• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1377/04/07

دیدار مسئولان دستگاه قضایی با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز در دیدار مسؤولان و دست‌اندرکاران دستگاه قضایی با ایشان طی سخنانی از قوه قضاییه به عنوان دستگاه کارامد نظام، پشتوانه نظم و انضباط ملی و ضامن امنیت، عدالت و اجرای قانون یاد کردند و تضعیف آن را کاری غیر مسؤولانه و بر خلاف مصلحت دانستند.

مقام معظم رهبری در این دیدار که خانواده‌های معظم شهدای فاجعه هفتم تیر نیز حضور داشتند به ارواح طیبه شهدای عالی قدر این فاجعه و بویژه شخصیت جلیل‌القدر و کم‌نظیر انقلاب، شهید دکتر بهشتی درود فرستادند و افزودند: این کشور، انقلاب اسلامی و تاریخ، نجات‌یافته مجاهدتها و خونهای به ناحق ریخته شده مظلومانی همچون شهید بهشتی و یاران اوست، کسانی که شهید بهشتی را از ملت ایران گرفتند و نیز حامیان آنها، هنوز هم هستند و برای کسی که در مواجهه با دشمن قرار دارد، هیچ خطری بالاتر از فراموش کردن دشمن نیست، بنا بر این مبادا بر اثر ساده دلیها و کج فکریها تصور شود که دشمنیها تمام شده است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر جایز نبودن تضعیف قوه قضاییه فرمودند: کار دستگاه قضایی بسیار مهم و اساسی است و کارامدی آن بر روی همه دستگاهها اثر می‌گذارد، بنا بر این دست‌اندرکاران امر قضا باید با این نگرش به اهمیت نیک عمل کردن، پشتکار، صداقت، امانت‌داری، پاکدامنی و دقت و هوشمندی خود در فهم مسائل توجه کنند و کار خود را با استحکام تمام انجام دهند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی مسؤولیت گروههای سیاسی و مطبوعات را در حفظ احترام دستگاه قضایی خاطر نشان کردند و فرمودند: یکی از راههای بی‌اعتمادکردن مردم به دستگاه قضایی، شایعه‌پراکنیها و اظهارات بی‌اساس است که از روی بی‌مسؤولیتی عنوان می‌شود.

همه باید بدانند که قوه قضاییه بحمدالله کارامد است و بسیاری از شخصیتهای برجسته، پاکدامن و پارسا در آن حضور دارند و تحقیقا، رئیس قوه قضاییه امروز یکی از امین‌ترین و غیورترین علمای برجسته این کشور محسوب می‌شود، بر این اساس همگان باید متوجه مسؤولیت خود در حفظ احترام دستگاه قضایی و عدم تبعیت از هیجانات و انگیزه‌های سیاسی در برخورد با آن باشند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در ادامه سخنانشان وجود برخی ضعفها در دستگاه قضایی را یادآور شدند و فرمودند: آنچه نظام اسلامی برای ملت ایران می‌خواهد، این است که مردم در کنار قوه قضائیه احساس آرامش کنند؛ اما هنوز این هدف حاصل نشده است.

دستگاه قضایی در نظام اسلامی باید فروغ امید کسانی باشد که مورد ظلم قرار گرفته و حقی از آنها ضایع شده است، بنا بر این آنچه لازم است این است که قوه قضائیه عدالت قضایی را در جامعه تأمین کند و در مردم نسبت به احقاق حقوق خود، حالت اعتماد و اطمینان به وجود آورد.

مقام معظم رهبری تأمین عدالت اقتصادی و برخورد با مسأله ثروتهای بادآورده را متوجه تمامی دستگاههای کشور، اعم از دولت، قوه مقننه و مسؤولان عالیرتبه در نهادهای گوناگون دانستند و فرمودند: عدل و عدالت مهمترین نیاز جامعه اسلامی محسوب می‌شود و نظام اجتماعی نیز به عدل وابسته است، بنا بر این اگر عدالت وجود نداشته باشد، امنیت نیز در خدمت طبقه مرفه، برخوردار و سوء استفاده چی قرار خواهد گرفت و فلسفه وجودی من و امثال من نیز در این است که بتوانیم عدالت را اجرا کنیم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای امکان سوء استفاده برخی افراد بی‌ملاحظه و از خدا بی‌خبر از بهترین و پرکارترین دوران کشور یعنی هشت سال سازندگی و نیز سنگین شدن بار تورم و گرانی بر دوش طبقه مستضعف و پابرهنه جامعه را خلاف عدالت دانستند و فرمودند: هیچ چیز جای عدالت را نمی‌گیرد، جامعه نیازمند عدالت است و باید شاهد عدالت در همه امور اجتماعی و از جمله مسایل اقتصادی باشیم. مقصود از عدالت اقتصادی، امکان درآمد مساوی برای همه نیست، بلکه باید فرصتهای بهره‌مندی از امکانات عمومی کشور در اختیار همه مردم قرار گیرد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی عدالت را تضمین‌کننده امنیت دانستند و فرمودند: از بی‌عدالتی ، تنها دزدها و چپاولگران سود می‌برند، اما کسانی که بخواهند طبق قانون، سرمایه‌گذاری کنند و سود ببرند، عدالت را پشتیبان و پشتوانه خود خواهند یافت، بنا بر این دستگاه قضایی باید عوامل ثروتهای بادآورده را با کمک دولت پیدا کند و در مقابل مجرمین بایستد؛ زیرا افتخار قوه قضائیه این است که بتواند عدالت را در جامعه تأمین کند.

مقام معظم رهبری در پایان سخنانشان توجه دست‌اندرکاران دستگاه قضایی را به اهمیت تحقیق و پیگیریهای مستمر و یافتن روشهای اصولی در جهت تأمین عدالت اقتصادی جلب کردند و اجرای حدود و موازین قسط و عدل را لازمه کسب رحمت الهی در جامعه دانستند.

بر پایه همین گزارش، پیش از سخنان مقام معظم رهبری، آیت‌الله یزدی طی گزارشی از عملکرد دستگاه قضایی در سال گذشته گفت: نظارت درونی بر روند فعالیتهای قوه قضائیه ، گسترش امکانات قضایی به دورترین مناطق کشور و تلاش برای آشنا کردن مردم با حقوق فردی و اجتماعی خود، از جمله فعالیتهای قوه قضائیه بوده است.