• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1376/05/09

دیدار رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز در دیدار رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت با ایشان طی سخنانی کارنامه عملکرد هشت‌ساله دولت آقای هاشمی رفسنجانی را در مجموع مثبت، واضح و بی‌ابهام ارزیابی کردند و آن را دوره‌ای آکنده از کار و تلاش و عایدی برای کشور دانستند.

مقام معظم رهبری در این دیدار ضمن ارج نهادن به خدمات دولت طی هشت سال گذشته، فرمودند: برای جمهوری اسلامی ایران، این یک آزمایش جدید است که دولت در پایان دو دوره ریاست جمهوری می‌تواند یک کارنامه واضح و بی‌ابهامی را از کار کرد خود ارائه بدهد و با رضایت وجدانی از حس خدمتگزاری به مردم، صحنه خدمت را به مجموعه دیگری بسپارد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از بازسازی ایران اسلامی به عنوان یک آرزوی بزرگ پس از پایان جنگ تحمیلی یاد کردند و فرمودند: آنچه در هشت سال ریاست جمهوری آقای هاشمی رفسنجانی در این کشور اتفاق افتاد، در واقع بیشتر از آن چیزی است که بعد از جنگ آرزو می‌کردیم. بازسازی و نوسازی کشور همتی بلند و کاری پرمرارت را می‌طلبید و دولت با مشتعل کردن احساس کار، تلاش و ابتکار، این وظیفه را با موفقیت انجام داد و کشور حقیقتا بازسازی شد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی ضرورت انجام برخی از کارهای بزرگ در دولت آینده را مورد تأکید قرار دادند و فرمودند: برخی از سیاستهای کلی از قبیل مسائل مربوط به عدالت اجتماعی که برای ما انقلابیون یک آرزوست، هنوز به طور کامل برآورده نشده است و کارهای زیادی وجود دارد که دولتهای بعدی آنها را انجام خواهند داد؛ اما آنچه که در زمینه بازسازی بر عهده این دولت بوده است. بحمدالله به بهترین وجهی انجام گرفته است.

مقام معظم رهبری بخش قابل توجهی از موفقیتهای دولت در امر بازسازی و سازندگی را مرهون خصوصیات شخصی جناب آقای هاشمی رفسنجانی دانستند و فرمودند: برخی از خصوصیات رئیس جمهور تأثیر تام و تمامی در موفقیتهای دولت داشته است. برخورداری ایشان از روحیه کار، ابتکار و نوآوری، همت بلند ایشان در امر سازندگی و نترسیدن از اجرای طرحهای بزرگ، شجاعت ایشان برای ورود به عرصه‌های جدید و ناپیموده، شیوه مدیریت باز ایشان که امکان تلاش و ابتکار را برای همکارانشان فراهم می‌ساخت، ایمان عمیق به تواناییهای خود و هوشمندی در شناخت مشکلات و یافتن راه حلها، بخشی از خصوصیات آقای هاشمی رفسنجانی است که بدون تردید تأثیر مهمی در موفقیتهای دولت داشته است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای کاری بودن کابینه را یک نکته مهم در راز موفقیتهای دولت آقای هاشمی رفسنجانی توصیف کردند و فرمودند: کابینه کاری به معنای آن نیست که اعضای آن اهل سیاست نیستند و یا در سیاست دخالت نمی‌کنند؛ بلکه معنای آن در اهتمام اعضای هیأت دولت به انجام کار و پیشبرد امور کشور است و اینجانب با وجود آن که در مواردی بخشی از مجموعه برنامه دولت را هم قبول نداشتم، خود را موظف می‌دانستم از دولت با ایمانی که حقیقتا دارای حس خدمتگزاری و دلسوزی نسبت به مردم بوده است، حمایت کنم و مردم نیز حقا و انصافا از دولت و شخص رئیس جمهور حمایت و قدردانی کردند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی بر ضرورت آمادگی اعضای هیأت دولت برای خدمتگزاری در دولت آینده و یا انجام کارهای اساسی مربوط به امور کشور تأکید کردند و فرمودند: مشاغل، مناصب و عنوانها، در ذات خود ارزشی ندارند، مگر آن که انسان بتواند با استفاده از این امکان حقی را اقامه کند و یا کار مؤثری را انجام دهد، بنا بر این همت همه ما باید بر جلب رضایت و خشنودی خداوند متعال مبتنی باشد و امیدوارم که رضایت مردم از اعضای دولت، رضایت پروردگار را نیز به دنبال داشته باشد.

مقام معظم رهبری با آرزوی موفقیت برای مسؤولان و دست‌اندرکاران دولت آینده فرمودند: اداره یک کشور و به سامان رساندن مسائل آن و تحقق آرزوهای بزرگ، کاری نیست که در کوتاه مدت انجام بگیرد. بخشی از کار سازندگی به بهترین وجه انجام شده است و مراحل دیگری از کارهای بزرگ را در پیش رو داریم که امید است همه مسؤولان و دست‌اندرکاران دولت آینده بتوانند این وظایف را به بهترین وجهی بر عهده بگیرند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مسأله انتقاد از برخی مسؤولان را یادآور شدند و در پایان سخنانشان فرمودند: انتقاد به معنای نفی خدمات و کارهای انجام نشده نیست. انتقاد جای خود را دارد و تلاش خالصانه و خدمات بزرگ افراد نیز نباید نادیده گرفته شود.

بر پایه همین گزارش پیش از سخنان مقام معظم رهبری، آقای هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور در سخنان کوتاهی برخوردار بودن از اعتماد و حمایت رهبر معظم انقلاب اسلامی را سرمایه‌ای ارزشمند و کارساز برای دولت خود و هر دولت دیگری توصیف کرد و گفت: اینجانب برای اداره امور از انسجام و همراهی کامل هیأت دولت برخوردار بودم و در نتیجه اعتماد و هماهنگی درون دولت، توانستیم برنامه‌ها را در حد قابل قبولی اجرا کنیم و در مواردی نیز جلوتر از برنامه به اهدافمان رسیدیم.

این گزارش حاکیست که در پایان این دیدار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای یک جلد نفیس کلام الله مجید به رسم یادبود و تقدیر از خدمات ارزنده آقای هاشمی رفسنجانی به وی تقدیم کردند و هر یک از اعضای هیأت دولت نیز یک جلد قرآن کریم از دست معظم‌له دریافت کردند.