• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1388/11/08

تحلیل حجت‌الاسلام پناهیان از فتنه اخیر + فیلم

برنامه تلویزیونی "امروز، دیروز، فردا " شب گذشته با موضوع بنی‌صدر و نفاق وی، با حضور حجت الاسلام علیرضا پناهیان مدرس حوزه و دانشگاه برگزار شد.
[فیلم کامل این برنامه را از اینجا دانلود کنید]

حجت الاسلام علیرضا پناهیان کارشناس مسائل دینی در این برنامه با بیان اینکه نخبگان بی‌بصیرت ضربات زیادی به انقلاب اسلامی در دهه اول انقلاب وارد کرده‌اند، گفت: بنی‌صدر از جمله نخبگانی بود که به انقلاب اسلامی لطمه زد.
وی افزود: زمانی که ما به اظهارات تاریخی امام در خصوص بنی‌صدر می‌اندیشیم به این نتیجه می‌رسیم که امام از ابتدا با بنی‌صدر موافق نبود، اما برخی نخبگان دیگر بنی‌صدر را به امام تحمیل کرده بودند.
این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به جریان‌های سیاسی اوایل انقلاب گفت: متاسفانه در اوایل انقلاب برخی نخبگان غرب را باور کرده بودند و مخالفتی را که با مارکسیست‌ها داشتند را با لیبرال‌ها نداشتند و این خطر را احساس نمی‌کردند.
این مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه نخبگان می‌توانند یاری‌گر امام باشند، به ماجرای عزل منتظری اشاره کرد و گفت: امام همچنان که همه می‌دانیم فرمود "والله قسم با انتخاب منتظری برای قائم مقامی مخالف بودم " اما متاسفانه برخی‌ها بر خلاف نظر امام عمل کرده و منتظری را به امام تحمیل کردند که این افراد جز نخبگان آن زمان نبودند.
پناهیان با اشاره به دوران حضرت امیر (ع) گفت: در دوران حضرت علی (ع) نیز نخبگان حضرت را یاری نکردند و به گونه‌ای که معدود نخبگان با بصیرتی چون عمار اقدام به روشنگری در فضای فتنه می‌کرد اما برخی دیگر سکوت می‌کردند تا حق و باطل از یکدیگر شناخته نشود.
این کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه در اوایل انقلاب نخبگان غرب‌زده می‌گفتند که باید کسانی که در غرب‌ تحصیل کرده‌اند برای اداره کشور اقدام کنند اما امروز می‌گویند که باید علوم غربی را بکار گرفت تصریح کرد: غرب‌زدگی از جمله عواملی بوده است که همواره ملت ایران را مورد تهدید قرار داده است.
وی با اشاره به نقش نخبگان در یاری کردن امام حاضر گفت: زمانی که نخبگان بعد از امام راحل به این نتیجه که بنی‌صدر فرد مطمئنی برای انقلاب اسلامی نیست رسیدند و آن را اعلام کرده‌اند مردم به راحتی بنی‌صدر را رها کردند در حالیکه امام از ابتدا با بنی‌صدر مخالف بود.
حجت الاسلام پناهیان در پاسخ به این سوال یامین‌پور مجری برنامه، که آیا وی سیاسی است یا نه؟، گفت: اگر سیاسی بودن به این معنا باشد که در جریان‌های سیاسی و در تصمیم‌گیری‌ها و عزل‌ و نصب‌ها نقش داشته باشم، نه سیاسی نیستم اما اینکه به عنوان یک روحانی که نمی‌توانم تنها به مردم بگویم تقوای خودتان را حفظ کنید و در خصوص تقوای سیاسی بر مسئولان سخنی نگویم می‌گویم، باید بگویم سیاسی هستم.
پناهیان ضمن نقل روایتی از پیامبر اسلام (ص) که نباید به فتنه‌ها بدبین بود چرا که فتنه می‌تواند منافق را نابود کند، گفت: حضور منافقین در اوایل انقلاب موجب شهادت یاران انقلاب شد اما منافقین شناسایی شدند در کربلا نیز فتنه‌ای حضرت ابا عبدالله را محاصره کرد اما حاصل این فتنه موجب نابودی و شناسایی منافقان شد.
وی افزود: زمانی که فتنه نباشد، مردم سراغ افراد مومن می‌روند و با مخالفان و کافران مبارزه می‌کنند اما زمانی که فتنه باشد مبارزه مومنان با مومنان آغاز می‌شود.
پناهیان با بیان اینکه نفاق به معنای این است که کسی بخشی از احکام اسلام را قبول کند و بخشی از آن را که قبول ندارد پنهان کند و بدون بروز اینکه بخشی از اسلام را قبول ندارد اسلام التقاطی را به جامعه ارائه کند، گفت: افرادی مثل بنی‌صدر منافق نبودند بلکه کافر و نماینده کافران بود.
