• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1371/03/14

مراسم سالگرد رحلت امام خمینی(ره)

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی امروز در مراسم عظیم سومین سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی(رض) و در کنار حرم مطهر رهبر فقید آزادگان جهان طی بیانات روشنگرانه ای به تشریح فرازهای مهم خط و سلوک حکومتی امام خمینی پرداختند و با اشاره به تضییقات و فشارهای گوناگون استکبار جهانی علیه ملت انقلابی و مسلمان ایران لزوم هوشیاری در برابر خطر قدرتهای جهانی و بطور خاص ابرقدرت مهار گسیخته آمریکا را مورد تأکید قرار دادند.

مقام معظم رهبری در آغاز سخنانشان از امام خمینی(رض) به عنوان پرچمدار بزرگ اسلام و قرآن در تاریخ معاصر یاد کردند و ضمن تسلیت مصیبت جانگداز فقدان آن حضرت به امام زمان(عج)، ملت مسلمان ایران و مسلمانان سراسر جهان فرمودند: حادثه ارتحال بنیانگذار عظیم الشأن جمهوری اسلامی ایران ملت ایران را در برابر آزمایش مهم و بزرگی قرار داد و امروز با گذشت سه سال از فقدان امام و قلب تپنده نظام اسلامی میتوان با اطمینان گفت که ملت ایران یکی از بهترین امتحانات را با موفقیت پشت سر گذاشته است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بیان خصوصیاتِ جهت گیریهای امام در سلوک حکومتی خود فرمودند: ایستادگی در برابر تحمیل و نفوذ قدرتهای خارجی و سازش ناپذیری با استکبار جهانی همراه با اهتمام به تعبد و عمل فردی و مقابله با سلطه ی شیطان نفس، دو میدان بزرگ و به هم پیوسته مبارزه ی امام در صحنه ی اجتماع و سیاست و وجود انسانی را تشکیل میداد و آن حضرت با اهمیت دادن به توانایی ملت ها به عنوان یک اصل تحول آفرین در جهان بر لزوم وحدت مسلمین و مبارزه با تفرقه افکنی استکبار همواره تأکید میکردند.

رهبر انقلاب اسلامی از ایجاد روابط سالم و دوستانه با دولت ها به عنوان یکی از جهت گیریهای مشی حکومتی امام یاد کردند و فرمودند: اصل بر ایجاد ارتباط است و ما از امام آموخته ایم که جمهوری اسلامی ایران می تواند و باید در سطح جهان از روابط سالمی با دولت ها برخوردار باشد. ما رابطه ی با آمریکا را که یک دولت استکباری، متجاوز و ظالم و پیوسته درحال معارضه و مبارزه با اسلام و جمهوری اسلامی ایران است و نیز ارتباط با رژیم صهیونیستی و رژیم نژاد پرست آفریقای جنوبی را مردود میدانیم و ارتباط ما با دولتهای دیگر، بنا بر مصالح انقلاب، کشور و نظام تنظیم می شود.

مقام معظم رهبری از شکستن حصار تحجر و التقاط درفهم و عمل اسلامی و التزام به اسلام ناب و نیز نقش محوری محرومین و مستضعفان در تصمیم گیری ها را به عنوان دو فراز مهم از مشی حکومتی امام نام بردند و در بخش دیگری از سخنانشان گفتند:‌مسأله مبارزه با رژیم غاصب صهیونیستی جایگاه خاصی در راه و رسم حکومتی امام داشت و مبارزه با این رژیم مخرب و ویرانگر از جمله مسائلی است که به هیچ وجه برای حکومت های مسلمان قابل اغماض نیست.

حضرت آیةالله خامنه ای حفظ وحدت ملی و ایجاد یکپارچگی در میان ملت ایران و نیز تأکید بر لزوم مردمی بودن حکومت و ارتباط متقابل میان مردم و مسئولین همراه با اصرار بر سازندگی کشور و پرداختن به اصلاح اقتصادی و امور زیربنایی و منابع درآمد جهت ارائه نمونه ای عینی و عملی از یک کشور اسلامی را از جمله رئوس مهم و اصلی در بینش و سلوک عملی حکومتی امام ذکر کردند و فرمودند: استکبار جهانی ازطریق دستگاههای تبلیغاتی خود تلاش کرده است تا به مردم دنیا اینگونه القاء کند که پس از ارتحال امام دوران دیگری در زندگی مردم ایران شروع شده است و من صریحاً اعلام میکنم که این دروغی بزرگ و اهانت و تهمت به ملت عظیم الشأنی است که تحت رهبری امام خود همه ی بندهای استکباری را گشود. ملت مسلمان و انقلابی ایران خطر قدرتهای جهانی و بطور خاص خطر ابرقدرت مهار گسیخته ی آمریکا را به درستی شناخته و راه نجات خود را در ادامه راه امام می داند.

حضرت آیت‌الله خامنه ای از بازگشت آزادگان به میهن اسلامی و متجاوز شناخته شدن رژیم جنگ طلب عراق در محافل جهانی به عنوان پاداش خداوند متعال به استقامت و پایمردی ملت ایران نام بردند و فرمودند: بسیاری از دولت هایی که در دوران هشت سال جنگ تحمیلی علیه ملت ایران با رژیم عراق همدست شده بودند، مجازات شدند. اتحاد جماهیر شوروی متلاشی شد و آن دسته از کشورهای اروپایی که بیش از همه به عراق کمک کردند، بیش از دیگران نیز سیلی خوردند و بسیاری از دولتهای منطقه که پشت سر عراق بودند ضربه ی این خطای بزرگ خود را خوردند و بنابر قانون طبیعت و سنت الهی، کسانی که تاکنون مصون مانده اند بی نصیب نخواهند ماند.

رهبر انقلاب اسلامی هدف از نظم نوین بین‌المللی را مسلط کردن آمریکا و دیگر قدرتهای جهانی بر سرنوشت ملت ها و منابع مهم دنیا دانستند و فرمودند: در منطق آمریکائی و نظم نوین جهانیِ مورد نظر قدرتهای سلطه گر، مبارزه با اسلام یک عنصر اساسی و اصلی است. آنها تصمیم گرفته اند با اسلام مبارزه و نهضت های اسلامی را سرکوب کنند و هر دولت ارتجاعی و مستبدی را در مقابله با مسلمانان موردحمایت بی قید و شرط خود قرار دهند. استکبار تحمل یکپارچگی مسلمانان و رشد احساسات اسلامی در میان ملت ها را ندارد و کشتار مسلمانان در بوسنی هرزگوین در قلب اروپا دلیل روشنی بر سیاست اسلام زدایی آنهاست.

مقام معظم رهبری با اشاره به شکست ناپذیری اراده، ایستادگی و مبارزه ملتها در برابر توطئه های استکباری فرمودند: ملت ها راهی جز ایستادگی در برابر اغراض پلید جهانخواران ندارند و همچنانکه ملت ایران تجربه کرد، پیروزی ثمره ی ایستادگی و مقاومت در مواضع دفاع از حق است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخش پایانی سخنانشان حضور عظیم مردم در انتخابات را مایه ی اعتبار و حیثیت نظام اسلامی دانستند و ضمن تقدیر از آحاد مردم بخاطر حمایت از دولت و مسئولین و حرکت صادقانه و مخلصانه در خط امام فرمودند: خانواده های عزیز شهدا و مفقودین و جانبازان و آزادگان عزیز، سربازان خط مقدم انقلاب هستند و اینجانب از آنان و نیز از دولت جمهوری اسلامی بخاطر تلاش ها و خدمات دلسوزانه و ارزشمند آن تشکر می کنم و مراتب تقدیر خود را از بیت معظم امام بزرگوار و فرزند عزیز ایشان حجةالاسلام حاج سید احمد آقا که صادقانه و دلسوزانه و برای خدا سخن گفتند و کار کردند ابراز می دارم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین پایبندی ارگانهای نظام جمهوری اسلامی، قوای مجریه، قضائیه و مقننه به معیارها و موازین خط امام را مورد تمجید قرار دادند و ضرورت محور قرار گرفتن طبقات محروم، پابرهنگان و مستضعفین جامعه در تلاشها و فعالیتهای مسئولین را مورد تأکید قرار دادند.