بسم الله الرّحمن الرّحیم
اوّلاً به همه
ى برادران و خواهران عزیز، خانواده
هاى معظّم و عالى
قدر شهیدانمان که از نقاط مختلف کشور تشریف آورده
اید، دانشجویان عزیز و امیدهاى آینده
ى کشور و ذخیره
ى حیاتى انقلاب و بقیّه
ى برادران و خواهرانى که در این جمع تشریف دارید، سلام و اخلاص خودم را عرض میکنم.
روزهاى مهمّى است از چند جهت؛ یکى از علامتهاى بیدارى یک ملّت این است که لحظه
ها را بشناسد، بفهمد حالا چه زمانی است و اهمّیّت این لحظه چقدر است. ما در دوران طاغوت، لحظه
هایى را پى
درپى میگذراندیم بدون اینکه بفهمیم که چه شد، چه اتّفاق افتاد، چه بر سر ما آمد، چه وظیفه
اى به ما متوجّه شد؛ شاید خیلى زمان گذشت و ما این
جور بودیم. یکى از برکات این نهضت و از خصوصیّات آن رهبر استثنائى بى
نظیر همین بود که لحظه
ها را به حساب آورد، سرانگشت ذهن ما را حسّاس کرد. سرانگشت
هاى حسّاس، کوچک
ترین ذرّه
اى را که با آنها تماس پیدا کند، حس میکنند؛ برخلاف سرانگشتى که بى
حس شده باشد، کرخ شده باشد که هیچ
چیز را حس نمیکند. ما آن
جورى بودیم و امام، ما را حسّاس کرد، این ملّت را حسّاس کرد تا بفهمیم چه دارد در زمان و در زمانه میگذرد.
اوّلاً سالگرد امام نزدیک است. این یکى از موجبات اهمّیّت این روزها [است]. و بنده قاصرم و عاجزم از اینکه در باب اهمّیّت این سالگرد از ابعاد مختلف حرف بزنم؛ میگذاریم براى همان روزها که بخصوص درباره
ى این مسئله صحبت بشود.
همچنین این روزها حسّاس است به
خاطر توجّه استفهام
آمیز بسیار دقیق دنیا نسبت به ما. نه اینکه این حسّاسیّت همین روزها به
وجود آمده باشد؛ از بعد از رحلت امام این توجّه، این استفهام بوده و قطع نشده؛ ما دائم زیر دوربین قوىِ جستجوگر و استفهامگرِ دستگاه
هاى مختلف و جهات مختلف بوده
ایم؛ از یک طرف قدرتهاى عالم ــ گرگها ــ که نگاه میکردند ببینند آیا این [کشور] شکار خواهد شد، آیا میشود باز امیدى به این ملّت و این کشور بست؛ و از یک طرف مظلومین عالم؛ حالا مظلومین هم که عرض میکنیم، فقط ملّتها را نمیگوییم بلکه گاهى بعضى از دولتهاى عالم هم نگاه میکنند ببینند ما چه میکنیم، چه موضعى میگیریم؛ خودشان جرئت نمیکنند امّا از جرئت دیگرى لذّت میبرند. داریم دولتهایى که شیفته
ى شجاعتند. شیفتگى نسبت به امام به همین جهت بود. شما خیال نکنید کسانى که شیفته
ى امام بودند در سطح جهان، همه دوستان امام بودند؛ نه، حتّى دشمنان او هم شیفته
ى او بودند. دشمنان که میگوییم، نه دشمنان عاطفى؛ حتّی خیلی از دشمنان خطّى، دشمنان سیاسى، دشمنان در صحنه
ى زورآزمایى جهانى هم شیفته
ى آن شجاعت، آن قدرت، آن عظمت بودند. و عظمت امام همان عظمت شما است؛ عظمت ملّت. عظمت شما، به
میزان
زیادى در امام منعکس میشد؛ همچنان
که عظمت امام موجب شجاعت و عظمت در ملّت میشد؛ اینها روى هم اثر میگذاشتند.