پناهیان رشد تدریجی فرهنگ سیاسی مردم را در مقابله با جریان نفاق بنی ‌صدر بی‌تاثیر ندانست و گفت: ما نباید در مورد مردم مطلق‌گویی بکنیم. مردم و نخبگان جامعه هردو در مسیر انقلاب رشد کردند. اوایل دولت موقت وقتی می‌گفتند که ما باید با کسانی که غائله کردستان را مذاکره کنیم عده‌ای می‌گفتند بله مذاکره باید بکنیم اما بعد مشخص شد که این مذاکرات نیست، بلکه فریب است و این افراد می‌خواهند کردستان را به سرنوشت فلسطین دچار کنند که همواره با اسرائیل مذاکره می‌کند.
این کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه دوران مبارزه با نفاق، دوران مبارزه با مواضع دو پهلو است، گفت: دوران نفاق دوران یکی به نعل و یکی به میخ زدن است. البته همه این اتفاقات بین نخبگان صورت می‌گیرد و مردم این رفتار نخبگان را رصد می‌کنند و در مرحله بعد مردم واکنش خود را به نخبگان نشان می‌دهند.
وی افزود: مردم در جریان انتخابات 5 سال قبل به نوعی عدم رضایت خود را از عموم نخبگان ابراز داشتند، چرا که در آن زمان دسته‌بندی‌های موهنی از جمله چپ و راست تشکیل شده بود که متاسفانه برخی‌ها امروز ساده‌لوحانه از این اصطلاحات استفاده می‌کنند.
پناهیان تاکید کرد: در نهایت نتیجه انتخابات نشان داد که مردم به کسی رای دادند که نه نماینده راست بود و نه نماینده چپ، درست است که گرایش‌های رئیس جمهور منتخب 5 سال پیش به راست آن زمان بیشتر شباهت داشت اما سران جناح راست نیز از این غائله جا ماندند.
وی با بیان اینکه در دوران مبارزه با نفاق مرزها پیچیده‌تر می‌شود، گفت: اگر انسان در دوران نفاق مقداری از آبروی خود مایه بگذارد می‌تواند از این دوران با بصیرت عبور کند.
پناهیان گفت: شما فکر کنید که اگر زمانی مومنان با کافران به جنگ پرداختند تمام شعارها یک دست خواهد شد. اما زمانی که دوران مبارزه مؤمنان با مؤمنان حاصل شود البته خود به خود دو طبقه از مؤمنان با یکدیگر به مشکل می‌خورند.
این کارشناس مسائل دینی افزود: دوران مبارزه نفاق با ایمان همه کفر در مقابل ایمان قرار می‌گیرند اما دو گروه مؤمن در دوره سوم مبارزه اگر با هم مبارزه کنند بصیرت فوق‌العاده لازم است تا حقیقت و ایمان را شناخت و در مقابل باطل جنگید.
وی ادامه داد: شاید در این نزاع، هیچکس حرف کفر‌آلود نزند، اما نزاع بر سر این خواهد بود که کدام احکام دینی امروز در جامعه اولویت دارد و به مومنان به اشتباهات یکدیگر مشغول خواهند شد و هر طرف به اشتباه طرف مقابل تاکید می‌کنند و در این حالت کفار به عقب‌تر می‌روند تا منافقان جلوتر بیایند چون منافقان مترصدند تا این جنگ به دست خودشان بیفتد.
این مدرس حوزه یادآور شد: زمانی که مومنان با دیگر جنگ می‌کنند مردم به دنبال این هستند تا بدانند کدام اشتباه بزرگت‌تر است و کدام کار خیر مهمتر است، البته باید گفت که هیچکدام از احکام اسلامی و حقایق دینی ارزش یکسان ندارد، نماز با روزه ارزش یکسان ندارد.
پناهیان با بیان اینکه این اندازه را که حفظ نظام از نماز واجب تر است را امام معین کرده است، افزود: مومنان باید در این جنگ امتحان خود را درست پس بدهند و ببینند که چه کسانی آبروی نظام را به خطر انداخته‌اند. چرا اقدام علیه ناموس نظام و انقلاب که بعد از انتخابات صورت گرفته را نمی‌توان در کنار اشتباهات دیگر قرار داد.
وی با بیان اینکه ضد ولایت به معنی واقعی و صحیح کلمه نداریم، ابراز داشت: کسانی که آداب ولایت‌مداری را بلد نیستند یا درجه ولایت‌پذیریشان بالا نیست و مفهوم ولایت برای آنها مشخص نشده است، مشکل ایجاد کرده‌اند.
پناهیان با اشاره به مناظرات تلویزیونی کاندیدای انتخابات اخیر، گفت: در یکی از این مناظره‌های تلویزیونی دیدم که برخی افراد اصل‌های قانون اساسی با یکدیگر یکسان تلقی می‌کنند، درحالی که اصل‌های قانون اساسی اصلا با هم یکسان نیستند؛ چرا که حضرت امام(ره) تصریح فرمودند، که اصل ولایت فقیه در قانون اساسی ارزش بیشتری نسبت به اصل‌‌های دیگر دارد.
این مدرس دانشگاه خاطر نشان کرد: زمانی برخی‌ها مواضع دوپهلو اتخاذ می‌کردند و با گویش منافقانه داشتند، اما الان اگر از حق و عدالت سخن گفته می‌شود باید اشتباهات را وزن‌کشی کرد.
پناهیان با بیان اینکه استکبار اکنون منکوب شده و کنار نشسته است، گفت: 9 دی راهپیمایی ضد استعلاع بود، اتفاقی که در روز عاشورا رخ داد، نتیجه استعلای برخی افراد بود که مردم را به واکنش محکم وا داشت.
این مدرس دانشگاه با بیان اینکه در اوایل انقلاب ما حافظ جسم انقلاب بودیم و اکنون باید حافظ روح انقلاب هستیم، تصریح کرد: مقام معظم رهبری چند سال پیش در خطر بودن روح انقلاب را بیان کرده بودند.
این کارشناس مسائل دینی خوشبینانه‌ترین تحلیل را در خصوص فتنه اخیر عصبانیش شدن برخی دانست و گفت: درحالی که حضرت امام به سادگی حاضر نمی‌شد کسی را افشا کند، این آقا استعفا داده و سه روز مفقود‌الاثر شد. این آقا همان آقاست. حضرت امام خطاب به این آقا نامه نوشتند و فرمودند که موقع عصبانیت زمان تصمیم‌گیری نیست.
وی بیان داشت:شاید آن زمان، مصلحت نبود که از پرده برون افتد راز، اما امروز ما به سمت حقیقت در حال حرکتیم.
پناهیان همچنین با بیان اینکه صدا و سیما در گذشته خاطرات افراد را منتشر می‌کرد، ضمن تحسین این اقدام گفت: شخصیت‌های مشهور انقلاب می‌گفتند که ما هرچه کردیم فلان مسئله را به امام نتوانستیم تحمیل کنیم که باید گفت شما چرا اصلا سعی می‌کردید که نظرتان را به امام تحمیل کنید. البته آمار تحمیل‌گری‌ها موجود است بر حضرت علی نیز تحمیل می‌کردند.
وی گفت: ابن عباس مشورتی به حضرت علی(ع) داد، حضرت فرمودند، "تو می‌توانی به من مشورت بدهی ولی اگر من با تو مخالفتی کردم تو باید مرا اطاعت کنی "
این مدرس دانشگاه با بیان یادآور شد: از نامه‌‌های علنی به مقام معظم رهبری بوی تحمیل استشمام می‌شود، در حالی که هیچکس مثل مقام معظم رهبری شنونده حرف حق دیگران نیست؛ این نامه‌ها می‌تواند خصوصی باشد.
پناهیان با بیان اینکه از آغاز انقلاب تاکنون روند جدایی انقلاب از غرب شروع شده است و کماکان ادامه دارد، تاکید کرد: اما ما الان غربگرا به معنای واقعی نداریم اما برخی از آقایان در مناظره‌ها گفتند این خرافات است که گفته می‌شود غرب در حال فروپاشی است، در حالی که ما درحال بنای جدیدی از تمدن اسلامی هستیم و ما حتی اگر با تمدن غرب نداشته باشیم این تمدن در حال اضمحلال است.
وی افزود: برخی‌ها 10 سال پیش می‌گفتند که ما باید از عرصه سیاست قداست‌زدایی کنیم، همان افکار و افراد با مقدسات اکنون وارد سیاست شدند و نفاق را پیچیده‌تر کردند و مبارزه را بین مؤمنان به راه انداختند.
پناهیان معتقد است که مردم ما در واکنش به نخبگان بی‌بصیرت ساکت نیستند اما این نخبگان هستند که واکنش مردم را به روی خود نمی‌آورند.
وی در خصوص شهید دیالمه گفت: وقتی من سخنرانی‌های شهید دیالمه را که 24 سال سن بیشتر نداشت را گوش می‌کنم،از نظر قدرت سخنوری و فن بیان و بصیرت در گفتار شیفته وی می‌شوم.
پناهیان در پایان با بیان اینکه اگر هر محیطی مذهبی که بگوید نمی‌خواهد به مسائل سیاسی بپردازد، با بیشترین انحرافات مواجه خواهد شد، گفت: امروز هیچ کس نمی‌تواند ساکت و بی موضع باشد؛ خدا تصمیم گرفته است همه را امتحان کند محیط غیر سیاسی نداریم.