Khamenei.ir

1387/02/17

دیدار نخبگان و فرهیختگان استان فارس

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای عصر امروز در دیدار صدها تن از نخبگان، فرهیختگان و منتخبان استان فارس، استعدادهای بسیار ارزنده، همت و انگیزه‌ی ملت و نخبگان، گرایش دینی و خدایی و میراث تاریخی را مجموعه‌ی ثروت ملی ایرانیان خواندند و تأکید کردند: با توجه به این عوامل، چشم‌انداز حرکت ملت ایران بسیار روشن است و به فضل پروردگار، این ملت بزرگ در همین برهه از تاریخ، تمدن اسلامی را برای امت اسلام، احیا خواهد کرد.
ایشان شعار نوآوری را شعاری حقیقی و نیاز لحظه‌به‌لحظه‌ی کشور دانستند و خاطرنشان کردند: نوآوری به معنای زمینه‌سازی برای بروز استعدادها، شکوفاشدن فکرها و استفاده کردن از گذشته برای پیشرفت سریع و بنا کردن آینده‌ای روشن است و این، مسئولیت بزرگ امروز ملت و نخبگان و مسئولان است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تبدیل حاکمیت فردی به نظام اراده‌ی ملی را تفاوت جوهری نظام جمهوری اسلامی با گذشته خواندند و افزودند: به یاری پروردگار، این اراده‌ی ملی با جهت‌گیری دینی و با هدایت اسلام در حال پیشروی و تحقق اهداف ملت است و باید این فصل جدید تاریخ ایران را قدر شناخت.
ایشان استعداد ملت ایران را گنجینه‌ای پایان ناپذیر برشمردند و افزودند: این ملت همیشه پیشرو و زاینده‌ی بوده است و امروز هم می‌تواند درد بزرگِ عقب‌ماندگی ۲۰۰ ساله‌ی ناشی از حکومت‌های وابسته را با همت و تلاش بیشتر و نوآوری در همه‌ی عرصه‌ها و زمینه‌ها جبران کند و به جایگاه شایسته‌ی خود دست یابد.
رهبر انقلاب اسلامی جوانان را به حرکت شتابان در راه رشد و پیشرفت فراخواندند و خاطرنشان کردند: دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، مراکز تحقیقاتی و مسئولان بخش‌های مختلف هرکدام برای شتاب‌گرفتن روند پیشرفت کشور و شکوفایی استعدادها مسئولیت‌های سنگینی بر دوش دارند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نخبگان ملت را به امیدواری و امیدآفرینی هرچه بیشتر در افکار عمومی به‌ویژه اذهان نسل جوان توصیه کردند و افزودند: نخبگان و فرهیختگان با سمّ مُهلک سیاه‌نمایی و ناامیدسازی که تبلیغات دشمنان در جامعه می‌پراکند، مبارزه کنند و راه روشن آینده را برای ملت تبیین نمایند.
ایشان با اشاره به نشانه‌ها و مژده‌های فراوان پیشرفت در کشور افزودند: امیدواریم کمتر از یک نسل دیگر، جوانان ما شاهد ایرانی باشند که در اوج تعالی و تمدن قرار دارد و همه‌ی ملت‌ها و دانشمندان و اندیشمندان جهان، به علم و دانش و فرهنگ آن احساس نیاز می‌کنند که تحقق این روز به‌راستی امکان‌پذیر است.
ایشان با تأکید بر پیگیری نکات و مطالب ارزشمندی که نخبگان و منتخبان استان فارس در این جلسه بیان کردند، افزودند: هدف از نشست‌های صمیمانه‌ی با فرهیختگان و نخبگان، متجلی‌شدن بخشی از ذخیره‌ی بسیار گران‌قدر نیروی انسانی کشور و توجه عمومی به این واقعیت است که نخبگان و استعدادهای گران‌قیمت ملت ایران، صفحات کتاب بی‌پایان افتخارات ملی به شمار می‌روند.
 
در ابتدای این دیدار، ۱۱ تن از منتخبین، برگزیدگان و شعرای استان فارس مسائل مختلفی را در زمینه‌های فرهنگی، اقتصادی و علمی مطرح کردند. اینان عبارت بودند از آقایان و خانم‌ها:
- حسن امداد؛ مؤلف، ادیب و استاد دانشگاه
- حبیب‌الله آیت‌اللهی؛ دکتر در هنرهای تجسمی و رئیس بخش هنر فرهنگستان
- احد ده‌بزرگی؛ شاعر و دبیر کنگره‌ی شعر عاشورایی
- هادیه‌ی پرهیزکار؛ استاد دانشگاه و مبلغ نمونه‌ی کشوری
- کاووس حسنلی؛ دکتری زبان و ادب فارسی مؤلف و پژوهشگر نمونه
- سعید زاهدزاهدانی؛ مدیر بنیاد فارس‌شناسی و استاد دانشگاه
- رضا ابراهیمی؛ خیّر و کارآفرین نمونه‌ی استان فارس
- مریم اسلامی؛ دانشجو رشته‌ی پزشکی و دارنده‌ی مدال طلا و دیپلم افتخار از جشنواره‌های بین‌المللی اختراعات
- عزیز اسداللهی زوج؛ کارآفرین نمونه و مقام اول مهارت‌های فنی و سازنده‌ی قطعات صنایع هوایی
- عبدالرسول شهبازی؛ گندم‌کار و چغندرکار نمونه‌ی استان فارس
- هادی فردوسی؛ دانشجو و شاعر جوان
این عده در سخنان خود بر این نکات و موضوعات تأکید کردند:
- نقش و تأثیر شعرای بزرگ شیراز مانند سعدی و حافظ بر شعرا و ادبیات فارسی
- ضرورت ایجاد مراکز و بنیادهای علمی و هنری مرتبط با حافظ و سعدی
- تأثیر عمیق مکتب هنری شیراز در طول تاریخ و ظرفیت آن برای ایجاد مکتب جدید هنری با توجه به هویت ایرانی-اسلامی
- توجه وزارت علوم و دانشگاه شیراز به تأسیس رشته‌های مختلف هنری
- انتقاد از سطحی‌نگری به مقوله‌ی زن و لزوم توجه به شأن واقعی زن در تربیت و حضور در خانواده
- ایجاد پژوهشگاهی در زمینه‌ی مطالعات تمدن‌شناسی در استان
- لزوم توجه به کارآفرینان، تولید‌گران و صنعت‌گران
- تقویت روحیه‌ی خودباوری در جوانان
- تأسیس مراکزی برای پیگیری و اجرای ایده‌ها و کاربردی کردن پژوهش‌ها
- ایجاد تحول نگرشی و ساختاری در مراکز آموزشی–تحقیقاتی
- بسترسازی و رفع مشکلات قانونی برای سرمایه‌گذاری‌های صنعتی
- جبران صدمات ناشی از خشکسالی
- افزایش بودجه‌ی زیربنایی امور آب و خاک

پیوندهای مرتبط:

ارسال پیوند با پیامک
بالای صفحه

دفتر حفط و نشر آثار آیت الله العظمی خامنه ای