پس، این توجّه چشمهاى جستجوگر در سطح عالم روى ما بود و روزبه
روز بیشتر شده و حالا هم به دلایل گوناگون این توجّه روى ما زیاد است؛ شاید بشود گفت بیش از همیشه است. ما باید حرفمان را بزنیم و بگوییم یعنى ملّت ایران و انقلاب باید آن حرف قاطع خودش را بگوید که چه
کاره است، کدام طرفى است، کجا میخواهد برود؛ و این مسئله
ى بسیار مهمّى است. البتّه ملّت حرفشان را گفته
اند؛ ما هیچ
چیز کم نداریم در این زمینه. من چندى پیش
(۲) گفتم که اگر کسى میخواهد بداند در ایران چه خبر است، نگاه کند به راه
پیمایى [روز] قدس، نگاه کند به بیست
ودوّم بهمن، حالا نگاه کند به سالگرد امام تا بفهمد در ایران چه خبر است. ملّت ایران حرف خودش را به
طور قاطع گفته لکن در مسائل جهانى این
جور نیست که یکى یک بار چیزى را بگوید و تمام بشود؛ نه، باید این استمرار حفظ بشود. این هم جهت دیگرى که این روزها روزهاى حسّاسى است.
نسبت به مسلمانان عالم و احساسات اسلامى، حسّاسیّت
ها روزبه
روز بیشتر شده، که این هم یکى از ابعاد حرکت عظیم اسلامى ملّت ایران است. وقتى ما می
شنویم در فلسطین اشغالى مردم را به رگبار میبندند ــ مسئله، مسئله
ى باتوم و چوب و این حرفها نیست؛ مسئله
ى کشتار است ــ معناى این حرف این است که فشار بر دشمن صهیونیست در داخل سرزمین
هاى اشغالى از همیشه بیشتر است. ما احساس میکنیم که فشار روى مسلمانها در سرتاسر عالم زیاد شده. امروز در کشورهاى مارکسیستى که عمرى را، نسلى را با دورى از مذهب و بیگانگى از خدا گذرانده
اند، بازگشت به مذهب احساس میشود؛ در همان کشورها و در کشورهاى دیگر نسبت به مسلمانها یک حسّاسیّتى است. خیلى حرف عجیبى است. کلیساها در کشورهایى رونق پیدا کردند که پنجاه سال ــ بیشتر یا کمتر ــ بود که در این کشورها یا لااقل در بعضى از نقاط آنها، زنگ کلیساها به صدا در نیامده بود ــ یعنى گرایش به مذهب ــ امّا در همین کشورها و در قلب اروپا و در کشورهاى مدّعى آزادى و دموکراسى و در هند و در نقاط دیگر عالم بر روى مسلمانها بخصوص یک فشار فوق
العاده
اى هست. علّت چیست؟ تحلیل کنید این مسئله را.
آیا علّت این نیست که دستگاه
هاى جبّار قدرت در همه جاى دنیا، احساس یک حیات نوینى نسبت به اسلام میکنند؟ آیا به خاطر این نیست که مى
بینند هویّت اسلامى بار دیگر در میان جوامع مسلمان نیرو گرفته و جان گرفته؟ اگر در فلسطین اشغالى بر روى مسلمانان رگبار گلوله را میگشایند، آیا به این علّت نیست که امروز وجود اسلامى در سرزمین
هاى اشغالى جدّى شده؟ آیا به خاطر این نیست که در کشورهاى عرب ــ چه آنها که همسایه
ى فلسطین اشغالى هستند و چه غیر آنها ــ احساسات اسلامى، حرکت اسلامى، بینش اسلامى ریشه
دار شده، طرف
دار پیدا کرده و صاحبان اندیشه و احساس و فطرتهاى پاک، به اسلام ــ اسلامِ مبارز ــ گرویده
اند؟ براى همین است؛ شکّى نمیشود داشت که قضیّه این است.
