Khamenei.ir

1383/04/15

سخنرانی رهبر انقلاب در اجتماع باشکوه مردم همدان

استقبال بسیار پرشور و صمیمانه‌ی مردم پر‌محبت همدان از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، سفر ایشان به این استان را از همان آغاز با جلوه‌های دلنشین پیوند عمیق و متقابل ملت و رهبری انقلاب  همراه کرد.
خودروی حامل حضرت آیت‌الله خامنه‌ای  ساعت ۱۰/۲۸ دقیقه‌ی صبح امروز در میدان دانشگاه وارد مسیر استقبال مردمی شد و از لحظات اول در حلقه‌ی مهر و محبت انبوه مردم مؤمن و انقلابی همدان قرار گرفت.
استقبال قشرهای مختلف مردم همدان از رهبر معظم انقلاب، به حدی پرشور و پرطراوت بود که خودروی حامل ایشان در مسیر میدان دانشگاه، خیابان مهدیه، میدان شریعتی، خیابان میرزاده عشقی و ورودی ورزشگاه شهدای قدس  بارها در میان غریو فریادهای شوق‌انگیز الله‌اکبر مردم، مجبور به توقف کامل شد.
در استقبال بی‌نظیر مردم متدین و بافرهنگ همدان  قشرهای مختلف مردم از جمله زنان، مردان، نوجوانان، جوانان، کارگران، کشاورزان، دانشجویان، دانشگاهیان، روحانیان، فرهنگیان، بازاریان و پیشه‌وران  حضوری چشمگیر داشتند. با این همه، شور و شوق جوانان و نوجوانان پر‌امید همدانی در استقبال از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای  به‌راستی به‌یادماندنی بود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پس از استقبال پرشور مردم همدان، در ورزشگاه شهدای قدس حضور یافتند و به ابراز احساسات ده‌ها هزار نفر دیگر از مردم منطقه که از ساعت‌ها قبل در انتظار دیدار ایشان بودند، پاسخ گفتند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی  با اشاره به گذشته‌ی پرشکوه مدنی و علمی سه‌هزار‌و یک‌صد ساله‌ی همدان، از این شهر به عنوان دارالمؤمنین و دارالمجاهدین نام بردند و فرمودند: استان همدان به لحاظ دو جنبه‌ی هویت تاریخی و نقش‌آفرینی مردم این منطقه در تاریخ معاصر ایران و قبل و بعد از انقلاب مورد احترام این‌جانب و هر انسان آگاه و منصفی است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای شخصیت‌های برجسته‌ای همچون سیدجمال‌الدین اسدآبادی، عین‌القضاة همدانی، بدیع‌الزمان همدانی، رشیدالدین فضل‌الله همدانی، باباطاهر عریان و نیز آیت‌الله سیدمحمد طباطبایی -یکی از دو رهبر نهضت مشروطه- را نشان‌دهنده‌ی تاریخ و فرهنگ غنی این منطقه ارزیابی کردند.
ایشان همچنین با تجلیل از شخصیت شهدای بزرگواری همچون شهید آیت‌الله دکتر مفتح، شهید آیت‌الله قدوسی، شهید آیت‌الله حیدری و شهید آیت‌الله مدنی و دیگر شهیدان سرافراز استان افزودند: دشمن با جنگ روانی خود سعی می‌کند شخصیت و هویت تاریخی مردم ایران را از آنان بگیرد، اما ملت ایران و از جمله مردم همدان با شناخت سابقه‌ی دینی و ملی خود، از هویت و شخصیت تاریخی خویش پاسداری می‌کنند.
رهبر فرزانه‌ی انقلاب با قدردانی از حضور مردم همدان و شهرهای ملایر، نهاوند، تویسرکان، کبودرآهنگ، اسدآباد، رزن و بهار و نیز روحانیون و طلاب همدانی مقیم قم در استقبال از ایشان افزودند: این استان در طول ۸ سال دفاع مقدس  نقش برجسته‌ای در پشتیبانی نزدیک از جبهه‌ها را بر عهده داشت.
