۱) جمعی از ائمّهی جمعهی اهل سنّت و مدرّسین و طلّاب حوزههای علمیّهی اهل سنّت از استانهای سیستان و بلوچستان، خراسان و مازندران در این دیدار حضور داشتند. در ابتدای این دیدار، مولوی اسحاق مدنی (مشاور رئیسجمهور در امور اهل سنّت) گزارشی ارائه کرد.
۲) مولوی قمرالدّین ملّازهی
۳) در یازدهم تیر ماه ۱۳۵۷ به دنبال چند روز بارندگی پیدرپی، سیلبند ایرانشهر فروریخت و سیل مهیبی جاری شد.
۴) نزدیکترین، کمترین
۵) اتّحادیّهی ملّتهای جنوب شرقی آسیا (ASEAN) که با عضویّت کشورهای اندونزی، سنگاپور، مالزی، فیلیپین و تایلند تأسیس یافت.
۶) پیمان ورشو متشکّل از اتّحاد جماهیر شوروی و کشورهای اروپای شرقی بهعنوان یک سازمان نظامی رقیب ناتو تأسیس یافت و در طول دوران جنگ سرد بهمثابهی وزنهای نظامی در برابر ناتو عمل کرد.
۷) فروپاشی نظامهای کمونیستی
۸) کشورهایی که عضو پیمانهای نظامی ناتو، ورشو، سنتو و سیتو نیستند و در سیاست خارجی از سیاست عدم تعهّد یا سیاست مستقل از دو بلوک شرق و غرب پیروی میکنند.
۹) منزوی کردن، جدا کردن
۱۰) زدن به دیوار (کنایه از اعتنا نکردن)
۱۱) سادگی، بیتکلّف بودن
۱۲) سورهی مائده، بخشی از آیهی ۵۴؛ «... [اینان] با مؤمنان، فروتن [و] بر کافران سرفرازند. در راه خدا جهاد میکنند ...»
۱۳) احکام و قوانین مربوط به حکومت اسلامی
۱۴) عزّت، ارجمندی
۱۵) غلط بودن
۱۶) سورهی احزاب، بخشی از آیهی ۲۵؛ «... خدا [زحمت] جنگ را از مؤمنان برداشت ...»
۱۷) شکها، تردیدها
۱۸) غلطکار خواندن
۱۹) کتاب احقاقالحق، نوشتهی قاضی نورالله شوشتری
۲۰) کتاب تحفهی اثنیعشریّه، نوشتهی شاهعبدالعزیز دهلوی
۲۱) سرزنش، اعتراض
۲۲) سعدی. قطعات؛ «رحم الله معشر الماضین / که به مردی قدم سپردندی»؛ به معنی «خدا گروه مردگان را بیامرزد»
۲۳) ر.ک: بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم (۱۳۶۸/۷/24)
۲۴) در سال ۱۳۱۷ علّامه محمّدتقی قمی، «دارالتّقریب بین المذاهب الاسلامیّة» را در مصر بنیان نهاد. مهمترین دستاورد دارالتّقریب پیریزی راههای عملی اتّحاد مذاهب اسلامی - با تأکید بر حلّ اختلافات فقهی و نه کلامی - بود و در مجلّهی «رسالةالاسلام» که از ۱۳۲۸ تا ۱۳۵۱ به تناوب فعّالیّت میکرد، دیدگاهها و راهحلهای علمای برجستهی اسلامی دراینباره به چاپ میرسید. در این مقالات تحقیقی، نویسندگان شیعه و سنّی میکوشیدند با ارائهی مشترکات شیعیان و اهل سنّت و تبیین جوهر اصلی دین، به اهداف تقریبی میان مذاهب اسلامی دست یابند. بحث دربارهی اجتهاد و نقش آن در پیدایی مذاهب گوناگون اسلامی و تأثیر رهیافتهای مختلف تفسیری و حدیثی و ... بر آن، درنهایت به پیدایی فقه مقارن تطبیقی انجامید. صدور فتوای شیخ محمود شلتوت - از رؤسای دانشگاه الازهر مصر - در نهم مهر ماه ۱۳۳۷ (هفدهم ربیعالاوّل ۱۳۷۸ ق)، مبنی بر جواز پیروی از مذهب شیعهی امامیّه همانند چهار مذهب فقهی اهل سنّت، بزرگترین اقدام عملی در راه تقریب به شمار میآید. نشر مقالات و کتب متعدّد برای تنزیه شیعیان از برخی اتّهامات ناروا و نشان دادن چهرهای صحیح از مذهب شیعه، از دیگر اقدامات دارالتّقریب بود. گرایشهای سَلَفی و وهّابی از این اقدامات دارالتّقریب انتقاد کردند و آن را طرح مؤسّسهی شیعی دارالتّقریب برای تغییر دادن مذهب تسنّن به تشیّع قلمداد نمودند. موانع سیاسی، بویژه تفرقهافکنیهای آشکار و پنهان دولتهای استعماری غربی و بدفهمی عمومی از اقدامات دارالتّقریب و هدف آن، مانعی دیگر بر سر راه تقریب بود و با آنکه این جمعیّت، اصول و مواضعش را اعلام کرده بود، عدّهای همواره هدف آن را سنّی کردن شیعیان یا شیعه کردن سنّیان میدانستند. این موانع سبب شد که بتدریج از فعّالیّتهای دارالتّقریب کاسته شود. سرانجام شیخ محمّدتقی قمی از مصر به پاریس رفت و در سال ۱۳۶۹ در همان جا درگذشت.
۲۵) یکی از بارزترین آثار و خدمات دارالتّقریب تأسیس مجلّهی «رسالة الاسلام» بود که از سال ۱۳۲۸ تا ۱۳۵۱ (۱۹۴۹ تا ۱۹۷۲م) پیدرپی فعّالیّت میکرد. در این مجلّه افکار علمای شیعه و سنّی در راستای تقریب منتشر میشد.
۲۶) شیخالاسلام محمود شلتوت، مفتی بزرگ الازهر مصر، از داعیهداران مشهور تقریب مذاهب که با فتوای تاریخی خود مبنی بر جواز عمل و التزام به مذهب شیعهی دوازدهامامی گامی عملی در این راستا برداشت. وی در بیشتر آثارش مانند تفسیر القرآن الکریم، الاسلام عقیدة و شریعة، فقه القرآن و السّنّة، و مقارنة المذاهب فی الفقه جریان تقریب را بهگونهای ملموس پیگیری و مطرح کرده است.
۲۷) شیخ عبدالمجید سلیم دو دوره ریاست الازهر مصر را بر عهده داشت و در تأسیس دارالتّقریب نقش بسزایی ایفا نمود و شاگردان زیادی از جمله شیخ محمود شلتوت را پرورش داد.
۲۸) خاندان آلسعود، خاندان مهمّ پادشاهی عربی و متعلّق به قبیلهی عنزة است که برای نخستین بار در قرن ۱۸ میلادی در منطقهی نجد و با همکاری جنبش اصلاح دینی محمّدبنعبدالوهّاب به قدرت رسید.
۲۹) افتخارکننده، مباهاتکننده
۳۰) در نهایت رعایت، با رعایت کامل
۳۱) اشاره به برگزاری مراسم برائت از مشرکین در مکه در سال ۱۳۶۶ که با ممانعت پلیس عربستان روبهرو شد و منجر به سرکوب و قتلعام زائران خانهی خدا گردید.
۳۲) فتوا دادن