مى
بینیم که دستگاه
هاى به
اصطلاح طرف
دار حقوق بشر، در مقابل چشم خودشان مى
بینند که در کشمیر، ده
ها مسلمان مورد کشتار بى
رحمانه قرار میگیرند
(۳) و دم نمیزنند! بنا بر این است در دنیا که حقوق انسان و حقوق بشر معتبر است، مگر در مورد مسلمانها؟ مگر این است قضیّه؟ مى
بینیم که سازمان ملل و کمیته
ى حقوق بشر و سازمانهاى مختلفِ گوشه
و کنار عالم ــ که منتظرند ببینند آمریکا با چه کسى بد است، روى او به بهانه
ى حقوق بشر فشار بیاورند ــ در مقابل حوادث کشمیر و حوادث فلسطین لب از لب باز نمیکنند؛ انگار که هیچ اتّفاقی نیفتاده! یک گلّه
ى گوسفند که دارد حرکت میکند، اگر یک نفرى با گلوله بزند و سى چهل گوسفند را بیندازد، آه و افسوس از انسانهایى که مى
بینند و میفهمند، بلند میشود که [مگر] این حیوانات چه کرده بودند، [امّا] از مسلمانان کشمیر در یک تظاهرات ده
ها نفر انسان را میزنند میکُشند، تمام داعیه
هاى طرف
دارى از حقوق بشر در دنیا فراموش میشود! انگار چنین چیزى اتّفاق نیفتاده.
آن
همه فاجعه
ى فضاحت
بار را در فلسطین اشغالى این سگهاى دست
آموز آمریکا، این اسرائیلى
هاى بدتر از حیوان انجام میدهند، در دنیا هیچ انعکاسى پیدا نمیکند؛ چون طرفها مسلمانند! این همان دنیایى است که سى سال، چهل سال بعد از سقوط آلمان هیتلرى، دنبال کسانى را گرفت و تعقیب کسانى را شروع کرد که گفته شده بود که تعدادى یهودى را کشته
اند یا شکنجه کرده
اند! شاید حتّى آنچه واقع شده بود، خیلى کمتر از آن چیزى بود که گفته هم میشد.
خب، از مجموع اینها یک حقیقت واضحى آشکار میشود ــ من تعجّب میکنم اگر کسى این حقیقت را امروز درک نکند؛ براى من مثل روز روشن است ــ و آن، این است که قدرتهاى استکبارى عالم و در رأس قلّه
ى فساد، آمریکا و طرفین آمریکا ــ قدرتهایى که با او همدستند در غارت ملّتهاى ضعیف و فشار به انسانها در سرتاسر دنیا، و همکار با آنها، همه
ى دولتهایى که پایگاهى در میان توده
هاى مردمشان ندارند و براى ماندن، محتاجند که به یک قدرتى و امروز آمریکا متّکى باشند، مثل همین دولتهاى ارتجاعى که در منطقه
ى ما متأسّفانه از آنها هست ــ همه
ى اینها احساس میکنند که این حرکت اسلامى و آن چیزى که امروز در دنیاى اسلام محسوس و مشهود است، بزرگ
ترین خطر براى آنها است. این را استشمام کرده
اند و حس کرده
اند؛ میفهمند که این مسئله از قبیل رواج تفکّر مارکسیسم و سوسیالیسم و مانند اینها دیگر نیست.
