• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1374/04/07

دیدار مسؤولان‌ قوه‌ قضائیه‌ و قضات‌ سراسر کشور با رهبر انقلاب

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ صبح‌ امروز در دیدار مسؤولان‌ قوه‌ قضائیه‌ و قضات‌ سراسر کشور با ایشان، طی‌ سخنانی‌ بر نقش‌ محوری‌ دستگاه‌ قضایی‌ در احقاق‌ حق‌ و مبارزه‌ با ظلم‌ و تخلف‌ از قانون‌ تأکید کردند و اهمیت‌ کار قضاوت‌ را در اصلاح‌ امور جامعه، یادآور شدند.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ در این‌ دیدار که‌ به‌ مناسبت‌ هفته‌ قوه‌ قضائیه‌ انجام‌ شد، یاد پایه‌گذاران‌ دستگاه‌ قضایی‌ در جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ بویژه‌ شهید آیت‌الله‌ دکتر بهشتی‌ را گرامی‌ داشتند و با تأکید بر جایگاه‌ بسیار رفیع‌ قوه‌ قضائیه‌ فرمودند: دستگاه‌ قضایی‌ از شأنی‌ عظیم‌ برخوردار است. زیرا با ایفای‌ نقش‌ خود در احقاق‌ حق‌ و مبارزه‌ با جرم، تجاوز و تخلف‌ از قانون، جامعه‌ را اصلاح‌ و حرکت‌ تمامی‌ دستگاههای‌ کشور را تصحیح‌ می‌کند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ خصوصیت‌ فراگیری‌ و گسترش‌ مضاعف‌ گناه‌ در جامعه‌ را در صورت‌ مقابله‌ نکردن‌ با آن‌ گوشزد کردند و فرمودند: فعالیت‌ دستگاه‌ قضایی‌ از اهم‌ انواع‌ مقابله‌ با گناه‌ و ناحق‌ در جامعه‌ محسوب‌ می‌شود و بر همین‌ اساس‌ قوه‌ قضائیه‌ در جامعه‌ اسلامی‌ نقشی‌ محوری‌ را ایفا می‌کند. در نظام‌ اسلامی‌ هر گناه‌ و ظلمی‌ و هر کوتاهی‌ در انجام‌ وظیفه، تخلف‌ از حق‌ است‌ و دستگاه‌ قضایی‌ برای‌ مقابله‌ با شعب‌ گوناگون‌ تخلف‌ از حق، با حضور مؤثر خود در صحنه‌ مانع‌ از تسلط باطل‌ بر نظام‌ زندگی‌ مردم‌ می‌شود.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ به‌ اهمیت‌ قضاوت‌ در شرع‌ مقدس‌ و فقه‌ اسلامی‌ اشاره‌ کردند و فرمودند: شأن‌ قوه‌ قضائیه‌ تصحیح، اصلاح، ستیز با ظلم‌ و مبارزه‌ با ناحق‌ است‌ و براساس‌ یک قضاوت‌ منصفانه‌ می‌توان‌ گفت‌ قوه‌ قضائیه‌ در جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ به‌ لحاظ در اختیار داشتن‌ شمار زیادی‌ از انسانهای‌ پاک و مؤمن‌ و نیز مجتهد و عادل‌ بودن‌ ریاست‌ آن، در دنیا بی‌نظیر است. اساس‌ کار دستگاه‌ قضایی‌ در ایران‌ بهتر از هر جای‌ دیگر است، هر چند که‌ وجود برخی‌ قضات‌ شجاع، با وجدان‌ و عدالتخواه‌ را در سایر نقاط دنیا نباید نادیده‌ گرفت.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ در بخش‌ دیگری‌ از سخنانشان‌ فرمودند: مسؤولان‌ دستگاه‌ قضایی‌ باید پیوسته‌ موقعیت‌ خود را با قوه‌ قضائیه‌ مطلوب‌ اسلامی‌ بسنجند و با تلاش‌ مستمر خود به‌ سمت‌ انطباق‌ هر چه‌ بیشتر با آن‌ حرکت‌ کنند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ از علم، آگاهی‌ و معرفت‌ به‌ عنوان‌ خصوصیت‌ لازم‌ شاغلین‌ در قوه‌ قضائیه‌ نام‌ بردند و فرمودند: حوزه‌های‌ علمیه‌ و دانشکده‌های‌ حقوق‌ باید به‌ عنوان‌ یک وظیفه‌ نخبگان‌ خود را به‌ دستگاه‌ قضایی‌ بفرستند و نخبه‌ فضلا و مجتهدین‌ جذب‌ قوه‌ قضائیه‌ شوند و حق‌ گرایی‌ ناشی‌ از عدالت، روح‌ پاک و باطل‌ستیزی‌ نیز باید از صفات‌ بارز تمام‌ کسانی‌ باشد که‌ در دستگاه‌ قضایی‌ و حتی‌ بخشهای‌ اداری‌ آن‌ کار می‌کنند.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ ضرورت‌ استمرار نظارت‌ و اشراف‌ مسؤولان‌ طراز اول‌ قوه‌ قضائیه‌ بر امور قضایی‌ را مورد تأکید قرار دادند و در پایان‌ سخنانشان‌ تنظیم‌ و تصویب‌ مواد قانونی‌ در قوه‌ مقننه‌ را برای‌ رسیدن‌ دستگاه‌ قضایی‌ به‌ حد مطلوب، لازم‌ دانستند.

بر پایه‌ همین‌ گزارش‌ پیش‌ از سخنان‌ مقام‌ معظم‌ رهبری، آیت‌الله‌ یزدی‌ رئیس‌ قوه‌ قضائیه‌ از برنامه‌های‌ اجرا شده‌ در این‌ قوه‌ در جهت‌ جذب‌ نیروهای‌ صالح، تقویت‌ بنیه‌ فکری‌ و علمی‌ دستگاه‌ قضایی‌ و بخشهای‌ اداری‌ آن، تسریع‌ در رسیدگی‌ به‌ پرونده‌ها و نیز اجرای‌ قانون‌ دادگاههای‌ عمومی‌ و انقلاب‌ در سراسر کشور گزارشی‌ را به‌ استحضار رساند.