استفتائات جديد

احکام تقلید

استفتائات جديد

طهارت

استفتائات جديد

احکام نماز

استفتائات جديد

احکام روزه‏

استفتائات جديد

احکام خمس

استفتائات جديد

انفال‏

استفتائات جديد

جهاد

استفتائات جديد

امر به معروف و نهی از منکر

استفتائات جديد

خیار تخلف شرط

استفتائات جديد

کسبهای حرام

استفتائات جديد

احکام متفرقه خیارات‏

استفتائات جديد

شطرنج و آلات قمار

استفتائات جديد

موسیقی و غنا

استفتائات جديد

رقص‏

استفتائات جديد

دست زدن‏

استفتائات جديد

فیلم و عکس نامحرم

استفتائات جديد

آنتن‌های ماهواره‏ای

استفتائات جديد

تئاتر و سینما

استفتائات جديد

نقاشی و مجسمه سازی

استفتائات جديد

سحر و شعبده و احضار ارواح و جن

استفتائات جديد

بخت آزمایی‏

استفتائات جديد

رشوه‏

استفتائات جديد

مسائل پزشکی

استفتائات جديد

تعلیم و تعلم و آداب آن‏

استفتائات جديد

حقوق چاپ، تألیف و کارهای هنری

استفتائات جديد

تجارت با غیر مسلمان‏

استفتائات جديد

کار کردن در دولت ظالم‏

استفتائات جديد

لباس شهرت و احکام پوشش‏

استفتائات جديد

تقلید از فرهنگ غربی

استفتائات جديد

تجسس و خبرچینی و افشاء اسرار

افشاء اسامی مفسدین

يكى از دوستان اشاره كردند كه اميرالمؤمنين در فرمان خود به مالك اشتر فرموده‌اند كه آدم‌هاى سوءاستفاده‌جو را رسوا كنيد؛ شما گفته‌ايد كه افشاء نكنيد. اميرالمؤمنين (عليه‌السّلام) نفرمودند موردى را كه اثبات نشده، افشاء كنيد. هيچ وقت چنين چيزى در بيان اميرالمؤمنين نيست، و اين قطعاً از اسلام نيست. ما چطور چيزى را كه اثبات نشده، به صرف اتهام، افشاء كنيم؟ ممكن است اينقدر حجم اتهام زياد و وسيع باشد كه يك عده‌اى به چشم يك امر قطعى و واقعى به آن نگاه كنند، اما هيچ پشتوانه‌ى استدلالى نداشته باشد، جائى ثابت نشده باشد. ما هيچ حجتى نداريم كه اين را بگوئيم. حتّى من در همان جلسه‌ای كه اشاره كردند، از اين بالاتر را گفتم. من گفتم حتّى جرمى كه ثابت شد، اصل نبايد بر افشاى آن جرم باشد. بالاخره يك مجرمى است، يك غلطى كرده، مجازات هم ميشود؛ خانواده‌ى او، فرزندان او، پدر و مادر او گناهى نكرده‌اند؛ ما چرا بيخود اينها را رسوا كنيم؟ مگر آنجائى كه خود نفس افشاء كردن، يك مصلحت بزرگى داشته باشد. بله، يك جائى هست كه نفس افشاگرى در يك مسئله‌ى ثابت‌شده، مصلحتى دارد؛ آنجا ايرادى ندارد. اين، منطق ماست. هيچ چيزى هم نه از اميرالمؤمنين (عليه الصّلاة و السّلام) و نه از هيچيك از ائمه‌ى هدى (عليهم‌السّلام) برخلاف اين وجود ندارد. ما واقعاً حق نداريم افراد را به صرف گمان، متهم كنيم، مشهور كنيم؛ واقعاً جايز نيست؛ نه در سايت، نه در روزنامه، نه در تريبونهاى گوناگون. حيثيت افراد را بايد حفظ كرد. ۱۳۹۰/۰۵/۱۹

«متأسفانه یک کار زشتی در بین مردم رایج است که از لهجه‌های بعضی از ولایات تقلید می‌کنند؛ این آیا غیبت محسوب می شود یا نه؟