داعیان و مبلّغان مارکسیست ــ که ما دیده بودیم در زندگى خودمان و در همه
جا مشاهده شده ــ با زحمت، با اصرار، با استدلال مجبور بودند یک یک، انسانها را به چیزى که سعى میکردند رنگ و لعاب ایمان به آن بدهند، [یعنی] تفکّر مارکسیستى معتقد کنند. مذهب که این
جور نیست؛ مذهب در دلها به
صورت عمیق و راسخ هست؛ کافى است به آن جهت بدهند، کافى است غبار را از روى آن بردارند، کافى است نسبت به اشتباه در برداشت
ها توجّه بدهند و تذکّر بدهند؛ لذا از این میترسند. میدانند که این، چیزى است که زندگىِ [همراه با] فساد و قدرت مطلقه و تسلّط طاغوتى
ای را که امروز آمریکا و اذناب و ایادى و پیروانش به آن مبتلا هستند، آسیب سختى خواهد زد؛ لذا از آن میترسند.
و فهمیده
اند که کانون این اِشعاع
(۴) و حرکت، ایران اسلامى است؛ این را احساس کرده
اند. و شما جوانهاى عزیز و دانشجوها بدانید ــ مخصوصاً شماها بدانید ــ که تمام قدرت خودشان را امروز دارند به کار میبرند براى اینکه جمهورى اسلامى را شکست بدهند. هیچ کارى نیست که اینها بتوانند بکنند و نکنند. کسانى که صحنه را می
شناسند، وقتى نگاه میکنند، از آشفتگى و سردرگمى آمریکا ــ که محور حرکت هم آمریکا است ــ براى جستجو کردن و پیدا کردن راه
هاى ضربه زدن به ایران تعجّب میکنند و گاهى موجب تفریح میشود براى کسى که صحنه را درست مشاهده میکند؛ ولى دستشان به جایى نمیرسد.
براى استکبار جهانى و زشت
ترین فصل آن یعنى حکومت ظالم آمریکا، مسئله فقط این نیست که بازار ایران را از دست داده یا منابع ایران را از دست داده؛ البتّه این هم هست؛ براى دستگاه
هاى سرمایه
دارى عالم، پول و سرمایه و استفاده
ى مادّى همه چیز است امّا مسئله [فقط] این نیست؛ این بخشى از مسئله است. مسئله این است که دستگاه استکبارى میبیند، آینده
نگرى دارد، میفهمد، میداند که اگر این حرکت ــ یعنى حرکت اسلامىِ استوار و مؤمن و متّکى به ایمانها و عواطف مردم ــ به همین ترتیب پیش برود، ادامه
ى قدرت استکبارى آمریکا و دستیارانش و دست
نشاندگانش مشکل، بلکه محال خواهد شد. این را میفهمند؛ حق هم با آنها است، ما هم این را پوشیده نمیداریم.
ما البتّه در شکل
دهى و راه
اندازى حرکت اسلامى در جهان، هیچ نقش مستقیم و غیر مستقیمى که از روى برنامه
ریزى و طرّاحى ما باشد، نداریم؛ از اوّل هم نداشتیم؛ نقش، از آنِ اسلام است. یعنى همین
که ملّت ایران توانسته پرچم اسلام را، اسلام زندگى را، اسلام زندگى
ساز را، اسلام مبارز را، نه اسلام تسلیم در مقابل دشمنان خدا را، نه اسلام طاغوت را، اسلام ناب محمّدى را و نه اسلام آمریکایى را ــ همان
طورى که امام عزیزمان تعبیر کردند ــ
(۵) بلند کرده و در دست محکم نگه داشته و متزلزل نشده، نفْس همین، براى ملّتهاى مسلمان دنیا امیدبخش است.
ما اینجا وظیفه
ى سنگینى پیدا میکنیم. آنچه تا حالا عرض کردم، وضعیّت دنیا است، حسّاسیّت زمانه است امّا با شناختن این حسّاسیّت، وظیفه
ی
ما و بیش از همه وظیفه
ى شما جوانها مضاعف میشود. ما باید ایران اسلامى را آن
چنان آراسته کنیم، آن
چنان بسازیم که براى اسلام موجب آبرو بشود. یک ایران بى
سواد، یک ایران بى
بهداشت، یک ایران بى
رشد، یک ایرانى که آحاد مردم در آن اتّحاد و اتّفاقى نداشته باشند، براى اسلام و براى انقلاب اسلامى و نهضت اسلامى، هیچ افتخارى درست نمیکند بلکه بعکس، موجب سرشکستگى هم خواهد شد.
