استفتائات جديد

احکام تقلید

استفتائات جديد

طهارت

استفتائات جديد

احکام نماز

استفتائات جديد

احکام روزه‏

استفتائات جديد

احکام خمس

استفتائات جديد

انفال‏

استفتائات جديد

جهاد

استفتائات جديد

امر به معروف و نهی از منکر

استفتائات جديد

کسبهای حرام

استفتائات جديد

شطرنج و آلات قمار

استفتائات جديد

موسیقی و غنا

استفتائات جديد

رقص‏

استفتائات جديد

دست زدن‏

استفتائات جديد

فیلم و عکس نامحرم

استفتائات جديد

آنتن‌های ماهواره‏ای

استفتائات جديد

تئاتر و سینما

استفتائات جديد

نقاشی و مجسمه سازی

استفتائات جديد

سحر و شعبده و احضار ارواح و جنّ

استفتائات جديد

بخت آزمایی‏

استفتائات جديد

رشوه‏

استفتائات جديد

مسائل پزشکی

استفتائات جديد

تعلیم و تعلّم و آداب آن‏

استفتائات جديد

حقوق چاپ، تألیف و کارهای هنری

استفتائات جديد

تجارت با غیر مسلمان‏

استفتائات جديد

کار کردن در دولت ظالم‏

استفتائات جديد

لباس شهرت و احکام پوشش‏

استفتائات جديد

تقلید از فرهنگ غربی

استفتائات جديد

تجسّس و خبرچینی و افشاء اسرار

افشاء اسامی مفسدین

يكى از دوستان اشاره كردند كه اميرالمؤمنين در فرمان خود به مالك اشتر فرموده‌اند كه آدم‌هاى سوءاستفاده‌جو را رسوا كنيد؛ شما گفته‌ايد كه افشاء نكنيد. اميرالمؤمنين (عليه‌السّلام) نفرمودند موردى را كه اثبات نشده، افشاء كنيد. هيچ وقت چنين چيزى در بيان اميرالمؤمنين نيست، و اين قطعاً از اسلام نيست. ما چطور چيزى را كه اثبات نشده، به صرف اتهام، افشاء كنيم؟ ممكن است اينقدر حجم اتهام زياد و وسيع باشد كه يك عده‌اى به چشم يك امر قطعى و واقعى به آن نگاه كنند، اما هيچ پشتوانه‌ى استدلالى نداشته باشد، جائى ثابت نشده باشد. ما هيچ حجتى نداريم كه اين را بگوئيم. حتّى من در همان جلسه‌ای كه اشاره كردند، از اين بالاتر را گفتم. من گفتم حتّى جرمى كه ثابت شد، اصل نبايد بر افشاى آن جرم باشد. بالاخره يك مجرمى است، يك غلطى كرده، مجازات هم ميشود؛ خانواده‌ى او، فرزندان او، پدر و مادر او گناهى نكرده‌اند؛ ما چرا بيخود اينها را رسوا كنيم؟ مگر آنجائى كه خود نفس افشاء كردن، يك مصلحت بزرگى داشته باشد. بله، يك جائى هست كه نفس افشاگرى در يك مسئله‌ى ثابت‌شده، مصلحتى دارد؛ آنجا ايرادى ندارد. اين، منطق ماست. هيچ چيزى هم نه از اميرالمؤمنين (عليه الصّلاة و السّلام) و نه از هيچيك از ائمه‌ى هدى (عليهم‌السّلام) برخلاف اين وجود ندارد. ما واقعاً حق نداريم افراد را به صرف گمان، متهم كنيم، مشهور كنيم؛ واقعاً جايز نيست؛ نه در سايت، نه در روزنامه، نه در تريبونهاى گوناگون. حيثيت افراد را بايد حفظ كرد. ۱۳۹۰/۰۵/۱۹

«متأسفانه یک کار زشتی در بین مردم رایج است که از لهجه‌های بعضی از ولایات تقلید می‌کنند؛ این آیا غیبت محسوب می شود یا نه؟