این مسلماً حرام است. در حرمت این عمل هیچ شکی نیست. لکن غیبت نیست. چون قیودی که در غیبت ذکر شد -که مقوّم معنای غیبت محرم شرعی است- در این جا وجود ندارد. یکی از قیود، مستور بودن بود. خب، این مستور نیست. علاوه بر این که عیب نیست اصلاً. کسی این را به عنوان عیب ذکر می‌کند، ولی اصلاً عیب نیست! بنابراین وقتی عیب نبود، پس غیبت نیست. مثل این است که مثلاً بگویند: آقا عمامه سرش است؛ این «عمامه به سر بودن» عیب نیست. ذکرش بنابراین غیبت نیست. علاوه بر این که امر ظاهری است، امر واضحی است. پس تعریف غیبت بر این صدق نمی‌کند. اما مسلماً حرام است. این از باب تمسخر و از باب استهزاء و اینهاست. اینجا دیگر فرقی نمیکند که علی نحو عام استغراقی مورد نظرش باشد؛ یا نه، مثلا فرض کنید فرد خاصی را مورد نظر قرار بدهد و لهجه‌ی یک شخصی را –به عنوان اینکه لهجه‌ی او، لهجه‌ی عموم است- تقلید بکند. این صور مختلفی دارد. همه‌ی اینها محرّم است. منتها تفاوتش این است که اگر غرض او لهجه‌ی عموم باشد، این میشود اهانت به همه‌ی آن جمعیت؛ که خب طبعا آثار خاص خودش را دارد. مثلا فرض بفرمایید اگر بخواهد استحلال بکند، بایستی از یکایک اینها استحلال بکند. آنجایی که یک نفر باشد، نه، از یک نفر استحلال می‌کند. این بحث عیبجوئی است. اگر چنانچه نه، تمسخر وجود نداشت، این از محل کلام خارج است. گاهی از این تقلیدها انجام می گیرد، اما هیچ قصد تمسخری هم نیست. یک وقتی چند سال قبل از این، در رادیو یک گوینده‌ای تقریبا تمام لهجات ایران را در یک برنامه‌ی رادیویی بیان میکرد! بعد هم ما آن شخص را دیدیم. گفتیم بالاخره تو کجایی هستی؟! چون هم ترکی را مثل خود ترکها حرف می‌زد که ما می‌فهمیدیم، هم مشهدی را مثل خود مشهدی‌ها حرف می‌زد! نفهمیدیم بالاخره کجایی است، نگفت آخرش هم که کجایی است؛ گفت من ایرانی هستم. پس بنابراین گاهی تقلید لهجه به عنوان تمسخر نیست. کما این که تقلید لهجه‌ی یک فرد هم به عنوان تمسخر نیست. یک عمل شیرینی است. خود آن فرد هم گاهی می‌نشیند و تماشا می‌کند که تقلیدش را دارند می‌کنند. خودش هم می خندد، خوشش می آید. پیداست که پس تمسخر نیست. این از محل کلام خارج است. آن جایی که قصد، استهزاء باشد، تمسخر باشد، آن جا می‌شود محرّم.»

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در جلسه درس خارج فقه امروز (۸۹/۱۰/۷) در ذیل بحثِ موارد استثناء از حکم حرمت غیبت، در پاسخ به سؤالی پیرامون صدق غیبت در مواردی چون ذکر در نوشته، وبلاگ یا ضبط صوت و تصویر و انتقال آن، به نکات مهمی در تبیین احکام آن اشاره فرمودند، که نظر به اهمیت بحث، این بخش از بیانات معظم‌له در اختیار علاقمندان قرار می‌گیرد:

