• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1374/01/16

دیدار کارگزاران‌ حج با رهبر انقلاب

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ پیش‌ از ظهر امروز در دیدار کارگزاران‌ کنگره‌ عظیم‌ حج‌ با ایشان‌، طی‌ سخنانی‌ بر اهمیت‌ بهره‌ گیری‌ از فضای‌ معنوی‌ حج‌، اتحاد مسلمین‌ و اعلام‌ برائت‌ از مشرکین‌ به‌ عنوان‌ دو واجب‌ قطعی‌ و همیشگی‌ تأکید کردند و ضرورت‌ تلاش‌ در جهت‌ تثبیت‌ عزت‌ اسلام‌ در برابر شرک‌ و کفر را در ایام‌ حج‌ یادآور شدند.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ در بیان‌ مفهوم‌ مسأله‌ معنویت‌ در حج‌ فرمودند: روح‌ معنویت‌ در حج‌ مبتنی‌ بر توجه‌ و اخلاص‌ به‌ ذات‌ مقدس‌ احدیت‌ و اظهار عبودیت‌ در برابر عظمت‌ پروردگار است‌ و زائران‌ بیت‌الله‌الحرام‌ باید خود را در فضای‌ کاملا معنوی‌ و چشمه‌ جوشان‌ معنویت‌ حج‌ شستشو دهند و خود را پاکیزه‌ کنند و در صورتی‌ که‌ حج‌ برای‌ حجاج‌ جنبه‌ مادی‌، ظاهرسازی‌ و دوری‌ از معنویت‌ پیدا کند، از فلسفه‌ حج‌ دور افتاده‌اند و از سرمایه‌ای‌ که‌ خدای‌ متعال‌ در حج‌ به‌ آنان‌ هدیه‌ می‌کند خود را محروم‌ کرده‌اند .

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ از متصدیان‌ امور حج‌ به‌ عنوان‌ اهل‌ معنویت‌ و انس‌ با خدا و اهل‌ ذکر یاد کردند و فرمودند: مسؤولان‌ و دست‌اندرکاران‌ امور حج‌ باید علاوه‌ بر بیان‌ و گفتار، با عمل‌، حضور، توجه‌ و رفتار خود حجاج‌ را با معنویت‌ حج‌ که‌ سبب‌ تکامل‌، پالایش‌ و تزکیه‌ آنان‌ می‌شود آشنا و نزدیک‌ کنند تا با دستی‌ آکنده‌ از سرمایه‌ معنویت‌ به‌ وطن‌ بازگردند.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ در ادامه‌ سخنانشان‌ تأمین‌ آرمانها و اهداف‌ اسلامی‌ را در حج‌ به‌ عنوان‌ یک‌ امر مهم‌ و ضروری‌ مورد تأکید قرار دادند و فرمودند: هدف‌ از اجتماع‌ اقوام‌ مختلف‌ اسلامی‌ در حرم‌ امن‌ الهی‌ و انجام‌ فریضه‌ حج‌، تحقق‌ یک‌ امر فراملیتی‌ و فراشخصیتی‌ است‌; تا در آنجا مسلمانان‌ با هم‌ بودن‌ را حس‌ کنند و ضرورت‌ وحدت‌ اسلامی‌ را برای‌ تأمین‌ منافع‌ مشترک‌ دریابند.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ احتراز مسلمانان‌ از دشمنان‌ مشترک‌ را یکی‌ از اهداف‌ اجتماعی‌ حج‌ دانستند و فرمودند: روح‌ و حقیقت‌ اسلام‌ مبتنی‌ بر توحید است‌ و خانه‌ خدا، نماد و رمز توحید محسوب‌ می‌شود. بنا بر این‌ شعار توحیدی‌ به‌ مفهوم‌ احتراز مسلمانان‌ از دشمنان‌ مشترک‌، همان‌ اعلام‌ برائت‌ از مشرکین‌ است‌. در این‌ اجتماع‌ عظیم‌ باید اسلام‌ به‌ رخ‌ کفر و شرک‌ کشیده‌ شود و موجودیت‌ توحید در مقابل‌ شرک‌ سینه‌ سپر کند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ با اشاره‌ به‌ مخالفت‌ دشمنان‌ مسلمانان‌، با عزت‌ اسلام‌ فرمودند: استکبار جهانی‌ با ذلت‌ اسلام‌ مخالفتی‌ ندارد، او مخالف‌ عزت‌ اسلام‌ است‌. دشمنان‌ ما با اسلامی‌ مخالفند که‌ در مقابل‌ آمریکا سینه‌ سپر می‌کند و ملتها را به‌ سوی‌ خود فرا می‌خواند; اسلام‌ عزیز است‌ و عزت‌ اسلام‌ باید با ایستادگی‌ در برابر استکبار و به‌ ذلت‌ کشاندن‌ او تثبیت‌ شود.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ هدف‌ قدرتهای‌ شیطانی‌ از اتهامها، توطئه‌ها و دروغ‌پراکنیها بر ضد ملت‌ مسلمان‌ ایران‌ را ابراز مخالفت‌ با عزت‌ اسلام‌ دانستند و در پایان‌ سخنانشان‌ فرمودند: دست‌ مفسد دشمنان‌ در داخل‌ کشور تلاش‌ می‌کند تا نظام‌ اسلامی‌ را به‌ لحاظ فرهنگی‌، سیاسی‌ و اقتصادی‌ با مشکل‌ مواجه‌ سازد. آنها مزاحمت‌، خباثت‌ و خرابکاری‌ می‌کنند تا از ادامه‌ حرکت‌ مشکل‌ و پرشتاب‌ بازسازی‌ و سازندگی‌ ممانعت‌ به‌ عمل‌ آورند.

بر پایه‌ همین‌ گزارش‌ پیش‌ از سخنان‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین‌ محمدی‌ ری‌شهری‌ نماینده‌ ولی‌فقیه‌ و سرپرست‌ حجاج‌ ایرانی‌ در اظهارات‌ کوتاهی‌ به‌ تلاشهای‌ انجام‌ شده‌ به‌ منظور عمل‌ به‌ واجب‌ قطعی‌ حج‌ در برگزاری‌ مراسم‌ اعلام‌ برائت‌ از مشرکین‌ اشاره‌ کرد و گفت‌: با وجود تضییقات‌ زیادی‌ که‌ دولت‌ عربستان‌ همه‌ ساله‌ در راه‌ برگزاری‌ این‌ مراسم‌ به‌ عمل‌ آورده‌ است‌، دست‌اندرکاران‌ امور حج‌ موفق‌ شده‌اند فریاد برائت‌ از مشرکین‌ را به‌ گوش‌ مسلمانان‌ جهان‌ برسانند.