این مسلماً حرام است. در حرمت این عمل هیچ شکی نیست. لکن غیبت نیست. چون قیودی که در غیبت ذکر شد -که مقوّم معنای غیبت محرم شرعی است- در این جا وجود ندارد. یکی از قیود، مستور بودن بود. خب، این مستور نیست. علاوه بر این که عیب نیست اصلاً. کسی این را به عنوان عیب ذکر می‌کند، ولی اصلاً عیب نیست! بنابراین وقتی عیب نبود، پس غیبت نیست. مثل این است که مثلاً بگویند: آقا عمامه سرش است؛ این «عمامه به سر بودن» عیب نیست. ذکرش بنابراین غیبت نیست. علاوه بر این که امر ظاهری است، امر واضحی است. پس تعریف غیبت بر این صدق نمی‌کند. اما مسلماً حرام است. این از باب تمسخر و از باب استهزاء و اینهاست. اینجا دیگر فرقی نمیکند که علی نحو عام استغراقی مورد نظرش باشد؛ یا نه، مثلا فرض کنید فرد خاصی را مورد نظر قرار بدهد و لهجه‌ی یک شخصی را –به عنوان اینکه لهجه‌ی او، لهجه‌ی عموم است- تقلید بکند. این صور مختلفی دارد. همه‌ی اینها محرّم است. منتها تفاوتش این است که اگر غرض او لهجه‌ی عموم باشد، این میشود اهانت به همه‌ی آن جمعیت؛ که خب طبعا آثار خاص خودش را دارد. مثلا فرض بفرمایید اگر بخواهد استحلال بکند، بایستی از یکایک اینها استحلال بکند. آنجایی که یک نفر باشد، نه، از یک نفر استحلال می‌کند. این بحث عیبجوئی است. اگر چنانچه نه، تمسخر وجود نداشت، این از محل کلام خارج است. گاهی از این تقلیدها انجام می گیرد، اما هیچ قصد تمسخری هم نیست. یک وقتی چند سال قبل از این، در رادیو یک گوینده‌ای تقریبا تمام لهجات ایران را در یک برنامه‌ی رادیویی بیان میکرد! بعد هم ما آن شخص را دیدیم. گفتیم بالاخره تو کجایی هستی؟! چون هم ترکی را مثل خود ترکها حرف می‌زد که ما می‌فهمیدیم، هم مشهدی را مثل خود مشهدی‌ها حرف می‌زد! نفهمیدیم بالاخره کجایی است، نگفت آخرش هم که کجایی است؛ گفت من ایرانی هستم. پس بنابراین گاهی تقلید لهجه به عنوان تمسخر نیست. کما این که تقلید لهجه‌ی یک فرد هم به عنوان تمسخر نیست. یک عمل شیرینی است. خود آن فرد هم گاهی می‌نشیند و تماشا می‌کند که تقلیدش را دارند می‌کنند. خودش هم می خندد، خوشش می آید. پیداست که پس تمسخر نیست. این از محل کلام خارج است. آن جایی که قصد، استهزاء باشد، تمسخر باشد، آن جا می‌شود محرّم.»

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در جلسه درس خارج فقه امروز (۸۹/۱۰/۷) در ذیل بحثِ موارد استثناء از حکم حرمت غیبت، در پاسخ به سؤالی پیرامون صدق غیبت در مواردی چون ذکر در نوشته، وبلاگ یا ضبط صوت و تصویر و انتقال آن، به نکات مهمی در تبیین احکام آن اشاره فرمودند، که نظر به اهمیت بحث، این بخش از بیانات معظم‌له در اختیار علاقمندان قرار می‌گیرد:

اینی که اصلاً این کار [غیبت] جایز است یا جایز نیست ولو به قصد اصلاح باشد، این را نمیشود به طور مطلق یک چنین چیزی را پابند شد؛ که ما بگوئیم ما چون میخواهیم در امر جامعه اصلاح کنیم، پس زیدی را، عمروی را یا یک جریانی را به طور مطلق مورد تهاجم قرار بدهیم، غیبت کنیم؛ حالا آن کسانی که این کارها را میکنند، خیلی اوقات به غیبت هم اکتفاء نمیکنند؛ خب، ملاحظه میکنید دیگر. گاهی چیزهائی را میآورند که معلوم نیست حدِّ غیبت(۱) بر او صادق باشد؛ شاید مصداق تهمت است، مصداق افتراء است، مصداق قول به غیر علم است، مصداق سبّ و شتم است؛ نمیشود این را گفت که اگر طرف قصد اصلاح دارد، پس بنابراین این جایز است برای او، نه؛ موارد استثناء همان مواردی است که [در کتب فقهی] ذکر شده است. منتها باید این موارد صدق کند، احراز بشود. این خیلی مهم است. واقعاً یکی از چیزهائی که ما همه‌مان [باید توجه کنیم]، به مردم هم باید بگوئیم، یاد بدهیم که توجه بکنند این است که: به صرف توهم این که حالا این کار مصلحت دارد، دستشان را، یا قلمشان را، یا وبلاگشان را آزاد نکنند که هر چه به دهنشان آمد، آن را بگویند؛ اینجور نیست، چون وسائل مدرن امروز همه مشمول همین حکم است. یعنی خواندن وبلاگ هم مثل خواندن کاغذ است، کتاب است، نامه است، مثل شنیدن حرف است. استماع غیبت شامل همه‌ی اینها میشود؛ یعنی ملاک استماع در اینها وجود دارد مسلّماً. شنیدن به گوش خصوصیتی ندارد، خواندن تو نامه هم عین همان است که ما در بحث استماع این را تأکید کردیم و عرض کردیم. خب، دوربین هم همین جور است. فرض کنید که اگر چنانچه انسان یک خطائی را از کسی دید، این را رفت با دوربین ثبت کرد، بعد آمد یک جائی نشان داد؛ این هم همان است دیگر، چه فرقی میکند؟ یعنی بایستی واقعاً به اینها توجه کرد. محیط را باید محیط اخلاقی کرد. ما اگر بخواهیم جامعه را اصلاح بکنیم، این اصلاح فقط به این نیست که انسان از افراد غیبت بکند. راه‌های دیگری هم وجود دارد. حالا من غیبت را عرض میکنم. فضلاً(۲) از تهمت و افتراء و اینها. بنده یک وقتی به یک مناسبتی در یک صحبت عمومی عرض کردم به مردم که قرآن کریم میفرماید: «لولا اذ سمعتموه ظن المؤمنون و المؤمنات بأنفسهم خیراً»؛ (۳) یعنی وقتی افک(۴) را شنیدید چرا به همدیگر حسن‌ظن نداشتید؟ یعنی از اول رد کنید افک را. [اگر] آمدند به یک نفری تهمت زدند، یک چ

