بیش از ۱۳۰۰سال از بازگشت حضرت زینب
سلاماللهعلیها و کاروان اسرا به کربلا و حضور جابربن عبدالله انصاری و جمعی از بنیهاشم در اربعین شهادت حضرت اباعبدالله
علیهالسلام میگذرد. «مرحوم سید بن طاووس-و بزرگان- نوشتهاند که وقتی کاروان اسرا، یعنی جناب زینب
سلاماللهعلیها و بقیه در اربعین وارد کربلا شدند، در آنجا فقط جابر بن عبدالله انصاری و عطیهی عوفی نبودند، «رجال من بنی هاشم»؛ عدهای از بنی هاشم، عدهای از یاران بر گرد تربت سیدالشهداء جمع شده بودند و به استقبال زینب کبری آمدند.»
(۱۳۷۸/۱۱/۲۸) از آن روز «جاذبهی مغناطیس حسینی» شروع شده و هرسال میلیونها مشتاق را از مذاهب، ادیان، ملل و اقوام مختلف جهان در چنین روزی گردهم میآورد. اما «اهمیت اربعین در آن است که در این روز، با تدبیر الهی خاندان پیامبر
صلواتاللهعلیهوآلهوسلم، یاد نهضت حسینی برای همیشه جاودانه شد و این کار پایهگذاری گردید... درسی که اربعین به ما میدهد، این است که باید یاد حقیقت و خاطرهی شهادت را در مقابل طوفان تبلیغات دشمن زنده نگهداشت.»
(۱۳۶۸/۰۶/۲۹)
گستردگی و جامعیت بینظیر راهپیمایی اربعین
هرچند که «پدیدهی بینظیر و حرکت عظیم و پرمعنای راهپیمایی اربعین حسینی» در سالهای اخیر توسط رسانههای دشمن پوشش چندانی نیافته است، اما عظمت و رشد فزایندهی حضور اقشار مردم در این حرکت به گونهای شده است که روزنامهی هافینگتون پست آن را «بزرگترین اجتماع دینی جهان» میخواند و میافزاید: شمار زائران اربعین حسینی پنج برابر شمار حجاج بیتالله الحرام و به مراتب مهمتر از جشنوارهی بزرگ"کوم میلا"هندوها است که سه سال یکبار برگزار میشود. سازمان یونسکو نیز این اجتماع پرشکوه را بهعنوان میراث معنوی به ثبت جهانی میرساند. علاوهبر «گستردگی» این سنت حسنه، «جامعیت» آن نیز در نوع خود کم نظیر است. به گونهای که نه تنها شیعیان و حتی مسلمانان بلکه پیروان سایر ادیان، قومیتها و نژادها را نیز در بر میگیرد و برای مسلمانان عظمت و عزت ایجاد میکند. اما بیشک در کنار اثرات معنوی، اخلاقی و تربیتی این تجمع عظیم برای حاضران که در نوع خود نیز بسیار مهم است این اجتماع بزرگ برای ملتهای مسلمان نیز حاوی پیامهایی است که باید از آن درس آموخت.
فرصت اربعین برای تعمیق اخوت، برادری و دشمن شناسی
اربعین تبلور یک فرهنگ است برای تقویت، تمرین و تعمیق اخوت و برادری در میان مسلمانان تا مکتب اهلبیت و مسیر امام حسین
علیهالسلام را با کنار گذاشتن اختلافات بپیمایند. حضور میلیونها انسان در اربعین حسینی «وقتی حتّی جسمها در کنار هم قرار میگیرد، اینجور انعکاس پیدا میکند. اگر ما باهم باشیم، کشورهای اسلامی، ملّتهای مسلمان - سنّی و شیعه و فِرَق مختلف تسنّن و تشیّع - با یکدیگر دلهایشان صاف باشد، نسبت به یکدیگر سوءظن نداشته باشند، سوءنیّت نداشته باشند، به یکدیگر اهانت نکنند، ببینید در دنیا چه اتّفاقی خواهد افتاد»
(۱۳۹۳/۱۰/۱۹) اربعین فرصتی است برای یکی شدن در مسیر«سلمٌ لمن سالمکم و حربٌ لمن حاربکم» و به تعبیر شهید مطهری شناخت شمر دوران امروز؛ فهمیدن این مطلب که نقشه دشمنان امت اسلامی (بهخصوص امریکا و انگلیس) ایجاد درگیری و اختلاف، داشتن بهانهی حضور و دخالت در کشورهای اسلامی است تا با ناامن کردن کشورهای منطقه، امنیت رژیم صهیونیستی را تأمین کنند و سعی کنند «اولویت اصلی» جهان اسلام را تغییر دهند.
راهپیمایی اربعین نمونه دوستی ملتها با یکدیگر
این اجتماع، نماد همکاری و همراهی صمیمانه ملتها با یکدیگر نیز میباشد. پذیرایی از بیش از بیست میلیون زائر در طول مدت حضور در این اجتماع عظیم بدون داشتن هیچ چشم داشت و توقعی، نمونهای از همدلی میان مسلمانان است. «راهپیمایی مراسم روز اربعین یک نمونه از این ارتباط دوستانه است بهگونهای که مردم عراق در پذیرایی از زائران ایرانی، از انفاق و محبت و ارادت چیزی کم نمیگذارند»
(۱۳۹۴/۰۹/۰۳)
فرهنگ اربعین، تمرینی برای حضور در رکاب ولی عصر عجلاللهتعالیفرجهالشریف
شاید بتوان گفت راهپیمایی بینظیر و پرمعنای اربعین که «بدون تردید از جمله شعائر الهی است» و در آن هم «ایمان، اعتقاد قلبی و باورهای راستین» موج میزند و هم «عشق و محبت»، فرصت مغتنمی است برای اعلام آمادگی و تمرینی برای حضور در رکاب امام زمان
عجلاللهتعالیفرجهالشریف. «ما با خودمان عهد کردهایم و عهد میکنیم که یاد حسین، نام حسین و راه حسین را هرگز از زندگی خودمان جدا نکنیم.»
(۱۳۸۵/۰۱/۰۱) پس «ما نیز از دور به حال زائران اربعین غبطه میخوریم» و آرزو میکنیم ای کاش همراه شما بودیم... «یا لیتنا کنّا معکم فنفوز فوزاً عظیماً»
(۱۳۹۴/۰۹/۰۹)