و اینجا در حاشیه، این مطلب را عرض کنم که علّت اینکه تبلیغات جهانى سعى میکنند مشکلاتى را به ایران نسبت بدهند که در ایران نیست ــ یک چیزهایى را گاهى میگویند که انسان [وقتی] در رادیوها می
شنود یا در اطّلاعیّه
هایى که مخالفین انقلاب مینویسند میخواند، تعجّب میکند اینها را از کجا مى
آورند ــ یا آنچه را کوچک است، ده برابر و صد برابر بزرگ کنند، همین است که میخواهند مردم دنیا را نسبت به مسائل ایران دچار یأس و نومیدى کنند؛ میخواهند بگویند اسلام این است؛ میخواهند بگویند انقلاب این است؛ و انقلاب و اسلام نمیتوانند یک کشور را، یک ملّت را اداره کنند و سعادتمند کنند؛ این را میخواهند بگویند. عزّت ملّت ایران، بیدارى ملّت ایران، شجاعت ملّت ایران، تسلیم
ناپذیرى ملّت ایران، بانشاط شدن این نسل انقلابى، ابتکار و فعّالیّت و حرکت به سمت خودکفایى را ــ این حقایق را ــ در ایران ندیده میگیرند امّا فرضاً اگر یک چند روزى سیب
زمینى کم است، تمام رادیوهاى دنیا میگویند در ایران مسئله
ى سیب
زمینى هست! نه براى خاطر اینکه سیب
زمینى مهم است بلکه براى اینکه نشان دادن حتّى یک نقطه
ضعف کوچک در ایران اسلامى براى آنها خیلى مهم است. یک نقطه
ضعف کوچک اگر پیدا کردند، برایشان فوزى
(۶) است، خوشحال میشوند. شما باید سعى کنید ایران را آن
چنان بسازید که براى اسلام و مسلمین مایه
ى افتخار بشود.
دو چیز در کنار هم بایستى روزبه
روز قوى
تر در کشور تحقّق پیدا کند: یکى، حفظ آثار اسلامى، شعائر اسلامى، ظواهر اسلامى، نماى اسلامى جامعه [است]؛ این خیلى مهم است. دشمنها سعى میکنند در تبلیغاتشان بمباردمان
(۷) تبلیغاتى کنند این حرفها را؛ لکن گوش به حرف دشمن ندهید؛ دشمن، دشمن است. ظواهر اسلامى جامعه باید حفظ بشود و اسلامى باید باشد. این جامعه، جامعه
ى اسلامى است و جامعه
ى اسلامىِ نمونه است. زنها باید مواظب باشند؛ مردها باید مواظب باشند؛ کسانى که مأموریّت دارند، بیشتر باید مواظب باشند؛ کسانى که در لباس انقلابند ــ مثل روحانیّون و دیگر کسانى که لباسهاى وابسته
ى به انقلاب را دارند ــ بیشتر از دیگران باید مواظب باشند. همه
ى آحاد جامعه باید سعى کنند صورت جامعه را یک صورت اسلامى قرار بدهند.
