• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1388/12/15
پیرامون دیدار گروه دی‌هشت با رهبری:

فرصتی مهم برای وحدت

در حاشیه دیدار گروه دی 8 با رهبر انقلاب
 علی‌اکبر محرابیان*

پایتخت ایران اسلامی در روزهای اخیر در اقدامی عملی در مسیر تحقق وحدت میان کشورهای مسلمان و انسجامی برای مقابله با جریان سلطه، میزبان نخستین اجلاس وزرای صنایع کشورهای عضو گروه دی 8 بود. اجلاسی که به عنوان نقطه عطفی در حوزه همکاری‌های 8 کشور مسلمان عضو این گروه در هفته وحدت به‌شمار می‌رود.

نشست وزرای صنایع کشورهای دی 8 در شرایطی در تهران برگزار شد که از یک‌سو جهان شاهد گرداب‌های حاصل از رکود اقتصادی است و از سوی دیگر کشورهای اسلامی به این امر مهم واقف شده‌اند که تنها یک "الگوی اسلامی" می‌تواند راهگشای مشکلات جامعه امروز بشر باشد. اندیشه سرمایه‌داری در متن خود تبعیض، سودپرستی و تقلب مدرن را به همراه دارد و سازو کارهای برآمده از این اندیشه در حقیقت خالی کردن جیب ملت‌ها به نفع سرمایه‌داری جهان است. از سوی دیگر به بن بست رسیدن امپراطوری سرمایه‌داری، فرصتی مناسب برای بازسازی اقتصاد منطقه‌ای و بین‌المللی است.
در این میان حوزه صنعت به عنوان زیربنا و موتور حرکت رشد اقتصاد کشورهای اسلامی از مهمترین ارکان ثبات و پایداری کشورهاست که تحول در آن بی‌تردید موجب بهبود زندگی بیش از 5/1 میلیارد جمعیت مسلمان جهان و حدود 950 میلیون نفر جمعیت کشورهای دی 8 خواهد شد. در شرایطی که مناسبات ناعادلانه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی حاکم بر جهان، فضای صلح و دوستی و پیشرفت‌های عمومی به ویژه توسعه صنعتی را تحت‌الشعاع قرار داده و زندگی مردم در اکثر کشورهای جهان را هر روز دشوارتر می‌کند، راهی جز تقویت پیمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی میان کشورهای اسلامی مانند دی 8 باقی نمی‌ماند.

چنان که رهبر معظم انقلاب بارها فرموده‌اند: جمهوری اسلامی ایران از منادیان مبارزه با «سلطه» اعم از سلطه‌جویی و سلطه‌پذیری در جهان است و امروز که جریان سلطه‌گر در دنیا از ابزارهای علمی و صنعت و اقتصاد برای تحمیل فشار و تحریم ملت‌های مسلمان استفاده می‌کند، الفت و هم‌افزایی کشورهای اسلامی بر اثر ظرفیت‌های مشترک بیشترین ثمره را در خنثی‌سازی این جریان مخرب خواهد داشت.
بی‌ثبات جلوه دادن اوضاع امنیت اقتصادی برخی کشورها و همچنین دامن زدن به برخی اختلافات و مسایل موجود در حوزه‌های دیپلماتیک از جمله ابزارهای جریان سلطه‌گر برای مدیریت روند اقتصادی و صنعتی کشورهاست و تشکیل این اجلاس و تحکیم روابط میان اعضای آن باعث شفاف‌سازی شناخت‌ها از اوضاع واقعی کشورها و از میان بردارنده نتیجه تلاش‌های کشورهای استکباری و دشمنان اسلام شد. تمام اعضا به این مسئله اذعان داشتند که ایران از نظر توان خدمات فنی و مهندسی در جایگاه مطلوبی قرار دارد و اکنون این قابلیت مهم را داراست که به عنوان یک کشور اسلامی صنعتی محور همگرایی و توسعه تجارت اقتصادی بین کشورهای عضو باشد و کشورهای عضو نیز می‌تواند از ظرفیت‌های فنی و مهندسی و فناوری نوین ایران استفاده کنند.

ارتقاء همکاری‌های صنعتی بین کشورهای دی‌هشت، اتخاذ سیاست‌های جدید برای ارتقاء سطح همکاری‌های کشورهای عضو، تحکیم مناسبات دوجانبه و چندجانبه بین کشورهای عضو، انتقال تکنولوژی و خدمات بین کشورهای عضو و همکاری برای تأمین نیازها برای سایر کشورها از جمله نکاتی بود که از سوی وزرای صنایع در این اجلاس کورد تأکید قرار گرفت.
همچنین در بیانیه پایانی اجلاس تهران بر تبادل اطلاعات، پیگیری نقشه راه همکاری‌های استراتژیک، پیگیری پروژه‌های کارگروه‌های تخصصی و ارتقای صنایع کوچک و متوسط کشورهای عضو از طریق بهبود مهارت‌ها، توانایی‌های تکنولوژیک و کارآفرینی تأکید و همچنین اعلام شد که کشورهای عضو گروه دی 8، همکاری‌‌های خود را در زمینه استانداردسازی و وضع معیارهای استاندارد آغاز می‌کنند تا در توسعه بازارهای کشورهای عضو امکان استفاده از برچسب محصولات دی 8 فراهم شود.
کشورهای عضو در این بیانیه توافق کردند در زمینه هموارسازی راه به منظور ارتقای سرمایه‌گذاری دوجانبه از طریق تکمیل توافقنامه‌های دو و یا چندجانبه به منظور توسعه همکاری‌های تجاری، تبادل متخصصان و ارتباطات بانکی و فراهم کردن محیطی مناسب برای افزایش سرمایه‌گذاری‌ در بخش‌های دولتی و خصوصی اقدام کنند.
همچنین کشورها موافقت کردند روش‌های مناسبی را به منظور برگزاری نمایشگاه‌های تجاری و یا نشست‌های تخصصی برای توسعه بازار کشورهای عضو را عملی کنند تا با تشکیل یک بانک اطلاعاتی دسترسی به اطلاعات بازرگانی و تجاری بازارهای کشورهای عضو بیش از پیش تسهیل شود.
همچنین در این بیانیه کشورهای عضو دی 8، از پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران در زمینه نقشه راه استراتژی همکاری‌های صنعتی و تکنولوژی قویاً حمایت کردند و مقرر شد دومین اجلاس وزرای صنعتی کشورهای عضو دی 8 در سال آینده در ترکیه و به صورت منظم در سایر کشورهای عضو حداکثر دوسالانه به منظور پیگیری همکاری‌های صنعتی در کوتاه، میان و بلندمدت برگزار کنند.

از جمله مهمترین برکات اجلاس وزرای صنایع کشورهای عضو گروه دی 8، دیدار شرکت کنندگان آن با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی بود. رهبر انقلاب که خود از ابتدا اهتمام خاصی به تشکیل اجلاس داشتند، با قبول زحمت و انجام دیدار با اعضای شرکت کننده، سطح دستاوردهای اجلاس گروه دی 8 را افزون کردند. از یک‌سو برگزاری این دیدار در بالاترین سطح مسؤولیتی نظام جمهوری اسلامی، نشانگر اهمیت مسأله و عزم جدی ایران در تحقق تعاملات و همکاری ها بود و از سوی دیگر تعدادی از اعضای شرکت کننده که دوست داشتند رهبر معظم انقلاب اسلامی را از نزدیک ببینند، تأثیرات زیادی از این دیدار گرفته بودند؛ آن‌چنان که این مسأله یکی از محورهای اصلی در گفت‌وگوهای پایانی با ایشان و در هنگام سفر به کشورشان بود.
رهبر معظم انقلاب در این دیدار به یادماندنی، با نگاه بلند خویش همکاری‌های این 8 کشور را الگویی برای تمام کشورهای مسلمان برشمرده و فرمودند: استمرار همکاری‌های صنعتی، یقیناً تأثیرات مثبتی بر دنیای اسلام و این هشت کشور خواهد گذاشت.
همچنین تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر  ضرورت اجرایی کردن توافقات نشست تهران از نکات حائز اهمیت این دیدار بود که خود نشان از حسن نظر ایشان و مایه دلگرمی و امیدواری بیش از پیش برای دست اندرکاران این اجلاس بین‌المللی بود.

* وزیر صنایع و معادن دولت دهم