• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1378/02/15

دیدار جمعی از معلمان و کارگران با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، امروز در دیدار جمع زیادی از معلمان و کارگران کشور، از معلمان و کارگران به عنوان دو قشر اساسی، مؤثر و بسیار شریف و با ارزش یاد کردند و تکریم، قدرشناسی و ارزشگذاری نسبت به جامعه معلمان و کارگران را یک وظیفه مهم عمومی دانستند.

مقام معظم رهبری در این دیدار با گرامیداشت خاطره استاد شهید مرتضی مطهری فرمودند: روز معلم و کارگر در ایران اسلامی به عطر شهادت یک عالم بزرگ و نام یک مجاهد در راه خدا معطر و مزین است. آیت‌الله شهید مرتضی مطهری در حیات پربرکت خویش، همتش را مصروف دفاع از حقایق اسلامی و معارضه با دشمنان فکر و اندیشه دینی کرد و در این راه، هیچ بیم و هراسی را به خود راه نداد و با تسلط کاملی که بر فضای فکری و فرهنگی کشور داشت، مانند سدی محکم و استوار در مقابل هجوم به احکام و اصول اسلامی ایستادگی کرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای آثار علمی استاد شهید مرتضی مطهری را پاسخگوی سؤالات جوانان، معلمان و کارگران کشور دانستند و فرمودند: باید راههای تازه‌ای برای جولان فکری نسل جوان و جویندگان بیغرض گشوده شود و برای این منظور، بهره گرفتن از افکار بلند و ناب شهید مطهری یکی از بهترین کارهاست؛ بنا بر این گرامیداشت یاد این مشعل پرفروغ عرصه فکر و فرهنگ و این پدیده ماندگار، هنگامی معنا پیدا میکند که با غور در آثار و افکار او توأم باشد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی از تعلیم و تربیت انسان به عنوان یکی از فاخرترین کارها یاد کردند و فرمودند: کارگران و معلمان از دو ارزش والا یعنی علم و عمل برخوردارند و خدمات آنان به کشور، کم‌نظیر است؛ بنا بر این مجموعه نظام و مردم در قبال تکریم، قدرشناسی و ارزشگذاری نسبت به مقام معلم و کارگر، دارای تکلیف هستند.

مقام معظم رهبری انجام کار بر مبنای کاردانی، دلسوزی، پیگیری و قبول شرایط دشوار را لازمه توسعه اقتصادی دانستند و فرمودند: برای رسیدن به استقلال اقتصادی و رها کردن کشور از وابستگی به نفت، چاره‌ای جز اهتمام ویژه به محیط کار، جامعه کارگری، مسأله کارگاهها و آموزش کارکنان نیست و با وجود اقدامات با ارزش دولت در این زمینه، لازم است دولت و مجلس و سایر دستگاههای کشور، مسأله کار و کارگر را یک مسأله اساسی و حقیقی در نظر بگیرند و کارگران نیز بدانند که نظام اسلامی، پشتیبان آنهاست.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای معلمان را پایه‌گذاران توسعه سیاسی و فرهنگی توصیف کردند و فرمودند: توسعه سیاسی و فرهنگی در یک جامعه، به مفهوم ایجاد شرایطی است که انسانها بتوانند درست بیندیشند و حقایق را به درستی بفهمند و فرابگیرند و در چنین شرایطی است که توطئه‌ها و تلاشهای گمراه‌کننده، در آحاد آن جامعه، اثر نخواهد کرد. البته این مسأله را نمیتوان با جنجال و هیاهو و روزنامه‌بازی درست کرد، بلکه توسعه سیاسی و فرهنگی تنها به دست معلم پایه‌گذاری میشود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی با تأکید بر نقش تعیین‌کننده معلم در نهادینه کردن خصوصیات پسندیده اخلاقی، تعلیم ایستادگی در مقابل باطل و مجاهدت در راه حق به نسل جوان و نوجوان کشور فرمودند: معلمان میتوانند نسل آینده کشور را شجاع یا جبان، بخشنده یا بخیل، فداکار یا خودپرست، اهل علم و فهم و فرهنگ یا منجمد و پایبند به تفکرات جامد تربیت کنند؛ بنا بر این معلم در مسایل عمده زندگی ما و نسل آینده، تا این حد دارای نقش، ارزش و تأثیر است و به همین نسبت نظام اسلامی و مردم مکلف به تکریم مقام و منزلت معلم هستند.

مقام معظم رهبری بر هوشیاری، نجابت و ایمان کارگران و معلمان کشور تأکید کردند و در پایان سخنانشان فرمودند: بخشهای حساس و مؤثر جامعه مانند بخشهای دانشجویی، کارگری و معلمی، به رغم خواست و تلاش دشمن، باید کار خود را متقن، کامل و بر اساس علم و دانایی انجام دهند و در چنین شرایطی است که به متقن‌ترین و مستحکم‌ترین نظام حکومتی در قرنهای اخیر تبدیل خواهیم شد که قادر به ایستادگی در برابر بزرگترین توطئه‌ها خواهد بود.

بر پایه همین گزارش پیش از سخنان مقام معظم رهبری، وزرای آموزش و پرورش و کار و امور اجتماعی هر یک در سخنان کوتاهی یاد روز معلم و کارگر را گرامی داشتند. و آقای مظفر با تجلیل از معلمان بزرگ انقلاب، شهیدان رجایی، باهنر، بهشتی، مفتح و متفکر بزرگ، مرتضی مطهری گفت: تجلیل و قدرشناسی از معلم در حقیقت تکریم همه اولیاء و مصلحانی است که در راه بسط معنویت، اخلاق، فرهنگ، دانش و تنویر افکار نسل جوان و نوجوان، همت گماشته‌اند.

آقای کمالی نیز در سخنان خود بر همراهی کارگران کشور با انقلاب اسلامی در تمامی صحنه‌های کار و سازندگی و دفاع از میهن اسلامی تأکید کرد و گفت:

روز کارگر در ایران روز اعلام همبستگی کارگران با نظام اسلامی است و اکنون یک ارتباط صحیح و منطقی میان دولت و کارگران در همه زمینه‌ها برقرار میباشد.