Khamenei.ir

1390/01/10

پارس جنوبی، میدان بزرگ جهاد اقتصادی


https://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_1.gif رهبر معظم انقلاب سال جهاد اقتصادی را با سفر به پایتخت انرژی ایران آغاز کردند. سفر ایشان به این منطقه با توجه به شعار امسال چه پیامی دارد؟
مهمترین پیام سفر عسلویه رهبر انقلاب با توجه به سخنان ایشان این است که باید توسعه پرشتاب میدان‌های گازی مشترک در اولویت برنامه‌های مجموعه صنعت نفت کشور قرار بگیرد. جمهوری اسلامی ایران در میدان گازی فوق عظیم پارس جنوبی در 105 کیلومتری از سواحل عسلویه در مرکز خلیج همیشه فارس با کشور قطر، شریک و نه رقیب است. شرکت ملی نفت ایران در حالی توسعه این میدان مشترک را دنبال می‌کند که در آن سوی میدان همه بیگانگان (شرکت‌های بزرگ نفتی آمریکایی و اروپایی) برای تخلیه منابع عظیم این میدان با یکدیگر شریک شده‌اند. از این رو می‌توان برداشت از این میدان را یک مبارزه اقتصادی تلقی کرد. کارکنان خدوم صنعت نفت و دست‌اندرکاران خط مقدم جبهه توسعه اقتصادی کشور در میدان گازی پارس جنوبی، باید همه همت و توان و تلاش خود را برای برداشت بیشتر از این میدان مشترک به کار گیرند تا بتوانند ثروت عظیم جمهوری اسلامی ایران که در بستر خلیج فارس مدفون است را در جهت حفظ منافع ملت شریف ایران بهره‌برداری کنند.
ارزش گازی که در این میدان ذخیره شده است، معادل درآمد 120 سال صادرات نفت خام تولیدی کشور است. با توجه به این که  ایران در پارس جنوبی با کشور همسایه شریک است و همچنین بیگانگان و شرکت‌های بزرگ بین‌المللی غربی بسیج شده‌اند تا این میدان را تخلیه کنند.

یکی دیگر از پیام‌های پراهمیت نخستین سفر رهبر انقلاب در سال جهاد اقتصادی به عسلویه می‌تواند این نکته باشد که در دهه 90 خورشیدی، محور توسعه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران بر صنعت گاز پایه‌گذاری می‌شود. به بیان دیگر، با توجه به اهمیت اقتصادی، سیاسی و امنیتی توسعه میدان گازی پارس جنوبی، دولت، مجلس و سایر دستگاه‌های کشور هم باید برای توسعه پرشتاب، این ثروت ملی و خدادادی بسیج و همراه شوند. یکی از عواملی که در این میان می‌تواند بر شتاب‌بخشی به توسعه پارس جنوبی و برداشت حداکثری از این میدان مشترک اثر بگذارد، تخصیص اعتبارهای مناسب برای اجرای طرح‌های توسعه و بهره‌برداری از فازهای تعریف شده آن است.

https://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_1.gif رهبر معظم انقلاب منطقه پارس جنوبی را یک منطقه تولیدی، اقتصادی و علمی عنوان کردند. تبیین شما از طرح این موضوع از سوی ایشان چیست؟
درست است که نفت و گاز ثروت است، اما همان‌طور که از سخنان رهبر معظم انقلاب نیز می‌توان برداشت کرد، ارزش نیروی انسانی بسیار بالاتر از این منابع است. این‌که متخصصان، کارشناسان، مهندسان و فعالان توانمند ایرانی در جبهه صنعت نفت، این توانمندی را دارند که با خودباوری و تکیه بر توان داخلی میدان‌های نفتی و گازی ایران را توسعه دهند و به بیگانگان نیازمند و وابسته نباشند، دستاورد بزرگی برای انقلاب اسلامی است. برمبنای همین خودباوری و تکیه بر توان و دانش بومی است که امروز هم کارکنان شریف صنعت نفت کشور، توسعه دیگر فازهای باقی‌مانده پارس جنوبی را در داخل کشور آغاز کرده‌اند و هم‌اکنون تجهیزات، تأسیسات، ابزار و ادوات مورد نیاز برای توسعه میدان و تأسیسات دریایی و خشکی تولید گاز و پالایش آن را در داخل کشور ساخته و تولید می‌کنند.
https://farsi.khamenei.ir/ndata/news/11840/smpf.jpg
با این ظرفیت و نیروی عظیم انسانی و انگیزه فراوانی که در میان کارکنان صنعت نفت ایجاد شده است که دیدار رهبر معظم انقلاب با کارکنان فعال در پارس جنوبی نیز یک روحیه مضاعفی را در این منطقه به وجود آورده است، به امید خدا در سال جهاد اقتصادی شاهد اجرای پروژه‌های این بخش با شتاب بیشتری در قیاس با گذشته خواهیم بود.

