Khamenei.ir

1384/10/29

دیدار اساتید و دانشجویان دانشگاه امام صادق(ع) با رهبر انقلاب

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان، استادان و دانشجویان دانشگاه امام جعفر صادق علیه‌السلام، با تبریک صمیمانه‌ی عید سعید غدیر افزودند: اگر به تدبیر الهی و نبوی درباره‌ی جانشینی پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله عمل می‌شد، بدون تردید تاریخ بشر مسیر دیگری را می‌پیمود و ملت‌ها امروز دچار این‌همه‌ مشکلات و گرفتاری‌ها نبودند.
در این دیدار که صبح امروز برگزار شد، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رویداد مبارک غدیر و نصب جانشین پیامبر اکرم را تدبیری خجسته و زمینه‌ای برای پایان‌یافتن رنج‌های تاریخی بشر از جمله بی‌عدالتی، تبعیض و فقر برشمردند و خاطرنشان کردند: اگر معجزه‌ی الهی پیامبر اکرم -یعنی ایجاد جامعه‌ی اسلامی- در دشوارترین مقطع تاریخ بشر، چندین نسل پی‌در‌پی به دست معصومین علیه‌السلام حفظ می‌شد و گسترش کمّی و کیفی می‌یافت، امروز بشر همچنان گرفتار رنج‌های تاریخی و نیازهای ابتدایی خود نبود و در فضایی برتر و سرشار از لطافت و زیبایی به سر می‌بُرد.
ایشان در بخش دیگری از سخنانشان، در تبیین مسیر حرکت دانشجویان، علم را در دین اسلام، امری مقدس برشمردند و دست‌یابی به حد اعلای علم را وظیفه‌ی اصلی همه‌ی دانشجویان و دانشگاهیان خواندند.
رهبر انقلاب اسلامی  اقتدار علمی را منشأ قدرت اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دانستند و با اشاره به سوءاستفاده‌ی سیاسی سلطه‌گران از قدرت علمی خود افزودند: تبیین حرف حق ملت ایران در افکار عمومی جهان و پیگیری اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی در درجه‌ی اول مستلزم اقتدار علمی ایران است و وظیفه‌ی همه‌ی دانشگاه‌ها و دانشجویان این است که برای پُرکردن دره‌ی علمیِ موجود میان کشور ما و جهان پیشرفته‌ی علم، تلاشی فوق‌العاده از خود نشان دهند.
ایشان خودباختگی در برابر علوم غربی را ریشه‌ی برخی عقب‌ماندگی‌ها ارزیابی کردند و افزودند: شأن تحقیق علمی، آزادی عُقلایی است و باید با تکیه بر میراث عظیم فکری، فرهنگی اسلامی و ایرانی برای ارتقای علوم انسانی و علوم پایه، برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کرد.
ایشان با قدردانی از زحمات آیت‌الله مهدوی کنی -رئیس دانشگاه امام جعفر صادق علیه‌السلام- در تشکیل و استمرار مجموعه‌ای پُرانگیزه، مصمم و دارای نگاه آینده‌گر  افزودند: رسالت این دانشگاه، ارائه‌ی یک نمونه از دانشگاه اسلامی است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با نفی نگرشی که اسلامی‌بودن دانشگاه را در ظواهر دانشجویان و لباس و رفتار آنان خلاصه می‌کند، افزودند: دانشگاه اسلامی یعنی دانشگاهی که از لحاظ انگیزه‌های ایمانی، عشق به علم و علم‌آموزی عاشقانه و مؤمنانه، الگو و نمونه باشد.
ایشان ارائه‌ی جوهره‌ی اسلام ناب را در لباس آراسته‌ی علم، مهم‌ترین وظیفه‌ی دانشگاه امام جعفر صادق خواندند و با اشاره به تلاش استکبار برای تحت تأثیر قراردادن نخبگان جوامع اسلامی و جداکردن آنان از متن مردم افزودند: اگر جوهره‌ی اسلام ناب به شکلی علمی و به گونه‌ای ارائه شود که امکان وارد‌آوردن تهمت تحجر و مقدس‌مآبی و عقب‌ماندگی به آن وجود نداشته باشد، نخبگان اسلامی جذب آن خواهند شد و راه برای همراهی آنان با حرکت‌های عظیم مردمی هموار می‌شود که این امر، مسیر دست‌یابی امت اسلامی به جایگاه شایسته و آرمان‌های بلند خود را هموار خواهد کرد.
ایشان تلفیق صحیح دین و علم را خلأ جامعه‌ی بشری دانستند و افزودند: دانشگاه اسلامی پیشرفته‌ترین علوم را می‌آموزد و با تلفیق علم و معنویت، جهت‌گیری کاربردی علم را از دل دین و اخلاق می‌گیرد و الگویی پر‌نشاط و صحیح به جامعه‌ی بشر ارائه می‌کند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای  تبدیل دانشگاه امام صادق به مرجع تحقیقات مراکز علمی و دانشگاهی جهان را افق صحیح آینده‌ی این دانشگاه دانستند و افزودند: دانشگاه امام صادق باید در عرصه‌ی علوم انسانی تحرکی در دنیای دانش به وجود آورد و دانشمندانی مؤمن را در رشته‌های مختلف علوم انسانی تربیت کند.
 
در این دیدار، پیش از سخنان رهبر معظم انقلاب، آیت‌الله مهدوی کنی -رئیس دانشگاه امام جعفر صادق علیه‌السلام- تلاش‌های صورت گرفته در این دانشگاه را برای تبیین علمی مفاهیم اجتماعی، اقتصادی دین مبین اسلام و نیز تربیت شخصیت‌های ورزیده علمی تشریح کرد.
سپس 6 نفر از استادان و دانشجویان دانشگاه امام جعفر صادق علیه‌السلام به بیان فعالیت‌های دانشگاه و تشریح دیدگاه‌های خود درباره‌ی مسائل و موضوعات مختلف پرداختند.
دکتر زاهدی‌وفا -رئیس دانشکده‌ی معارف اسلامی و اقتصاد-، خانم مهدوی -دانشجوی دکتری و پژوهشگر برتر قرآنی-، آقای حسینعلی سعدی -نماینده‌ی دانشجویان دوره‌ی دکتری-، آقای عطاءالله بیگدلی -مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه-، خانم مؤمن -نماینده‌ی دانشجویان واحد خواهران- و آقای مجتبی منتظری -نماینده‌ی انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه امام جعفر صادق علیه‌السلام- در سخنان خود به این نکات اشاره کردند:
● لزوم طراحی مدل‌های فکری، رفتاری و فرهنگی و الگوهای اجرایی جدید برای جامعه‌ی اسلامی
● ضرورت هدایت صحیح نهضت نرم‌افزاری و تولید فکر
● توجه بیشتر به علوم انسانی و ایجاد امکانات و ظرفیت‌های تحقیقاتی به‌ویژه در رشته‌های مختلف انسانی
● لزوم مهندسی فرهنگی با شناخت دقیق فرصت‌ها و چالش‌های موجود در کشور، منطقه و جهان
● تغییر نظام آموزش‌محور به پژوهش‌محور
● ضرورت همکاری و تعامل انجمن‌های علمی دانشجویان دانشگاه‌های مختلف کشور
● برگزاری مناظره‌های علمی و نظری در دانشگاه‌ها
● حمایت بیشتر از نخبگان و پژوهشگران برتر و ارتقای محتوایی نظام آموزش عالی

پیوندهای مرتبط:

ارسال پیوند با پیامک
بالای صفحه

دفتر حفط و نشر آثار آیت الله العظمی خامنه ای