·         دیدار 3

 

بازتاب‌ دیدار نخبگان حوزه با رهبر انقلاب

 

اشاره

پس از سخنان تاریخی رهبر انقلاب در دیدار با نخبگان حوزه در آذرماه 1386، علما و فضلا در استقبال از رهنمودهای ایشان، مطالب قابل توجهی در سخنرانی‌ها، گفت‌وگوها و یادداشت‌ها بیان نموده‌اند که گزیده‌ای از آن‌ها را می‌خوانید.

 

آیت‌الله ناصر مکارم‌ شیرازی

بدون شک ما در زمانی زندگی می‌کنیم که با گذشته فرق دارد و همه چیز دگرگون شده‌ است؛ بنابراین حوزه‌ی علمیه نیز باید متحول شود. ما مخالف تحول در حوزه‌ی علمیه نیستیم؛ اما تحول باید بر اساس حفظ سنت حسنه‌ی گذشتگان باشد.

علمیت طلبه در پیچیده ‌کردن کتاب نیست و این فکر باید برچیده شود. من اگر فرصت ‌داشتم کفایةالاصول را با عباراتی ساده برای طلاب می‌نوشتم.

 

آیت‌الله نوری‌ همدانی

 بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تحولات ارزشمندی در حوزه صورت گرفته ‌است که می‌توان با مدیریت صحیح، آن‌ها را توسعه‌ داد. برای تحولاتِ اساسی در حوزه، باید طلاب از نظر اخلاق، رفتار، استعداد و بیان و قلم، شناسایی شوند و بزرگان حوزه، وظیفه‌ی تربیت طلبه‌ها را بر عهده بگیرند تا آنان بتوانند در آینده برنامه‌های حوزه را به خوبی اجراء نمایند.

 

آیت‌الله مصباح‌ یزدی

در ایامی هستیم که از وجود مبارک مقام معظم رهبری و نگاه ایشان به مسایل حوزوی و تحو ل در حوزه استفاده می‌کنیم و از این بابت خدا را شاکریم؛ ولی از این‌که به خواسته‌های ایشان جواب کافی و لازم داده نشده ‌است، از دست‌اندرکارانِ امر، گلایه داریم.

 

آیت‌الله مسلم ملکوتی

فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی، حاوی مطالب مهمی است؛ ولی پیش از هر چیز باید چگونگی و کیفیت تحول تعیین شود... حقیقت مطلب این است که رهبر معظم انقلاب، نعمتی الهی است و رهنمودهای ایشان در سال‌های متمادی، انقلاب را حفظ کرده‌است و اگر ایشان نبود، معلوم نبود وضع ما چگونه می‌شد.

 

آیت‌الله محمد یزدی؛ رئیس جامعه‌ی مدرسین حوزه‌ی علمیه‌ی قم

انتظار ایشان از حوزه، ویژه است و باید نسبت به برآورده کردن آن، توجه ویژه‌ای داشت. بخشی از تحولات در حوزه به صورت طبیعی و تدریجی به وقوع می‌پیوندد و مسائل ناکارآمد، خودبه‌خود از جریان علمی حوزه خارج می‌شوند؛ اما به علت گستردگی حوزه‌های علمیه، برخی از تحولات بایستی به همّت مدیران و مسئولان حوزه‌ی علمیه مدیریت شود. علت تأخیر در عملی ‌شدن رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، عدم تشریح کیفیت تحول در حوزه برای مراجع تقلید است.

 

آیت‌الله مؤمن؛ دبیر شورای ‌عالی حوزه

در مسئله‌ی پیشرفت حوزه، با کسی اختلافی نداریم و من از اول گفته‌ام که مراجع این مسائل را قبول دارند. ما به حضور مراجع عظام رسیده‌ایم و آن‌ها در جریان این تحولات بوده‌اند و تا کنون هم هیچ‌کدام مخالفتی نکرده‌اند. ما می‌خواهیم کاری را که باید انجام شود و وظیفه‌ی الهی ماست، انجام دهیم. این کارها اگر انجام شود، نه رهبر معظم انقلاب مخالفتی دارند، نه مراجع، نه دولت و نه هیچ‌یک از فضلای آگاه. بله، ممکن است افراد معدود کج‌سلیقه ‌یا به قول حضرت امام خمینی(ره) متحجری در گوشه و کنار پیدا شوند و مخالف این کارها باشند.

 

حجت‌الإسلام و المسلمین محمود رجبی؛ عضو شورای ‌عالی حوزه علمیه‌ی قم

راهکار عملی ‌شدن بیانات ایشان، اهتمام جدی و مضاعف شورای‌ عالی برای سیاست‌گذاری آینده‌نگر و متناسب با تحولات و فعال‌تر شدن مرکز مدیریت در برنامه‌ریزی تخصصی و اجرای قوی آن با مدیران قوی و همکاری اساتید، فضلا و مدیران موفق حوزه‌ها با این دو نهاد و استفاده بهینه‌ی این دو نهاد از ظرفیت و توانمندی‌ها و تجارب آنان است.

 

حجت‌الإسلام و المسلمین حسینی‌ بوشهری؛ مدیر حوزه‌ی علمیه‌ی قم

تحول یک موضوع دیرپا در حوزه‌های علمیه است که با یک حالت تدریجی انجام می‌شود؛ اما رهبر معظم انقلاب اسلامی تأکید دارند که با با تحول تدریجی و سنتی نمی‌توان هم‌پای تحولات جهانی پیش‌ رفت؛ بلکه باید متناسب با نیازهای روز برنامه‌ریزی و تحول را مدیریت ‌کنیم. کسی که نبض تحول را در دست داشته ‌باشد، شگفت‌زده نمی‌شود و می‌تواند تحول صحیح را مدیریت کرده، از افراط و تفریط‌ها که عامل ضربه‌ی جدی به حوزه‌های علمیه است، جلوگیری‌ کند.

 

حجت‌الإسلام و المسلمین سیدمهدی میرباقری؛ رئیس فرهنگستان علوم اسلامی

 جامعه با تحولی جدی روبه‌روست و اگر ما آمادگی رویارویی با این تحول را نداشته ‌باشیم، یا منفعل خواهیم ‌شد یا منزوی. وظیفه‌ی ما مبارزه با رکود است و تحول مورد نظر جامعه‌ی حوزوی، تحولی عقلانی، اسلامی، علمی و جامع است.

 

حجت‌الإسلام و المسلمین بهجت‌پور؛ معاون آموزشی حوزه‌ی علمیه‌ی قم

باید در نظام آموزشی تحولی ایجاد شود و ما را برای مدیریت جریان‌های بین‌المللی در بیست سال آینده آماده ‌کند. توجه داشته ‌باشیم که مدیریت تحول، بسیار مهم‌تر از اصل تحول است. فضلای خوش‌فکر و نیک‌اندیش و آشنا به نیازها، سنت‌ها و توانمندی‌‌ها باید وارد میدان شوند و تحول را بر اساس نیازهای جامعه و حفظ اصول و سنت‌ها مدیریت ‌کنند.

 

حجت‌الإسلام و المسلمین احمد مبلغی؛ رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

باید کاری کرد که سخنان رهبر معظم انقلاب از حد یک مطالبه‌، ارتقا یافته و به یک پارادایم حوزوی تبدیل شود؛ یعنی فضایی شکل بگیرد که هیچ‌کس از نظر علمی و دیدگاهی در وضعیت مخالفت قرار نگیرد؛ چون تحول، یک امر علمی است و هرکس اندک ورودی به مسائل علمی داشته‌ باشد، درمی‌یابد که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بهترین سخن را در این زمینه گفته‌اند. از این‌رو، باید به‌گونه‌ای عمل شود که این اندیشه به یک اندیشه‌ی پُرهیمنه، پُرتأثیر و غیرقابل اغماض بدل شود... مطالبه‌ی رهبر معظم انقلاب، مسئله‌ی کوچکی نیست؛ به حال و آینده‌ی حوزه مربوط است و مبنای حیثیت و هویت و کارکردهای ماست و اگر نادیده گرفته ‌شود، منجر به انزوای حوزه خواهد شد و انزوای حوزه به معنای انزوای دین است.


حجت‌الإسلام و المسلمین جواد فاضل‌ لنکرانی؛ عضو جامعه‌ی مدر سین حوزه‌ی علمیه‌ی قم

بزرگان و اساتید حوزه باید به نکات مهمی که از سوی مقام معظم رهبری بیان شد، بیش از پیش توجه ‌کنند؛ زیرا ایشان در رأس نظام اسلامی قرار دارند و بیشتر از همه به ضرورت‌های جامعه‌ی اسلامی و حوزه‌های علمیه آگاهی دارند. کسی که نظامی را بر مبنای اسلام و مکتب اهل بیت(ع) اداره می‌کند، با اشراف جامع و کامل بر مراکز علمی، به مهم‌‌ترین نیازهای دینی و معنوی توجه‌ دارد و این اقتضا می‌کند که ضرورت‌ها را بر اساس راهنمایی‌های وی دنبال‌ کنیم. امیدواریم سخنان گهربار رهبر معظم انقلاب جامه‌ی عمل بپوشد و نقطه‌ی بسیار مهمی در شکوفایی حوزه‌های علمیه باشد.

 

حجت‌الإسلام و المسلمین سیدمحمد واعظ ‌موسوی، عضو مجلس خبرگان رهبری

مسائل مطرح ‌شده در بیانات رهبری از آرزوهای دیرینه‌ای است که تحقق هرچه سریع‌تر آن‌ها تلاش همه‌‌جانبه‌ای می‌طلبد. در عین حال که ضرورت تحول را منکر نیستیم، باید توجه ‌داشت که در اختیار داشتن ابزار مناسب هم از شروط لازم است... امتیاز حوزه‌ی تشیع تحول‌پذیری و در تکاپو بودن اوست. همیشه فقه شیعه به عنوان یک فقه پویا مطرح بوده ‌است. درجا زدن، گناهی است نابخشودنی.