https://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_1.gif رهبر انقلاب فعالان مجموعه پارس جنوبی را جهادگرانی خطاب کردند که در این منطقه اقتصادی و صنعتی عظیم مشغول فعالیت هستند. لطفاً دراین‌باره توضیح دهید؟
میدان گازی پارس جنوبی ثروت عظیم ملت ایران است که در بستر خلیج فارس مدفون شده است. ارزش گازی که در این میدان ذخیره شده است، معادل درآمد 120 سال صادرات نفت خام تولیدی کشور است. با توجه به این که  ایران در پارس جنوبی با کشور همسایه شریک است و همچنین بیگانگان و شرکت‌های بزرگ بین‌المللی غربی بسیج شده‌اند تا این میدان را تخلیه کنند.
متأسفانه امروزه بیشتر قراردادهای بین‌المللی حوزه نفت و گاز ایران براساس قانون‌ کشورهای طرف قرارداد یا کشورهای اروپایی همچون فرانسه منعقد می‌شود و اگر مشکلی در این زمینه به‌وجود آید، قضاوت برای برطرف کردن آن براساس قانون آن کشور صورت می‌گیرد.

رهبر معظم انقلاب به درستی اذعان کردند که این یک مبارزه اقتصادی است. همه فعالانی که در این‌جا کار می کنند، باید مد نظر داشته باشند که این جهاد، کمتر از جهاد در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل نیست و درواقع دفاع از حق مردم، منافع ملی و بیت‌المال است که هرگونه سهل‌انگاری از آن، اجحاف در حقوق ملت شریف ایران است. فعالان این منطقه باید با عمق جان حس و باور کنند که کوچک‌ترین کوتاهی در تلاش برای توسعه این میدان، به‌طور قطع به زیان منافع ملی خواهد بود و اجنبی‌ها در آن سوی میدان، بهره‌برداری بیشتری خواهند کرد.

https://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_1.gif تأکید رهبر معظم انقلاب بر توسعه دانش و مطالعات حقوقی و قراردادی نفت، گاز و اقتصاد انرژی براساس چه ضرورت‌هایی طرح شده است و چه فوایدی دارد؟
متأسفانه امروزه بیشتر قراردادهای بین‌المللی حوزه نفت و گاز ایران براساس قانون‌ کشورهای طرف قرارداد یا کشورهای اروپایی همچون فرانسه منعقد می‌شود و اگر مشکلی در این زمینه به‌وجود آید، قضاوت برای برطرف کردن آن براساس قانون آن کشور صورت می‌گیرد. از این رو این پرسش طرح می‌شود که چرا قانون ایران در حوزه نفت و گاز برای قراردادهای بین‌المللی کامل نیست؟ یکی از نیازهای صنعت نفت کشور، تربیت نیروهای متخصص و متبحر و ماهر در امور حقوقی و قراردادی صنعت نفت است. باید گروه کارکشته و جوانی از این متخصصان و صاحب‌نظران در صنعت نفت شکل بگیرد تا از حقوق کشور در قضاوت‌های بین‌المللی در حوزه نفت و گاز دفاع کنند.
https://farsi.khamenei.ir/ndata/news/11832/C/13900108_2011832.jpg
توجه به حوزه حقوقی و قراردادی در صنعت نفت، یکی از مهمترین نکاتی بود که رهبر انقلاب به آن اشاره کردند. در قضاوت‌های بین‌المللی که در حوزه نفت و گاز صورت می‌گیرد، در حق جمهوری اسلامی ایران اجحاف می‌شود و این اجحاف به علت وجود ضعف در قوانین بین‌المللی و عدم توانمندی افراد حقوقی صاحب علم، آگاهی و تخصص است. در این شرایط و با توجه به تأکید معظم‌له باید هرچه سریع‌تر در رفع کمبودهای این حوزه کوشش کرد.

در این رابطه ببینید:

ارسال پیوند با پیامک
بالای صفحه

دفتر حفط و نشر آثار آیت الله العظمی خامنه ای