من همین
جا این خلأ را در جامعه
مان یادآور بشوم؛ خلأ اذان را. در این تهران صداى اذان به گوش انسان نمیرسد؛ چرا؟ اذان یک شعار اسلامى است. ما با اینکه پشت بلندگو تا دیر
وقتى از شب، شعر بخوانند یا قرآن بخوانند یا نوحه بخوانند و مزاحم همسایه
ها بشوند، مخالفیم؛ مقابله هم میکنیم با یک چنین چیزى، امّا با اینکه صداى اذان، اوّل ظهر، اوّل مغرب، اوّل اذان صبح، بخصوص از حنجره
ها خارج بشود، صد درصد موافقیم. اذان خیلى چیز خوبى است؛ «حَىَّ عَلَى الصَّلوة»، «حَىَّ عَلَى الفَلاح»، «اَللهُ اَکبَر» با توجّه [گفته شود]. چرا اذان در جامعه
ى ما نیست؟ بانگ اذان به دلها امید میدهد، دلهاى افسرده را روشن میکند ــ البتّه سحرها براى اذان صبح از بلندگو استفاده نکنند؛ با حنجره اشکالى ندارد اذان بگویند؛ وقت بیدارى است؛ بلندگو ممکن است اسباب زحمت بشود ــ مسجدها وقت نماز سرشار و مالامال از انسانهاى ذاکر و ساجد و راکع باشد. همه
ى ظواهر جامعه ظواهر اسلامى باشد؛ یعنى چشمها، و دلهایی که پشت [این] چشمها قرار دارد ــ خیال نکنید چشمها یک شیشه است که اینجا گذاشته
اند؛ نخیر، پشت چشم، دل انسان و جان انسانى و ذهن انسانى است ــ باید پُر بشود از نشانه
هاى اسلام. این یک.
به موازات آن، باید محتواهاى اسلامى را [اهمّیّت داد]؛ یعنى علم ــ شما که دانشجو هستید و دیگر کسانى که مشغول تحصیلند، به درس خواندن، کار عملى و تحقیقى در محیط دانشگاه، رشد دادن و شکوفا کردن استعدادها ــ و کار در محیط کار ــ اعمّ از کارخانه، مزرعه، اداره، بازار؛ همه
جا؛ هر جا که کار هست، تلاش هست، اشتغال هست، بخصوص سازندگى هست ــ پایه
ها و بنیه
ها را محکم میکند. این هم، از لحاظ حرکت مردم در جهت روشن کردن چراغ اسلام در این مُلک.
شما اگر بتوانید این چراغ را هر چه روشن
تر کنید ــ البتّه بحمدالله
روشن است، نور آن هم دنیا را گرفته امّا پُرفروغ
ترش باید بکنید ــ هر چه پُرفروغ
تر کنید، این حرکت عظیم اسلامى در دنیا بیشتر خواهد شد. البتّه نارضایىِ شیطانها و طاغوتها هم از شما بیشتر خواهد شد؛ بهتر! هر چه از ما ناراضى
تر باشند، خدا از ما راضى
تر است. هر چه شیطانها از ما دورتر بشوند، فرشتگان به ما نزدیک
تر میشوند. هر چه خدا با انسان بیشتر باشد و از انسان راضى
تر باشد، موفّقیّت در کارش بیشتر خواهد شد.
اگر آن ساده
لوح
هاى کم
عقل و پُرمدّعایى که اوّل انقلاب میخواستند انقلاب ما را دودستى و با احترام تحویل آمریکا بدهند با نام اسلام، با نام اینکه بیاییم به
وسیله
ى آمریکایى
ها خودمان را قوى کنیم، العیاذبالله
موفّق شده بودند، انجام داده بودند و مستشار نظامى آمریکایى را در پادگانهاى ما حفظ کرده بودند
(۸) ــ که داشتند میکردند؛ اگر ماها نرسیده بودیم، خیلى از این کارها میشد ــ و اگر ارتباط با آمریکا را برقرار کرده بودند و ایران را با کمال تواضع و فروتنى در خدمت آمریکا قرار داده بودند، شما خیال میکنید کشور ما و انقلاب ما این
همه موفّقیّت را تا امروز ممکن بود کسب کند؟ حاشا و کلّا. وَالله
هر جایى که نشان پاى ابرقدرت
ها و قدرتها باشد، آنجا نشان سیه
روزى و بدبختى آن ملّت است. شرف ملّى و پیشرفت ما و این حرکت عظیم و این نشاط مردمى و این توفیقهاى بى
شمارى که ملّت ایران و دولتهاى ما بحمدالله
تا امروز داشته
اند، بر اثر جدایى و بى
اعتنائى و اِعراض از قدرتهاى شیطانى است؛ بر اثر نزدیک شدن به خدا است؛ و همین، کلید حلّ مشکلات ما است.
