• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1373/11/28

اقامه نماز جمعه تهران به امامت رهبر معظم انقلاب اسلامی

آیین‌ پرشکوه‌ عبادی‌ سیاسی‌ نماز جمعه‌ این‌ هفته‌ تهران‌ امروز با حضور انبوهی‌ از مردم‌ روزه‌دار به‌ امامت‌ حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ اقامه‌ شد.

در مراسم‌ نماز جمعه‌ نمازگزاران‌ با شعارهای‌ پرشور خود بر اطاعت‌ و تبعیت‌ از رهبری‌ معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ تأکید کردند.

امام‌ جمعه‌ تهران‌ خطبه‌ اول‌ نماز را با توصیه‌ نمازگزاران‌ به‌ رعایت‌ تقوای‌ الهی‌ و بهره‌ گرفتن‌ از فضیلت‌ شبهای‌ قدر در ماه‌ مبارک‌ رمضان‌ آغاز کردند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ سپس‌ اهمیت‌ نقش‌ دعا برای‌ برآوردن‌ نیازهای‌ بشر را خاطر نشان‌ کردند و فرمودند: تمامی‌ وجود بشر محتاج‌ و نیازمند است‌ و برای‌ رفع‌ آن‌ تنها باید از خدا که‌ بر همه‌ نیازهای‌ بشر آگاهی‌ دارد کمک‌ بخواهیم‌ و به‌ این‌ منظور باید دست‌ به‌ دعا برداریم‌ و از خدا نیاز خود را طلب‌ کنیم‌.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ با استناد به‌ احادیث‌ نبوی‌ از دعا به‌ عنوان‌ بهترین‌ عبادتها یاد کردند و فرمودند: دعا مهمترین‌ سلاح‌ مؤمن‌ برای‌ حفظ کردن‌ خود در برابر دشمن‌ و فراوان‌ کردن‌ روزی‌ است‌. مؤمن‌ با سلاح‌ دعا برای‌ برآوردن‌ حاجات‌ خود تلاش‌ می‌کند و با همین‌ سلاح‌ با دشمن‌، حوادث‌ و بلایا مواجه‌ می‌شود.

امام‌ جمعه‌ تهران‌ دعا را کلید دستیابی‌ به‌ گنجینه‌های‌ الهی‌ توصیف‌ کردند و فرمودند: دعا رقیب‌ ابزارهای‌ مادی‌ نیست‌ و مانع‌ از تلاش‌ بشر برای‌ دستیابی‌ به‌ دانش‌ و ابزار مادی‌ نمی‌شود. اراده‌ و همت‌ لازمه‌ استجابت‌ دعاست‌ و بدون‌ اقدام‌، اراده‌ و تلاش‌ استجابت‌ دعا ممکن‌ نمی‌شود.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ از توجه‌ و حضور قلب‌ به‌ عنوان‌ لازمه‌ اجابت‌ دعا یاد کردند و فرمودند: تضرع‌ و توجه‌ جدی‌ به‌ معبود در هنگام‌ دعا ضروری‌ است‌ و دعای‌ کسی‌ که‌ با غفلت‌ و بی‌توجهی‌ از خدا حاجتی‌ را می‌طلبد مورد قبول‌ حق‌ واقع‌ نمی‌شود.

رهبر انقلاب‌ اسلامی‌ دعا برای‌ هر نیاز کوچک‌ و بزرگ‌ را سبب‌ توجه‌ دل‌ انسان‌ به‌ سوی‌ پروردگار دانستند و فرمودند: انسان‌ باید همواره‌ به‌ عجز و تهی‌ دستی‌ خود در برابر عظمت‌ خداوند متعال‌ توجه‌ داشته‌ باشد و «من‌» دروغین‌ و عظمت‌یافته‌ در سینه‌ خود را بشکند زیرا این‌ «منیت‌» موجب‌ بیچارگی‌ انسان‌ می‌شود.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ با اشاره‌ به‌ نقش‌ معارف‌ اسلامی‌ در دعا فرمودند:

دعاهای‌ امامان‌ معصوم‌ بیان‌کننده‌ حقایق‌ و معارف‌ اسلامی‌ و حکمت‌ است‌.

در این‌ مناجاتها انسان‌ نیازهای‌ واقعی‌ و اساسی‌ خود را با معبود خویش‌ مطرح‌ می‌کند و برای‌ در امان‌ ماندن‌ از نقاط ضربه‌پذیر معنوی‌ از خداوند استمداد می‌طلبد.

امام‌ جمعه‌ تهران‌ لزوم‌ شکسته‌ شدن‌ غرور انسانی‌ در پیشگاه‌ خداوند متعال‌ را به‌ هنگام‌ دعا یادآور شدند و نقش‌ دعا در تهی‌ کردن‌ انسان‌ از خودبینی‌، و خودنگری‌ فسادانگیز و جایگزین‌ کردن‌ لطف‌ و محبت‌ الهی‌ را مورد تأکید قرار دادند.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ در پایان‌ خطبه‌ اول‌ نماز جمعه‌ برای‌ پیروزی‌ اسلام‌ و مسلمین‌ و شکست‌ توطئه‌های‌ دشمنان‌ انسانیت‌ در تمام‌ جهان‌، دست‌ به‌ دعا برداشتند.

امام‌ جمعه‌ تهران‌ در خطبه‌ دوم‌ نماز از تکیه‌ انقلاب‌ اسلامی‌ بر مردم‌ به‌ عنوان‌ یک‌ امتیاز بزرگ‌ یاد کردند و فرمودند: حل‌ هر مشکلی‌ از کشور تنها در سایه‌ نقش‌آفرینی‌ مردم‌ ممکن‌ خواهد شد و ناتوانی‌ دشمنان‌ اسلام‌ برای‌ وارد آوردن‌ هرگونه‌ آسیبی‌ به‌ نهضت‌ اسلامی‌ نیز ناشی‌ از پشتوانه‌ واقعی‌ مردم‌ از انقلاب‌ بوده‌ است‌ بنا بر این‌ برای‌ یک‌ انقلاب‌ و نظام‌ مردمی‌ از دست‌ دادن‌ پشتوانه‌ مردمی‌ ضرر بسیار بزرگی‌ محسوب‌ می‌شود.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ حضور عظیم‌ مردم‌ ایران‌ در راهپیمایی‌ روز 22 بهمن‌ را حرکتی‌ معجزه‌ آسا و ضربه‌ای‌ قاطع‌ بر بسیاری‌ از توطئه‌های‌ استکباری‌ و صهیونیستی‌ دانستند و فرمودند: ملت‌ ایران‌ با حضور خود دشمنان‌ را ناکام‌ کرد و تبلیغات‌ یک‌ساله‌ آنها را بی‌اثر ساخت‌. آنها در تبلیغات‌ خود وانمود می‌کردند که‌ مردم‌ ایران‌ از اسلام‌ و انقلاب‌ خود روی‌ گردان‌ شده‌اند اما مردم‌ در راهپیمایی‌ 22 بهمن‌ مشت‌ محکمی‌ را بر دهان‌ یاوه‌ گویان‌ کوبیدند.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ با سپاسگزاری‌ از ملت‌ ایران‌ فرمودند: راهپیمایی‌ مردم‌ در سالروز پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ یک‌ صحنه‌ آزمایش‌ بزرگ‌ بود و حرکت‌ عظیم‌ و غیرقابل‌ توصیف‌ مردم‌ در این‌ روز دشمنان‌ را خشمگین‌ و عصبانی‌ کرد بگونه‌ای‌ که‌ رادیوهایشان‌ اجتماع‌ میلیونی‌ آنان‌ را چند ده‌ هزار نفری‌ عنوان‌ کردند و کوشیدند آن‌ را بی‌اثر جلوه‌ دهند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ حمایت‌ گسترده‌ مردم‌ ایران‌ از نظام‌ و انقلاب‌ خود را در سطح‌ جهان‌ بی‌نظیر خواندند و فرمودند: آمریکاییها در مواجهه‌ با حضور میلیونی‌ مردم‌ ایران‌ در صحنه‌ انقلاب‌ بار دیگر به‌ تکاپو افتاده‌اند تا بلکه‌ بتوانند ملت‌ ایران‌ را زیر فشار قرار دهند و دولت‌ ایران‌ را وادار به‌ تسلیم‌ کنند اما من‌ از زبان‌ آحاد ملت‌ ایران‌ و در حضور جمعیت‌ عظیم‌ نمازگزار به‌ دشمنان‌ اسلام‌ تأکید می‌کنم‌ که‌ با هیچ‌ ترفندی‌ قادر نیستید ملت‌ ایران‌ را به‌ زانو درآورید.

امام‌ جمعه‌ تهران‌ در پایان‌ خطبه‌های‌ نماز از مردم‌ مسلمان‌ ایران‌ به‌ عنوان‌ بندگان‌ شایسته‌ خداوند یاد کردند و از درگاه‌ احدیت‌ استمرار لطف‌ و تفضل‌ الهی‌ را برای‌ ملت‌ ایران‌ خواستار شدند.