استفتائات جديد

مصرف دخانیات و مواد مخدّر

استفتائات جديد

دعانویسی و استخاره‏

استفتائات جديد

احیاء مناسبتهای دینی

استفتائات جديد

احتکار و اسراف

استفتائات جديد

احکام خرید و فروش‏

استفتائات جديد

مسائل متفرّقه تجارت‏

استفتائات جديد

احکام ربا

استفتائات جديد

حق شفعه‏

استفتائات جديد

اجاره‏

استفتائات جديد

ضمان‏

استفتائات جديد

رهن‏

استفتائات جديد

شرکت‏

استفتائات جديد

هبه‏

استفتائات جديد

دین و قرض‏

استفتائات جديد

صلح‏

استفتائات جديد

وکالت‏

استفتائات جديد

صدقه‏

استفتائات جديد

عاریه و ودیعه‏

استفتائات جديد

وصیت‏

استفتائات جديد

غصب‏

استفتائات جديد

حجر و نشانه‏های بلوغ‏

استفتائات جديد

مضاربه‏

استفتائات جديد

احکام بانکها

استفتائات جديد

قوانین و مقررات دولتی

استفتائات جديد

وقف‏

استفتائات جديد

احکام قبرستان

استفتائات جديد

تراشیدن ریش‏

استفتائات جديد

حضور در مجلس معصیّت‏

استفتائات جديد

احکام سفر

استفتائات جديد

مناسک حج

استفتائات جديد

راههای سه گانه: احتیاط، اجتهاد، تقلید

س: منظور از سن تمییز كه در بحث تكلیف پسران مطرح می‌باشد، چیست؟ آیا داشتن شهوت یا برانگیخته شدن شهوت در پسران مطرح می‌باشد؟

ج) مقصود از تمييز، درك خوبی و بدی است و در صورتی كه نوجوان به مرحله‌ای برسد كه نگاه او به نامحرم يا نگاه نامحرم به او موجب تحريك شهوت شود، در مقابل او حفظ حجاب لازم است.

س: چرا باید مرجع تقلید داشته باشیم؟

ج) از باب حكم عقل به رجوع غير متخصص به متخصص.

استفتائات جديد

شروط تقلید

استفتائات جديد

راههای اثبات اجتهاد، اعلمیت و به دست آوردن فتوا‏

س: دو نفر بالغ عادل برای من از شخصی که به او اطمینان دارم و آن شخص هم در این موارد تحقیق کرده است نقل کرده‌اند که فلان شخص اعلم است و می‌توانی از او تقلید کنی آیا اینگونه تقلید کردن صحیح است؟

ج) اگر عادل و خبره باشند، اشکال ندارد.

س: بنده سال‌ها پیش از طریق سؤال از یک فرد عادل مرجع تقلیدی را انتخاب كردم ولی با توجه به اینکه باید از دو نفر مجتهدشناس می‌پرسیدم، وظیفه‌ام در این وضعیت چیست و حكم اعمال انجام گرفته چیست؟

ج) اگر از مجتهدی تقليد کرده‌ايد که دو نفر مجتهدشناس نيز همان را معرفی می‌کنند و يا فتوای او موافق با فتوای مجتهدی است که دو نفر مجتهدشناس معرفی کرده‌اند، صحيح است و اگر فتوای او مخالف فتوای مجتهدی است که وظيفه فعلی شما تقليد از اوست، بايد قضا شود.

استفتائات جديد

عدول از مجتهدی به مجتهد دیگر

استفتائات جديد

بقا‏ بر تقلید میّت‏

استفتائات جديد

مسائل متفرقه تقلید

استفتائات جديد

مرجعیت و رهبری‏

استفتائات جديد

ولایت فقیه و حکم حاکم‏

استفتائات جديد

احکام آبها

استفتائات جديد

احکام تخلّی‏

استفتائات جديد

احکام وضو

استفتائات جديد

مسّ اسماء و آیات الهی‏

استفتائات جديد

احکام غسل جنابت‏

استفتائات جديد

احکام غسل باطل‏

استفتائات جديد

احکام تیمم‏

استفتائات جديد

احکام بانوان

استفتائات جديد

احکام اموات‏

استفتائات جديد

احکام نجاسات‏

استفتائات جديد

احکام مسکرات‏

استفتائات جديد

وسوسه و درمان آن‏

استفتائات جديد

احکام کافر

استفتائات جديد

اهمیت و شرایط نماز

استفتائات جديد

وقت نماز

استفتائات جديد

قبله‏

استفتائات جديد

مکان نمازگزار

استفتائات جديد

احکام مسجد

استفتائات جديد

احکام سایر مکانهای دینی‏

استفتائات جديد

لباس نمازگزار

استفتائات جديد

پوشیدن طلا و نقره و به کار بردن آن‏

استفتائات جديد

اذان و اقامه‏

استفتائات جديد

قرائت و احکام آن‏

استفتائات جديد

ذکر نماز

استفتائات جديد

سجده و احکام آن

استفتائات جديد

مبطلات نماز

استفتائات جديد

سلام‏

استفتائات جديد

شکیات نماز

استفتائات جديد

نماز قضا

استفتائات جديد

نماز قضای پدر و مادر

استفتائات جديد

نماز جماعت‏

استفتائات جديد

حکم امام جماعتی که قرائت وی صحیح نیست‏

استفتائات جديد

امامت شخص ناقص‏ العضو

استفتائات جديد

شرکت زنان در نماز جماعت‏

استفتائات جديد

اقتدا به اهل سنت‏

استفتائات جديد

نماز جمعه

استفتائات جديد

نماز عید فطر و عید قربان‏

استفتائات جديد

نماز مسافر

استفتائات جديد

آنکه شغلش مسافرت است یا سفر مقدمه شغل اوست‏

استفتائات جديد

حکم دانشجویان و روحانیون‏

استفتائات جديد

قصد اقامت و مسافت شرعی‏

استفتائات جديد

حدّ ترخّص‏

استفتائات جديد

سفر معصیت‏

استفتائات جديد

احکام وطن‏

استفتائات جديد

تبعیت زن و اولاد در وطن‏

استفتائات جديد

احکام بلاد کبیره‏

استفتائات جديد

نماز استیجاری‏

استفتائات جديد

نماز آیات‏

استفتائات جديد

نوافل‏

استفتائات جديد

مسائل متفرقه نماز

استفتائات جديد

شرایط وجوب و صحت روزه

استفتائات جديد

زن باردار و شیرده‏

استفتائات جديد

بیماری و منع پزشک‏

استفتائات جديد

مبطلات روزه

استفتائات جديد

بقا‏ بر جنابت

استفتائات جديد

استمناء

استفتائات جديد

احکام مبطلات روزه‏

استفتائات جديد

کفّاره روزه و مقدار آن‏

استفتائات جديد

قضای روزه‏

استفتائات جديد

مسائل متفرقه روزه‏

استفتائات جديد

رؤیت هلال

استفتائات جديد

هبه، هدیه، جایزه بانکی، مهر و ارث

استفتائات جديد

قرض، حقوق ماهیانه، بیمه، و بازنشستگی‏

استفتائات جديد

فروش خانه، وسائل نقلیه و زمین‏

استفتائات جديد

گنج، معدن و مال حلال مخلوط به حرام‏

استفتائات جديد

مؤونه‏

استفتائات جديد

دست گردان، مصالحه و مخلوط شدن خمس با غیر آن‏

استفتائات جديد

سرمایه‏

استفتائات جديد

نحوه محاسبه خمس‏

استفتائات جديد

تعیین سال مالی‏

استفتائات جديد

ولیّ امر خمس‏

استفتائات جديد

سهم سادات و انتساب به آنان‏

استفتائات جديد

موارد مصرف خمس، کسب اجازه، هدیه و شهریه حوزوی‏

استفتائات جديد

مسائل متفرقه خمس‏

استفتائات جديد

موارد وجوب خمس

استفتائات جديد

مستثنیات خمس

استفتائات جديد

فروعات مسئله

استفتائات جديد

مصارف خمس و مستحقین آن

استفتائات جديد

خمس افراد نابالغ

استفتائات جديد

تصرّف در مال متعلّق خمس

استفتائات جديد

متفرقات خمس

استفتائات جديد

شرایط وجوب امر به معروف و نهی از منکر

استفتائات جديد

کیفیت امر به معروف و نهی از منکر

استفتائات جديد

مسائل متفرقه امر به معروف و نهی از منکر

استفتائات جديد

خرید و فروش اعیان نجس

استفتائات جديد

اجرت گرفتن در برابر واجبات‏

استفتائات جديد

شطرنج‏

استفتائات جديد

آلات قمار

استفتائات جديد

هیپنوتیزم‏

استفتائات جديد

مأمور خرید و فروش‏

استفتائات جديد

جلوگیری از بارداری

استفتائات جديد

سقط جنین (کورتاژ)