ایشان افزودند: در دوران دفاع مقدس بیش از دو هزار موشک، راکت و بمب دشمن به این منطقه اصابت کرد، اما مردم این استان با پایداری در برابر دشمن و تکیه بر رشادت‌های رزمندگان لشکر انصارالحسین (علیه‌السّلام) نقش خود را در جهاد دینی و ملی به‌خوبی ایفا کردند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای زمینه‌ی مناسب کشاورزی، معادن غنی، جاذبه‌های گردشگری، قرار گرفتن در مسیر مواصلاتی استان‌های غرب کشور و به‌ویژه قرار گرفتن در مسیر کربلای معلا  را از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این استان برشمردند و افزودند: استان همدان به لحاظ نسبت جوانان به جمعیت استان در کشور اول است و آن‌چه برای مردم، مسئولان و شخص این‌جانب مهم است، استفاده از جمعیت پرشور و مؤمن جوان برای توسعه‌ی بیشتر استان است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی  با تأکید بر ضرورت حل مشکلات، تأمین نیازهای مردم همدان و از جمله ایجاد اشتغال، مبارزه با اعتیاد و مقابله با فساد اداری  افزودند: سند چشم‌انداز آینده‌ی ایران، امید به اصلاح حقیقی اوضاع کشور را افزایش داده است و مردم و مسئولان ایران با وجود تلاش‌های بی‌وقفه‌ی رسانه‌های آمریکایی و صهیونیستی برای ناکارآمد جلوه دادن نظام اسلامی، با دل‌های پر از امید  آینده‌ی روشن خود را رقم خواهند زد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی  با تأکید بر توانایی ملت بزرگ، مؤمن، شجاع و بافرهنگ ایران در شکل‌دهی یک الگوی نمونه‌ی توسعه‌ی اسلامی و ملی افزودند: تحقق این هدف بلند، اما دست‌یافتنی و نیازمند به تلاش ملی و همه‌جانبه‌ی مردم و مسئولان و ایجاد مناسبات صحیح اقتصادی و اجتماعی است.
ایشان در تبیین وظایف مسئولان در تحقق ایران پیشرفته، سرافراز و نمونه  خاطرنشان کردند: قوای سه‌گانه باید همه‌ی همت و تلاش خود را صرف سازندگی کشور کنند و ضمن هوشیاری کامل در مقابل جنگ روانی دشمن که با هدف القای حاکمیت دوگانه در ایران صورت می‌گیرد، مسیر توسعه‌ی کشور را با همکاری و همدلی شتاب بخشند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی  توجه کامل قوای مجریه، مقننه و قضاییه را به عدالت اجتماعی و رفع مشکلات مردم به‌ویژه طبقات محروم، ضروری خواندند و افزودند: مسئولان دستگاه‌های مختلف کشور باید از بحث‌ها و جنجال‌هایی که فقط وقت آن‌ها و ملت را تلف می‌کند، بپرهیزند و ضمن پاسخ‌گویی در مقابل عملکرد خود، به تأمین مطالبات مردم بپردازند.
ایشان وظایف مردم را نیز در روند توسعه‌ی کشور، مهم خواندند و افزودند: عزم و تلاش مسئولان هنگامی به نتیجه می‌رسد که سرمایه‌های عظیم معنوی و اجتماعی و باورهای عمیق مردم به عنوان پشتوانه‌ی اصلی به ثمر رسیدن روند بهره‌برداری از منابع مادی و طبیعی کشور  در همه‌ی صحنه‌ها تجلی یابد.
ایشان کار و تلاش، سرمایه‌گذاری در عرصه‌های مورد نیاز کشور، ایثار و مجاهدت، حضور در صحنه‌های سیاسی، ترجیح مصالح عمومی بر منافع فردی، پایداری در برابر دشمن، وحدت و همدلی، غرور و غیرت ملی و ایمان عمیق ملت را  از جمله سرمایه‌های بزرگ معنوی و اجتماعی برشمردند و افزودند: این سرمایه‌های عظیم، سد مستحکم ملت ایران و نظام اسلامی در مقابل توطئه‌های دشمنان است؛ همان‌طور که در دفاع مقدس نیز همین سرمایه‌ها، صدام و حامیان غربی و شرقی او را ناکام گذاشت.
