• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1388/05/06

نظارت‌های رهبر معظم انقلاب بر عملکرد و برنامه‌های دولت‌های جمهوری اسلامی ایران


1. با مجریانی که دستورات دولت را اجرا نمی‌کنند یا بد اجرا می‌کنند برخورد کنید. (3/6/70)

2. به گزارش‌هایی که در مورد عملکرد بعضی مجریان می‌رسد ترتیب اثر دهید. (3/6/70)

3. مدیران باید نیمی از وقت‌شان را صرف نظارت بر دستگاه خودشان بکنند. (3/6/70)

4. اسراف و تبذیر در بخش‌های اقتصادی دولتی یکی از عوامل گرانی و موجب افزایش فشار بر قشرهای آسیب‌پذیر و محروم است. (31/5/71)

5. ما در پی روش غرب نیستیم بلکه بنا بر اقتضای جامعه و نظام خود مشی صحیح اسلامی را دنبال می‌کنیم. لذا با کسانی که براساس عدم نظارت، قیمت‌ها را گران می‌کنند و با آن کمبود مصنوعی ایجاد کرده و موجبات آزار و اذیت مردم را فراهم می‌آورند، باید مبارزه کرد و دولت در این بخش‌ها باید اقتدار خود را نشان دهد. (31/5/71)

6. عمده تأکید من بر گزینش همکاران است. کسانی با اختیاراتی در مجموعه‌هایی هستند که در صراط دیگری حرکت می‌کنند و کار مدیر را لنگ می‌گذارند، بعد هم البته کشور ضرر می‌بیند، اهداف ضرر می‌بیند، مردم ضرر می‌کنند. (3/6/72)

7. باید آدم‌های متدین بر سرنوشت تشکیلات حاکم باشند، در سطوح بالا و کارشناسی‌هایی که خط‌دهنده هستند باید افرادی باشند با روحیه انقلابی و اسلامی عمیق؛ این اساس کار است. (3/6/72)

8. یکی از وظایف امروز آقایان مبارزه با فساد است. چون کشور به ثمردهی رسیده و وقت میوه‌چینی است. در چنین موسمی همیشه عناصر سوءاستفاده‌کن و فرصت‌طلب و کج‌دست و بددل و سیاه‌روست که وارد می‌شوند و اگر توانستند از غفلت‌ها سوءاستفاده می‌کنند. (8/6/74)

9. بعضی این‌طور تصور می‌کردند و می‌کنند که ما باید بودجه‌ی‌مان را صرف رشد و توسعه کنیم و وقتی که به آن نقطه‌ی مطلوب رسیدیم، به تأمین عدالت اجتماعی می‌پردازیم؛ این فکر، اسلامی نیست. (8/6/74)

10. در زمینه‌های فرهنگی هم کار شده نه به اندازه‌ی کارهای زیربنایی اقتصادی. (8/6/74)
 
11. ما در تمام این کار بزرگی که برعهده داریم، بایستی از اهداف و ارزش‌های متعالی نظام اسلامی، یک لحظه غفلت نکنیم. اگر کار سازنده‌ی ما، با غفلت از آن اهداف انجام گیرد، حذف انحراف این کار از آن اهداف وجود دارد. (8/6/75)

12. وجود امکانات بیش از حد در اختیار یک جمع محدود، نخواهد گذاشت که تولیدات و امکانات کشور در دسترس بقیه‌ی مردم قرار گیرد. (8/6/75)

13. تا وقتی کسانی در کشور وجود دارند که می‌توانند از موجودی‌های کشور سودها و بهره‌های بی‌حساب و کلان ببرند و ظاهرش دین است که مثلاً در صورت‌های قانونی هم معامله و اجاره و مقاطعه‌کاری و واسطه‌گری می‌کنند، یعنی علی‌الظاهر شکل لباس قانونی دارد، اگرچه ممکن است باطنش هم بی‌قانونی باشد، بدون شک فقر در کشور ریشه‌کن نخواهد شد. (8/6/75)

14. به شما برادران توجه و تذکر می‌دهیم و آن عبارت از اعتنای به ایثارگران در کارها و بخش‌های مختلف و سپردن مسؤولیت‌های گوناگون کشور به آن‌هاست. اگر این جوانان نبودند و این انقلاب پیروز نمی‌شد، حالا ماها این فرصت و این افتخار را نداشتیم. (8/6/75)

15. من هم، چه در آن مواردی که کاری را که دولت انجام می‌داده است، به تمام معنا قبول داشتم و به آن معتقد بودم و چه در مواردی که بخشی از مجموعه‌ی برنامه‌ی دولت را قبول هم نداشتم، اتفاق افتاده است که در مجموع برنامه‌ی دولت، من به گوشه‌ای از کار اعتقادی نداشتم، این جاهایی هم که اعتقاد نداشتم، گاهی به این صورت بوده است که لازم می‌دانستم اظهارنظر قطعی بکنم و تغییر آن را بخواهم. (9/5/76)

16. یک نکته انسجام و هماهنگی دولت است و پرهیز از این‌که بخشی از دولت، بخش دیگر را تضعیف کند. (2/6/78)

17. در انتخاب برنامه‌ها اولویت‌ها را رعایت کنید... آیا واقعاً مسئله‌ی عمده کشور، این چند نفر قتلی است که اتفاق افتاد؟ ما این همه مشکلات داریم، این همه مسائل و معضلات مردم وجود دارد، همه‌ی این‌ها کنار رفت و در برهه‌ای از زمان اغلب بحث‌ها،‌ یا اغلب همت‌ها مسئله‌ی قتل‌ها شد! این‌گونه نمی‌شود کار را با موفقیت ادامه داد و پیش برد. (2/6/78)

18. برادران و خواهران (دولت) سعی کنند انسجام دولت و نظام در سطح عالی حفظ شود... تقسیم کردن و تجزیه کردن در سطوح عالی نظام، به ضرر نظام تمام خواهد شد. به سود هیچ کسی تمام نمی‌شود. البته به سود دشمن تمام می‌شود. (2/6/78)

19. اگر مشکلات معیشتی مردم حل نشود و تلاش جدی برای حل این معضلات صورت نگیرد، سایر خدمات و تلاش دولت تحت‌الشعاع قرار خواهد گرفت و عوارض جبران‌ناپذیری برای نظام اسلامی خواهد داشت. (30/9/79)

20. گسترش و دخالت دادن مسائل و گرایشات سیاسی در دستگاه‌های دولتی اثرات بسیار منفی برجای خواهد گذاشت و مانع از صَرف وقت، برای پرداختن به مسائل و مشکلات مردم خواهد شد. (30/9/79)

21. ما نباید فساد را توجیه و یا در بیان آن مبالغه کنیم. عده‌ای خیال می‌کنند فساد همه‌جا را گرفته، یا وقتی بحث مبارزه با فساد مطرح می‌شود، می‌گویند این کار سیاسی است، هدف سیاسی دارد و سیاسی‌کاری است تا اصل مبارزه‌ی با فساد را زیر سؤال ببرند. (4/6/81)

22. برای حفظ هم‌گرایی مردم با حکومت باید تشنج‌های سیاسی را از بین برد. باید هرچه ممکن است نگذاریم فضای سیاسی کشور متشنج شود. البته ممکن است یک طرف قضیه شما یا بخشی از شما (دولت) باشد. من نمی‌خواهم همه‌ی خطاب را به شما بکنم. مخاطب من همه‌ی دستگاه‌های کشورند، اما در مجموع وقتی به صحنه‌ی سیاسی کشور نگاه می‌کنم، می‌بینم مجادلات بی‌مورد وجود دارد. این مجادلات، فضای سیاسی کشور را زهرآگین می‌کند و تنفس در آن، مردم را از لحاظ روحی افسرده و بیمار می‌سازد. (5/6/82)

23. مسئله‌ی دیگری که از موجبات واگرایی و دل‌سرد شدن مردم است، تبعیض‌ها و فرصت‌های اختصاص داده شده به اشخاص است که گاهی مشاهده می‌شود. مشروعیت من و شما وابسته به مبارزه با فساد، تبعیض و نیز عدالت‌خواهی است. (5/6/82)

24. مسئله‌ی دیگر گرایش تبلیغاتی غلط است؛ این‌که عده‌ای هر مشکل موجود در کشور را به نظام نسبت دهند. اگر تبعیض و فقر هست و اگر مشکل خارجی پیدا می‌کنیم، قواره‌ی نظام اسلامی و قانون اساسی را زیر سؤال می‌برند و هر مشکل کوچکی و در هر گوشه‌ای را به مشکل نظام برمی‌گردانند. این غلط است. (5/6/82)

25. از طرف کسانی سعی شده که بین جمهوریت نظام و اسلامیت رقابتی به وجود بیاورند. (10/5/84)

26. خیلی‌ها از سال 76 از اول تشکیل این دولت می‌خواستند آقای خاتمی را در موضع مقابله و مواجهه‌ی با نظام قرار دهند. (10/5/84)

27. دولت باید مجری قوانین مجلس که سیر قانونی آن را طی کرده، باشد. (بهمن سال 86)