالا یکی از دوستان اینجا اسم آوردند، خوراک سگ و امثال اینها.
تشکیل گروههای اجتماعی. کارهای اجتماعی. مثل همین کارهایی که گفتم در زمینهی هفتتپّه و مانند اینها که بچّههای دانشجو انجام دادند، کارهای بسیار خوبی است. کارگروههایی که ممکن است به هم مرتبط هم نباشند امّا بایستی هدایت بشوند، باید برنامهریزی بشود. البتّه همهی اینها هم بایستی با الهامگیری از آن جهتگیری کلّی که عرض کردم [یعنی] در جهتِ رسیدن به جامعهی اسلامی و تمدّن اسلامی است.
پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR براساس این بخش از بیانات رهبر انقلاب، نماهنگ «۹ راهکار» را منتشر میکند.
باتوجه به سرعت اينترنت خود، يکي از فايلهاي زير را دريافت نماييد: