• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1373/11/14

اقامه نماز جمعه تهران به امامت رهبر معظم انقلاب اسلامی

مردم‌ روزه‌دار و خدا جوی‌ تهران‌ اولین‌ نماز جمعه‌ ماه‌ مبارک‌ رمضان‌ را امروز به‌ امامت‌ حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ در دانشگاه‌ تهران‌ و خیابانهای‌ اطراف‌ آن‌ اقامه‌ کردند.

امام‌ جمعه‌ تهران‌ در میان‌ شعارهای‌ بی‌وقفه‌ نمازگزاران‌ در اعلام‌ تبعیت‌ از رهبری‌ معظم‌ انقلاب‌ خطبه‌های‌ نماز جمعه‌ را ایراد کردند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ در آغاز خطبه‌ اول‌ نماز به‌ برکات‌ با عظمت‌ ماه‌ مبارک‌ رمضان‌ اشاره‌ کردند و ضرورت‌ بهره‌ گرفتن‌ از این‌ برکات‌ را به‌ آحاد مردم‌ مسلمان‌ ایران‌ یادآور شدند.

رهبر انقلاب‌ اسلامی‌ همچنین‌ در بیان‌ اهمیت‌ تقوای‌ الهی‌ فرمودند: سعادت‌ دنیا و آخرت‌ انسان‌، فتح‌ و پیروزی‌، گشایش‌ در همه‌ امور و کمک‌ خداوند منوط به‌ تقوا و پرهیزگاری‌ است‌.

در ماه‌ مبارک‌ رمضان‌ باید دلها به‌ سوی‌ اراده‌ و محبت‌ خداوند متعال‌ جذب‌ شود.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ با تکیه‌ بر راز و نیاز امام‌ سجاد(ع‌) با خدا فرمودند: ماه‌ رمضان‌ ماه‌ خدا، ماه‌ روزه‌، ماه‌ اسلام‌ و ماه‌ پاکیزگی‌ و خالص‌ شدن‌ است‌.

روزه‌ یکی‌ از ابزارهای‌ بسیار کارآمد برای‌ تهذیب‌ نفس‌ و مبارزه‌ با هوسهای‌ کوچک‌ و بزرگ‌ محسوب‌ می‌شود.

در ماه‌ رمضان‌ انسان‌ روزه‌دار در مقابل‌ پروردگار تسلیم‌ است‌ و با تلاوت‌ قرآن‌ و دعا و تضرع‌ روح‌ خود را پاک‌ و تطهیر و بنیه‌ معنوی‌ خود را قوی‌تر می‌کند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ ماه‌ رمضان‌ را فرصتی‌ برای‌ خالص‌ شدن‌ وجود انسان‌ دانستند و فرمودند: عاقبت‌ گناه‌ گمراهی‌ است‌ و راه‌ نجات‌ در تابش‌ نور توبه‌ در دل‌ انسان‌هاست‌. توبه‌ نکردن‌ سبب‌ فرورفتن‌ هر چه‌ بیشتر در باتلاق‌ گناه‌ می‌شود و سر انجام‌ انسان‌ به‌ جایی‌ می‌رسد که‌ راه‌ برگشتی‌ را در پیش‌ روی‌ خود نمی‌بیند.

امام‌ جمعه‌ تهران‌ خصلتها و صفات‌ زشت‌ اخلاقی‌ را بسیار خطرناک‌ و تهدیدکننده‌ برای‌ سلامت‌ انسان‌ توصیف‌ کردند و فرمودند: خودخواهی‌، خودپرستی‌، خودرأیی‌، حسد، حب‌ شهرت‌ و حب‌ مقام‌، تنبلی‌، بخل‌ و لجبازی‌ از جمله‌ خصلتها و صفات‌ بسیار زشتی‌ است‌ که‌ انسان‌ را از پذیرش‌ حقایق‌ روشن‌ بازمی‌دارد و به‌ گمراهی‌ می‌کشاند.

لجاجت‌ مانع‌ از شنیدن‌ پیام‌ معنویت‌ و سخن‌ حق‌ می‌شود و امروز در دنیا کسانی‌ که‌ گرفتار همین‌ صفات‌ و خصلتهای‌ گمراه‌کننده‌ هستند حاضر نمی‌شوند حرف‌ حق‌ این‌ ملت‌ مقتدر و در عین‌ حال‌ مظلوم‌ را بشنوند.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ در پایان‌ خطبه‌ اول‌ نماز از تمامی‌ آحاد جامعه‌ اسلامی‌ ایران‌ خواستند تا از فیوضات‌ و برکات‌ ماه‌ رمضان‌ برای‌ تأمین‌ سعادت‌، آینده‌ فرزندان‌، پیشرفت‌ روزافزون‌ ملت‌، نابودی‌ دشمنان‌ و ناکامی‌ بدخواهان‌ استفاده‌ کنند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ خطبه‌ دوم‌ نماز جمعه‌ را به‌ تبیین‌ ابعاد با عظمت‌ انقلاب‌ اسلامی‌ اختصاص‌ دادند و در آغاز به‌ تبلیغات‌ پرهزینه‌ بیگانگان‌ برای‌ تأثیرگذاری‌ بر پیام‌ انقلاب‌ اسلامی‌ از رهگذر ارائه‌ تحلیلها و خبرهای‌ دروغین‌ و کذب‌ علیه‌ ایران‌ اشاره‌ کردند.

امام‌ جمعه‌ تهران‌ انقلاب‌ اسلامی‌ را به‌ لحاظ کیفیت‌ پیروزی‌ و مردمی‌ بودن‌ آن‌ استثنایی‌ توصیف‌ کردند و فرمودند: مردم‌ ایران‌ مذهبی‌ و معتقد به‌ علما بودند و همین‌ نقطه‌ انفجار مردم‌ علیه‌ رژیم‌ ستمشاهی‌ بود.

مردم‌ در تهران‌ و شهرهای‌ کوچک‌ و بزرگ‌ کشور با اشاره‌ امام‌ و روحانیون‌ طراز اول‌ به‌ خیابانها ریختند و سپس‌ اداریها و نظامیها نیز به‌ مردم‌ پیوستند و به‌ این‌ ترتیب‌ رژیم‌ پادشاهی‌ متلاشی‌ شد.

رهبر انقلاب‌ اسلامی‌ انگیزه‌ حضور مردم‌ را در صحنه‌ مبارزه‌ علیه‌ رژیم‌ طاغوت‌ به‌ خاطر حمایت‌ از دین‌ دانستند و فرمودند: پیشوای‌ مردم‌ روحانی‌ و مورد اعتماد مردم‌ بود و از آنجا که‌ مردم‌ علمای‌ بزرگ‌ و روحانیت‌ را حاضر در صحنه‌ می‌دیدند وارد میدان‌ مبارزه‌ شد و به‌ هیچوجه‌ به‌ احزاب‌ سیاسی‌ اعتماد نکردند و در نتیجه‌ برخی‌ از احزاب‌ مدعی‌ در مقابل‌ مردم‌ و انقلاب‌ ایستادند.

بنا بر این‌ انقلاب‌ اسلامی‌ به‌ برکت‌ حضور مردم‌ و اعتقاد و ایمان‌ اسلامی‌ آنان‌ به‌ یک‌ انقلاب‌ استثنایی‌ تبدیل‌ شد و حتی‌ کسانی‌ که‌ در جنگهای‌ پارتیزانی‌ با رژیم‌ مقابله‌ می‌کردند معترف‌ بودند که‌ جز با پیشوایی‌ امام‌ پیروزی‌ این‌ انقلاب‌ ممکن‌ نمی‌باشد.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ از مردم‌ به‌ عنوان‌ صاحبان‌ انقلاب‌ یاد کردند و فرمودند: انقلاب‌ اسلامی‌ با نیرو و اراده‌ مردم‌ و با تکیه‌ بر رهبری‌ متکی‌ به‌ عواطف‌ مردم‌ پیروز شد بنا بر این‌ به‌ عنوان‌ اولین‌ اقدام‌ امتیازهای‌ ظالمانه‌ به‌ بیگانگان‌ که‌ در طول‌ زمان‌ در این‌ کشور به‌ آنها داده‌ شده‌ بود قطع‌ گردید و این‌ خواست‌ اساسی‌ ملت‌ ایران‌ بود.

امام‌ جمعه‌ تهران‌ در ادامه‌ سخنانشان‌ به‌ نقش‌ استعماری‌ انگلیس‌ و آمریکا در غارت‌ سرمایه‌ نفت‌ ایران‌ اشاره‌ کردند و فرمودند: آمریکائیها می‌خواستند از امتیاز نفت‌ استفاده‌ کنند، در ارتش‌ ایران‌ بخصوص‌ در نیروی‌ هوایی‌ حضور داشته‌ باشند و دستگاههای‌ جاسوسی‌ آنها در ایران‌ فعال‌ باشد اما انقلاب‌ اسلامی‌ منافع‌ آمریکا و انگلیس‌ را قطع‌ کرد.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رابطه‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ با انگلیس‌ را رابطه‌ای‌ متزلزل‌ و شکننده‌ توصیف‌ کردند و فرمودند: ما رابطه‌ با آمریکا را قطع‌ کردیم‌ و اکنون‌ رابطه‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ با انگلیسها نیز به‌ دلیل‌ ابراز دشمنی‌ آنها متزلزل‌ است‌ و به‌ نظر من‌ بهتر است‌ دولت‌ انگلیس‌ در مقابل‌ ایران‌ محتاطانه‌تر عمل‌ کند زیرا سابقه‌ او در ایران‌ بسیار بد و سیاه‌ است‌ بنا بر این‌ نباید حرفی‌ را بزند که‌ نشان‌ از همان‌ اغراض‌ پلید گذشته‌ داشته‌ باشد.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ به‌ عزت‌ مسلمانان‌ جهان‌ در سایه‌ پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ ایران‌ اشاره‌ کردند و فرمودند: با پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ ایران‌ مسلمانان‌ در هر نقطه‌ای‌ از جهان‌ احساس‌ قدرت‌ و عزت‌ کردند و پیروزی‌ ملت‌ مسلمان‌ ایران‌ را پیروزی‌ بزرگی‌ برای‌ خود دانستند و بر اساس‌ همین‌ اعتقاد بود که‌ رهبران‌ مسلمان‌، شخصیتهای‌ اسلامی‌، روشنفکران‌، شعرا، هنرمندان‌، سیاستمداران‌ و عالمان‌ دینی‌ جهان‌ اسلامی‌ هنگامی‌ که‌ به‌ ایران‌ می‌آمدند اشک‌ شوق‌ می‌ریختند و به‌ این‌ ترتیب‌ عواطف‌ و علائق‌ خود را به‌ انقلاب‌ اسلامی‌ ابراز می‌کردند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ تحولات‌ شورانگیز در آفریقا و آسیا از سوی‌ مسلمانان‌ را ناشی‌ از احساس‌ عزت‌ مسلمانان‌ دانستند و فرمودند: حوادثی‌ که‌ امروز مسلمانان‌ در آفریقا و آسیا به‌ وجود آورده‌اند موجب‌ دل‌ مشغولی‌ و دغدغه‌ خاطر آمریکائیها و مستکبرین‌ دنیاست‌ همین‌ دلیل‌ آنها پیوسته‌ ایران‌ را خطرناک‌ و در تضاد با منافع‌ خود می‌نامند. آنها دریافته‌اند که‌ مسلمانان‌ در الجزایر، مصر، فلسطین‌ اشغالی‌ و بوسنی‌ هرزگوین‌ با همان‌ احساسی‌ که‌ انقلاب‌ اسلامی‌ ایران‌ به‌ آنها داده‌ است‌ قیام‌ کرده‌ و در مقابل‌ دشمنان‌ خود ایستاده‌اند .

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ سربلندی‌ و افتخار امروز مسلمانان‌ جهان‌ را از برکات‌ انقلاب‌ اسلامی‌ خواندند و فرمودند: امروز ملتهای‌ مسلمان‌ در آسیا، اروپا و آفریقا به‌ نفع‌ انقلاب‌ اسلامی‌ حرف‌ می‌زنند و شعار می‌دهند و از فتوای‌ امام‌ (رض‌) تا پای‌ جان‌ حمایت‌ می‌کنند و این‌ همان‌ عمق‌ استراتژیک‌ انقلاب‌ اسلامی‌ است‌.

رهبر انقلاب‌ اسلامی‌ در بخش‌ دیگری‌ از خطبه‌ دوم‌ نماز از شایعه‌سازی‌ به‌ عنوان‌ یکی‌ از اساسی‌ترین‌ پدیده‌هایی‌ که‌ دشمنان‌ اسلام‌ علیه‌ انقلاب‌ اسلامی‌ بکار گرفته‌اند نام‌ بردند و فرمودند: تبلیغات‌ و شایعه‌سازی‌ علیه‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ پدیده‌ای‌ است‌ که‌ در کمتر حادثه‌ای‌ از جهان‌ به‌ این‌ شدت‌ بکار گرفته‌ شده‌ است‌.

قدرتهای‌ مخالف‌ اسلام‌ و انقلاب‌ اسلامی‌ نظیر دولتهای‌ آمریکا و انگلیس‌ و صهیونیستهای‌ غاصب‌ که‌ ابزار دست‌ آمریکا محسوب‌ می‌شوند از آغاز پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ در ایران‌ خبرگزاریها و تلویزیونها و رادیوهای‌ وابسته‌ را برای‌ انجام‌ تبلیغات‌ پرحجم‌ و با کیفیت‌ بالا علیه‌ ایران‌ اسلامی‌ بکار گرفتند و امروز از این‌ طریق‌ علیه‌ ملت‌ ایران‌ شایعه‌سازی‌ و جعل‌ اخبار می‌کنند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ مسأله‌ حقوق‌ بشر مورد ادعای‌ قدرتهای‌ ضد اسلام‌ را از جمله‌ جعلیات‌ آنها دانستند و فرمودند: دشمنان‌ اسلام‌ از اعدام‌ قاچاقچیهای‌ حرفه‌ مواد مخدر در ایران‌ به‌ عنوان‌ موارد نقض‌ حقوق‌ بشر نام‌ می‌برند و دفاع‌ مردم‌ مسلمان‌ فلسطین‌ از میهن‌ خود را به‌ عنوان‌ تروریسم‌ الهام‌ گرفته‌ شده‌ از ایران‌ معرفی‌ می‌کنند.

امام‌ جمعه‌ تهران‌ هدف‌ از شایعه‌سازی‌ و تبلیغات‌ مسموم‌ دشمنان‌ اسلام‌ علیه‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ را مخدوش‌ کردن‌ وجهه‌ عظیم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ در میان‌ ملتها توصیف‌ کردند و فرمودند: خبرگزاریهای‌ وابسته‌ در تبلیغات‌ خود علیه‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ از خبرهای‌ دروغ‌ و غلط استفاده‌ می‌کنند و قصد دارند به‌ این‌ ترتیب‌ انتقام‌ رژیم‌ استعمارگر آمریکا و انگلیس‌ را از ملت‌ ایران‌ بگیرند. آنها دشمن‌ ملت‌ ایران‌ هستند خود حق‌ می‌دهند به‌ سبب‌ قطع‌ شدن‌ منافع‌ استعمارگران‌ انتقام‌ بگیرند.

رهبر انقلاب‌ اسلامی‌ ضرورت‌ ریشه‌ کن‌ شدن‌ صهیونیستهای‌ غاصب‌ از منطقه‌ خاورمیانه‌ را مورد تأکید قرار دادند و فرمودند: دشمنان‌ ما پول‌ زیاد و ابزار مدرن‌ را برای‌ به‌ انجام‌ رساندن‌ تبلیغات‌ خود علیه‌ ایران‌ اسلامی‌ در اختیار دارند. آنها می‌خواهند در داخل‌ ایران‌ نفوذ کنند و میان‌ دوستان‌ انقلاب‌ با ملت‌ مسلمان‌ ایران‌ جدایی‌ بیندازند و برای‌ این‌ کار شایعه‌پراکنی‌ و دروغ‌سازی‌ را در ابعاد وسیع‌ آن‌ دنبال‌ می‌کنند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ در بیان‌ عظمت‌ انقلاب‌ اسلامی‌ در مقایسه‌ با تبلیغات‌ دشمن‌ فرمودند: تفسیرها و تحلیلهای‌ دروغین‌ و تبلیغات‌ مسموم‌ دشمنان‌ اسلام‌ در برابر قدرت‌، اقتدار و جوهره‌ اصلی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ به‌ مراتب‌ پایین‌تر و پست‌تر است‌ و به‌ فضل‌ پروردگار امروز ملت‌ ایران‌ نیرومندتر از سالهای‌ گذشته‌ است‌ و این‌ خود دلیلی‌ بر ناتوانی‌ دشمن‌ برای‌ ضربه‌ به‌ انقلاب‌ اسلامی‌ محسوب‌ می‌شود.

امام‌ جمعه‌ تهران‌ بر ضرورت‌ حفظ و هوشیاری‌ و بیداری‌ مردم‌ و مسئولان‌ کشور در برابر توطئه‌های‌ استکبار جهانی‌ تأکید کردند و فرمودند: بدون‌ تردید در سایه‌ کمکهای‌ الهی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ همچنان‌ آسیب‌ ناپذیر پا بر جا خواهد ماند. حفظ وحدت‌ ملت‌، تقویت‌ روح‌ تقوا در آحاد مردم‌ و اتکال‌ به‌ خدا ضامن‌ شکست‌ ناپذیری‌ انقلاب‌ اسلامی‌ است‌ و ملت‌ و دولت‌ ایران‌ و مسئولین‌ کشور باید با همدلی‌ و همکاری‌ با یکدیگر اسلام‌ را صد در صد آسیب‌ ناپذیر کنند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ خطاب‌ به‌ آحاد مردم‌ مسلمان‌ ایران‌ فرمودند: باید قدرت‌ خود را افزایش‌ دهید، ثروتهای‌ طبیعی‌ را استخراج‌ کنید، تولید و سازندگی‌ را در کشور ادامه‌ دهید، روحیه‌ اسراف‌ را مهار کنید، شعارهای‌ انقلاب‌ را زنده‌ نگهدارید و روحیه‌ انقلابی‌ را در تمامی‌ ارکان‌ نظام‌ روز به‌ روز تقویت‌ کنید زیرا در این‌ صورت‌ کشور اسلامی‌ ما و ملت‌ ایران‌ به‌ هیچکس‌ محتاج‌ نخواهد بود.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ در پایان‌ خطبه‌های‌ نماز جمعه‌ ضرورت‌ اتکاء ملت‌ ایران‌ را به‌ خود در تمامی‌ زمینه‌ها یادآور شدند و آحاد ملت‌ ایران‌ را به‌ تضرع‌ و دعا و تحکیم‌ ارتباط با خدا در ماه‌ با برکت‌ رمضان‌ سفارش‌ کردند.