• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1381/04/26

دیدار وزیر و مسؤولان‌ آموزش‌ و پرورش‌ سراسر کشور با رهبر انقلاب

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ امروز در دیدار وزیر و مسؤولان‌ آموزش‌ و پرورش‌ سراسر کشور، در سخنان‌ مهمی‌، بیانیه‌ اخیر رئیس‌ جمهور آمریکا در مورد ایران‌ را تکرار اشتباهات‌ فاحش‌ گذشته‌ و نشانه‌ سردرگمی‌ سردمداران‌ آمریکا دانستند و با اشاره‌ به‌ موضع‌گیری‌ صریح‌ و قاطعانه‌ مسؤولان‌ و جناحهای‌ مختلف‌ سیاسی‌ کشور در مقابل‌ این‌ بیانیه‌ تصریح‌ کردند: آحاد مختلف‌ ملت‌ ایران‌ نیز در روز جمعه‌ یکبار دیگر با نمایش‌ پرشکوه‌ وحدت‌ خود، آمریکا را بیشتر از گذشته‌ پشیمان‌ خواهند کرد.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ بیانیه‌ اخیر رئیس‌ جمهور آمریکا را، اقدامی‌ عبرت‌آموز و هوشیار کننده‌ برای‌ ملت‌ و آگاهان‌ سیاسی‌ ارزیابی‌ کردند و افزودند: این‌ بیانیه‌ نشان‌ داد که‌ دشمنان‌ و بیگانگان‌ همچنان‌ درصدد تسلط دوباره‌ بر ایران‌ و گرفتن‌ انتقام‌ از ملت‌ ایران‌ بدلیل‌ استقلال‌خواهی‌ و تسلیم‌ نشدن‌ این‌ ملت‌ در مقابل‌ قدرتهای‌ جهانی‌ هستند.

ایشان‌ با اشاره‌ به‌ ترفند رژیم‌ آمریکا برای‌ ایجاد دو دستگی‌ و اختلاف‌ میان‌ عناصر اصلی‌ کشور و تفکیک‌ میان‌ آنان‌ و ادعای‌ طرفداری‌ از یک‌ طرف‌ تأکید کردند: آمریکاییها بدروغ‌ مدعی‌ طرفداری‌ از یک‌ گروه‌ و یا جناح‌ هستند زیرا آنها را نیز قبول‌ ندارند و اگر به‌ فرض‌ هم‌ ملت‌ ایران‌ متوجه‌ شود که‌ آمریکا حامی‌ یک‌ جناح‌ در کشور است‌، بهمین‌ دلیل‌ آن‌ جناح‌ را قبول‌ نخواهد کرد.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ این‌ حیله‌ و ترفند آمریکا را شکست‌ خورده‌ دانستند و خاطرنشان‌ کردند: آقای‌ خاتمی‌ رئیس‌ جمهور محترم‌ با موضع‌گیری‌ خود به‌ رئیس‌ جمهور آمریکا تو دهنی‌ زد و جناحهای‌ مختلف‌ کشور نیز برغم‌ اختلاف‌ سلیقه‌ها، در این‌ موضوع‌ همه‌ یک‌ حرف‌ زدند و اعلام‌ کردند: با هرگونه‌ دخالت‌ در امور داخلی‌ کشور مخالفند.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ رئیس‌ جمهور آمریکا را رأس‌ فتنه‌ توصیف‌ و تأکید کردند: این‌ شخص‌ وقیحانه‌ دم‌ از دوستی‌ با ملتها می‌زند در حالیکه‌ امریکا ضمن‌ قبول‌ کشتار غیر نظامیان‌ در افغانستان‌ از عذرخواهی‌ سرباز می‌زند و در فلسطین‌ نیز شریک‌ قطعی‌ جنایات‌ صهیونیستهای‌ وحشی‌ است‌.

ایشان‌ افزودند: رئیس‌ جمهور آمریکا در حالی‌ سخن‌ از تمایل‌ مردم‌ ایران‌ برای‌ پیشرفت‌ و ترقی‌ همچون‌ ملتهای‌ دیگر سخن‌ بمیان‌ می‌آورد که‌ رژیم‌ آمریکا از هیچ‌ مانع‌تراشی‌ بر ضد ملت‌ و دولت‌ ایران‌ در زمینه‌های‌ سیاسی‌ و اقتصادی‌ در صحنه‌های‌ بین‌المللی‌ فروگذاری‌ نمی‌کند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ با تأکید بر اینکه‌ ملت‌ ایران‌ همانگونه‌ که‌ همانند ملتهای‌ دیگر تمایل‌ به‌ پیشرفت‌ دارد، در تنفر از آمریکا نیز در کنار ملتهای‌ دیگر است‌; از رژیم‌ مستبد آمریکا بعنوان‌ منفورترین‌ و بدنام‌ترین‌ دولتها در میان‌ کشورهای‌ اسلامی‌ و همچنین‌ غیراسلامی‌ یاد و خاطرنشان‌ کردند: اکنون‌ دیگر فقط در ایران‌، پرچم‌ و سمبل‌ آمریکا به‌ آتش‌ کشیده‌ نمی‌شود بلکه‌ در تمام‌ دنیا و حتی‌ اروپا پرچم‌ و سمبل‌ آمریکا آتش‌ زده‌ می‌شود.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ تصریح‌ کردند: ملت‌ و دولت‌ ایران‌ شجاعانه‌ و بدون‌ هیچگونه‌ هراس‌، احساسات‌ خود را بر ضد آمریکا بیان‌ می‌کند و شعار مرگ‌ بر آمریکا را از شعارهای‌ اصلی‌ خود قرار داده‌ است‌.

ایشان‌، ادعای‌ آمریکا مبنی‌ بر حمایت‌ از جناحی‌ به‌ نام‌ اصلاح‌طلب‌ را دروغ‌ دانستند و تأکید کردند: آمریکا طرفدار هیچیک‌ از جناحهای‌ معتقد به‌ نظام‌ اسلامی‌ نیست‌ و اصلاحات‌ در ایران‌ نیز با اصلاحات‌ مورد نظر آمریکا بسیار متفاوت‌ است‌.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ خاطرنشان‌ کردند: اگر اصلاحاتی‌ هم‌ یافت‌ شود که‌ آمریکا آنرا طراحی‌ کرده‌ باشد، قطعا ملت‌ ایران‌ آن‌ اصلاحات‌ را آمریکایی‌ می‌داند و آنرا به‌ زباله‌دان‌ خواهد انداخت‌.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ با تأکید بر اینکه‌ بزرگترین‌ حرکت‌ اصلاحی‌ در کشور بواسطه‌ امام‌ (ره‌) و انقلاب‌ اسلامی‌ انجام‌ گرفت‌، هر حرکتی‌ را که‌ در جهت‌ تحکیم‌ پایه‌های‌ انقلاب‌ اسلامی‌ و قانون‌ اساسی‌ مترقی‌ کشور باشد، یک‌ حرکت‌ اصلاحی‌ و مورد استقبال‌ مردم‌ دانستند و افزودند: اساس‌ اصلاحات‌ در کشور، مبارزه‌ با فقر، فساد و تبعیض‌ است‌ و این‌ همان‌ چیزی‌ است‌ که‌ مردم‌ ایران‌ خواهان‌ آن‌ هستند اما رژیم‌ آمریکا مخالف‌ آن‌ است‌.

ایشان‌ تنها راه‌ مقابله‌ با خصومتهای‌ آمریکا و دشمنان‌ انقلاب‌ را وحدت‌ و اخوت‌ میان‌ مردم‌، مسؤولان‌ و جناحهای‌ مختلف‌ کشور و مخدوش‌ نکردن‌ امید مردم‌ برشمردند و تصریح‌ کردند: صلابت‌ این‌ ملت‌ با وحدت‌ حول‌ محور ایمان‌ و انقلاب‌ اسلامی‌ حفظ خواهد شد و همه‌ باید برای‌ ناامیدی‌ دشمن‌، در این‌ جهت‌ تلاش‌ نمایند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌، ادعای‌ دشمنان‌ مبنی‌ بر تلاش‌ ایران‌ برای‌ دستیابی‌ به‌ سلاحهای‌ اتمی‌ و کشتار جمعی‌ را یک‌ تحلیل‌ غلط ارزیابی‌ و تأکید کردند: آنچه‌ که‌ ملت‌ ایران‌ را از ابتدای‌ پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ سربلند و نام‌ امام‌ (ره‌) را جاودانه‌ کرد، سلاح‌ اتمی‌ نبود بلکه‌ ایمان‌، عزم‌، وحدت‌ و یکپارچگی‌ مردم‌ بود و هیچ‌ دشمنی‌ نمی‌تواند بر ملتی‌ مؤمن‌، مصمم‌، و متحد غلبه‌ کند.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ با اشاره‌ به‌ برخی‌ تلاشها برای‌ ایجاد درگیریهای‌ جناحی‌ و حزبی‌ در کشور افزودند: همه‌ باید در جهت‌ مقابل‌ این‌ تلاشها، برای‌ وحدت‌ و همدلی‌ همت‌ نمایند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ با انتقاد از برخی‌ جناح‌بندیها و اظهارات‌ حزبی‌ خاطرنشان‌ کردند: برخی‌ که‌ تلاش‌ می‌کنند در مفهوم‌ ولایت‌ که‌ از تعالیم‌ اصلی‌ دین‌ و قرآن‌، و اصول‌ مستحکم‌ قانون‌ اساسی‌ است‌، شبهه‌ نمایند، خود در تلاش‌ برای‌ ایجاد ولایت‌ حزبی‌ هستند.

ایشان‌ همه‌ را به‌ حسن‌ظن‌ به‌ یکدیگر و همچنین‌ حسن‌ ظن‌ به‌ مسؤولان‌ نظام‌ توصیه‌ کردند و با اشاره‌ به‌ اینکه‌ مبارزه‌ با فساد به‌ معنای‌ فراگیر شدن‌ فساد نیست‌ افزودند: نباید تحت‌ عنوان‌ مبارزه‌ با فساد اینگونه‌ وانمود شود که‌ گویا فساد همه‌ کشور را فرا گرفته‌ است‌ و در نتیجه‌ مردم‌ را ناامید کرد.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ ناامید کردن‌ مردم‌ را یک‌ خطای‌ واضح‌ برشمردند و خاطرنشان‌ کردند: برخی‌ افراد ساده‌لوح‌ و نادان‌ که‌ شاید انسانهای‌ خوبی‌ هم‌ باشند با سخنان‌ نسنجیده‌ خود مردم‌ را ناامید می‌کنند و بدلیل‌ ضعف‌ و اشکال‌ یک‌ بخش‌، تمام‌ نظام‌ را زیر سؤال‌ می‌برند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ با تأکید بر اینکه‌ اینگونه‌ سخنان‌ نسنجیده‌ علاوه‌ بر ایجاد یأس‌ و ناامیدی‌، مورد استفاده‌ دشمن‌ نیز قرار می‌گیرد، افزودند: چرا باید این‌ مردم‌ پرنشاط و پرامید را در پیمودن‌ راه‌ عزت‌ و شرف‌ و رسیدن‌ به‌ قله‌ آن‌ مردد کرد و بدون‌ در نظر گرفتن‌ خدمات‌ و تلاشهای‌ مخلصانه‌ای‌ که‌ در سطوح‌ مختلف‌ نظام‌ انجام‌ می‌گیرد، نظام‌ اسلامی‌ را زیر سؤال‌ برد؟

ایشان‌ در بخش‌ دیگری‌ از سخنان‌ خود، آموزش‌ و پرورش‌ را از حساس‌ترین‌ و مهم‌ترین‌ بخشهای‌ کشور، و خدمت‌ در این‌ بخش‌ را از نعمتهای‌ الهی‌ دانستند و افزودند: ثروت‌ اصلی‌ هر ملتی‌ نیروی‌ انسانی‌ آن‌ ملت‌ است‌ و پیشرفت‌ کشور نیز در گرو برخورداری‌ از نیروهای‌ انسانی‌ عاقل‌، متعهد و کارآمد می‌باشد که‌ وظیفه‌ معلم‌ تعلیم‌ و پرورش‌ این‌ نیروی‌ انسانی‌ است‌.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ با اشاره‌ به‌ تأثیرگذاری‌ مستقیم‌ معلمان‌ در تعلیم‌ و پرورش‌ نسل‌ نوجوان‌ و جوان‌، تعلیم‌ دانش‌آموزان‌ را مسئله‌ای‌ ظریف‌ و دقیق‌ دانستند و بر لزوم‌ ایجاد شوق‌ برای‌ فراگیری‌ در دانش‌آموزان‌ تأکید و خاطرنشان‌ کردند: در کنار تعلیم‌ به‌ مسئله‌ امور تربیتی‌ نیز که‌ بسیار مهم‌ است‌ باید اهتمام‌ جدی‌ شود.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ همراه‌ کردن‌ مسائل‌ تربیتی‌ در کنار مسائل‌ آموزشی‌ را اقدامی‌ درست‌ دانستند و افزودند: اما این‌ نباید به‌ معنای‌ حذف‌ امور تربیتی‌ باشد و این‌ بخش‌ باید با همان‌ استحکام‌ و در عین‌ حال‌ با روشهای‌ نو و پیشرفته‌، در آموزش‌ و پرورش‌ باقی‌ بماند.

ایشان‌ لزوم‌ توجه‌ بیش‌ از پیش‌ در بخش‌ تربیت‌ معلم‌ را یادآور شدند و تأکید کردند: در این‌ بخش‌ باید انسانهایی‌ با ویژگیهای‌ علمی‌، تدین‌، تعهد و روحیه‌ انقلابی‌ تربیت‌ شوند.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ با تأکید بر لزوم‌ تلاش‌ برای‌ حل‌ مشکلات‌ معیشتی‌ معلمان‌ خاطرنشان‌ کردند: علاوه‌ بر مسائل‌ معیشتی‌ یکی‌ دیگر از مسائل‌ مهم‌ در مورد معلمان‌، احیاء حرمت‌ و کرامت‌ شغل‌ معلمی‌ در جامعه‌ است‌ که‌ این‌ مهم‌ نیازمند تدابیر و کارهای‌ فرهنگی‌ می‌باشد.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ همچنین‌ مسؤولان‌ آموزش‌ و پرورش‌ را به‌ پرهیز از ورود به‌ جنجالها و مناقشات‌ جناحی‌ و حزبی‌ و عمل‌ به‌ وظایف‌ اصلی‌ خود توصیه‌ کردند.

در این‌ دیدار پیش‌ از سخنان‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌، آقای‌ حاجی‌ وزیر آموزش‌ و پرورش‌ ضمن‌ ارائه‌ گزارشی‌ از بیستمین‌ اجلاس‌ سالانه‌ مسؤولان‌ آموزش‌ و پرورش‌ سراسر کشور، درخصوص‌ کاهش‌ تراکم‌ دانش‌آموزان‌ در کلاسها، توجه‌ بیش‌ از پیش‌ به‌ مناطق‌ محروم‌، گسترش‌ مدارس‌ شبانه‌روزی‌ روستایی‌ در مقاطع‌ راهنمایی‌ و متوسطه‌، افزایش‌ دانش‌آموزان‌ در رشته‌های‌ فنی‌ و حرفه‌ای‌ و کار و دانش‌، و برنامه‌های‌ آموزش‌ و پرورش‌ برای‌ مقابله‌ با تهاجم‌ فرهنگی‌ مطالبی‌ بیان‌ کرد.