Khamenei.ir

1391/01/31

ایسنا | تقدیر معاون پارلمانی رئیس جمهور از کتاب «سیدنورالدین عافی»

اگر دیروز در جنوب لبنان جوانان حزب‌ا‌لله و در غزه و اراضی اشغالی فلسطین،شهادت‌طلبان فلسطینی رزمندگان دفاع‌مقدس را الگو قرار داده بودند؛امروز دیگر این الگوهای جهانی و بین‌المللی شده است...

به گزارش سرویس فرهنگ حماسه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) جملات بالا بخشی از یادداشت سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی معاون پارلمانی رئیس جمهور در مورد ویژگی‌های «سیدنورالدین عافی» از رزمندگان دفاع مقدس که اخیرا کتابی از خاطرات وی با نام «نورالدین پسر ایران» منتشر شده است، می‌باشد.

در این یادداشت آمده است: باسمه تعالی «اللهم صل علی محمد و آل محمد»

جناب آقای سرهنگی مدیر محترم مرکز مطالعات وتحقیقات فرهنگ و ادب پایداری

با سلام و تحیت کتاب ارزشمند و پر خاطره «نورالدین پسر ایران» از آثار ادبیات دفاع مقدس، خاطرات زیبای رزمنده جانباز و دلاور دوران دفاع مقدس «سید نورالدین عافی»- با نگارش سرکار خانم معصومه سپهری از نویسندگان توانمند ادبیات دفاع مقدس، چند ماهی همدم فرصت‌های مطالعه‌ام گردید.

هرچه از بخش‌های اول این اثر که در اولین ماه‌های انتشارش بدستم رسیده بود گذر می‌کردم شیفتگی و اشتیاق به پیگیری خاطرات آن افزون‌تر می‌شد. روایت زندگی پر از فراز و نشیب قهرمان کتاب که از نوجوانی به میدان جهاد قدم گذاشته و بیش از شش سال با جنگ و جهاد زندگی کرده است بیانگر روند تعالی و کمال او متاثر از فرهنگ ایثار و شهادت است و نقل هنرمندانه این آهنگ صعود و تعالی، به زیبایی و تأثیرگذاری اثر می‌افزاید.

هنوز به نیمه‌های این کتاب نسبتاً قطور و بیش از 600 صفحه‌ای نرسیده بودم که یادداشت کوتاه و تقریظ ارزنده رهبر فرزانه انقلاب درخصوص آن منتشر شد. بی‌شک این اظهارنظر ارزنده در کنار نگارش هنرمندانه نگارنده و خاطرات منحصر بفرد دلاور مرد راوی، بزودی این اثر را در ردیف معروفترین آثار بی‌بدیل دفاع مقدس قرار خواهد داد و شاهد چاپ‌های مکرر آنها خواهیم بود.

در تعطیلات عید نوروز فصل‌های آخر کتاب را که روایت فداکاری‌ها و صبر و مقاومت راوی به اوج خود می‌رسد با اشتیاق و ولع خاصی تا سطر آخر حتی زیرنویس عکس‌ها خواندم. نگارش روان و بسیار زیبا و هنرمندانه کتاب توسط خانم سپهری و خاطرات ریز و درشت و تلخ و شیرین قهرمان کتاب که صادقانه و بی پیرایه گفته شده است،آنچنان خواننده را در متن حوادث و خاطرات جبهه‌ها قرار می‌دهد که گویا با رزمندگان دلاور اسلام زندگی می‌کند و پیوستگی و زلال بودن خاطرات آنچنان او را بخود جذب می‌کند تا مطالعه هر فصلی را بپایان نرسانده آرام نگیرد. روایت این خاطرات به شیوه‌ای است که حتی فرد ناآشنا با دوران دفاع مقدس را به خوبی با زوایای پیدا و پنهان این دوره تاریخی کشور آشنا می‌سازد و نسل جوان و حتی نسل‌های فاصله گرفته از دوران جهاد را شیفته فرهنگ جبهه و جهاد می‌نماید.

سیدنورالدین عافی که 6 سال ونیم از هشت سال دفاع مقدس را با جنگ تحمیلی زندگی کرده است و در سخت‌ترین شرایط جنگ، پیروزی‌ها و شکست‌ها، تلخکامی‌ها و موفقیت‌ها را با همه وجود لمس کرده و با پوست و خون او عجین شده است را باید در سطح خود «الگوی صبر و مقاومت» نامید. او نمونه یک رزمنده بی‌ادعا است که با ایمان درونی خود در دوره نوجوانی و جوانی جهاد را بجای دنیا برگزیده است. و تعلقات و وابستگی‌های دنیوی و سختی ها و ناکامی ها ، هرگز او را از راهی که برگزیده باز نداشته است . او بارها تا مرز شهادت پیش رفته زخم بر روی زخم از کردستان تا جنوب ایران زمین، پاسگاه زید، عملیات بدر، کربلای چهار ، خط شلمچه تا کوه‌های برف گرفته منطقه غرب و ماووت و سایر مناطق و عملیات‌ها لحظه به لحظه و قدم به قدم حضور پیدا کرده و مدال «لا یقطعون وادیا الا کتب لهم لیجزیهم الله احسن ماکانوا یعملون» را در نامه اعمال خود ثبت کرده است و با حیات و جهادش آیه «من المؤمنین رجال صدقوا ماعاهدوا الله علیه و منهم من قضی نحبه و منهم من ینتظر» در وجود خود تفسیر کرده است و با خلوص و فضل الهی هم پاداش رزمندگان و جانبازان و هم منتظران شهادت بلکه ثواب شهیدان رایافته است.

حضور پر خاطره و با نشاط در اردوگاه شهدای خیبر، در گردان‌های امام حسین، ابوالفضل و بالاخره در گردان غواصی حبیب ابن مظاهر لشکر عاشورا از فصلهای خواندنی این کتاب است. روایت خاطرات بیاد ماندنی از همرزمان خود، از دلاورمردان جبهه‌های اسلام و سرداران رشید لشکر عاشورا شهید مهدی باکری،شهید علی تجلایی،شهید اصغر قصاب و ... یادآوری شب‌های عملیات و لحظه‌های وداع و خداحافظی رزمندگان اسلام، حنا بستن‌ها و وصیت‌نامه نوشتن‌ها و جدایی از دوستان و همرزمان نزدیک خود بویژه خاطرات دوست صمیمی او شهید امیر مارالباش که در جای جای فصول پایانی کتاب جریان دارد و فرازهایی است که دل خواننده را می‌رباید و همسفر خود می‌کند و به قله‌های ناشناخته وجود آدمی به پرواز درمی‌آورد.

فصل «خداحافظ امیر» غمبارترین بخش خاطرات این رزمنده جانباز و عاشق جهاد و شهادت است که روح لطیف و عواطف عمیق وی را آشکار می‌سازد و خواننده را هر لحظه به این فکر وامی‌دارد که ای کاش این جدایی و خداحافظی پیش نیاید. از لابلای سطور کتاب و فرازهای گوناگون آن روشن می‌گردد که «سید» همچنان با این خاطرات زنده است. گرچه وی در برابر چشمان خود برادر و نزدیک‌ترین دوستان خود را از دست داده است لکن خداحافظی با امیر وجدایی از او بگونه‌ای دیگر او را متأثر ساخته است. با نگارش این سطور خواستم هم تشکر وافر خود را از تلاش‌های ذی‌قیمت همه عزیزان حوزه هنری بویژه برادر عزیزم جناب مومنی که خود از نویسندگان و پیشکسوتان فرهنگ پایداریند و جنابعالی و همکاران مرکز مطالعات و تحقیقات فرهنگ و ادب پایداری اعلام کنم و هم از نگارنده کتاب سرکار خانم سپهری که آثار متعدد و ماندگار و زیبا را در عرصه ادبیات دفاع مقدس آفریده‌اند تقدیر و تشکر کنم.

و از همه بالاتر احساس درونی و سپاس قلبی خود را نسبت به حماسه‌آفرین و قهرمان این اثر ماندگار یعنی آقای سیدنورالدین عافی ابراز دارم و به زندگی در چنین عصری که انسان‌های مخلص و فداکار و فرزندانی مقاوم و صبور همچون ایشان تربیت یافته‌اند افتخار کنم و اذعان دارم که این همه از دم مسیحیایی آن امام سفر کرده است که آفتاب وجودش دل‌های آماده را پرورش و به قله‌های سرفراز انسانیت رهنمون گردید و امروزه نیز خورشید تابناک رهبری دلهای مشتاق را نه تنها در ایران اسلامی بلکه در سراسر منطقه و کشورهای اسلامی حیاتی دیگر باره بخشیده است.

اگر دیروز در جنوب لبنان جوانان حزب‌ا‌لله و در غزه و اراضی اشغالی فلسطین،شهادت‌طلبان فلسطینی رزمندگان دفاع‌مقدس را الگو قرار داده بودند؛امروز دیگر این الگوهای جهانی و بین‌المللی شده است و اولین میوه‌های شیرین آن یعنی بیداری اسلامی و خیزش مستضعفان جهان به ثمر نشسته و طلیعه ظهور منجی عالم بشریت را نوید داده است.

در پایان، در کنار زیبایی‌ها و قوت‌های فراوان این اثر ارزشمند برخی ملاحظات و نکات ظریفی هم به نظر رسیده است که هرچند هاله معنوی و قدسی حاکم بر کتاب آنها را تحت‌الشعاع قرار داده و از ذهن خواننده پاک می‌کند لکن ملاحظه و تأمل در برخی از آنها لازم به نظر می‌رسد که در یادداشت جداگانه‌ای تقدیم می‌‌کنم. همچنین انتظار می‌رود نسبت به معرفی این اثر ارزشمند بسان سایر آثار دفتر به خصوص کتاب بی‌نظیر «دا» برنامه‌‌های گوناگونی داشته باشید.

تدوین فیلمنامه یکی از کارهای لازم و ضروری است که این اثر را ماندگارتر خواهد کرد.

با سپاس مجدد - سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی.

در این رابطه ببینید:

ارسال پیوند با پیامک
بالای صفحه

دفتر حفط و نشر آثار آیت الله العظمی خامنه ای