رهبر معظم انقلاب اسلامی  با انتقاد از کسانی که در برخی مطبوعات و سخنرانی‌ها باورهای دینی مردم را مورد تشکیک، تحقیر و انکار قرار می‌دهند، تأکید کردند: رادیو و تلویزیون، سازمان تبلیغات، وزارت ارشاد و اهل علم و دین و حوزه و دانشگاه باید سرمایه‌های معنوی و اجتماعی ملت را برای حفظ استقلال و سرافرازی و تضمین پیشرفت ایران تقویت کنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اصلاح حقیقی مناسبات اقتصادی و اجتماعی را سومین زمینه‌ی لازم برای پیشرفت و توسعه‌ی کامل کشور ارزیابی کردند و افزودند: در تحقق مناسبات سالم و صحیح اقتصادی و اجتماعی هم قوای سه‌گانه و هم مردم مسئولند.
ایشان رواج قاچاق، رباخواری، مصرف‌گرایی افراطی و افتخار به استفاده از مصنوعات خارجی را از جمله نمونه‌ی مناسبات غلط اجتماعی و اقتصادی برشمردند و خاطرنشان کردند: هر کسی که تولیدات خارجی را در مقابل نمونه‌های داخلی مطرح می‌کند، در واقع یک کارگر ایرانی را به نفع یک کارگر خارجی از کار  بی‌کار می‌کند، بنابراین باید استفاده از تولیدات داخلی به عنوان یک ارزش در جامعه مطرح شود که در این مسیر، مسئولان و مردم، وظایف سنگینی بر عهده دارند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی  مبارزه نکردن با رانت‌خواری و سوءاستفاده از قدرت برای دست‌یابی به ثروت‌های باد آورده را موجب ناامیدی مردم و سرمایه‌گذاران داخلی خواندند و افزودند: این پدیده‌های منفور، اساس پیشرفت کشور را دچار آسیب جدی می‌کند و قوای سه‌گانه باید با این‌گونه مفاسد اقتصادی و اجتماعی باجدیت مقابله کنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای  با ابراز خشنودی از رسیدن ایران به خودکفایی در تولید گندم افزودند: باید کشاورزان، برنامه‌ریزان و مسئولان دخیل در این گونه پدیده‌های مبارک تشویق بشوند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی  همچنین با اشاره به سابقه‌ی فرهنگی و تاریخی ملت ایران خاطرنشان کردند: ملت شجاع ایران به‌ویژه جوانان این مرز و بوم  به اسلام و نظام اسلامی علاقمندند و استقبال پرشور آن‌ها از مسئولان کشور و حضور ملت در راهپیمایی‌ها و مراسم عمومی دیگر نشان می‌دهد که این مردم عاشق اسلامند و اگر به اشخاص و مسئولان ابراز محبت می‌کنند، به خاطر این است که آن‌ها را خادم اسلام و مردم می‌دانند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تجلیل از اراده و عزم ملت برای دست‌یابی به قله‌های پرافتخار پیشرفت و توسعه افزودند: مسئولان باید با عمل به وظایف خود  اعتماد بسیار ارزش‌مند موجود در دل‌های ملت را تقویت کنند، چرا که با چنین قدرت عظیم مردمی، ایران اسلامی در مقابل هر قدرتی خواهد ایستاد و هر متجاوزی را پشیمان خواهد کرد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی  با اشاره به سخنان آمریکایی‌ها در مورد به خطر افتادن  منافع آن‌ها بر اثر عملکرد نظام اسلامی تأکید کردند: جمهوری اسلامی ایران بر سر منافع کشور و ملت با هیچ‌کس در دنیا معامله نمی‌کند و اگر متجاوزی منافع علمی، طبیعی، انسانی و فناوری را در داخل ایران، مورد تعرض قرار دهد، ملت ایران دست او را بی‌درنگ قطع خواهد کرد و منافع آن متجاوز را در هر نقطه‌ی دنیا که باشد، به خطر خواهد انداخت.
 
در آغاز این دیدار، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدی -امام جمعه‌ی همدان و نماینده‌ی ولی فقیه در استان- با اشاره به پیوندهای عمیق مردم متدین استان همدان با اسلام و انقلاب، ورود رهبر معظم انقلاب را به این شهر خوشامد گفت.

پیوندهای مرتبط:

ارسال پیوند با پیامک
بالای صفحه

دفتر حفط و نشر آثار آیت الله العظمی خامنه ای