باید خدا را از خودمان راضى کنیم. همه
هم باید این کار را بکنیم. هیچ
کس نگوید که اوّل، فلان
کس
ها خدا را از خودشان راضى کنند؛ اوّل و دوّم ندارد؛ همه باید تلاش کنیم در راه کسب و تحصیل رضاى الهى؛ رضاى خدا با تقواى من و شما است. گناه نکردن، از خدا ترسیدن، با بندگان خدا خوب بودن، با دشمنان خدا خصم و سرسخت بودن، در میان برادران از اختلافهاى کوچک، راحت صرف
نظر کردن، با دشمنان ذرّه
ذرّه را به حساب آوردن، از علائم ایمان است. اَذِلَّةٍ عَلَی المُؤمِنین
؛(۹) در مقابل مؤمنین فروتن باشید، خودتان را ذلیل بگیرید؛ این با شاخ و شانه کشیدن برای همدیگر نمیسازد؛ این با محبّت، با گذشت، با مدارا [ایجاد میشود]؛ تقوا اینها است؛ تقوا در مسائل مالى، تقوا در مسائل ناموسى، تقوا در مسائل شخصى، تقوا بخصوص در مسائل کارى، تقوا در مسائل سیاسى. بدانید که در حرکت تقوایىِ این کشور و این ملّت آن
چنان اوجى و رونقى به حرکت این ملّت داده خواهد شد که چشم دنیا را خیره میکند.
هر
جایى که ما یک نمایشى از تقوا دیدیم، همین اثر را هم دیده
ایم. فتوحات میدان جنگ همین
جور بود؛ خرّمشهر با تقوا به دست آمد؛ این جنگ هشت
ساله به
وسیله
ى تقوا و اتّکال
(۱۰) به خدا بود که موجب شکست دشمن شد. دشمن شکست خورد؛ هیچ شکستى فضاحت
بارتر از شکستى که دشمن در جنگ هشت
ساله خورد نیست. اینها مبالغه نیست؛ بارها این را عرض کرده
ایم که شرق و غرب و اروپا و ناتو و ورشو و ارتجاع منطقه و همه
و
همه، پول و سلاح و تبلیغات بریزند، براى اینکه بیایند یک قسمت از کشور را جدا کنند یا بیایند دولت را ساقط کنند یا بیایند جمهورى اسلامى را از بین ببرند و بعد از هشت سال نتوانند، این بزرگ
ترین شکست آنها است. ما با تقوا توانستیم این پیروزى را به دست بیاوریم؛ بعد از این هم همین
جور است. و امام (رضوان الله
تعالى علیه)، براى ما آیت تقوا بود. هر چه موفّقیّت در کار این انقلاب بود، در درجه
ى اوّل ناشى از تقواى قلبى آن مرد، رهبر، پیشوا و مجسّمه
ى تقوا بود.
امیدواریم که خداى متعال روح عزیز آن بزرگوار را از ماها خشنود، و قلب مقدّس ولىّ
عصر (ارواحنا فداه و عجّل الله
فرجه) را نسبت به ما نرم کند، و مورد توجّه آن حضرت قرار بگیریم و ان
شاءالله
توفیق پیدا کنیم که راهى را که خدا از ما خواسته است بپیماییم.
والسّلام علیکم و رحمة الله
(۱ در ابتدای این دیدار، حجّتالاسلام والمسلمین محیالدّین فاضلهرندی (نمایندهی ولیّفقیه در هیئتهای هفتنفرهی واگذاری زمین) مطالبی بیان کرد.