اینی که اصلاً این کار [غیبت] جایز است یا جایز نیست ولو به قصد اصلاح باشد، این را نمیشود به طور مطلق یک چنین چیزی را پابند شد؛ که ما بگوئیم ما چون میخواهیم در امر جامعه اصلاح کنیم، پس زیدی را، عمروی را یا یک جریانی را به طور مطلق مورد تهاجم قرار بدهیم، غیبت کنیم؛ حالا آن کسانی که این کارها را میکنند، خیلی اوقات به غیبت هم اکتفاء نمیکنند؛ خب، ملاحظه میکنید دیگر. گاهی چیزهائی را میآورند که معلوم نیست حدِّ غیبت(۱) بر او صادق باشد؛ شاید مصداق تهمت است، مصداق افتراء است، مصداق قول به غیر علم است، مصداق سبّ و شتم است؛ نمیشود این را گفت که اگر طرف قصد اصلاح دارد، پس بنابراین این جایز است برای او، نه؛ موارد استثناء همان مواردی است که [در کتب فقهی] ذکر شده است. منتها باید این موارد صدق کند، احراز بشود. این خیلی مهم است. واقعاً یکی از چیزهائی که ما همه‌مان [باید توجه کنیم]، به مردم هم باید بگوئیم، یاد بدهیم که توجه بکنند این است که: به صرف توهم این که حالا این کار مصلحت دارد، دستشان را، یا قلمشان را، یا وبلاگشان را آزاد نکنند که هر چه به دهنشان آمد، آن را بگویند؛ اینجور نیست، چون وسائل مدرن امروز همه مشمول همین حکم است. یعنی خواندن وبلاگ هم مثل خواندن کاغذ است، کتاب است، نامه است، مثل شنیدن حرف است. استماع غیبت شامل همه‌ی اینها میشود؛ یعنی ملاک استماع در اینها وجود دارد مسلّماً. شنیدن به گوش خصوصیتی ندارد، خواندن تو نامه هم عین همان است که ما در بحث استماع این را تأکید کردیم و عرض کردیم. خب، دوربین هم همین جور است. فرض کنید که اگر چنانچه انسان یک خطائی را از کسی دید، این را رفت با دوربین ثبت کرد، بعد آمد یک جائی نشان داد؛ این هم همان است دیگر، چه فرقی میکند؟ یعنی بایستی واقعاً به اینها توجه کرد. محیط را باید محیط اخلاقی کرد. ما اگر بخواهیم جامعه را اصلاح بکنیم، این اصلاح فقط به این نیست که انسان از افراد غیبت بکند. راه‌های دیگری هم وجود دارد. حالا من غیبت را عرض میکنم. فضلاً(۲) از تهمت و افتراء و اینها. بنده یک وقتی به یک مناسبتی در یک صحبت عمومی عرض کردم به مردم که قرآن کریم میفرماید: «لولا اذ سمعتموه ظن المؤمنون و المؤمنات بأنفسهم خیراً»؛ (۳) یعنی وقتی افک(۴) را شنیدید چرا به همدیگر حسن‌ظن نداشتید؟ یعنی از اول رد کنید افک را. [اگر] آمدند به یک نفری تهمت زدند، یک چیزی را گفتند - حالا یا با عنوان تهمت یا به عنوان غیبت - چرا قبول میکنید؟ ببینید این کلمه‌ی لولای تحذیریه در قرآن و در کلام عرب خیلی معنای وسیعی دارد، فقط معنایش «چرا» نیست، که ما بگوئیم چرا این کار را نکردی. چرای با تأکید است. یعنی آه، وای، چرا؛ معنای «لولا» این است؛ تحذیریه است. {چرا} «لولا اذ سمعتموه ظن المؤمنون و المؤمنات بأنفسهم [خیراً]»؛ یعنی چرا به هم ظن نیک ندارید، چرا به هم حسن‌ظن ندارید. تا فوراً کسی آمد، شما بگوئید بله، احتمال درستیاش هم اگر بود، آدم به صورت یقین آن را بداند و نقل بکند. این درست نیست، این ممنوع است. این چیزی که امروز مورد ابتلاست در جامعه‌ی ما، از همان چیزهائی است که بایست از همین ادله‌ی غیبت بفهمیم که درست نیست؛ این وضعی که وجود دارد درست نیست. البته انتقاد منطقی، گفتن حرف صحیح اینقدر حرفهای آشکار وجود دارد که انسان اگر ذکر آنها را بکند، اصلاً هم غیبت نیست، و میتواند انسان نقد بکند. بله مسلّم است، امروز یک جریان صحیح و حقّی در جامعه‌ی ما وجود دارد، جریانهای باطلی هم وجود دارد که به انواع و اقسام طرق میخواهند جامعه را خراب کنند، انقلاب را منحرف کنند؛ در این شکی نیست. آدمهائی هم در رأس این جریانات هستند. چه لزومی دارد که انسان به این آدمها تهمت بزند. چه لزومی دارد که غیبت اینها را بکند. حرف آشکار اینقدر دارند؛ همان حرفهای آشکار را بیان بکنند، تبیین بکنند، توضیح بدهند، مطلب روشن خواهد شد؛ هیچ نیازی به غیبت کردن نیست که آدم بگوید حالا ما برای اصلاح مثلاً غیبت میکنیم. بنابراین به نظر من همین ادله‌ای که در باب غیبت خواندیم، این تمام المراد را به ما نشان میدهد؛ یعنی واقعاً همانی که باید بفهمیم از شرع مقدس همین را انسان میفهمد و تشخیص میدهد. باید بر طبق همین هم عمل کرد. ۱) معنی غیبت، تعریف غیبت ۲) تا چه رسد به ۳) سوره‌ی نور، آیه ۱۲ ۴) تهمت، افترا، نسبت ناروا

استفتائات جديد

مصرف دخانیات و مواد مخدر

استفتائات جديد

دعانویسی و استخاره‏

استفتائات جديد

احیاء مناسبتهای دینی

استفتائات جديد

احتکار و اسراف

استفتائات جديد

احکام خرید و فروش‏

استفتائات جديد

مسائل متفرقه تجارت‏

استفتائات جديد

احکام ربا

استفتائات جديد

حق شفعه‏

استفتائات جديد

اجاره‏

استفتائات جديد

ضمان‏

استفتائات جديد

رهن‏

استفتائات جديد

شرکت‏

استفتائات جديد

هبه‏

استفتائات جديد

دین و قرض‏

استفتائات جديد

صلح‏

استفتائات جديد

وکالت‏

استفتائات جديد

صدقه‏

استفتائات جديد

عاریه و ودیعه‏

استفتائات جديد

وصیت‏

استفتائات جديد

غصب‏

استفتائات جديد

حجر و نشانه‏‌های بلوغ‏

استفتائات جديد

مضاربه‏

استفتائات جديد

احکام بانکها

استفتائات جديد

قوانین و مقررات دولتی

استفتائات جديد

وقف‏

استفتائات جديد

احکام قبرستان

استفتائات جديد

تراشیدن ریش‏

استفتائات جديد

حضور در مجلس معصیت‏

استفتائات جديد

احکام سفر

استفتائات جديد

حرمت سلاح کشتار جمعی

پیام به نخستين كنفرانس بين‌المللی خلع سلاح هسته‌ای و عدم اشاعه سیدعلی خامنه‌ای ۲۷ فروردین 1389 1/جمادی‌الاول/1431

به اعتقاد ما افزون بر سلاح هسته‌ای، دیگر انواع سلاح‌های کشتار جمعی، نظیر سلاح شیمیایی و سلاح میکروبی نیز تهدیدی جدی علیه بشریت تلقی می‌شوند. ملت ایران که خود قربانی کاربرد سلاح شیمیایی است، بیش از دیگر ملت‌ها خطر تولید و انباشت این گونه سلاح‌ها را حس می‌کند و آماده است همه‌ی امکانات خود را در مسیر مقابله با آن قرار دهد. ما كاربرد این سلاح‌ها را حرام، و تلاش برای مصونیت بخشیدن ابناء بشر از این بلای بزرگ را وظیفه‌ی همگان می‌دانیم.

استفتائات جديد

مناسک حج

استفتائات جديد

راههای سه گانه: احتیاط، اجتهاد، تقلید

س: منظور از سن تمييز كه در بحث تكليف پسران مطرح مى‌باشد، چيست؟ آيا داشتن شهوت يا برانگيخته شدن شهوت در پسران مطرح مى‌باشد؟

ج) مقصود از تمييز، درك خوبى و بدى است و در صورتى كه نوجوان به مرحله‌اى برسد كه نگاه او به نامحرم يا نگاه نامحرم به او موجب تحريك شهوت شود، در مقابل او حفظ حجاب لازم است.

س: چرا بايد مرجع تقليد داشته باشيم؟

ج) از باب حكم عقل به رجوع غير متخصص به متخصص.

استفتائات جديد

شروط تقلید

استفتائات جديد

راههای اثبات اجتهاد، اعلمیت و به دست آوردن فتوا‏

س: دو نفر بالغ عادل برای من از شخصی که به او اطمینان دارم و آن شخص هم در این موارد تحقیق کرده است نقل کرده‌اند که فلان شخص اعلم است و می‌توانی از او تقلید کنی آیا اینگونه تقلید کردن صحیح است؟

ج) اگر عادل و خبره باشند، اشکال ندارد.

س: بنده سال‌ها پیش از طریق سؤال از یک فرد عادل مرجع تقلیدی را انتخاب كردم ولی با توجه به اینکه باید از دو نفر مجتهدشناس می‌پرسیدم، وظیفه‌ام در این وضعیت چیست و حكم اعمال انجام گرفته چیست؟

ج) اگر از مجتهدی تقليد کرده‌ايد که دو نفر مجتهدشناس نيز همان را معرفی می‌کنند و يا فتوای او موافق با فتوای مجتهدی است که دو نفر مجتهدشناس معرفی کرده‌اند، صحيح است و اگر فتوای او مخالف فتوای مجتهدی است که وظيفه فعلی شما تقليد از اوست، بايد قضا شود.

استفتائات جديد

عدول از مجتهدی به مجتهد دیگر

س: مى‌‌خواستم بدانم كه اگر شخصى بخواهد مرجع تقليد خود را به خاطر برخى ملاحظات عوض كند، آيا بايد اجازه مرجع تقليد را داشته باشد يا نه؟

ج) هر شخصى كه از مرجعى تقليد مى‌‌كند، در تغيير مرجع خود و احكام آن نيز بايد از نظر همان مرجع تبعيت نمايد.

استفتائات جديد

بقا‏ بر تقلید میت‏

س: اينجانب مقلّد حضرت امام خمينى (ره) مى‌باشم آيا مى‌توانم در صورت لزوم بعضى مسائل جديد به مراجع ديگر مراجع نموده و در حالى كه به تقليد خود از حضرت امام (ره) باقى بمانم؟

ج) عدول از مجتهد متوفّى به مجتهد زنده بلا مانع است.

استفتائات جديد

مسائل متفرقه تقلید

س: در مسائلى كه حضرتعالى بنا بر احتياط واجب حكم مى‌فرماييد تكليف مقلد چيست و اگر مقلد در صورت تمايل بتواند از مرجع تقليدى كه در آن زمينه حكم صريح داده تقليد كند آيا اجازه دارد و در صورت جواز آيا مرجع مورد نظر حتماً بايد اعلم بعد از مرجع تقليد مكلف باشد و اگر اينگونه است چگونه بايد آن مرجع را تعيين كرد؟

ج) رجوع به مجتهدى که در آن مسأله احتياط ننموده است، مانع ندارد و بنابر احتياط، ترتيب الأعلم‌فالأعلم بايد رعايت شود و تعيين آن وظيفه مکلّف است.

س: اگر فرد مسلمانى به تحقيق در مورد نظريات مربوط به اثبات يا ردّ وجود خداوند، آخرت، روح و... بپردازد، آيا مرتکب گناهى شده است؟ و آيا بر اعتقادات او ممکن است تاثيرگذار باشد؟ با توجه به اين که اکثريت ما جوانان بدون تحقيق اسلام آورده‌ايم؟

ج) صِرف تحقيقات موجب گناه نيست ولى چنانچه احتمال عقلايى بدهد که اين مطالب در او تأثير سوء خواهد داشت و در خود قدرت پاسخگويى صحيح و دفع شبهات را نمى‌بيند، نبايد به آنها بپردازد.

س: مى‌خواهم بدانم اگر كسى مدت چند سال اعمال خود را بدون تقليد انجام دهد حكم اعمال وى چه مى‌شود؟

ج) اگر اعمال وى موافق احتياط يا مطابق با واقع يا با نظر مجتهدى باشد كه وظيفه دارد از او تقليد نمايد محكوم به صحت است.

استفتائات جديد

مرجعیت و رهبری‏

استفتائات جديد

ولایت فقیه و حکم حاکم‏

استفتائات جديد

راههاى شناخت اعلم

س: دو نفر بالغ عادل براى من از شخصى که به او اطمينان دارم و آن شخص هم در اين موارد تحقيق کرده است نقل کرده‌اند که فلان شخص اعلم است و مى‌توانى از او تقليد کنى آيا اينگونه تقليد کردن صحيح است؟

ج) اگر عادل و خبره باشند، اشکال ندارد.

استفتائات جديد

انتخاب مرجع تقليد با معرفى يک نفر عادل

س: بنده سال‌ها پيش از طريق سؤال از يک فرد عادل مرجع تقليدى را انتخاب كردم ولى با توجه به اينکه بايد از دو نفر مجتهدشناس مى‌پرسيدم، وظيفه‌ام در اين وضعيت چيست و حكم اعمال انجام گرفته چيست؟

ج) اگر از مجتهدى تقليد کرده‌ايد که دو نفر مجتهدشناس نيز همان را معرفى مى‌کنند و يا فتواى او موافق با فتواى مجتهدى است که دو نفر مجتهدشناس معرفى کرده‌اند، صحيح است و اگر فتواى او مخالف فتواى مجتهدى است که وظيفه فعلى شما تقليد از اوست، بايد قضا شود.

استفتائات جديد

تبعیض در تقلید

س: در صورتى که مقلد از مرجع تقليد سؤال نمايد ولى ايشان به دلايلى پاسخ ندهند و از ساير مراجع نيز جواب‌هاى متفاوتى دريافت کرده باشد مى‌تواند با رجوع به عقل خويش اقدام نمايد؟

ج) در فرض مذکور جاى رجوع به عقل نيست و بايد احتياط کند و چنانچه احتياط ممکن نشد از ميان مراجع به فتواى مرجع اعلم بعدى مراجعه نمايد.

