news/content
نسخه قابل چاپ
1388/02/22

آرمان تقریب، اندیشه ناب انقلاب اسلامی/ یادداشت

آرمان تقریب، اندیشه ناب انقلاب اسلامی
آیت‌الله سید احمد خاتمی*

آرمان تقریب امت اسلامی آرمانی است که برگرفته از سیره و سنت معصومین (ع) است. آن بزرگواران تأکید ویژه‌ای داشتند که دوستانشان با اهل سنت زندگی مسالمت‌آمیز و برادرانه‌ای داشته باشند. در همان حال هم بر مبانی حق و استوار تشیع تاکید می‌نمودند؛ یعنی می‌توان شیعه کامل اثنی عشری بود و در عین حال پای‌بند به زندگی مسالمت‌آمیز با برادران اهل سنت. در تقریب آن چه مطرح است این است که شیعه و سنی در کنار همدیگر برادرانه زندگی کنند، آن‌چنان که در مناطقی از کشور که زندگی اهل شیعه و سنی به این گونه جاری است؛ گرچه دشمنان تلاش دارند که این صفا را بر هم بزنند اما عقل و تدبیر عقلای قوم، توطئه انها را خنثی کرده است.

نکته دیگر این که انقلاب بزرگی که در کشور ایران تحقق یافت، انقلابی اسلامی بود. یعنی تمامی مسلمانانی که در ایران بودند، اعم از شیعه و سنی علیه رژیم ستم‌شاهی و دشمنان انقلاب بسیج شدند و اگرچه رهبری این انقلاب بزرگ به دست فقیه مبرز و بزرگ شیعی یعنی آیت‌الله العظمی امام خمینی (ره) بود، اما نمی‌توان این واقعیت را انکار کرد که در تحقق این انقلاب شکوهمند، همه اقشار به ویژه مسلمانان کشور اعم از شیعه و اهل سنت نقش کلیدی را داشتند. بر این اساس انقلاب بزرگ اسلامی ما از آغاز آرمان تقریب را آرمان خودش قرار داد.

مقام معظم رهبری از بزرگانی هستند که آرمان تقریب پیش از انقلاب در اندیشه‌های ایشان بود و انصافاً هم در این راه به خصوص پس از رهبری گام‌های بلندی برداشتند. از جمله گام‌های بلند ایشان این بود که رهبر معظم انقلاب هم در جنگ 33 روزه از مقاومت حزب الله لبنان که صبغه شیعی دارند حمایت جانانه کردند و هم با همان شکوه از مقاومت 22 روزه مردم غزه حمایت کردند که صبغه‌ای سنی داشتند. این یعنی تحقق عملی اندیشه تقریب.

امیدواریم که این سفر ارزشمند مقام معظم رهبری و استقبال با شکوه و کم نظیر مردم کردستان از رهبر بزرگوار انقلاب اسلامی، گام ارزشمند دیگری در مسیر تقریب و وحدت اسلامی بردارد.

* امام جمعه موقت تهران
 

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی