• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1389/04/07

دیدار رئیس و مسئولان قوه قضاییه با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز در دیدار رئیس و مسئولان قوه قضاییه، دستگاه قضایی را یکی از بخشهای بسیار حساس نظام اسلامی دانستند و با تأکید بر لزوم حمایت همه دستگاههای کشور از قوه قضاییه، خاطرنشان کردند: یکی از وظایف مهم قوه قضاییه، خارج نشدن از جاده عدل و انصاف و تأثیرناپذیری از جو سازی های سیاسی، و حب و بغض ها در قضاوت و صدور احکام است.
در این دیدار که در سالروز شهادت آیت الله دکتر بهشتی و 72 تن از یاران انقلاب اسلامی برگزار شد و جمعی از خانواده های این شهدای گرانقدر نیز حضور داشتند، رهبر انقلاب اسلامی شهدای حادثه هفتم تیر سال 1360 را انسانهایی خدوم، آزموده و جان برکف توصیف کردند و افزودند: در رأس این شهدا، شهید بزرگوار آیت الله بهشتی است که انسانی معتقد، مؤمن، مخلص، صادق و مصمم در کار بود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، اعتقاد به گفته و التزام عملی به اعتقاد خود و نهراسیدن از خطر در مسیر هدف را از جمله ویژگیهای شهید مظلوم آیت الله بهشتی برشمردند و تأکید کردند: آن شهید عزیز، انسانی منطقی و پایبند به اصول و مبانی، و یک اصولگرای حقیقی بود که بر سر اصول با هیچکس معامله نمی کرد.
ایشان این ویژگیها را عامل ظهور و بروز شخصیت های تاریخی اثرگذار و ماندگار خواندند و افزودند: برخی انسانها فقط سخن می گویند و عمل نمی کنند، برخی هم ضمن عمل به گفته خود، اما در مقابل حوادث، طوفانها، تمسخرها، طعنه زدنها، و دشمنی های غیرمنصفانه طاقت نمی آورند و این عمل را متوقف می کنند، و برخی هم بعد از این توقف، عقب گرد نیز می کنند.
رهبر انقلاب اسلامی در همین خصوص خاطرنشان کردند: آن انسانی اثرگذار و ماندگار است که براساس اعتقاد جازم و خالص، بر سر گفته هایش می ایستد و برمبنای تصمیم شجاعانه و مؤمنانه، به عمل خود استمرار می دهد و این حرکت را با صبری که مایه محبت خداوند است، پیوند می زند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای شهادت آیت الله بهشتی و 72 تن از یاران انقلاب را زمینه ساز استحکام منطق جمهوری اسلامی و امام بزرگوار (ره) و تثبیت نظام نوپای اسلامی دانستند و تأکید کردند: اگرچه حادثه هفتم تیر سال 1360 در آن شرایط دشوار، حادثه ای تکان دهنده بود، اما تأثیر عظیم و سازنده ای برانقلاب اسلامی داشت.
ایشان خاطرنشان کردند: تا زمانیکه فرهنگ شهادت در جامعه از جایگاه و منزلت بالایی برخوردار است، هیچ قدرتی اعم از قدرتهای استکباری فعلی و حتی قدرتهای قویتر از آنها، نخواهند توانست بر جمهوری اسلامی و ملت ایران فائق بیایند.
رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود، قوه قضاییه را بخشی بسیار حساس از نظام اسلامی خواندند و با اشاره به زمینه های امیدبخش در این قوه، افزودند: یکی از این زمینه ها، حضور شخصیتی عالِم، فاضل، مجتهد، آگاه، جوان، و دارای توانایی های بالا در رأس قوه قضاییه است که در مدت کوتاه مسئولیت، آثار حضور ایشان آشکار شده است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، مسئولان ارشد قوه قضاییه را هم انسانهایی پاک، سالم و خوش سابقه دانستند و خاطرنشان کردند: در سطح قوه قضاییه نیز قضات فاضل، روشن بین، شجاع و درست کردار کم نیستند، که همه این موارد از زمینه های امیدواری در دستگاه قضایی است.
ایشان افزودند: این زمینه های امید باید تبدیل به تحرکی وسیع و جدی برای عملی شدن انتظارات، و رسیدن قوه قضاییه به جایگاه شایسته خود شود.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تأکید مکرر خود درخصوص جایگاه شایسته و مورد انتظار از قوه قضاییه خاطرنشان کردند: قوه قضاییه باید به جایگاهی برسد که هر فرد مظلومی احساس کند با رجوع به دستگاه قضایی می تواند حق را بگیرد و مظلومیت خود را برطرف کنند.
حضرت آیت الله خامنه ای ایجاد چنین احساسی در میان آحاد مردم را کاری بسیار دشوار و تدریجی خواندند و افزودند: باید آنقدر مراجعات دادخواهانه، با نتایج عادلانه و منصفانه همراه شوند که احساس و امیدِ گرفتنِ حق و رفعِ مظلومیت، در همه مردم بوجود آید.
ایشان، جذب عناصر مؤمن، عالم و با انصاف در دستگاه قضایی و نظارت عالی بر کارکردها را از جمله مسائل ضروری برشمردند و خاطرنشان کردند: یکی دیگر از مسائل مهم در قوه قضاییه به روز کردن ساختارها و مجموعه ساختار دیوانی دستگاه قضایی است.
رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: تغییر مستمر ساختارها، به معنای گرفتن ثَبات از مجموعه سازمانی قوه قضاییه نیست بلکه باید همواره نگاه نقادانه به مجموعه ساختاری در کنار ثَبات و استقرار وجود داشته باشد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تجدید نظر در قوانین و مقررات داخل قوه قضاییه و برطرف کردن تعارض قوانین و اصلاح عدم انطباق رأی دادگاههای بدوی با دادگاههای بعدی را نیز از جمله نیازهای دستگاه قضایی خواندند و افزودند: یکی از مهمترین مسائل در قوه قضاییه که از سخت ترین کارها به شمار می آید، تأثیرناپذیری از حب و بغض ها و جریان سازیهای سیاسی است.
ایشان در همین خصوص خاطرنشان کردند: یکی از خطرات بزرگ این است که جوسازیهای سیاسی جناح های مختلف، روزنامه ها و رسانه های بیگانه بر مجرای صحیح قضاوت و چرخه رسیدگی به پرونده ها تأثیر بگذارد که در این زمینه باید بدون تأثیرپذیری از احساسات، و دوستی ها و دشمنی ها، از جاده عدل، به هیچ طرف و سمتی خارج نشد.
رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: در چنین حالتی مردم در مقابل تصمیم و رأی قوه قضاییه احساس اقتناع خواهند کرد و از نظر ذهنی راضی خواهند بود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بوجود آمدن زمینه و شرایط مقبولیت داوری قوه قضاییه در جامعه را، یک فرصت بزرگ خواندند و افزودند: همه دستگاهها باید از قوه قضاییه حمایت کنند تا این قوه بتواند در این شرایط دشوار، به وظایف خود به درستی عمل کند که نتیجه آن نیز کمک به حرکت کشور در مسیر اهداف والا خواهد بود.
ایشان همچنین با اشاره به ایام ماه مبارک رجب، همه را به بهره گیری از فرصت گرانقدر دعا، توسل و استغفار توصیه کردند.
در ابتدای این دیدار آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه ضمن ارائه گزارشی از عملکرد 10 ماهه گفت: تهیه و تدوین برنامه پنجم قوه قضاییه، راه اندازی مؤسسه پژوهشی – آموزشی قضا در حوزه علمیه قم به منظور جذب و تربیت نیروی انسانی کارآمد، ارتقای سطح آموزش قضات، اهتمام برای ایجاد زمینه استقلال قاضی، استفاده از فن آوریهای نوین و تکمیل اقدامات قبلی، تهیه آیین نامه جدید نظارتِ دیوانعالی کشور، و لغو اِعمال گسترده ماده 18
آیین نامه اجرایی به منظور جلوگیری از اطاله دادرسی، از جمله اقدامات انجام گرفته در قوه قضاییه است.
رئیس قوه قضاییه با اشاره به فتنه بعد از انتخابات سال گذشته و شکست فتنه گران خاطرنشان کرد: قوه قضاییه در مسیر مبارزه با اخلال گران در امنیت جامعه و همچنین مفسدان اقتصادی قاطعانه عمل خواهد کرد و در این مسیر کوتاه نخواهد آمد.