س: مرجع تقليد من نماز دانشجو را شكسته و روزه را براى او در سفر منتفى مى‌داند اينجانب در اين مسأله به مرجع تقليد ديگرى رجوع كردم حال متوجه شدم اشتباه كرده و پشيمان شده‌ام. با توجه به اينكه من مرتب در رفت و آمد هستم و روزه گرفتن برايم بسيار مشكل مى‌باشد، آيا مى‌توانم دوباره به نظر مرجع اول برگشته و نماز را شكسته بخوانم و روزه نگيرم؟

ج) اشكال ندارد به شرط آنكه عدول مكرر به صورت بازيچه در نيايد.

استفتائات جديد

احکام آبها

س: جايى که ساکن هستيم، بيشتر اوقات آب به واحد ما نمى‌رسد. مجبوريم موتور پمپ حبابى را دقيقاً سر راه لوله آب نصب کنيم، تا هرگاه آب ضعيف بود آنرا پمپاژ کند. مدتى است متوجه شدم که موتور داراى شير يکطرفه است و هربار حباب خود را پر کرده و زمانى‌ که آب را به بالا پمپاژ مى‌کند، توسط شير يکطرفه خود، آب شهر را قطع مى‌کند در اينصورت آب لوله ما کُر است يا خير؟

ج) اگر اتصال آن از آب شهرى قطع شود حکم آب کُر را ندارد مگر اينکه آب داخل لوله‌ها و منبعى که بدان متّصل است، به اندازه کُر باشد.

س: اگر آب محلى از تانکر تأمين مى‌شود و کسى که در حال استفاده از آب است نداند که آيا مقدار آب تانکر کُر است يا نه چه حکمى دارد؟

ج: اگر به کُر بودن آن يقين داشته و شک دارد از کُر بودن افتاده باشد، بنا را بر کُر بودن بگذارد ولى اگر نمى‌دانسته کُر بوده يا نه، نمى‌تواند احکام کُر را بر آن جارى کند.

استفتائات جديد

احکام تخلی‏

استفتائات جديد

احکام تطهیر

س: در صورت نجس شدن فضاى داخل بينى، آن را چگونه بايد تطهير کرد؟

ج) داخل بينى تطهير لازم ندارد و با زوال عين نجاست پاک مى‌شود.

س: در قسمت استريليزاسيون (C.S.R)، پس از استريل چنانچه خونى در برخى از وسايل استريل شده مشاهده شود آيا همان لباس و وسيله نجس است يا تمام وسايل و لباسها محکوم به نجاست مى‌باشد؟

ج) اگر در موقع ملاقات وسايل طاهر، با وسايل نجس رطوبت سرايت‌كننده وجود نداشته باشد نجاست منتقل نمى‌شود.

س: اگر عصا، پاى مصنوعى، و لاستيک‌هاى چرخ ويلچر نجس باشند، آيا به وسيله زمين پاک مى‌شوند؟

ج) پاک شدن آن، محل اشکال است.‏

س: لباسها و وسايل اتاق عمل که نجس مى‌‌شوند، در قسمت استريليزاسيون (C.S.R) با فشار و بخار آب تحت شرايط خاصى استريل مى‌‌گردند، آيا اين وسايل، علاوه بر استريل شدن، پاك نيز مى‌شوند؟

ج) چيز نجس با بخار پاک نمى‌گردد.

س: آيا با راه رفتن روى کاشى و موزائيک و سراميک هم پاى نجس پاک مى‌شود؟

ج) با راه رفتن روى کاشى و سراميک، پاى نجس پاک نمى‌شود ولى با راه رفتن روى موزائيک ـ با رعايت شرايط ـ پاى نجس پاک مى‌‌شود.

س: آيا آب‌هايى كه بواسطه باران در روى زمين جمع مى‌شود پاك كننده‌ى ته كفش پس از طى چند قدم مى‌باشد؟

ج) اگر موقع باريدن باران در آن آب‌ها قدم بزنيد، در صورتى که عين نجاست از آن برطرف شود، پاک مى‌شود.

س: اگر دندان‌ها به وسيله‌ى موادى پر شده باشند كه قابل جدا شدن از آنها نيستند، در صورتى که داخل دهان نجس شود، آيا نياز به آبکشى آن وجود دارد يا به صرف زوال عين نجاست، پاك مى‌شود؟

ج) اگر جزو دندان محسوب شود، پس از زوال عين نجاست پاك مى‌شود و آب كشيدن لازم نيست.

