1392/03/12عصر امام خمینی رحمهالله
حضرت آیتالله خامنهای طی سالیان متمادی پس از رحلت حضرت امام خمینی رحمهالله، ضمن حضور در جمع مردم عزادار در سالگرد آن رهبر فقید مهمترین و بنیادینترین مسائل کلان انقلاب اسلامی را طی بیاناتی مورد بحث و بررسی قرار میدهند. سخنرانی سالیانهی رهبر انقلاب اسلامی در حرم امام رحمهالله ضمن تبیین گفتمان کلان نظام اسلامی، نقشهی راه حرکت جامعه و وظایف اقشار مختلف مردم و مسئولان را مشخص میسازد.
ایشان همیشه در این برنامهی سالیانه با در نظرگرفتن روند تکاملی انقلاب اسلامی از سویی و رصد و تحلیل تحولات داخلی و بینالمللی از سوی دیگر روند رو به جلو ملت ایران در جهت دستیابی به اهداف خود را راهبری و هدایت کردهاند.
با مطالعه و تحلیل این بیانات میتوان خطوط و محورهای اصلی مباحث مطرحشده در طول سالیان متمادی را تشخیص داد.
محورهایی چون:
- تبیین اهداف، اثرات و دستاوردهای انقلاب اسلامی
- تبیین ویژگیها، اهداف و بایدها و نبایدهای نظام اسلامی
- تبیین خصوصیات و سیره و مکتب حضرت امام خمینی رحمهالله
- تبیین تحولات مهم جهانی
به مناسبت سی و دومین سالروز رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی، پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR جهت مرور مهمترین موضوعات و گفتمانهای مطرحشده توسط حضرت آیتالله خامنهای در طول ۳۱ سال گذشته، جملات طلایی و واژگان کلیدی آنها را در اختیار کاربران قرار داده است.
این دوران جدید که امام ما آن را با قیام و ایستادگی و اتکال به خدا و تکریم و تعظیم نسبت به ارزشهای معنوی و با اعتمادش به آحاد مردم آغاز کرد، انشاءالله ملتها را از شرّ سلطههای جهانی نجات خواهد داد و دوران زوال قدرتهای بزرگ مادّی جهانی را نزدیک خواهد کرد.
۱۳۶۹/۰۳/۱۴
ما دشمن همهی مستکبران عالم و همهی چپاولگران و غارتگران ملتها هستیم.
۱۳۷۰/۰۳/۱۴
ایستادگی در برابر تحمیل و نفوذ قدرتهای خارجی و نداشتن سرِ سازش با این قدرتها. این، اوّلین مشخّصه حرکت امام بزرگوارماست.
۱۳۷۱/۰۳/۱۴
هرکس، در هر جای دنیا برای عزّت اسلام قیام کند، ما از او حمایت معنوی و سیاسی میکنیم.
۱۳۷۲/۰۳/۱۴
راه خوشبختی ملت ایران، تکیه به خود و تواناییها و استعدادهای خود است. راه خوشبختی این ملت، قطع امید از قدرتهای مسلّط جهانی و نیز نترسیدن از آنهاست.
۱۳۷۳/۰۳/۱۴
پیام بزرگ و مهمِ انقلابِ ما برای امّت اسلامی و جوامع و ملتهای مسلمان، عبارت از «احیای هویّت اسلامی، بازگشت به اسلام، بیداری مسلمانان و بازگشت به نهضت اسلامی» است.
۱۳۷۴/۰۳/۱۴
یک کلمه از آن حرفهایی که دشمنان میخواستند بر زبان امام جاری شود، بر زبان او جاری نشد. این، استقامتِ حسینی است.
۱۳۷۵/۰۳/۱۴
روشها و برنامههای نظام اسلامی هم، همان مقرّرات و برنامهها و احکامی است که در منابع اسلامی تبیین و معیّن شده است؛ یعنی نظام اسلامی، نظامی است که صددرصد برخاسته از اسلام است.
۱۳۷۶/۰۳/۱۴
دو نکته اساسی در حرکت امام بزرگوار بود که همین دو نکته، سرمایه ارزشمند این انقلاب بود و هست: یکی این است که هدف این انقلاب، اسلام است. دوم این که سربازان این انقلاب و لشکر این انقلاب، مستضعفان و پابرهنگان و قشر جوانند.
۱۳۷۷/۰۳/۱۴
اسلامگرایی در نظام اسلامی، از مردمگرایی جدا نیست. مردمگرایی در نظام اسلامی، ریشه اسلامی دارد.
۱۳۸۰/۰۳/۱۴
اصل عدالت اجتماعی، اجرای عدالت، در نظر گرفتن حقِّ تودههای وسیع مردم و پُرکردن فاصله طبقاتی، یکی از اصول اصلی نظام اسلامی است.
۱۳۸۱/۰۳/۱۴
بزرگترین مبارزه با آمریکا، خدمت به این مردم است. هرکه میخواهد با امریکا مبارزه اساسی کند، باید به این مردم خدمت کند.
۱۳۸۲/۰۳/۱۴
ولایت فقیه، جایگاه مهندسی نظام و حفظ خط و جهت نظام و جلوگیری از انحراف به چپ و راست است؛ این اساسی ترین و محوری ترین مفهوم و معنای ولایت فقیه است.
۱۳۸۳/۰۳/۱۴
صفا و صدقی که در این نظام بود، و همین شعار معنویت و اسلام - که هویت مسلمانها را به یادشان میآورد - موجب شد که حرکت بیداری اسلامی در سرتاسر دنیای اسلام بهوجود بیاید.
۱۳۸۴/۰۳/۱۴
ما وقتی که «قیام لله» میکنیم، خدای متعال با یک حرکت ما هزاران و میلیونها حرکت و فعل و انفعال را در فضای زندگی اجتماعی به وجود میآورد و تحول ایجاد میشود.
۱۳۸۵/۰۳/۱۴
مردمی بودن در نظام جمهوری اسلامی، یک شاخهی اصلی است؛ یعنی رأی مردم، هویت مردم، کرامت مردم، خواست مردم، از جملهی عناصر اصلی در نظام جمهوری اسلامی و این بنای مستحکم است.
۱۳۸۶/۰۳/۱۴
گسترش انقلاب در میان ملتها از راه الگوسازی نظام جمهوری اسلامیاست.
۱۳۸۷/۰۳/۱۴
راه این ملت بزرگ ما که پروردهی بیانات امام و هدایتهای امام است، برای رسیدن به اوج اعتلاء و پیشرفت عبارت است از اینکه این عزت ملی را در همهی عرصهها حفظ کند.
۱۳۸۸/۰۳/۱۴
امام منهای خط امام، امام بیهویت است. سلب هویت از امام، خدمت به امام نیست. مبانی امام، مبانی روشنی بود.
۱۳۸۹/۰۳/۱۴
دو بُعد اصلی در مکتب امام بزرگوار ما، بُعد معنویت و بُعد عقلانیت است... بُعد سومی هم وجود دارد، که آن هم مانند معنویت و عقلانیت، از اسلام گرفته شده است و آن، بُعد عدالت است. اینها را باید با هم دید. تکیهی بر روی یکی از این
ابعاد، بیتوجه به ابعاد دیگر، جامعه را به راه خطا میکشاند، به انحراف میبرد.
۱۳۹۰/۰۳/۱۴
پیوندهای مرتبط:
در این رابطه ببینید: