• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1374/06/08

دیدار اعضای هیأت دولت با رهبر انقلاب

در آخرین‌ روز از هفته‌ دولت‌، آقای‌ هاشمی‌ رفسنجانی‌ رئیس‌ جمهور پیش‌ از ظهر امروز به‌ اتفاق‌ اعضای‌ هیأت‌ دولت‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ با حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ دیدار کردند.

در این‌ دیدار مقام‌ معظم‌ رهبری‌ ضمن‌ ارائه‌ رهنمودهایی‌ که‌ خطاب‌ به‌ هیأت‌ وزیران‌ و معاونین‌ رئیس‌ جمهور ایراد فرمودند، هفته‌ دولت‌ را حامل‌ نویدهای‌ امیدوارکننده‌ برای‌ مردم‌ و ایام‌ تجدید عهد و پیمان‌ مسؤولان‌ کشور با امام‌ عظیم‌الشأن‌ و اهداف‌ والای‌ اسلام‌ و انقلاب‌ توصیف‌ کردند و یاد دو شهید بزرگ‌ انقلاب‌، شهیدان‌ رجایی‌ و باهنر را به‌ عنوان‌ دو انسان‌ مؤمن‌ و مجاهد در راه‌ خدا گرامی‌ داشتند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ با اشاره‌ به‌ دستاوردهای‌ سیاسی‌ دولت‌ اسلامی‌ ایران‌ در عرصه‌های‌ مختلف‌ جهانی‌ فرمودند: طی‌ چند ماه‌ گذشته‌، آمریکا با داعیه‌ ابر قدرتی‌ و برخورداری‌ از امکانات‌ فراوان‌ تبلیغاتی‌ و سیاسی‌، در تلاش‌ برای‌ حصر اقتصادی‌ ایران‌، در ضدیت‌ با انعقاد قرارداد هسته‌ای‌ ایران‌ با روسیه‌ و نیز در موضوع‌ قرار داد همکاری‌ ایران‌ با آفریقای‌ جنوبی‌ با نظام‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌، سینه‌ به‌ سینه‌ شد و در همه‌ موارد با پذیرش‌ شکست‌، مجبور به‌ عقب‌ نشینی‌ شد. این‌ مسأله‌ نشان‌ داد که‌ نظام‌ اسلامی‌ دارای‌ اقتدار و استحکام‌ حقیقی‌ است‌ و دولت‌ اسلامی‌ نیز با قدرت‌ به‌ کار و راه‌ خود ادامه‌ می‌دهد.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌، تلاشهای‌ دولت‌ را در عرصه‌ فعالیتهای‌ اقتصادی‌، با استناد به‌ شاخصهای‌ مهم‌ اقتصادی‌، موفق‌ ارزیابی‌ کردند و ضمن‌ تأکید بر لزوم‌ تبیین‌ این‌ فعالیتها برای‌ مردم‌ فرمودند: مثبت‌ شدن‌ تراز بازرگانی‌ خارجی‌، افزایش‌ ذخایر ارزی‌ و کاهش‌ واردات‌ نسبت‌ به‌ گذشته‌ از جمله‌ شاخصهای‌ عمده‌ در فعالیتهای‌ اقتصادی‌ است‌ که‌ باید با زبان‌ ساده‌ برای‌ مردم‌ تبیین‌ شود. مردم‌ با مشاهده‌ پیشرفتهای‌ واقعی‌ در کشور، خوشحال‌ و به‌ آینده‌ امیدوار می‌شوند، بنا بر این‌ مطلع‌ کردن‌ مردم‌ از این‌ پیشرفتها، حق‌ مردم‌ است‌ که‌ باید ادا شود.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ با اشاره‌ به‌ اجرای‌ طرحهای‌ فراوان‌ اقتصادی‌ و تولیدی‌ در کشور فرمودند: طرحهای‌ زیادی‌ که‌ در طول‌ سال‌ گذشته‌ و نیز در نیمه‌ اول‌ سال‌ جاری‌ به‌ پایان‌ رسید، نشان‌ داد که‌ کشور به‌ شکل‌ تحسین‌ برانگیزی‌ به‌ سمت‌ سازندگی‌ به‌ پیش‌ می‌رود. اجرای‌ این‌ طرحها، مملکت‌ را آباد می‌کند، تولید داخلی‌ را افزایش‌ می‌دهد، از هزینه‌ زندگی‌ مردم‌ می‌کاهد و فرصت‌ کار و امکان‌ زندگی‌ شرافتمندانه‌ را برای‌ افراد بیکار فراهم‌ می‌آورد، بنا بر این‌ مسؤولان‌ کشور وظیفه‌ دارند که‌ نتایج‌ بسیار مثبت‌ ناشی‌ از اجرای‌ این‌ طرحها را برای‌ مردم‌ بازگو کنند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ تثبیت‌ نرخ‌ ارز و مبارزه‌ جدی‌ با قاچاق‌ ارز و کالا را دارای‌ تأثیرات‌ بسیار مثبتی‌ در زندگی‌ مردم‌ ارزیابی‌ کردند و در بخش‌ دیگری‌ از سخنانشان‌، اقتدار ملی‌ را تجلی‌یافته‌ در وجود دولتی‌ مقتدر، دلسوز، علاقه‌مند به‌ مصالح‌ مردم‌ و شجاع‌ در برابر تهدید قدرتهای‌ خارجی‌ دانستند و فرمودند: مسؤولان‌ و سررشته‌داران‌ امور کشور، باید ارتباطی‌ واقعی‌ با خدا داشته‌ باشند و کار را برای‌ خدا انجام‌ دهند، زیرا این‌ امر یک‌ پایه‌ اساسی‌ در اقتدار ملی‌ یا قدرت‌ دولت‌ محسوب‌ می‌شود و هنگامی‌ که‌ انسان‌ رابطه‌ خود را با خدا اصلاح‌ کرد، رکن‌ دوم‌ اقتدار ملی‌ نیز محقق‌ می‌شود و خداوند رابطه‌ او را با مردم‌ درست‌ خواهد کرد.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ با اشاره‌ به‌ نقش‌ تعیین‌کننده‌ کمکها و الطاف‌ الهی‌، در اعتلای‌ ایران‌ اسلامی‌ در زمینه‌های‌ مختلف‌ فرمودند: این‌ همان‌ لطف‌ و توجه‌ خداوند بود که‌ اراده‌ها را محکم‌، دستها را کارامد، دلها را به‌ یکدیگر نزدیک‌ و وسوسه‌های‌ تفرقه‌افکنان‌ را خنثی‌ کرد. حمایت‌ مردم‌ از انقلاب‌ و خدمتگزاران‌ انقلاب‌ نیز مسأله‌ بسیار مهمی‌ است‌ که‌ مسؤولان‌ کشور باید تمام‌ توان‌ و تلاش‌ خود را به‌ حفظ و استمرار آن‌ به‌ کار بندند. مسؤولین‌ درجه‌ یک‌ کشور جزو قشرهای‌ متوسط مردم‌ هستند و باید نعمت‌ بزرگ‌ مردمی‌ بودن‌ و برخورداری‌ از حمایت‌ و همراهی‌ مردم‌ را پیوسته‌ قدر بدانند و در حفظ آن‌ بکوشند.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ ممانعت‌ از نفوذ عناصر فرصت‌طلب‌، سیاه‌ رو و سوءاستفاده‌چی‌ را، لازمه‌ مبارزه‌ با فساد در دستگاههای‌ مختلف‌ دانستند و فرمودند: اینجانب‌ محاکمات‌ جنجالی‌ را که‌ اخیرا در کشور انجام‌ شد، جزو افتخارات‌ نظام‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ می‌دانم‌ ، زیرا این‌ محاکمات‌ به‌ روشنی‌ نشان‌ داد که‌ نظام‌ اسلامی‌، در برخورد با مظاهر فساد، کاملا جدی‌ است‌ و هر انگیزه‌ فسادی‌ را سرکوب‌ می‌کند. بنا بر این‌ مسؤولان‌ کشور باید با کمال‌ قدرت‌، بدون‌ هیچگونه‌ امتناع‌ و با تکیه‌ بر روشهای‌ قانونی‌، با فساد و مظاهر آن‌ در هر جا برخورد کند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ توجه‌ مسؤولان‌ کشور را به‌ ضرورت‌ اصالت‌ قائل‌ نشدن‌ و اهمیت‌ ندادن‌ به‌ پست‌ و مقام‌، جلب‌ کردند و فرمودند: ایران‌ اسلامی‌ در راه‌ رشد و توسعه‌، حرکت‌ صحیحی‌ را با برنامه‌ریزی‌ انجام‌ می‌دهد، اما در عین‌ حال‌ تأمین‌ عدالت‌ اجتماعی‌، موضوع‌ مهمی‌ است‌ که‌ باید با وسواس‌ و دقت‌ بسیار دنبال‌ شود. عدالت‌، هدف‌ است‌ و رشد و توسعه‌، مقدمه‌ آن‌ محسوب‌ می‌شود. برطرف‌ کردن‌ فقر و محرومیت‌ به‌ عنوان‌ بخش‌ مهمی‌ از عدالت‌ باید در درجه‌ اول‌ اهمیت‌ در دستور کار مسؤولان‌ کشور قرار گیرد، هر چند که‌ در برنامه‌ دوم‌ توسعه‌ اقتصادی‌ و اجتماعی‌ کشور نیز به‌ این‌ مهم‌ توجه‌ شده‌ است‌.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ ضرورت‌ بهره‌ گیری‌ از نیروهای‌ توانمند و مستعد داخلی‌ را مورد تأکید قرار دادند و فرمودند: استعداد ملت‌ ایران‌ بالاتر از متوسط استعداد در کل‌ جهان‌ است‌ و دستاوردهای‌ جوانان‌ ایران‌ در مسابقات‌ بین‌المللی‌ در زمینه‌های‌ مختلف‌ علمی‌، گویای‌ همین‌ واقعیت‌ است‌، بنا بر این‌ با تربیت‌ و آموزش‌ صحیح‌، توسعه‌ علم‌ و تحقیق‌ و اهتمام‌ به‌ انجام‌ کارهای‌ دقیق‌ فرهنگی‌، باید این‌ فرصت‌ ایجاد شود که‌ با تکیه‌ بر توان‌ و امکانات‌ داخلی‌، نیروهای‌ مستعد و کارامد، خود اداره‌ امور کشور را به‌ دست‌ گیرند.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ رشد صادرات‌ غیر نفتی‌ را برای‌ جدا کردن‌ اقتصاد کشور از تکیه‌ بر درآمدهای‌ ناشی‌ از صادرات‌ نفت‌، امیدوارکننده‌ خواندند و فرمودند: باید از تمام‌ ظرفیتهای‌ کشور استفاده‌ شود، تا بتوانیم‌ از تنوع‌ در تولید اقتصادی‌، برخوردار شویم‌. ایران‌، کشوری‌ غنی‌ است‌ و از ملتی‌ ممتاز برخوردار است‌ و در شرایط جهانی‌ فوق‌العاده‌ای‌ نیز قرار دارد. بنا بر این‌ امروز با وجود تبلیغات‌ ابر قدرتها و صهیونیستها، جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ نه‌ تنها در میان‌ ملتها بلکه‌ برای‌ دولتها و آن‌ هم‌ برخی‌ دولتهای‌ بزرگ‌، یک‌ الگوی‌ قطعی‌ محسوب‌ می‌شود.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ به‌ ثبات‌ و استقرار کامل‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ اشاره‌ کردند و در پایان‌ سخنانشان‌ تصریح‌ کردند که‌ ایران‌ اسلامی‌ امروز از اقتدار جهانی‌ و قدرت‌ نفوذ در بسیاری‌ از مناطق‌ سیاست‌ بین‌المللی‌ برخوردار است‌ و از آغاز تا کنون‌ از یک‌ خط روشن‌ و مستمر در سیاست‌ خارجی‌ خود، پیروی‌ کرده‌ است‌ بگونه‌ای‌ که‌ این‌ استقامت‌ و استمرار در سیاست‌ خارجی‌ در کمتر کشوری‌ از جهان‌ دیده‌ می‌شود.

بر پایه‌ همین‌ گزارش‌ پیش‌ از سخنان‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین‌ هاشمی‌ رفسنجانی‌ رئیس‌ جمهور در سخنان‌ کوتاهی‌ با اشاره‌ به‌ پیشرفتها و موفقیتهای‌ دولت‌ خدمتگزار در عرصه‌های‌ مختلف‌، آن‌ را مرهون‌ الطاف‌ الهی‌ دانستند و موقعیت‌ امروز کشور را موجب‌ امیدواری‌ هر چه‌ بیشتر مردم‌ ایران‌ نسبت‌ به‌ آینده‌ توصیف‌ کردند.