س: افرادى که داراى دندان پر شده يا با روکش ثابت هستند، در صورتى که داخل دهانشان با خون نجس شود آيا با از بين رفتن خون دهانشان پاک مى‌شود يا نياز به آب کشيدن دارد؟

ج) اگر بگونه‌اى باشد كه جزو دندان طبيعى محسوب شود، حكم دندان طبيعى را دارد و آب كشيدن داخل دهان لازم نيست.

استفتائات جديد

احکام وضو

استفتائات جديد

مس اسماء و آیات الهی‏

استفتائات جديد

احکام غسل جنابت‏

استفتائات جديد

احکام غسل باطل‏

استفتائات جديد

احکام تیمم‏

استفتائات جديد

احکام بانوان

استفتائات جديد

احکام اموات‏

استفتائات جديد

احکام نجاسات‏

استفتائات جديد

احکام مسکرات‏

استفتائات جديد

وسوسه و درمان آن‏

استفتائات جديد

احکام کافر

استفتائات جديد

اهمیت و شرایط نماز

استفتائات جديد

وقت نماز

استفتائات جديد

قبله‏

استفتائات جديد

مکان نمازگزار

استفتائات جديد

احکام مسجد

استفتائات جديد

احکام سایر مکانهای دینی‏

استفتائات جديد

لباس نمازگزار

استفتائات جديد

پوشیدن طلا و نقره و به کار بردن آن‏

استفتائات جديد

اذان و اقامه‏

استفتائات جديد

قرائت و احکام آن‏

استفتائات جديد

ذکر نماز

استفتائات جديد

سجده و احکام آن

استفتائات جديد

مبطلات نماز

استفتائات جديد

سلام‏

استفتائات جديد

شکیات نماز

استفتائات جديد

نماز قضا

استفتائات جديد

نماز قضای پدر و مادر

استفتائات جديد

نماز جماعت‏

استفتائات جديد

حکم امام جماعتی که قرائت وی صحیح نیست‏

استفتائات جديد

امامت شخص ناقص‏ العضو

استفتائات جديد

شرکت زنان در نماز جماعت‏

استفتائات جديد

اقتدا به اهل سنت‏

استفتائات جديد

نماز جمعه

استفتائات جديد

نماز عید فطر و عید قربان‏

استفتائات جديد

نماز مسافر

استفتائات جديد

آنکه شغلش مسافرت است یا سفر مقدمه شغل اوست‏

استفتائات جديد

حکم دانشجویان و روحانیون‏

استفتائات جديد

قصد اقامت و مسافت شرعی‏

استفتائات جديد

حد ترخص‏

استفتائات جديد

سفر معصیت‏

استفتائات جديد

احکام وطن‏

استفتائات جديد

تبعیت زن و اولاد در وطن‏

استفتائات جديد

احکام بلاد کبیره‏

استفتائات جديد

نماز استیجاری‏

استفتائات جديد

نماز آیات‏

استفتائات جديد

نوافل‏

استفتائات جديد

مسائل متفرقه نماز

استفتائات جديد

شرایط وجوب و صحت روزه

استفتائات جديد

زن باردار و شیرده‏

استفتائات جديد

بیماری و منع پزشک‏

استفتائات جديد

مبطلات روزه

3

استفتائات جديد

بقا‏ بر جنابت

استفتائات جديد

استمناء

استفتائات جديد

احکام مبطلات روزه‏

استفتائات جديد

کفاره روزه و مقدار آن‏

استفتائات جديد

قضای روزه‏

استفتائات جديد

مسائل متفرقه روزه‏

استفتائات جديد

رؤیت هلال

استفتائات جديد

هبه، هدیه، جایزه بانکی، مهر و ارث

استفتائات جديد

قرض، حقوق ماهیانه، بیمه، و بازنشستگی‏

استفتائات جديد

فروش خانه، وسائل نقلیه و زمین‏

استفتائات جديد

گنج، معدن و مال حلال مخلوط به حرام‏

استفتائات جديد

مؤونه‏

استفتائات جديد

دست گردان، مصالحه و مخلوط شدن خمس با غیر آن‏

استفتائات جديد

سرمایه‏

استفتائات جديد

نحوه محاسبه خمس‏

استفتائات جديد

تعیین سال مالی‏

استفتائات جديد

ولی امر خمس‏

استفتائات جديد

سهم سادات و انتساب به آنان‏

استفتائات جديد

موارد مصرف خمس، کسب اجازه، هدیه و شهریه حوزوی‏

استفتائات جديد

مسائل متفرقه خمس‏

استفتائات جديد

موارد وجوب خمس

استفتائات جديد

مستثنیات خمس

استفتائات جديد