استفتائات جديد

تلقیح مصنوعی‏

استفتائات جديد

تغییر جنسیّت

استفتائات جديد

تشریح میّت و پیوند اعضا

استفتائات جديد

ختنه‏

استفتائات جديد

آموزش پزشکی

استفتائات جديد

تشبّه به کفّار و ترویج فرهنگ آنان‏

استفتائات جديد

مهاجرت و پناهندگی سیاسی

استفتائات جديد

مراسم عزاداری‏

استفتائات جديد

ولادت‏ها و اعیاد

استفتائات جديد

شروط عقد

استفتائات جديد

شرایط خریدار و فروشنده

استفتائات جديد

بیع فضولی‏

استفتائات جديد

اولیای تصرّف‏

استفتائات جديد

شرایط جنس و عوض آن

استفتائات جديد

شروط ضمن عقد

استفتائات جديد

مسائل متفرّقه بیع

استفتائات جديد

احکام خیارات‏

استفتائات جديد

توابع مبیع‏

استفتائات جديد

تسلیم مبیع و تأدیه ثمن‏

استفتائات جديد

بیع نقد و نسیه‏

استفتائات جديد

بیع سلف‏

استفتائات جديد

خرید و فروش طلا، نقره و پول‏

استفتائات جديد

خیار مجلس

استفتائات جديد

خیار عیب

استفتائات جديد

خیار تأخیر

استفتائات جديد

خیار شرط

استفتائات جديد

خیار رؤیت

استفتائات جديد

خیار غبن

استفتائات جديد

بیع خیاری (بیع شرط)

استفتائات جديد

خیار تخلّف شرط

استفتائات جديد

احکام متفرّقه خیارات‏

استفتائات جديد

احکام سرقفلی‏

استفتائات جديد

حواله‏

استفتائات جديد

جایزه‏های بانکی

استفتائات جديد

کارکردن در بانک‏

استفتائات جديد

احکام چک و سفته

استفتائات جديد

بیمه

استفتائات جديد

اموال دولتی‏

استفتائات جديد

کار در مؤسسات دولتی

استفتائات جديد

قوانین دولتی

استفتائات جديد

مالیات و عوارض‏

استفتائات جديد

شرایط وقف

استفتائات جديد

شرایط متولّی وقف

استفتائات جديد

شرایط عین موقوفه‏

استفتائات جديد

شرایط موقوف علیه

استفتائات جديد

عبارتهای وقف

استفتائات جديد

احکام وقف‏

استفتائات جديد

حبس‏

استفتائات جديد

فروش وقف وتبدیل آن

استفتائات جديد

شرایط تحقق سفر شرعی

استفتائات جديد

حد ترخص‏

استفتائات جديد

مسافت شرعی

استفتائات جديد

تبعیت در سفر

استفتائات جديد

قصد اقامت

استفتائات جديد

احکام وطن و قصد توطن

استفتائات جديد

احکام بلاد کبیره‏

استفتائات جديد

کیفیت نماز و روزه در سفر

استفتائات جديد

نماز و روزه رانندگان و مانند آن

استفتائات جديد

نماز و روزه در سفرهای شغلی

استفتائات جديد

نماز و روزه در سفرهای تحصیلی

استفتائات جديد

سفر معصیت‏

استفتائات جديد

نماز و روزه در اماکن تخییر

استفتائات جديد

شرکت مسافر در نماز جمعه

استفتائات جديد

اعتکاف در سفر

استفتائات جديد

مسائل متفرقه

استفتائات جديد

فضیلت، اهمیت و انواع حج؛ حکم ترک‌کنندگان حج

استفتائات جديد

حَجَة‌الاسلام و حج نیابی

استفتائات جديد

انواع حج و عمره

استفتائات جديد

اعمال عمره

استفتائات مناسبتی
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی