Khamenei.ir

1390/11/13

ساز و کار انتخاب و ویژگی‌های جوانان بیداری اسلامی

جوانان انقلابی منطقه در تاریخ 1390/11/10، در حسینیه‌ی امام خمینی (رحمه‌الله)، مهمان آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای بودند. این جوانان، مجموعاً از 73 کشور اسلامی و یا دارای اقلیت اسلامی به جمهوری اسلامی ایران دعوت شدند. اما ساز و کار انتخاب این جوانان برای شرکت در همایش «جوانان و بیداری اسلامی» چه بود؟ گفتار زیر از حجت‌الاسلام‌والمسلمین کریمیان، دبیرکل رادیو و تلویزیون‌های اسلامی به این سؤال پاسخ می‌دهد.
 
https://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_2.gif ویژگی‌های اختصاصی
اجلاس «جوانان و بیداری اسلامی» دو ویژگی اختصاصی داشت. اولین ویژگی عبارت از تعداد زیاد مدعوین آن بود. حدود 1250 شرکت‌کننده‌ی خارجی در این اجلاس گرد هم آمدند. دومین ویژگی اجلاس نیز جوان‌بودنِ مدعوین آن بود. ما تاکنون در جهان اسلام اجلاسی نداشتیم که شرکت‌کنندگان آن طیف جوان تحصیل‌کرده‌ای باشند که اغلب آنها از میادینِ مبارزه آمده باشند. آن جوانانی هم که در محضر رهبر انقلاب نظرات خود را بیان کردند، از فعالان مؤثر در انقلاب کشورشان بودند.

https://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_2.gif ساز و کار انتخاب
بازه‌ی سنی جوانان حاضر در اجلاس جوانان و بیداری اسلامی از 18 تا 35 سال بود. حدود 70 درصد آنها اهل سنت بودند و طیف‌های مختلفی از 73 کشور حضور داشتند. در میان این مدعوین حتی کسانی بودند که از طالبان حمایت می‌کردند. در مورد سطح تحصیلات این جوانان هم باید گفت که تنها پنج درصد آنها دیپلم داشتند و بقیه لیسانس و فوق لیسانس بودند. بیش از 10 درصد آنان نیز مدرک دکتری داشتند.

ساز و کار شناسایی این جوانان بر این مبنا بود که باید از ویژگی‌هایی برخوردار می‌بودند؛ ویژگی‌هایی همچون مؤمن بودن، اعتقاد به بیداری اسلامی، در وسط میدان مبارزه بودن، مؤثر و فعال بودن، صاحب فکر و تألیف بودن، داشتن قدرت تجزیه و تحلیل و شرط سنی.
https://farsi.khamenei.ir/ndata/news/18864/C/13901110_2618864.jpg
https://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_2.gif آزاد و پُرشور
یکی از اهداف مهم اجلاس این بود که این جوانان کنار هم بنشینند و با هم صحبت کنند. هیأت‌رئیسه هم از همین جوانان بود و خودشان جلسات را مدیریت کردند. به همین دلیل، فضای بسیار پُرشوری پدید آمد. ما هم به دنبال این نبودیم که محدودیتی برای ارائه‌ی افکار و نظرات آنان قائل شویم. فضا کاملاً آزاد بود و همه می‌توانستند نظراتشان را مطرح کنند. خیلی‌ها علیه کشورهای دیگر حرف زدند. حتی نسبت به سوریه هم نظرات مثبت و منفی وجود داشتند و ارائه کردند. البته تقریباً همه قائل به کمک کردن به سوریه از طریق اصلاحات بودند. ما هم به عنوان برگزارکنندگان اجلاس، له یا علیه هیچ کشور اسلامی اعلام موضع نکردیم.

https://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_2.gif وجوه مشترک جوانان
ما در این اجلاس اصلاً به دنبال ایجاد رابطه‌ی پدر و فرزندی نبودیم. اعتقاد ما این است که جمهوری اسلامی ایران به عنوان مرکز اندیشه‌ی اسلام ناب، نگاهش باید به همه‌ی مسلمانان و به همه‌ی مذاهب اسلامی باشد. ایران متعلق به همه‌ی جهان اسلام است و پیام ما این است که ایران به دنبال استقلال، آزادی و اجرای عدالت در همه‌ی کشورها و ضدیت با استکبار جهانی است. یعنی هرجا ظلمی باشد، ما در کنار مظلوم می‌ایستیم. البته جوانان حاضر در همایش نیز همین ارزش‌ها را دنبال می‌کردند. تقریباً همه‌ی این جوانان نقطه‌ی اشتراکشان عبارت بود از مسأله‌ی فلسطین، مسأله‌ی مبارزه با استکبار جهانی، مقوله‌ی ضدیت با غرب و بحث حمایت از جبهه‌ی مقاومت. به همین دلیل این همایش با توجه به محتوای آن، تأثیرات درازمدتی خواهد داشت. ضمن این‌که بسیاری از این جوانان نسبت به ایران بیگانه نبودند، اما قطعاً با حضور در کشور ما، نگرش و ‌اطلاعات ایشان درباره‌ی ایران اصلاح و تقویت شد.
https://farsi.khamenei.ir/ndata/news/18917/02.jpg
https://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_2.gif دیدار با رهبر انقلاب اسلامی
این دیدار تأثیر فوق‌العاده‌ای داشت که به نظر من به دلیل اثرگذاری معنوی رهبر انقلاب به عنوان یک شخصیت اسلامی و نیز رشد قابل ملاحظه‌ی جهان اسلام و جوانان آن در فهم و درک شرایط است. بسیاری از سخنران‌هایی این جوانان در اجلاس که پس از دیدارشان با رهبر انقلاب ایراد کردند، ادبیاتش متفاوت با ادبیات کسانی بود که روز پیش از این دیدار صحبت کرده بودند و این تأثیر بارز دیدار با رهبر انقلاب اسلامی بود.

در این رابطه ببینید:

ارسال پیوند با پیامک
بالای صفحه

دفتر حفط و نشر آثار آیت الله العظمی خامنه ای