فروعات مسئله

استفتائات جديد

مصارف خمس و مستحقین آن

استفتائات جديد

خمس افراد نابالغ

استفتائات جديد

تصرف در مال متعلق خمس

استفتائات جديد

متفرقات خمس

استفتائات جديد

شرایط وجوب امر به معروف و نهی از منکر

استفتائات جديد

کیفیت امر به معروف و نهی از منکر

استفتائات جديد

مسائل متفرقه امر به معروف و نهی از منکر

استفتائات جديد

خرید و فروش اعیان نجس

استفتائات جديد

اجرت گرفتن در برابر واجبات‏

استفتائات جديد

شطرنج‏

استفتائات جديد

آلات قمار

استفتائات جديد

هیپنوتیزم‏

استفتائات جديد

مأمور خرید و فروش‏

استفتائات جديد

جلوگیری از بارداری

استفتائات جديد

سقط جنین (کورتاژ)

استفتائات جديد

تلقیح مصنوعی‏

استفتائات جديد

تغییر جنسیت

استفتائات جديد

تشریح میت و پیوند اعضا

استفتائات جديد

ختنه‏

استفتائات جديد

آموزش پزشکی

استفتائات جديد

تشبه به کفار و ترویج فرهنگ آنان‏

استفتائات جديد

مهاجرت و پناهندگی سیاسی

استفتائات جديد

مراسم عزاداری‏

استفتائات جديد

ولادت‏ها و اعیاد

استفتائات جديد

شروط عقد

استفتائات جديد

شرایط خریدار و فروشنده

استفتائات جديد

بیع فضولی‏

استفتائات جديد

اولیای تصرف‏

استفتائات جديد

شرایط جنس و عوض آن

استفتائات جديد

شروط ضمن عقد

استفتائات جديد

مسائل متفرقه بیع

استفتائات جديد

احکام خیارات‏

استفتائات جديد

توابع مبیع‏

استفتائات جديد

تسلیم مبیع و تأدیه ثمن‏

استفتائات جديد

بیع نقد و نسیه‏

استفتائات جديد

بیع سلف‏

استفتائات جديد

خرید و فروش طلا، نقره و پول‏

استفتائات جديد

خیار مجلس

استفتائات جديد

خیار عیب

استفتائات جديد

خیار تأخیر

استفتائات جديد

خیار شرط

استفتائات جديد

خیار رؤیت

استفتائات جديد

خیار غبن

استفتائات جديد

بیع خیاری (بیع شرط)

استفتائات جديد

احکام سرقفلی‏

استفتائات جديد

حواله‏

استفتائات جديد

جایزه‏های بانکی

استفتائات جديد

کارکردن در بانک‏

استفتائات جديد

احکام چک و سفته

استفتائات جديد

بیمه

استفتائات جديد

اموال دولتی‏

استفتائات جديد

کار در مؤسسات دولتی

استفتائات جديد

قوانین دولتی

استفتائات جديد

مالیات و عوارض‏

استفتائات جديد

شرایط وقف

استفتائات جديد

شرایط متولی وقف

استفتائات جديد

شرایط عین موقوفه‏

استفتائات جديد

شرایط موقوف علیه

استفتائات جديد

عبارتهای وقف

استفتائات جديد

احکام وقف‏

استفتائات جديد

حبس‏

استفتائات جديد

فروش وقف وتبدیل آن

استفتائات جديد

شرایط تحقق سفر شرعی

استفتائات جديد

حد ترخص‏

استفتائات جديد

مسافت شرعی

استفتائات جديد

تبعیت در سفر

استفتائات جديد

قصد اقامت

استفتائات جديد

احکام وطن و قصد توطن

استفتائات جديد

احکام بلاد کبیره‏

استفتائات جديد

کیفیت نماز و روزه در سفر

استفتائات جديد

نماز و روزه رانندگان و مانند آن

استفتائات جديد

نماز و روزه در سفرهای شغلی

استفتائات جديد

نماز و روزه در سفرهای تحصیلی

استفتائات جديد

سفر معصیت‏

استفتائات جديد

نماز و روزه در اماکن تخییر

استفتائات جديد

شرکت مسافر در نماز جمعه

استفتائات جديد

اعتکاف در سفر

استفتائات جديد

مسائل متفرقه

استفتائات جديد

فضیلت، اهمیت و انواع حج؛ حکم ترک‌کنندگان حج

استفتائات جديد

حَجَة‌الاسلام و حج نیابی

استفتائات جديد

انواع حج و عمره

استفتائات جديد

اعمال عمره

استفتائات مناسبتی
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی