هیئت

استفتائات جدید

س: هيئتى داريم که با همت بچه‌هاى محل تأسيس شده است از سال 77 تاکنون به مرور و با کمک افراد وسايلى از قبيل دستگاه صوتى، وسليل چراغانى، ظروف و... براى هيئت تهيه کرده‌ايم ولى کسى آنها را وقف نکرده است که بگويد اين‌ها وقف هيئت است بلکه کم کم که مردم کمک نقدى کرده‌اند بنا به نياز هيئت وسايل تهيه شده است. حال سوال اين است که اين وسايل چه حکمى دارد و آيا مى‌شود آنها را به افراد و اعضا هيئت‌ جهت استفاده قرض داد با توجه به اينکه وسايل متعلق به شخص خاصى نيست و متعلق به هيئت است؟ و يا آيا مى‌شود وسايل را به افراد مختلف کرايه داد و هزينه دريافتى را صرف مخارج هيئت کرد؟

ج) اگر وقف بودن آنها محرز نيست کيفيّت استفاده از آنها، تابع اجازه اهدا کنندگان پول است.

س: مسؤول يك هيأت عزادارى براى تهيه امكانات و هزينه جارى هيأت از بانك مبلغى را به عنوان وام مضاربه به نيابت از هيأت دريافت مى‌‌كند و با بانك صلح مى‌‌كند در صورت منفعت و ضرر اصل وام و سود تعيين شده به بانك داده شود و اين وام در مدت سه ماه هزينه اجاره مغازه و حقوق كاركنان و دكور مغازه و خريد جنس مى‌‌شود اما بعد از مدتى بدليل عدم فروش مناسب، مغازه بسته مى‌‌شود. چه كسى ضامن اين خسارت‌ها است؟ در صورت تفريط در مضاربه خسارت متوجه چه كسى مى‌باشد؟ و تشخيص آن با چه كسى است؟

ج) اگر مسئول هيئت به وکالت صريح از اعضاى هيئت اقدام به دريافت وام جهت تهيه امکانات و هزينه‌هاى جارى هيئت نموده، همه اعضاى هيئت ضامن خسارت وارده هستند وگرنه شخص مسئول هيئت که پيش خود اقدام به دريافت وام نموده ضامن خسارت وارده است و اگر خسارت وارده در اثر تفريط باشد، هر کس که تفريط نموده ضامن است و تشخيص آن با اعضاى هيئت و عرف است.

س: بعضى از خيرين وسايلى را در مسجد يا حسينيه مى‌گذارند بدون عنوان وقف كه اضافه بر نياز است (مانند فرش) آيا مى‌توان اين وسايل را فروخته و پولش را صرف نيازمندى‌هاى همان مكان كرد؟

ج) اگر صاحبان وسايل آنها را وقف كرده‌اند، قابل فروش و تبديل نيستند، و چنانچه در آن مساجد يا حسينيه‌ها قابل استفاده نيستند به مساجد و حسينيه‌هاى ديگر كه استفاده مى‌كنند بايد منتقل شوند؛ و اگر وقف نكرده‌اند، با اجازه صاحبان آنها مى‌توان آنها را تغيير يا تبديل كرد و يا فروخت.


قرآن و ادعیه

استفتائات جدید

س: سجده‌هاى واجب قرآن چگونه انجام مى‌‌شوند؟

ج) در سجده واجب قرآن، گذاشتن پيشانى بر زمين کافى است و لازم نيست در آن ذکر گفته شود ولى گفتن ذکر در آن مستحب است و بهتر است اين ذکر را بگويد: «لااله‌الاالله حقاً حقاً لااله‌الا‌الله ايماناً و تصديقاً لااله‌الاالله عبوديتاً ورقاً سجدت لک يا رب تعبداً و رقاً لامستنکفاً ولامستکبراً بل انا عبد ذليل ضعيف خائف مستجير».

س: آيا در سجده واجب قرآن رو به قبله بودن شرط است؟

ج) استقبال شرط نيست.

س. آيا شنيدن آيه سجده از راديو ضبط نيز سجده واجب دارد؟

ج) با شنيدن از نوار نيز سجده واجب مى‌شود.

س: يكى از مستحبات مكه، تلاوت قرآن و ختم آن است، آيا براى كسى كه اعمال حج به جا مى‏آورد و در روز عرفه و ايام تشريق، تلاوت قرآن را در عرفات و مشعر و منا ادامه مى‏دهد، همان استحباب وجود دارد، يا خصوص شهر مكه است؟

ج) اختصاص به شهر مكه دارد.

س: آيا درج عنوان «يادمان....» در نخستين صفحه قرآن براى اهداء به دوستان منع شرعى دارد؟

ج) فى نفسه مانع ندارد.

س: فضيلت قرائت قرآن از روى قرآن بيشتر است يا از روى صفحه رايانه؟

ج) هر دو ثواب دارد ولى از روى قرآن با ملاحظه آدابِ لازم آن بهتر است.

س: چندى پيش در مسجد محل حرز يكى از بانوان نمازگزار كه محتوى قرآن بوده است در چاه توالت افتاد براى اينكه آن حرز را پيدا كنند درب دستشويى را موقتاً بسته‌اند تكليف امام جماعت هيئت امنا و نمازگزاران مسجد چيست؟

ج) فقط براى کسى که برايش شرعاً ثابت شده است، رفتن به آن دستشويى جايز نيست و بايد صبر کند تا يقين کند حرز پوسيده شده و از بين رفته است و اما براى آنان که نمى‌دانند، تکليفى نيست و کسى که حرز را انداخته لازم نيست به ديگران بگويد و اگر عسر و حرج است لازم نيست چاه را تخليه کنند.

س: احتراماً معروض مى‌دارد جهت اشاعه فرهنگ ناب قرآن كريم و اسلام عزيز قرار است نسخه‌اى از قرآن كريم به ترجمه ارمنى تهيه و در اختيار غير مسلمانان قرار گيرد لذا خواهشمندم حكم شرعى اين عمل را بيان فرماييد.

ج) قرار دادن ترجمه قرآن كريم در اختيار كسانى كه مى‌خواهند از محتواى آن مطلع شوند، فى نفسه منع شرعى ندارد.

س: قاب شيشه‌اى که آيه قرآن روى آن نوشته شده است شکسته است با خرده شيشه‌ها چه بايد کرد؟

ج) اگر بگونه‌اى باشد كه آيه قرآن محو شده باشد، وظيفه‌اى نداريد.

س: آيا در هنگام قرائت قرآن بايد به آياتى كه تلاوت مى‌شود گوش فرا دهيم و از انجام كارهاى ديگر خوددارى كنيم (مثلاً نماز خواندن)؟

ج) گوش دادن به قرائت قرآن به احترام قرآن خوب است ولى واجب نيست.

س1: آيا خمير كردن اوراق قرآنى بايد به شيوه خاصى صورت پذيرد؟ س2: آيا كاغذ استحصالى (در صورت از بين‌رفتن كامل خطوط قرآن) بايد در مصارف خاصى متناسب با شأن قرآن كريم استفاده شود؟ س3: آيا سى‌دى يا لوح‌هاى فشرده قرآنى از جهت لزوم رعايت احكام طهارت و آداب، به قرآن مخطوط ملحق مى‌‌شوند؟

ج1) شيوه‌ى خاصى ندارد، همين مقدار كه موجب هتك حرمت نباشد، كافى است. ج2) واجب نيست. ج3) مسّ آن بدون وضو اشكال ندارد.

س: همراه داشتن تلفن همراه که قرآن و ادعيه در آن ذخيره شده در جاهايى مانند دستشويى و توالت چه حکمى دارد؟

ج) اشكال ندارد.

س: قرآنى كه بصورت متن يا صوت و يا تصوير در يك لوح فشرده يا حافظه گوشى موبايل مى‌باشد آيا حكم خود قرآن را دارد؟

ج) حكم قرآن را ندارد.

س: لطفاً نظر مبارك را در خصوص جلد و صفحات پاره و جدا شده قرآن مجيد (به صورت كلى و جزيى) و تخمير آنها جهت استفاده مجدّد مواد كاغذى (ساخت مقوّا) مرقوم فرماييد.

ج) در صورت نياز، تخمير آنها با آب اشكال ندارد.

س: لطفاً بفرماييد جملاتى كه در ادعيه مشهور مثل دعاى كميل و زيارت عاشورا سه مرتبه يا بيشتر تكرار مى‌كنند از نظر شرعى صحيح مى‌‌باشد يا خير و آيا روايتى در اين زمينه موجود مى‌باشد؟

ج) فى نفسه بدون قصد ورود مانع ندارد گرچه خوب است ادعيه و زيارات را همانگونه كه وارد شده است قرائت كنند.

س. در صورتی که در جلسه قران شخصی آیه سجده را تلاوت کند و دیگران نیز آن را خودشان بخوانند، آیا دو سجده بر انسان واجب می شود؟

ج. اگر انسان موقعی که آیة سجده را می خواند از دیگری هم بشنود چنانچه گوش داده دو سجده نماید و اگر به گوشش خورده یک سجده کافی است.


حرم ائمه اطهار

استفتائات جدید

س. آیا برای ورود به حرم سیدالشهداء(علیه السلام) باید غسل کرد یا با گرد وغبار راه وارد حرم شد؟

ج. برای سفر زیارتی امام حسین «علیه السلام» غسل مستحب است و برای ورود به حرم رجائاً انجام شود.

س. در سلام به امام رضا (علیه السلام) بعد نماز و بعد مراسمات، این که رو به حرم امام می‌ایستند جایز است؟

ج. اگر رجاء انجام دهید اشکال ندارد.


پاسخ به سوالات شرعی مخاطبان
استفتائات مناسبتی
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی